beantwoord

Geen internet

  • 14 augustus 2012
  • 33 reacties
  • 9940 keer bekeken

Vorige week een sms ontvangen dat ik met de internet-installatie kon beginnen omdat de internet is geactiveerd.

Het modem aangesloten volgens instructie maar geen internet.
Helpdesk gebeld en het probleem uitgelegd. Kreeg te horen dat ik dichter bij de ronde 'PTT' verbinding in de gang
moest komen met de aansluiting. Deze heeft echter niet de 4 gaatjes die wel in de woonkamer zijn en is als een soort
verlengstuk geplaatst.
Of ik even een paar draadjes uit de ronde 'PTT' verlenging wilde doorknippen, zei de helpdeskmedewerker.
Dat heb ik niet gedaan omdat de medewerker mij niet kan garanderen dat ik geen blijvende schade toebreng
aan mijn KPN aansluiting. De medewerker kon mij niet verder helpen. Een email gestuurd met de klacht uitgebreid
beschreven maar volgens mij heeft niemand echt gelezen wat ik schreef, want het antwoord was kort en bondig :
U heeft een contract lopen en zoek het maar uit met de helpdesk.
Volgens mij begrijpen mensen niet echt goed met wie ze te maken hebben. Als je geen signaal levert, dan is er
wat mij betreft geen contract en gaat het hele pakket meteen retour.

We hebben meer dan 30 jaar een werkende telefoonaansluiting gehad op de aansluting in de woonkamer.
En ook een paar jaar een ADSL van Tele2, werkte prima zelfs met een verlenging van een telefoonkabel van
zo'n 20 meter naar de computer boven.

Nu zou het aan dit aansluitpunt liggen ?

Ik wil graag nog 1x proberen via deze weg of iemand van Telfort mij hiermee kan helpen.
Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Telfort zegt dat er signaal moet zijn maar internet werkt niet.
Onhandig ben ik niet want ik heb eerder ADSL aansluitingen werkend gekregen.

Indien er binnen twee dagen geen oplossing is dan moet ik helaas het pakket terugsturen en mijn abonnement
van Telfort wegens geen-levering-signaal beeindigen. Want mijn Ziggo-internet loopt nog een paar dagen door en ik kan
niet zonder internet. Vandaag bij Ziggo te horen gekregen dat ik de opzegging meteen kan annuleren en gewoon weer
door kan met mijn internet-verbinding. Ik heb gezegd dat ik Telfort nog 1 kans wil geven .....

Hopelijk is er iemand bij Telfort die het euvel kan oplossen.

PS: Oh ja, mijn computer draait op het besturingssysteem van Ubuntu, linux.
icon

Beste antwoord door Hugo 25 september 2012, 13:43

@linux,

Allereerst goed om te zien dat er sinds 6 september een werkende verbinding is. Mijn excuses voor de late reactie, webcare is onderbezet geweest waardoor wij via dit forum niet de service hebben kunnen leveren die wij graag zouden willen. Dat is niet iets waar u last van zou mogen hebben, nogmaals mijn excuses daarvoor.De KPN monteur heeft de hoofdaansluiting nagekeken en kwam op het volgende :
- Door vocht was het kastje een beetje aangetast, maar dit was niet het hoofdprobleem
- Na de lijn te hebben getest hoorde ik de monteur bellen met iemand waarbij de 'lijn' nog op ADSL stond
ipv VDSL. 'Hij moet omgezet worden, anders werkt het niet', hoorde ik de monteur zeggen door de telefoon.

Dit is kennelijk meteen omgezet want toen ik 2 verdiepingen naar boven liep om te checken,
zag ik voor het eerst het DSL en internet lampje aan staan op de modem van Telfort.

Oftewel, met mijn 30 jaar oude bekabeling is niets aan de hand want internet doet het nu eindelijk.

Dat is opmerkelijk. Sinds 08-08 is er door de DSLAM een VDSL signaal uitgezonden. Ook als dit ADSL was geweest kon u als er geen bekabelingsprobleem was intrainen op ADSL, want uw modem ondersteunt (automatisch) beide DSL varianten.

De abonnementskosten worden automatisch in rekening gebracht en als er voor de 15e van de maand geen correctie is ingevoerd dan is de factuur aan het einde van de maand onveranderd. Uiteraard willen we u compenseren voor problemen die u heeft ervaren. Ik heb daarvoor vanmorgen gepoogd telefonisch contact met u op te nemen echter werd er niet opgenomen. Wanneer kan ik u daarover terugbellen?

