Op de website van Telfort gecheckt op storingen: Nee, die zijn er niet. Andere Telfortklant in de woonplaats gebeld. Die had geen last van storing.
Ik dacht dat het modem een reset nodig had en dat zou ik wel even doen in de avond.
Normaal herstelt de internetverbinding en de voip-verbinding dan meteen.
Nou, dat liep even anders...
Ik log in op de Zyxel webconfigurator (screenshotjes gemaakt). Het modem heeft geen DSL-verbinding en dit herstelt ook niet meer.
Ik dacht: Zyxel P-2812HNU-F1 kapot! Ander modem en hij doet het weer. Dus ik een fonkelnieuwe Experiabox V8 aan de lijn gehangen.
Ook die krijgt geen DSL binnen. Dit heb ik gelezen in de webconfigurator ven de Experiabox.
Ik denk: Kabeltje kapot! Dus ik vervang de bedrading op de Experiabox V8. Nee, geen verbinding! :@
De conclusie die ik dan trek: De DSL-lijn doet het niet. Even Telfort bellen... En toen was het 21:00 uur. :(
http://i.imgur.com/TLmEILW.jpg
http://i.imgur.com/o1dbXoB.jpg
Current Firmware Version: V3.11TUE8
DSL version information: 5.7.5.6.1.7
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNWV SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=n/a SerialNumber=ZyXEL P-2812HNU-F1 B0B2DC08D018 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)
DSL far end inventory information:
nReturn=-21
noise margin upstream: 0 db
output power downstream: 0 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 0 db
output power upstream: 0 db
attenuation downstream: 0 db
loop length is 1772m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: N/A
interleaving delay upstream: N/A
impulse noise protection upstream: N/A
current rate downstream: N/A
interleaving delay downstream: N/A
impulse noise protection downstream: N/A
attainable rate upstream: N/A
attainable rate downstream: N/A
linetype: N/A
Profile: N/A
operational uptime: N/A
CodeViolations: N/A
FEC: N/A
CodeViolations: N/A
FEC: N/A
Bandborders upstream:
nReturn=-21
Bandborders downstream:
nReturn=-21
Tones upstream:
nReturn=-21
Tones downstream:
nReturn=-21
Wat is er op vrijdagmiddag gebeurd met de lijn?
Wat verklaart de daling in snelheid en het herhaaldelijke verlies van de verbinding de afgelopen maand?
Het IS/RA-punt zit in de hoek van de woonkamer op de muur. Modem hangt er 40 cm naast met een korte kabel.
De lijn is normaliter retestabiel. Postcode is 3704 in Zeist.
Beste antwoord door Internet-junkie
Ik kreeg vanochtend rond half elf een telefoontje van een buitengewoon charmant klinkende dame van KPN. Ik was niet helemaal helder maar ze vertelde mij dat er een monteur zou langskomen bij mijn moeder (tussen 13:00 uur en 15:00 uur).
De monteur is op bezoek geweest nadat hij elders het signaal heeft hersteld. 😃 Het modem is sinds 's middags half drie online. DSL- en internet-lampje branden weer op het modem.
Helaas kon ik niet zelf bij het bezoek aanwezig zijn.
Ik heb eerder op de avond de default gegevens (o.a. SSID en WPA2-key) gewijzigd en de voip-gegevens opnieuw ingevoerd en de huistelefoon doet het weer.:$ Ik had drie dagen geleden weer het modem een reset gegeven i.v.m. het proberen oplossen van de storing.
De notebook geeft sinds vandaag weer aan dat er "Internettoegang" mogelijk is. Dat malle gele driehoekje met een uitroeptekentje is eindelijk weg! Ook de mediaspeler en mijn smartphone maken weer verbinding met internet. Hopen dat het zo blijft.
Deze post doe ik vanaf het IP-adres van mijn moeder. Ik heb net ook een PB gestuurd.
Fijne sinterkerst&nieuw!