beantwoord

Geen internet

• 14 augustus 2012
  • 33 reacties
  • 9940 keer bekeken

Vorige week een sms ontvangen dat ik met de internet-installatie kon beginnen omdat de internet is geactiveerd.

Het modem aangesloten volgens instructie maar geen internet.
Helpdesk gebeld en het probleem uitgelegd. Kreeg te horen dat ik dichter bij de ronde 'PTT' verbinding in de gang
moest komen met de aansluiting. Deze heeft echter niet de 4 gaatjes die wel in de woonkamer zijn en is als een soort
verlengstuk geplaatst.
Of ik even een paar draadjes uit de ronde 'PTT' verlenging wilde doorknippen, zei de helpdeskmedewerker.
Dat heb ik niet gedaan omdat de medewerker mij niet kan garanderen dat ik geen blijvende schade toebreng
aan mijn KPN aansluiting. De medewerker kon mij niet verder helpen. Een email gestuurd met de klacht uitgebreid
beschreven maar volgens mij heeft niemand echt gelezen wat ik schreef, want het antwoord was kort en bondig :
U heeft een contract lopen en zoek het maar uit met de helpdesk.
Volgens mij begrijpen mensen niet echt goed met wie ze te maken hebben. Als je geen signaal levert, dan is er
wat mij betreft geen contract en gaat het hele pakket meteen retour.

We hebben meer dan 30 jaar een werkende telefoonaansluiting gehad op de aansluting in de woonkamer.
En ook een paar jaar een ADSL van Tele2, werkte prima zelfs met een verlenging van een telefoonkabel van
zo'n 20 meter naar de computer boven.

Nu zou het aan dit aansluitpunt liggen ?

Ik wil graag nog 1x proberen via deze weg of iemand van Telfort mij hiermee kan helpen.
Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Telfort zegt dat er signaal moet zijn maar internet werkt niet.
Onhandig ben ik niet want ik heb eerder ADSL aansluitingen werkend gekregen.

Indien er binnen twee dagen geen oplossing is dan moet ik helaas het pakket terugsturen en mijn abonnement
van Telfort wegens geen-levering-signaal beeindigen. Want mijn Ziggo-internet loopt nog een paar dagen door en ik kan
niet zonder internet. Vandaag bij Ziggo te horen gekregen dat ik de opzegging meteen kan annuleren en gewoon weer
door kan met mijn internet-verbinding. Ik heb gezegd dat ik Telfort nog 1 kans wil geven .....

Hopelijk is er iemand bij Telfort die het euvel kan oplossen.

PS: Oh ja, mijn computer draait op het besturingssysteem van Ubuntu, linux.
icon

Beste antwoord door Hugo 25 september 2012, 13:43

@linux,

Allereerst goed om te zien dat er sinds 6 september een werkende verbinding is. Mijn excuses voor de late reactie, webcare is onderbezet geweest waardoor wij via dit forum niet de service hebben kunnen leveren die wij graag zouden willen. Dat is niet iets waar u last van zou mogen hebben, nogmaals mijn excuses daarvoor.De KPN monteur heeft de hoofdaansluiting nagekeken en kwam op het volgende :
- Door vocht was het kastje een beetje aangetast, maar dit was niet het hoofdprobleem
- Na de lijn te hebben getest hoorde ik de monteur bellen met iemand waarbij de 'lijn' nog op ADSL stond
ipv VDSL. 'Hij moet omgezet worden, anders werkt het niet', hoorde ik de monteur zeggen door de telefoon.

Dit is kennelijk meteen omgezet want toen ik 2 verdiepingen naar boven liep om te checken,
zag ik voor het eerst het DSL en internet lampje aan staan op de modem van Telfort.

Oftewel, met mijn 30 jaar oude bekabeling is niets aan de hand want internet doet het nu eindelijk.

Dat is opmerkelijk. Sinds 08-08 is er door de DSLAM een VDSL signaal uitgezonden. Ook als dit ADSL was geweest kon u als er geen bekabelingsprobleem was intrainen op ADSL, want uw modem ondersteunt (automatisch) beide DSL varianten.