Hugo
Bekijk reactie

33 reacties

Badge +2
@linux,

Allereerst goed om te zien dat er sinds 6 september een werkende verbinding is. Mijn excuses voor de late reactie, webcare is onderbezet geweest waardoor wij via dit forum niet de service hebben kunnen leveren die wij graag zouden willen. Dat is niet iets waar u last van zou mogen hebben, nogmaals mijn excuses daarvoor.De KPN monteur heeft de hoofdaansluiting nagekeken en kwam op het volgende :
- Door vocht was het kastje een beetje aangetast, maar dit was niet het hoofdprobleem
- Na de lijn te hebben getest hoorde ik de monteur bellen met iemand waarbij de 'lijn' nog op ADSL stond
ipv VDSL. 'Hij moet omgezet worden, anders werkt het niet', hoorde ik de monteur zeggen door de telefoon.

Dit is kennelijk meteen omgezet want toen ik 2 verdiepingen naar boven liep om te checken,
zag ik voor het eerst het DSL en internet lampje aan staan op de modem van Telfort.

Oftewel, met mijn 30 jaar oude bekabeling is niets aan de hand want internet doet het nu eindelijk.

Dat is opmerkelijk. Sinds 08-08 is er door de DSLAM een VDSL signaal uitgezonden. Ook als dit ADSL was geweest kon u als er geen bekabelingsprobleem was intrainen op ADSL, want uw modem ondersteunt (automatisch) beide DSL varianten.

De abonnementskosten worden automatisch in rekening gebracht en als er voor de 15e van de maand geen correctie is ingevoerd dan is de factuur aan het einde van de maand onveranderd. Uiteraard willen we u compenseren voor problemen die u heeft ervaren. Ik heb daarvoor vanmorgen gepoogd telefonisch contact met u op te nemen echter werd er niet opgenomen. Wanneer kan ik u daarover terugbellen?

Hugo
Reputatie 2
Badge +4
Waarom al die spanning
Rechtsbijstand ? Dat is voor de figuren die weinig verstand hebben van consumentenrecht en bij elke scheet van Telfort
gaan bellen met hun klantenservice om vervolgens op kosten gejaagd te worden. Wel es van ConsuWijzer gehoord ?

Ik was nog aan het wachten op een antwoord (zie eerdere berichten als je net hebt ingeschakeld) ,
maar Telfort stuurt gewoon een brief om de 1e maand te betalen anders kan Telfort mij afsluiten. De kosten van 20 euro zijn voor mij !

Nou, zo moet je vooral met klanten omgaan Telfort, na alle ellende. Ik had het pakket al klaarliggen voor retour en
gaf toch weer vertrouwen om de KPN monteur langs te laten komen. Dat heeft dus geholpen, maar nu denken
dat je mij nog een jaar aan een contract kan houden ?

Ik ben het  zat en stuur deze week het pakket alsnog terug. Iemand die het antwoordnummer weet ? Anders dump ik het pakket
gewoon in de Telfort shop.

Het zou mooi zijn als Telfort er een zaak van maakt, ik kan niet wachten want ik ken de procedures van een incassobureau.
schakel rechtsbijstand in anders zie ik het somber voor je in. omdat hun blijven versturen komt t straks bij een incassobureau en dan ben je nog verder van huis. ik zeg dit niet om telfort te benadelen maar dit is gewoon de beste manier om het op te lossen
We zijn nu alweer twee weken verder en ik heb nog geen reaktie van Telfort ontvangen over het bovenstaande.

Ik heb de klantenservice via de website een email gestuurd, maar ook deze heeft geen reaktie gestuurd.

Maar wel weer een acceptgiro sturen om de eerste maand abonnement over te maken.
Ik heb de eerste maand geen internet gehad, dus waarom zou ik deze betalen ?
@linux,

Ik heb een storingsmelding aangemaakt om de verbinding tot en met uw ISRA na te lopen. Retour sturen van het modem is niet aan te raden, het contract kan namelijk niet om deze reden ontbonden worden.

Henk

Het contract kan wel ontbonden worden, ik heb het eerder gedaan in overleg met
Consuwijzer, zeg maar de OPTA voor internetconsumenten. Klanten hebben tegenwoordig
ook rechten. Als je als aanbieder niet levert op de afgesproken datum dan is er geen contract
dat ingaat. Een klant hoeft immers niet te betalen voor niet-geleverde diensten.

