beantwoord

Geen IP noch internet over VLAN 4 sinds deze ochtend

• 22 januari 2020
  • 23 reacties
  • 395 keer bekeken

Ik heb zojuist de klantenservice aan de telefoon gehad, maar die konden mij niet voldoende helpen - dus ik heb de hoop dat ik hier dan wel/beter geholpen word.

Ik schets hieronder puntsgewijs de situatie/het probleem.    

Probleem:  Sinds deze ochtend krijg ik op mijn devices geen internet verbinding meer.  

Situatieschets:
Glasvezel naar ethernet box  --> managed switch --> eigen modem/router  --> e.v.
           ""                                                  ""             --> Arris TV ontvanger                  

Bevindingen:
- TV signaal komt door (net zoals gister)
- Eigen modem/router krijgt geen IP adres (daar waar deze eerst het WAN-ip kreeg).
- Bij gebruik van de door Telfort geleverde modem, werkt alles naar behoren.
- De initiële (werkende) configuratie is op basis van https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm   

Huidige configuratie:
De managed switch trekt VLAN 4 en 34 uit elkaar; en stuurt deze over twee poorten naar buiten. VLAN 4 voor IPTV en 34 voor internet (omdat ik VLAN 4 niet per se over het netwerk van mijn devices wil/hoef).  

Nu is mijn concrete vraag; wat kan er aan Telforts zijde veranderd zijn, dat mijn eigen modem geen IP adres of internet meer krijgt?  

icon

Beste antwoord door MWeesenaar 22 januari 2020, 16:54

Wat ik, na een hoop Google, concreet heb veranderd is dat ik nu het mac-adres van de ExperiaBox spoof op mijn WAN-interface bij pfSense. DHCP lease op de client een trap gegeven en alles werkt ineens, for now… Ik noem het magie…

Thanks allen voor jullie geduld en hulp; ik kan helaas niet echt een uitsluitsel geven over wat het heeft opgelost.

Bekijk reactie

23 reacties

Reputatie 4
Badge +1

KPN is bezig met het uitfaseren van bridged IPTV en ondersteunt enkel nog routed IPTV.

Je zal je eigen netwerk dus moeten gaan aanpassen om routed IPTV te gebruiken, er zijn al talloze topics hierover en ook topics met voorbeelden van configuraties.

Als KPN bezig is met IPTV, hoe kan het dan dat IPTV het nog wel doet, maar ik vanaf mijn laptop (of PC of whatever) geen internet heb? Ik zou dan verwachten dat IPTV het mogelijk niet meer doet.

Kan je me ook verder helpen door mij een van de talloze topics te geven?

Doen diensten als youtube het via de TV ontvanger dat is wat er bij mijn weten grotendeels het probleem is van de  update van de TV ontvangers in combinatie met eigen apparatuur het hele menu is dan niet meer toegangelijk vooral de ondemand diensten.

Zie dit topic

Dat je geen IP krijgt lijkt daar buiten te staan in mijn ogen. Welke eigen modem/ router gaat het om? Heeft de switch de laatste update's en welk merk model is dat?

Als ik je schema goed begrijp zit de Arris regelrecht aan de Switch?

Je hebt het al gedaan lees ik de Experia krijgt wel een IP begrijp ik.

Voor de TV ontvanger zullen 4 en 34  gecombineerd moeten worden in verband met functie verlies.

Dit is wat ik op basis van een aantal topics er globaal van weet. Babylonia zal zich mogelijk wel melden die weet hier meer over te adviseren.

Ik kan geen YouTube app vinden op de TV ontvanger. Ik heb zojuist de testen uitgevoerd van de TV ontvanger en die waren allemaal in orde. Ook kon ik een (gratis) film huren en bekijken.

Ik maak gebruik van pfSense. Het gehele systeem draait al (minimaal) 208 dagen stabiel; ik kan mij bijna niet voorstellen dat er intern iets spontaan veranderd is; helemaal omdat het gisteravond nog werkte en nu niet meer.

De Arris zit inderdaad buiten mijn reguliere logische netwerk; wel gedeeltelijk over hetzelfde fysieke netwerk - maar then again, dat is al sinds jaar en dag…

De Experia krijgt inderdaad wel een IP en internet (via de Experia ben ik nu aan het troubleshooten / Googelen).

Ik sta bijna op het punt om met een laptop direct op de NTU te Wiresharken om te kijken of dat het toch niet stiekem een VLAN wijziging is, bijv...

In de NT zal je niet veel kunnen wiresharken verwacht ik dat gaat mijn kennis te boven.