De abonnementskosten worden automatisch in rekening gebracht en als er voor de 15e van de maand geen correctie is ingevoerd dan is de factuur aan het einde van de maand onveranderd. Uiteraard willen we u compenseren voor problemen die u heeft ervaren. Ik heb daarvoor vanmorgen gepoogd telefonisch contact met u op te nemen echter werd er niet opgenomen. Wanneer kan ik u daarover terugbellen?

Hugo
Bekijk reactie

33 reacties

Dit klinkt mij allemaal bekend in de oren.

Ik heb hetzelfde probleem als dat hier beschreven is.
en wordt ook van t kastje naar de muur gestuurd.
ik weet niet over welke lijnen telfort hun internet stuurt maar ik heb mn halve telefooncircuit verbouwd en ook zonder resultaat.
ik sluit al jaren verbindingen aan bij mensen maar vind dit toch echt te gek voor woorden.
t wordt tijd dat telfort wat gaat doen anders laat ook ik mijn contract ontbinden.

Mvg,
Badge +2
@linux en Baz88,

Welkom op het forum! Vervelend om te lezen dat jullie verbindingen nog niet up zijn. Graag ontvang ik van jullie beide postcode, huisnummer en 06-nummer in een privebericht voor nader onderzoek. Mijn excuses voor het ongemak!

Hugo
Badge +2
@Baz88,

Ik heb uw gegevens ontvangen. Er staat signaal op uw lijn. Deze is volgens KPN 2332 meter lang en ik meet momenteel losse draden op 2330 meter. Uw verbinding zit dus goed in de centrale en in de verdeelkasten onderweg naar uw huis.

Waar komt de telefoonlijn uw huis binnen? Hoe ziet dit eruit en hoe zit uw modem daar op aangesloten? Als het kan graag een foto van de situatie bijvoegen als bijlage of hosten op tinypic.com

Hugo
de lijn komt binnen in de meterkast. 
eindigt op een lasdoos en vervolgens komt daar een telefoonkabel uit.
die gaat vervolgens naar de woonkamer.
daar heb ik alle draden in de kast aangesloten zoals het hoort.
ik wil t allemaal nog wel is nalopen maar geef t weinig kans.
ik sluit al jaren routers aan en leg telefoonlijnen zonder problemen. dit is echt de eerste keer dat ik zoiets tegenkom.
wel een beetje sneu dat t dan op mn eigen adres het geval is.

ik vind t raar dat bij telfort de verbinding t niet doet maar bij andere providers geen problemen zijn.
Badge +2
Heeft u beide aderparen al getest in de meterkast? Daarmee kan uw binnenbekabeling worden uitgesloten. Gevaar van doorverbindingen is dat soms niet in al het gebruikte aansluitmateriaal 4 aders worden verbonden. En als dan beide aderparen worden getest in de woonkamer is dit geen goede test.

Hugo
Badge +2
@linux,

Uw situatie is vergelijkbaar. Uw lijnlengte is volgens KPN 1660 meter en ik meet een open lijn op 1665 meter. Kunt u een foto plaatsen van het aansluitpunt in uw gang?

Hugo
Hierbij foto's van de 2 verlengpunten (ronde doosjes met PTT erop).
De 1e ronde doos is op de 1e etage (komt van de begane grond) en loopt door naar de 2e doos op de 2e etage.
Hiervandaan naar de woonkamer waar de moden van Telfort is aangesloten.
Reputatie 8
Badge +16
Je zult toch echt moeten beginnen met het zoeken va je ISRA-punt (=hoofdaansluiting).
Die heb ik op de foto's nog niet gezien.

PS: betreft het een bovenwoning?

[edit]
Je hoeft overigens niks door te knippen bij die ronde kastjes... die kun je gewoon openschroeven en draadjes aansluiten.
ik heb alles nog is nagelopen. nieuwe kabel gepakt en de router harde reset gegeven.
het dsl lampje licht even groen op knippert 2 keer en vervolgens is t weer einde verhaal.
dit is nu al 2 weken zo. k wordt er echt een beetje moe van.
hang aan de telefoon maar niemand die me kan zeggen wat het is.
Je zult toch echt moeten beginnen met het zoeken va je ISRA-punt (=hoofdaansluiting).