Maar goed. KPN heeft mij in 1,5 dag 3x anoniem gebeld en een sms met telefoonnummer
achtergelaten om een afspraak te maken. Toen ik het telefoonnummer had gebeld om die
afspraak te maken kon dit niet meer want KPN sluit na 3 pogingen het ticket.
Na contact met Telfort te hebben gehad opnieuw KPN aan de lijn gehad en deze stuurde
afgelopen woensdag een monteur langs.

Welnu, het volgende.

Volgens de monteur heb ik er goed aan gedaan om geen kabels door te knippen zoals
de Telfort medewerker mij adviseerde. Ook is de zogenaamde 'blauwe' hoofdaansluiting
waar ik naar moest zoeken alleen in nieuwere huizen te vinden. Bij mij is het een dikke
zwarte kabel met een langwerpig kastje. De monteur zei dat dat standaard wordt gezegd
maar dus niet altijd klopt.

De KPN monteur heeft de hoofdaansluiting nagekeken en kwam op het volgende :
- Door vocht was het kastje een beetje aangetast, maar dit was niet het hoofdprobleem
- Na de lijn te hebben getest hoorde ik de monteur bellen met iemand waarbij de 'lijn' nog op ADSL stond
ipv VDSL. 'Hij moet omgezet worden, anders werkt het niet', hoorde ik de monteur zeggen door de telefoon.

Dit is kennelijk meteen omgezet want toen ik 2 verdiepingen naar boven liep om te checken,
zag ik voor het eerst het DSL en internet lampje aan staan op de modem van Telfort.

Oftewel, met mijn 30 jaar oude bekabeling is niets aan de hand want internet doet het nu eindelijk.
Wel adviseerde de monteur mij om de analoge bekabeling te vervangen met een CAT5 datacommunicatie kabel
voor betere internetverbinding en mocht ik in de toekomst ook tv en telefonie willen van Telfort.
Zo'n kabel kost ca. 10 euro bij de Gamma, zei hij. Daar ben ik mee bezig, voorlopig ben ik al blij dat
internet het eindelijk doet.

De CAT5 kabel moet ik op het 'tussenkastje', die de monteur extra geplaatst heeft, aansluiten.
Dat was wel aardig van hem om dat kastje erbij te plaatsen ter voorbereiding voor de CAT5 kabel.

We zijn nu weer een maand verder en ik wil internet van Telfort behouden. Ik ben benieuwd hoe Telfort dit qua facturering gaat oplossen.
Graag een reaktie.
Reputatie 4
Badge +3
@linux,

Ik heb een storingsmelding aangemaakt om de verbinding tot en met uw ISRA na te lopen. Retour sturen van het modem is niet aan te raden, het contract kan namelijk niet om deze reden ontbonden worden.

Er wordt vandaag, uiterlijk morgen, contact met u opgenomen door KPN om een afspraak te maken voor een monteur

Ik begrijp dat het erg frustrerend is maar we proberen dit z.s.m. voor u op te lossen. Mijn excuses voor het ongemak.

Henk
Reputatie 8
Badge +16
Ik denk niet dat je zomaar kunt annuleren... volgens mij zit je gewoon aan een jaarcontract vast.

Zeker als je niet eens de moeite neemt om op vragen in dit topic te antwoorden.
Het is al meer dan twee dagen sinds ik Telfort nog een kans heb gegeven om mijn internet werkend te krijgen.


Telfort heeft sinds mijn bestelling 4 weken de tijd gehad om de aansluting te realiseren.
Ik ga dus ook niet verder pielen met draadjes en zo want zoals gezegd heeft de telefoonlijn en ADSL het
altijd gedaan. Als Telfort een ander methode gebruikt met andere aderparen dan had ik hiervan op
de hoogte moeten zijn gebracht in de 4 weken dat ik moest wachten. Nog langer aan het lijntje te blijven zie
ik niet zitten. Ik heb inmiddels Ziggo gevraagd om het internet abonnement weer door te laten gaan.

Internet doet het nog steeds niet, dus het pakket stuur ik deze week terug.
Het abonnement annuleer ik hierbij nogmaals.

In ieder geval bedankt voor de moeite Hugo.
Reputatie 8
Badge +16
Is de laatste foto het aansluitpunt waar de kabel je huis binnenkomt?

Dat lijkt me nog steeds geen isra-punt.


