beantwoord

Geen Gigabit tussen Experiabox V10 en glasvezelmodem

• 24 november 2018
  • 29 reacties
  • 1612 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Tussen het glasvezelkastje en mijn Experiabox V10 ligt een CAT6 F/UTP kabel van pakweg 12m.
Op de Experiabox licht alleen de groene LED op op bij de WAN ethernetpoort.
Nou heb ik een 50Mbit aansluiting, maar vraag mij toch af of de Experiabox V10 niet gewoon aan zou moeten geven dat de WAN-poort Gigabit aan kan...
Alle 4 LAN-poorten signaleren keurig Gigabit.
icon

Beste antwoord door Dennis-L 24 november 2018, 12:40

Zeer waarschijnlijk gepatcht op een EoF poort in de POP.
Als er een 100 Mbit glassignaal binnenkomt dan wordt dit 1-op-1 omgezet naar ethernet.
Een NT gaat daar niet ineens 1000 Mbit van maken.

Wat je kan doen is 200 Mbit aanvragen, dan word je van een EoF poort naar een GoF poort gepatcht en daarna weer terug naar 50 Mbit, je blijft dan op een GoF poort gepatcht.
Bekijk reactie

29 reacties

Reputatie 8
Inloggen in de V10 en onder de status-pagina - menu-onderdeel "Geavanceerd" kijken:

Reputatie 1
Badge

Reputatie 1
Badge
Het status overzicht zegt hetzelfde als de LED-indicatie: 100 MB. En geen settings die ik kan veranderen.
Reputatie 8
Twee mogelijkheden:
  • Slechte kabel tussen NT-glasvezelkastje en router (wissel die uit met een andere kabel).
  • Achterliggende apparatuur in de wijkkast is al een aantal jaartjes oud / slechts 100 Mbps?
Reputatie 4
Badge +1
Zeer waarschijnlijk gepatcht op een EoF poort in de POP.
Als er een 100 Mbit glassignaal binnenkomt dan wordt dit 1-op-1 omgezet naar ethernet.
Een NT gaat daar niet ineens 1000 Mbit van maken.

Wat je kan doen is 200 Mbit aanvragen, dan word je van een EoF poort naar een GoF poort gepatcht en daarna weer terug naar 50 Mbit, je blijft dan op een GoF poort gepatcht.
Reputatie 1
Badge
De kabel lijkt prima: als ik die in LAN1 zet met een gigabit switch aan de andere kant geeft LAN1 zoals verwacht de Gigabit LED indicatie.

Bij verouderde apparatuur in het provider netwerk zou ik niet verwachten dat ik in Mijn Telfort een optie zie om, tegen betaling, te kunnen opschalen naar 200 Mbit.

Het zou volgens mij ook aan het glasvezel kastje kunnen liggen of aan de Experiabox: slechte WAN connector?
Reputatie 4
Badge +1
De kabel lijkt prima: als ik die in LAN1 zet met een gigabit switch aan de andere kant geeft LAN1 zoals verwacht de Gigabit LED indicatie.

Bij verouderde apparatuur in het provider netwerk zou ik niet verwachten dat ik in Mijn Telfort een optie zie om, tegen betaling, te kunnen opschalen naar 200 Mbit.

Het zou volgens mij ook aan het glasvezel kastje kunnen liggen of aan de Experiabox: slechte WAN connector?

Zoals ik al schreef, je bent gepatcht op een EoF poort.
Tot een paar maand terug waren er nog heel veel POPs waar enkel EoF (max 100 Mbit) appartuur aanwezig was.
Nu alle POPs ook GoF apparatuur hebben kan je 200 Mbit aanvragen, dan word je in de POP omgepatcht van EoF naar GoF.
Dan komt er 1000 Mbit glassignaal binnen dat 1-op-1 omgezet wordt naar 1000 Mbit ethernet.
Reputatie 1
Badge
@Dennis-L: interessante optie. Ik zou overigens verwachten dat de 1 Gbit indicatie betrekking heeft op het ethernet traject tussen Experiabox WAN poort en Ethernet poort op het Glasvezel kastje, onafhankelijk van het glasvezel signaal.
De NT(glasvezel kastje) lijkt me vrij onwaarschijnlijk die zet alleen het signaal om. Leuk idee van Dennis maar dat alleen om op een gigabit poort te worden aangesloten zodat het ledje een andere kleur geeft........

Die verouderde apparatuur dus de EoF wordt alleen vervangen/omgepatched als je bijvoorbeeld die 200/200 besteld of bij noodzakelijk onderhoud. Die wan connector klinkt plausibel maar ik vermoed zelf toch achterliggend.
Reputatie 1
Badge
@Dennis-L: je antwoord is sneller dan ik typen kan! Bedankt!
Graag een bevestiging van Telfort voor ik daar geld aan uitgeef.
Reputatie 1
Badge
@Galdor: e.e.a viel mij op toen ik met de gedachte begon te spelen van sneller internet...
Reputatie 4
Badge +1
Wat @Galdor68 ook al zegt en ik eerder ook, als er 100 Mbit glassignaal binnenkomt dan zet de NT dit 1-op-1 over, de NT maakt er niet ineens automagisch 1000 Mbit van.
Maar wat @Galdor68 ook zegt, is het je dat geld waard om naast een groen ledje ook een oranje ledje op je Experiabox te krijgen 😉