[edit]
Je hoeft overigens niks door te knippen bij die ronde kastjes... die kun je gewoon openschroeven en draadjes aansluiten.

ik heb net zoiets maar heb bij geen ene provider iets hoeven doen aan het isra-punt t was stekker erin router aansluiten en t werkte.
als ik zo al een contract aan moet gaan met een bedrijf wat al zolang bestaat betwijfel ik of het goedkomt.
Reputatie 8
Badge +16
@Bazz88
Kun je een foto plaatsen van het aansluitpunt in de meterkast? En kun je ook eens het modem aansluiten in de meterkast?
modem aansluiten in de meterkast gaat niet werken. ik ga niet mn kabel doorknippen bij een andere provider werkte het wel. 
ik heb helaas geen camera tot mn beschikking maar heb een afbeelding van internet gehaald. ik heb een lasdop in de meterkast.

http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/internet/splitter/images/Isra/type4.gif

[edit]

ik heb net zoiets maar heb bij geen ene provider iets hoeven doen aan het isra-punt t was stekker erin router aansluiten en t werkte.
als ik zo al een contract aan moet gaan met een bedrijf wat al zolang bestaat betwijfel ik of het goedkomt.

Ik ben het met Baz88 eens. Waarom moet ik gaan pielen met draadjes, ISRA-punt en weet ik wat al niet, als de aansluiting, waarop nu het modem van Telfort is aangesloten, het al meer dan 30 jaar heeft gedaan ?

Dat dacht ik dus ook dat ik niets hoefde door te knippen, vandaar ook maar niet gedaan :o)
Reputatie 8
Badge +16
@Bazz

De officiële aansluitwijze bij dit type lasdop is dat je de dunne telefoonsnoer die uit de lasdop komt doorknipt en daar het aansluitdoosje uit het aansluitpakket op aansluit. En vandaar ga je met een kort kabeltje naar het modem.

@beiden
Lange oude bekabeling (al dan niet met allerlei aftakkingen en laspunten) kan voor problemen zorgen. ADSL (en helemaal VDSL) stellen veel hogere eisen aan de koperdraden dan analoge telefonie van KPN 30 jaar geleden deed.

Los daarvan lijkt het natuurlijk wel vreemd dat je modem helemaal niets doet. Het kan zijn dat de nieuwe aansluiting op een ander aderpaar wordt geleverd. En dat kan bij oude isra-punten problemen geven als het tweede aderpaar niet volledig is afgemonteerd. Dan kan een KPN-monteur nodig zijn om het werkend te krijgen.

Overigens is het verstandig om de bedrading binnenshuis te optimaliseren om zo eventuele problemen met stabiliteit nu en in de toekomst te voorkomen. De beste methode is om het modem binnen 50cm van het isra-punt aan te sluiten.
@Bazz

@beiden
Lange oude bekabeling (al dan niet met allerlei aftakkingen en laspunten) kan voor problemen zorgen. ADSL (en helemaal VDSL) stellen veel hogere eisen aan de koperdraden dan analoge telefonie van KPN 30 jaar geleden deed.

Los daarvan lijkt het natuurlijk wel vreemd dat je modem helemaal niets doet. Het kan zijn dat de nieuwe aansluiting op een ander aderpaar wordt geleverd. En dat kan bij oude isra-punten problemen geven als het tweede aderpaar niet volledig is afgemonteerd. Dan kan een KPN-monteur nodig zijn om het werkend te krijgen.

Overigens is het verstandig om de bedrading binnenshuis te optimaliseren om zo eventuele problemen met stabiliteit nu en in de toekomst te voorkomen. De beste methode is om het modem binnen 50cm van het isra-punt aan te sluiten.

Zo'n 2 jaar geleden nog ADSL van Tele2 gehad, deed het prima. Toen overgestapt op de kabelinternet.
Dus in de, zeg zo'n, twee jaar zou mijn bekabeling verouderd zijn vanwege de nieuwe techniek ?
Het zou wel een antwoord zijn op dit probleem.
Badge +2
Een aderpaar voor telefonie / DSL bestaat uit 2 draadjes. De meeste adressen in Nederland hebben 2 aderparen, sommige hebben er meer. Het kan dat de vorige provider op een ander aderpaar leverde dan wij nu doen, daarom wil ik met jullie graag de aderparen testen. Ik vraag hier ook op door ipv direct een monteur te sturen omdat alle bekabeling vanaf uw ISRA-punt uw eigen verantwoordelijkheid is. De kostenloze KPN monteur die ik kan aansturen wijst het werkende aderpaar aan en test deze bij uw ISRA punt met zijn eigen meter. Als er signaal is aangetroffen dan zit zijn werk erop en dient u het zelf verder aan te sluiten. Als u hier zelf niet uit komt kan het aangesloten worden door een installatiemonteur. Kosten hiervoor zijn ongeveer 50 euro.