Kun je die kabel nog verder terug volgen?
Ik heb de ronde verlengdoosjes waarop nog 'PTT' staat opengeschroefd en onderstaande foto's genomen.
Er zijn rode, blauwe, witte, oranje en bruine (koper?) draden.
Er zijn 12 aansluitpunten voor de bedrading. Onder staat 1 t/m 6. Boven:  'niets', a, aarde, b, EB en 'niets'

Hugo, kun je me vertellen welke draden waar horen volgens de Telfort aansluiting voor A/V DSL ?
ik zal het nogmaals een keer controleren. hou de monteur nog maar even af. ik ben iemand die graag zelf dingen doet 😉
Reputatie 8
Badge +16
Voor alle duidelijkheid... oranje en wit vanaf je isra op het aansluitdoosje van het installatiepakket aansluiten op de plaats waar normaal rood en blauw zit. Dit zijn de middelste draadjes van een RJ11 kabel.
Badge +2
Oranje / wit op de bovenste aansluitingen van de varkenssnuit neem ik aan? Dan ga ik een monteur aansturen.

Hugo
Okay, heeft u uw modem bij uw ISRA aangesloten aangesloten gehad op oranje/wit?

Hugo


Dat is correct. maar dat werkte dus niet. de 4 draden zijn inmiddels weer aangesloten
Badge +2
Okay, heeft u uw modem bij uw ISRA aangesloten aangesloten gehad op oranje/wit?

Hugo
ik bedoelde met een nieuwe kabel gepakt een kabel naar de modem. een gewone telefoonkabel dus. verder ben ik tot  de conclusie gekomen dat de rode en de blauwe draad de telefonie verzorgen in deze woning dus zouden de oranje en witte draad de verbinding van telfort moeten geven. ik heb die draden losgehaald en had prima telefoonverbinding. beter uitsluitsel heb ik dan niet dacht ik. de oranje en witte draad vervolgens weer aangesloten maar nog steeds geen verbinding.
ik heb het 2e ISRA op deze afbeelding. mn camera is helaas kapot dus moet helaas afbeeldingen van internet afhalen.
http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/internet/splitter/images/Isra/type3.gif
Badge +2
Een aderpaar voor telefonie / DSL bestaat uit 2 draadjes. De meeste adressen in Nederland hebben 2 aderparen, sommige hebben er meer. Het kan dat de vorige provider op een ander aderpaar leverde dan wij nu doen, daarom wil ik met jullie graag de aderparen testen. Ik vraag hier ook op door ipv direct een monteur te sturen omdat alle bekabeling vanaf uw ISRA-punt uw eigen verantwoordelijkheid is. De kostenloze KPN monteur die ik kan aansturen wijst het werkende aderpaar aan en test deze bij uw ISRA punt met zijn eigen meter. Als er signaal is aangetroffen dan zit zijn werk erop en dient u het zelf verder aan te sluiten. Als u hier zelf niet uit komt kan het aangesloten worden door een installatiemonteur. Kosten hiervoor zijn ongeveer 50 euro.

Bij VDSL is een correct aangesloten modem essentieel. Er mogen geen vertakkingen, lussen of slechte doorverbindigen in uw bekabeling zitten, anders is de verbinding instabiel en de snelheid laag. Of hij kan helemaal niet verbinden omdat het signaal te erg beschadigd wordt.

@linux,

Uw adres heeft 4 aderparen, 8 draadjes dus. Op het eerste aderpaar staat Telfort VDSL 30Mb, de andere aderparen zijn ongebruikt. Het eerste aderpaar is meestal een rood en een blauw draadje.

@Baz88,

Uw adres heeft 2 aderparen. Op het eerste aderpaar zit telefonie van KPN. Op het 2e aderpaar zit Telfort ADSL 10Mb. Is de telefonie ISDN of analoog? Lijkt me voor u als ervaren installateur geen probleem om het aderpaar met telefonie uit te sluiten, dit is per slot van rekening ook te meten met een multimeter of te testen met een telefoontoestel.

Wat bedoelt u met "nieuwe kabel gepakt"? Welke kabel precies? Tussen welke punten? Nogmaals; een foto van uw ISRA zou handig zijn.

Hugo
@Bazz

@beiden
Lange oude bekabeling (al dan niet met allerlei aftakkingen en laspunten) kan voor problemen zorgen. ADSL (en helemaal VDSL) stellen veel hogere eisen aan de koperdraden dan analoge telefonie van KPN 30 jaar geleden deed.