Je hebt de Arris VIP 2952 probeer de kanalen 200 tot 203 eens of het menu dan On demand of Apps op TV welke versie heeft jouw Arris de meest recente is versienummer 7.3.84_2 

Dat staat verder los van het krijgen van een publiek IP nogmaals welke switch?

Toch zal ik het tzt proberen. Ondertussen mail gehad van klantensupport, en zij zeggen geen externe apparatuur te ondersteunen. Wat ik volledig begrijp en waar ik achter sta; echter MOET er iets veranderd zijn tussen gister en vandaag, waardoor het spontaan niet meer werkt.

Ik gebruik de Netgear ProSAFE Plus GS10SE.

Mogelijk heb je iets aan dit topic wat ik zojuist op tweakers tegen kwam met name de laatste reactie. Een aantal mede klanten uitgezonderd is tweakers dan net iets meer de plek in mijn ogen.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1887331

Ik heb de tv nog even aangeslingerd, en heb de volgende info eruit getrokken:

UI-versie: 3.66.02
Software-versie: 7.3.79_1
Hardware-versie: VIP2952
IP-adres: 10.0.36.x
Netwerk connectiviteit: Bridged mode

Dus niet de 7.3.84_2. Moet ik die updaten? Gaat dit automatisch? Kan ik het forceren?

Ik zal eens op Tweakers verder kijken. Ik had hoop op dat wat technische(r) Telfort personeel mij kon helpen - want via de mail / telefoon geeft het niet het gewenste resultaat… Er werd bijna letterlijk gezegd; ja leuk dat je consumentenrecht hebt, maar daar doen wij niets mee...

Reputatie 4
Badge +1

Als KPN bezig is met IPTV, hoe kan het dan dat IPTV het nog wel doet, maar ik vanaf mijn laptop (of PC of whatever) geen internet heb? Ik zou dan verwachten dat IPTV het mogelijk niet meer doet.

Kan je me ook verder helpen door mij een van de talloze topics te geven?

Aha, je krijgt geen IP meer op VLAN34.
In je topictitel staat namelijk VLAN4, daar werd ik door op het verkeerde been gezet.
Excuus.

Je hebt helemaal gelijk @Dennis-L , excuses! Ik heb daar een typo gemaakt, ben ik bang - ik kan ‘m ook niet meer herstellen…. :expressionless:

Reputatie 8

Software-versie: 7.3.79_1

Netwerk connectiviteit: Bridged mode

Dus niet de 7.3.84_2. Moet ik die updaten? Gaat dit automatisch? Kan ik het forceren?

Als het al niet automatisch is gegaan (verbaast me dat dat nog niet het geval was),
zou je het kunnen forceren door de opdracht in het menu te geven.

Na de update weet je dan in ieder geval zeker dat de TV-ontvanger niet meer werkt op de wijze zoals jij je netwerk hebt aangesloten. Zoals anderen reeds hebben aangehaald heeft KPN/Telfort een wijziging in de firmware aangebracht waardoor de TV-ontvanger niet meer fatsoenlijk in bridged mode kan werken.

Meer informatie over de update waar bridged mode is ingeperkt < HIER >
(Inmiddels zitten we al weer verder in de firmware versie, dan de daar besproken update).

De update hoort automatisch te gaan je kan het forceren, je gebruikt de genoemde mogelijkheden blijkbaar niet of dat dan noodzakelijk is.

Ik had laatst ook een probleem met de 5 poorts versie van Netgear dat was na een update over. Gekke gedachte een laptop direct op de switch dus zonder de Experia of de PF bak maakt wel verbinding?

@Babylonia fijn dat je er bent heb jij een gedachte over het niet krijgen van het IP de tv ontvanger werkt via de switch blijkbaar krijgt de PF machine geen IP. Dat lijkt niet een logisch verband te hebben.

Reputatie 8

Gekke gedachte een laptop direct op de switch dus zonder de Experia of de PF bak maakt wel verbinding?

Met een managed switch kun je een poort “spiegelen” en die aansluiten op een laptop. Met wat extra hulp software kun je met Wireshark dan de “gespiegelde” data-pakketjes opvangen en uitlezen van wat in dat geval hetzelfde is, wat naar de router gaat.

(Zo heb ik geprobeerd Telfort VOIP SIP-gegevens te achterhalen uit KPN / Telfort routers Experia Box V10 en V10A. Wachtwoorden zijn in die router modellen echter versleuteld, niet bij een V8).