Bij VDSL is een correct aangesloten modem essentieel. Er mogen geen vertakkingen, lussen of slechte doorverbindigen in uw bekabeling zitten, anders is de verbinding instabiel en de snelheid laag. Of hij kan helemaal niet verbinden omdat het signaal te erg beschadigd wordt.

@linux,

Uw adres heeft 4 aderparen, 8 draadjes dus. Op het eerste aderpaar staat Telfort VDSL 30Mb, de andere aderparen zijn ongebruikt. Het eerste aderpaar is meestal een rood en een blauw draadje.

@Baz88,

Uw adres heeft 2 aderparen. Op het eerste aderpaar zit telefonie van KPN. Op het 2e aderpaar zit Telfort ADSL 10Mb. Is de telefonie ISDN of analoog? Lijkt me voor u als ervaren installateur geen probleem om het aderpaar met telefonie uit te sluiten, dit is per slot van rekening ook te meten met een multimeter of te testen met een telefoontoestel.

Wat bedoelt u met "nieuwe kabel gepakt"? Welke kabel precies? Tussen welke punten? Nogmaals; een foto van uw ISRA zou handig zijn.

Hugo
ik bedoelde met een nieuwe kabel gepakt een kabel naar de modem. een gewone telefoonkabel dus. verder ben ik tot  de conclusie gekomen dat de rode en de blauwe draad de telefonie verzorgen in deze woning dus zouden de oranje en witte draad de verbinding van telfort moeten geven. ik heb die draden losgehaald en had prima telefoonverbinding. beter uitsluitsel heb ik dan niet dacht ik. de oranje en witte draad vervolgens weer aangesloten maar nog steeds geen verbinding.
ik heb het 2e ISRA op deze afbeelding. mn camera is helaas kapot dus moet helaas afbeeldingen van internet afhalen.
http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/internet/splitter/images/Isra/type3.gif
Badge +2
Okay, heeft u uw modem bij uw ISRA aangesloten aangesloten gehad op oranje/wit?

Hugo
Okay, heeft u uw modem bij uw ISRA aangesloten aangesloten gehad op oranje/wit?

Hugo

Dat is correct. maar dat werkte dus niet. de 4 draden zijn inmiddels weer aangesloten
Badge +2
Oranje / wit op de bovenste aansluitingen van de varkenssnuit neem ik aan? Dan ga ik een monteur aansturen.

Hugo
Reputatie 8
Badge +16
Voor alle duidelijkheid... oranje en wit vanaf je isra op het aansluitdoosje van het installatiepakket aansluiten op de plaats waar normaal rood en blauw zit. Dit zijn de middelste draadjes van een RJ11 kabel.
ik zal het nogmaals een keer controleren. hou de monteur nog maar even af. ik ben iemand die graag zelf dingen doet 😉
Ik heb de ronde verlengdoosjes waarop nog 'PTT' staat opengeschroefd en onderstaande foto's genomen.
Er zijn rode, blauwe, witte, oranje en bruine (koper?) draden.
Er zijn 12 aansluitpunten voor de bedrading. Onder staat 1 t/m 6. Boven:  'niets', a, aarde, b, EB en 'niets'

Hugo, kun je me vertellen welke draden waar horen volgens de Telfort aansluiting voor A/V DSL ?
Reputatie 8
Badge +16
Is de laatste foto het aansluitpunt waar de kabel je huis binnenkomt?

Dat lijkt me nog steeds geen isra-punt.

Kun je die kabel nog verder terug volgen?
We zijn nu alweer twee weken verder en ik heb nog geen reaktie van Telfort ontvangen over het bovenstaande.

Ik heb de klantenservice via de website een email gestuurd, maar ook deze heeft geen reaktie gestuurd.

Maar wel weer een acceptgiro sturen om de eerste maand abonnement over te maken.
Ik heb de eerste maand geen internet gehad, dus waarom zou ik deze betalen ?

Reageer