Los daarvan lijkt het natuurlijk wel vreemd dat je modem helemaal niets doet. Het kan zijn dat de nieuwe aansluiting op een ander aderpaar wordt geleverd. En dat kan bij oude isra-punten problemen geven als het tweede aderpaar niet volledig is afgemonteerd. Dan kan een KPN-monteur nodig zijn om het werkend te krijgen.

Overigens is het verstandig om de bedrading binnenshuis te optimaliseren om zo eventuele problemen met stabiliteit nu en in de toekomst te voorkomen. De beste methode is om het modem binnen 50cm van het isra-punt aan te sluiten.


Zo'n 2 jaar geleden nog ADSL van Tele2 gehad, deed het prima. Toen overgestapt op de kabelinternet.
Dus in de, zeg zo'n, twee jaar zou mijn bekabeling verouderd zijn vanwege de nieuwe techniek ?
Het zou wel een antwoord zijn op dit probleem.
Reputatie 8
Badge +16
@Bazz

De officiële aansluitwijze bij dit type lasdop is dat je de dunne telefoonsnoer die uit de lasdop komt doorknipt en daar het aansluitdoosje uit het aansluitpakket op aansluit. En vandaar ga je met een kort kabeltje naar het modem.


@beiden
Lange oude bekabeling (al dan niet met allerlei aftakkingen en laspunten) kan voor problemen zorgen. ADSL (en helemaal VDSL) stellen veel hogere eisen aan de koperdraden dan analoge telefonie van KPN 30 jaar geleden deed.

Los daarvan lijkt het natuurlijk wel vreemd dat je modem helemaal niets doet. Het kan zijn dat de nieuwe aansluiting op een ander aderpaar wordt geleverd. En dat kan bij oude isra-punten problemen geven als het tweede aderpaar niet volledig is afgemonteerd. Dan kan een KPN-monteur nodig zijn om het werkend te krijgen.

Overigens is het verstandig om de bedrading binnenshuis te optimaliseren om zo eventuele problemen met stabiliteit nu en in de toekomst te voorkomen. De beste methode is om het modem binnen 50cm van het isra-punt aan te sluiten.
Je zult toch echt moeten beginnen met het zoeken va je ISRA-punt (=hoofdaansluiting).
Die heb ik op de foto's nog niet gezien.

PS: betreft het een bovenwoning?

[edit]
Je hoeft overigens niks door te knippen bij die ronde kastjes... die kun je gewoon openschroeven en draadjes aansluiten.


ik heb net zoiets maar heb bij geen ene provider iets hoeven doen aan het isra-punt t was stekker erin router aansluiten en t werkte.
als ik zo al een contract aan moet gaan met een bedrijf wat al zolang bestaat betwijfel ik of het goedkomt.


Ik ben het met Baz88 eens. Waarom moet ik gaan pielen met draadjes, ISRA-punt en weet ik wat al niet, als de aansluiting, waarop nu het modem van Telfort is aangesloten, het al meer dan 30 jaar heeft gedaan ?

Dat dacht ik dus ook dat ik niets hoefde door te knippen, vandaar ook maar niet gedaan :o)
modem aansluiten in de meterkast gaat niet werken. ik ga niet mn kabel doorknippen bij een andere provider werkte het wel. 
ik heb helaas geen camera tot mn beschikking maar heb een afbeelding van internet gehaald. ik heb een lasdop in de meterkast.

http://www.xs4all.nl/klant/helpdesk/internet/splitter/images/Isra/type4.gif
Reputatie 8
Badge +16
@Bazz88
Kun je een foto plaatsen van het aansluitpunt in de meterkast? En kun je ook eens het modem aansluiten in de meterkast?
Je zult toch echt moeten beginnen met het zoeken va je ISRA-punt (=hoofdaansluiting).
Die heb ik op de foto's nog niet gezien.

PS: betreft het een bovenwoning?

[edit]
Je hoeft overigens niks door te knippen bij die ronde kastjes... die kun je gewoon openschroeven en draadjes aansluiten.


ik heb net zoiets maar heb bij geen ene provider iets hoeven doen aan het isra-punt t was stekker erin router aansluiten en t werkte.
als ik zo al een contract aan moet gaan met een bedrijf wat al zolang bestaat betwijfel ik of het goedkomt.
ik heb alles nog is nagelopen. nieuwe kabel gepakt en de router harde reset gegeven.
het dsl lampje licht even groen op knippert 2 keer en vervolgens is t weer einde verhaal.
dit is nu al 2 weken zo. k wordt er echt een beetje moe van.
hang aan de telefoon maar niemand die me kan zeggen wat het is.

Reageer