Als je 50 -> 200 -> 50 gaat doen dan betaal je toch een maand voor die 200 Mbit en dan wordt het wel een prijzig ledje 😋
@Galdor: e.e.a viel mij op toen ik met de gedachte begon te spelen van sneller internet...
Dan zou je inderdaad bijvoorbaat willen weten wat er binnenkomt. Wil je naar 100/100 zal er waarschijnlijk niks veranderen met de kleur van de led mits je inderdaad op die EoF bent aangesloten pas bij omzetting naar 200 zal dit veranderd worden.
Ook 50-200-100 is een duur grapje.
Reputatie 1
Badge
Als ik als test de WAN-poort van de Experiabox aansluit op een Gigabit-poort van een switch, zonder dat er verder signaal wordt doorgegeven, lichtten WAN LEDs geel/groen op: kennelijk wordt de operationele WAN link status van de kant van het Genexis glasvezelkastje op 100 Mbit aangestuurd.
Reputatie 4
Badge +1
Ja ik kan het blijven herhalen maar je bent in de POP aangesloten op een EoF poort.
Hierdoor is de glasverbinding 100 Mbit.
De NT (Genexis) zet dit 100 Mbit signaal 1-op-1 over naar een 100 Mbit ethernet signaal
Daardoor is je Experiabox met 100 Mbit verbonden met je NT (Genexis).
Pas als je je snelheid verhoogd naar 200 Mbit zal je gepatcht worden op een GoF poort en is je glasverbinding 1000 Mbit en zal je Experiabox met 1000 Mbit verbonden zijn met je NT (Genexis).
Reputatie 3
Bij 50mbit zie je inderdaad 100 Mbit. als je op glas 100 of 200 krijgt, komt er 1000 Mbit te staan.
Reputatie 4
Badge +1
Bij 50mbit zie je inderdaad 100 Mbit. als je op glas 100 of 200 krijgt, komt er 1000 Mbit te staan.

Alleen bij > 100 Mbit word je gegarandeerd op een GoF poort gepatcht
bij 100 Mbit kan je ook gewoon op een EoF poort zijn gepatcht (ik spreek uit ervaring 😉)
Neehoor ook in mijn v10 staat in dat scherm 1000m met een 50/50 glas abo dus het is echt maar net welke hardware in de pop zit.
Reputatie 4
Badge +1
Neehoor ook in mijn v10 staat in dat scherm 1000m met een 50/50 glas abo

Dat kan als er alleen GoF apparatuur in jouw POP aanwezig is of als de EoF poorten op/vol waren.
Of als je eens van EoF naar GoF bent omgepatcht omdat je > 100 Mbit wilde en daarna weer naar 50 Mbit bent gegaan, in dat geval word je ook niet meer teruggepatcht.

Nieuwe klanten met 50 of 100 worden of op EoF of op GoF gepatcht, afhankelijk van de beschikbaarheid van poorten.
Met 200 word je altijd op GoF gepatcht.
Het verschil zit hardop gedacht eerder tussen de hardware voor de nieuwe en oude propositie waarbij via Telfort 100Mb de maximum was.

Met wat de nieuwe propositie heet is 200 mogelijk. Mogelijk dat de beheerder KPN/Reggefiber inderdaad nog niet overal alle eof heeft vervangen door gof zoals destijds bij jou (Dennis) ook de situatie was.

Dat ompatchen zou kunnen maar dan voor een andere bewoner ik woon net 3 maanden hier.
Reputatie 4
Badge +1
Daar zeg je nog wel wat inderdaad.
De oude propositie heeft alleen 100 Mbit apparatuur.
Voor de nieuwe propositie heeft KPN WBA inmiddels alle POPs voorzien van gigabit apparatuur.

Maar TS heeft een Experiabox en dat is de nieuwe propositie en in dat geval beschikt zijn POP over gigabit apparatuur.
Maar je wordt niet zomaar omgepatcht als dat niet nodig is.
Wellicht beide en is zijn vezel niet fysiek om gepatched op mijn vorig adres zat ik wel op de oude propositie wat de fysieke verbinding was in de pop geen idee netco gaf wel 524 aan maar dat zegt ook niet veel.
Reputatie 8
Zelf heb ik altijd achterliggend op een 1 Gigabit aansluiting gezeten. Ook toen ik in het begin slechts 50 Mbps afnam. En dat heeft dan weer te maken dat glasvezel hier pas in 2015 beschikbaar was.
Er heeft hier nooit 100 Mbps apparatuur in de wijkcentrale gezeten.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi BenoitSvB, ik zie dat je inmiddels de aanvraag hebt gedaan voor 200/200 Mbit/s sneller internet. Deze wordt momenteel verwerkt. Dit betekent inderdaad ook de overgang van EoF naar GoF. Deze stond in eerste instantie gepland voor gisteren alleen deze is nog niet opgeleverd. Mogelijk komt daar morgen verandering in. De extra snelheid is maandelijks opzegbaar, dus mocht je weer terug willen, dan kan dat.
Reputatie 1
Badge
Krijg net een mail dat het 11 december wordt.

Reageer