Reputatie 8

Nog even terugkomend op de firmware van de TV-ontvanger die bij @MWeesenaar niet automatisch is geüpdatet. Juist door de veranderde functies zal dat nu kennelijk via het “internet VLAN 34” worden gepusht. En omdat hij “bridged mode” gebruikt (VLAN 4), in dat geval niet meer.

Dat TV tot gisteren nog wel heeft gewerkt, is dat KPN/Telfort mogelijk nog even in de achterliggende systemen rekening hield dat er nog oudere firmware actief was, en nog niet bij iedereen de laatste updates in de TV-ontvangers waren gepusht. (Updates gaan doorgaans in batches).

Met het “uitschakelen” van de oude functies door KPN/Telfort maak ik op, dat alle TV-ontvangers inmiddels van nieuwe firmware is voorzien. (Tenminste indien op een Experia Box was aangesloten).

Om dan nog te achterhalen waarom er geen IP-adres wordt uitgegeven, heeft weinig zin.
De set-up moet toch helemaal worden aangepast voor “routed mode” TV.

Ik begrijp grotendeels wat je zegt, @Babylonia . Ik zit alleen nog even uit te vogelen hoe het netwerk nu dan wel eruit moet komen te zien…

Ik ga nog even op onderzoek. Mocht je / iemand een tip / lead hebben, altijd welkom…

Wat ik begrijp werkt live tv wel kan je dat bevestigen @MWeesenaar 

Ik zie de problematiek met de PF sense en het IP hier los van voor de werking van de TV ontvanger zal 4 en 34 naar de zelfde poort moeten waar de tv ontvanger aanhangt lijkt mij.

Als je de Netgear naar de originele stand terug zet zonder de vlan regels wat gebeurd er dan?

Zoals ik het vanochtend aantrof was: pfSense had geen IP (en geen internet), en de TV ontvanger had live tv.

Ik kan vlan 34 ook doorzetten naar de ontvanger, dat lijkt me geen probleem. Maar dan heb ik nog steeds geen IP op mijn pfSense (router).

Wat ik, na een hoop Google, concreet heb veranderd is dat ik nu het mac-adres van de ExperiaBox spoof op mijn WAN-interface bij pfSense. DHCP lease op de client een trap gegeven en alles werkt ineens, for now… Ik noem het magie…

Thanks allen voor jullie geduld en hulp; ik kan helaas niet echt een uitsluitsel geven over wat het heeft opgelost.

Wat ik uit dat eerder gelinkte tweaker bericht begrijp dat mac adres van de experia, dat is daarmee nog geen verklaring waarom je vanmorgen geen internet toegang had. Daarmee komt bij mij de vraag op is er gisteravond iets gebeurd binnen jouw systeem wat dit verklaard.

Ik ben er bijna van overtuigd dat het niet achterliggend bij Telfort zit.

Ik weet zeker dat ik gister niets veranderd heb. Ik was niet eens thuis… :-) 

Als er aan beide kanten niets veranderd is, dan moet het ergens iets met caching / leases te maken hebben.

Ik weet zeker dat ik gister niets veranderd heb. Ik was niet eens thuis… :-) 

Als er aan beide kanten niets veranderd is, dan moet het ergens iets met caching / leases te maken hebben.

Geen idee of jouw pf updates automatisch doet om maar iets te noemen. Dan zal het dat laatste zijn het hele TV stukje moeten we naar mijn bescheiden mening echt los zien.

Reputatie 8

Wat ik, na een hoop Google, concreet heb veranderd
is dat ik nu het mac-adres van de ExperiaBox spoof….

Dat zou niet nodig hoeven te zijn.
Enkele routers die bekend staan om te worden ingezet als vervanging van de Experia Box, daar wordt dat ook niet bij gedaan. (Fritzbox - DrayTek).

Ook opnieuw nog even mijn Synology router geprobeerd, geen probleem met zijn eigen MAC-adres.
TV-ontvanger werkt zeer beperkt (bridged mode VLAN 4) alleen via de gids. De rest van de menu's kan ik niet bereiken zoals uitgelegd bij het eerdere onderwerp wat ik daarover was gestart.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @MWeesenaar, ik lees dat het nu weer is opgelost. Dat is fijn en natuurlijk ook de bedoeling. Ik kan er zo weinig over zeggen aangezien je echt een eigen opstelling hebt. Dus waar het zo precies vandaan kwam. Geen idee. 

In ieder geval, mocht er weer iets zijn, laat het dan vooral weten. Fijn weekend gewenst. 

Reageer