beantwoord

Geen diensten, ook met een tweede modem

• 17 december 2016
  • 13 reacties
  • 786 keer bekeken

Vrijdagmiddag viel de internetverbinding weg bij mijn moeder. Ik kwam daarachter toen ik haar wilde bellen maar geen gehoor kreeg.

Op de website van Telfort gecheckt op storingen: Nee, die zijn er niet. Andere Telfortklant in de woonplaats gebeld. Die had geen last van storing.
Ik dacht dat het modem een reset nodig had en dat zou ik wel even doen in de avond.
Normaal herstelt de internetverbinding en de voip-verbinding dan meteen.

Nou, dat liep even anders...
Ik log in op de Zyxel webconfigurator (screenshotjes gemaakt). Het modem heeft geen DSL-verbinding en dit herstelt ook niet meer.
Ik dacht: Zyxel P-2812HNU-F1 kapot! Ander modem en hij doet het weer. Dus ik een fonkelnieuwe Experiabox V8 aan de lijn gehangen.
Ook die krijgt geen DSL binnen. Dit heb ik gelezen in de webconfigurator ven de Experiabox.
Ik denk: Kabeltje kapot! Dus ik vervang de bedrading op de Experiabox V8. Nee, geen verbinding! :@

De conclusie die ik dan trek: De DSL-lijn doet het niet. Even Telfort bellen... En toen was het 21:00 uur. :(

http://i.imgur.com/TLmEILW.jpg

http://i.imgur.com/o1dbXoB.jpg

Current Firmware Version: V3.11TUE8
DSL version information: 5.7.5.6.1.7
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNWV SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=n/a SerialNumber=ZyXEL P-2812HNU-F1 B0B2DC08D018 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=-21
noise margin upstream: 0 db
output power downstream: 0 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 0 db
output power upstream: 0 db
attenuation downstream: 0 db
loop length is 1772m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: N/A
interleaving delay upstream: N/A
impulse noise protection upstream: N/A
current rate downstream: N/A
interleaving delay downstream: N/A
impulse noise protection downstream: N/A
attainable rate upstream: N/A
attainable rate downstream: N/A
linetype: N/A
Profile: N/A
operational uptime: N/A
CodeViolations: N/A
FEC: N/A
CodeViolations: N/A
FEC: N/A
Bandborders upstream:
nReturn=-21
Bandborders downstream:
nReturn=-21
Tones upstream:
nReturn=-21
Tones downstream:
nReturn=-21

Wat is er op vrijdagmiddag gebeurd met de lijn?
Wat verklaart de daling in snelheid en het herhaaldelijke verlies van de verbinding de afgelopen maand?

Het IS/RA-punt zit in de hoek van de woonkamer op de muur. Modem hangt er 40 cm naast met een korte kabel.
De lijn is normaliter retestabiel. Postcode is 3704 in Zeist.
icon

Beste antwoord door Internet-junkie 24 december 2016, 23:05

@Leon

Ik kreeg vanochtend rond half elf een telefoontje van een buitengewoon charmant klinkende dame van KPN. Ik was niet helemaal helder maar ze vertelde mij dat er een monteur zou langskomen bij mijn moeder (tussen 13:00 uur en 15:00 uur).

De monteur is op bezoek geweest nadat hij elders het signaal heeft hersteld. 😃 Het modem is sinds 's middags half drie online. DSL- en internet-lampje branden weer op het modem.
Helaas kon ik niet zelf bij het bezoek aanwezig zijn.

Ik heb eerder op de avond de default gegevens (o.a. SSID en WPA2-key) gewijzigd en de voip-gegevens opnieuw ingevoerd en de huistelefoon doet het weer.:$ Ik had drie dagen geleden weer het modem een reset gegeven i.v.m. het proberen oplossen van de storing.
De notebook geeft sinds vandaag weer aan dat er "Internettoegang" mogelijk is. Dat malle gele driehoekje met een uitroeptekentje is eindelijk weg! Ook de mediaspeler en mijn smartphone maken weer verbinding met internet. Hopen dat het zo blijft.

Deze post doe ik vanaf het IP-adres van mijn moeder. Ik heb net ook een PB gestuurd.

Fijne sinterkerst&nieuw!
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

13 reacties

Update:

Zaterdagochtend (gisteren) heb ik de klantenservice gebeld. Daar heb ik aangegeven dat ik met twee modems en andere bedrading en stekkers heb geprobeerd om de storing te verhelpen. Na onderzoek van de medewerker van de helpdesk werd geconstateerd dat er ver voor het IS/RA-punt in de woning iets mis was. Er is een ticket aangemaakt en er zou een monteur van Guidion voor het oplossen van de storing nodig zijn. Ik zou een mailtje ontvangen i.v.m. de melding van de storing.

Ik werd door Telfort na doorgeven / verificatie van o.a. mailadres en telefoonnummer doorverbonden met Guidion. Daar werd een afspraak ingepland voor dinsdag, begin van de middag.

:? Helaas heb ik nog geen mail ontvangen van Telfort op mijn telfort.nl-mailadres :? en ik hoop alleen maar dat de monteur dinsdag aan de slag gaat en de storing daarna opgelost is.
Reputatie 8
Badge +17
Wellicht is het mailtje in de spambox beland, maar als telefonisch een afspraak is gemaakt met de guideon monteur dan lijkt het mij dat de monteur bij je langskomt op de afgesproken dag.
Ik heb geen mail ontvangen (ook niet in de spambox), maar op maandagmiddag kreeg ik wel middels een sms een mededeling over de afspraak met Guidion op dinsdagmiddag.

Op dinsdagmiddag (gisteren) is de monteur langs geweest en hij heeft een meting verricht. Daarna heeft hij de lijn elders over moeten zetten op een andere poort, heb ik begrepen. De poort waar de lijn voorheen op zat is defect / instabiel.

De monteur heeft daarna het modem weer in de woning verbonden en hij vertelde dat er een softwarematige aanpassing gedaan moest worden. Dat kon nog wel even duren.... en duren .... .... Ik heb rond middernacht een reboot gedaan in de hoop dat het zou helpen, voordat ik naar mijn huis ging. Dat heeft helaas niets uitgemaakt. 😞 Het modem geeft alleen een loop length aan van een kleine 1800 meter als ik de DSL status opvraag.

Het modem staat op dit moment ruim 14 uur aan maar de softwarematige aanpassing is nog niet gedaan. Ik heb net gebeld naar het voip-nummer van mijn moeder, maar de telefoon is nog steeds offline. (voip loopt overigens via een andere partij dan Telfort).

De fysieke link is op dinsdag dus hersteld door de monteur. Kan de klantenservice/webcare van Telfort s.v.p. de softwarematige aanpassing een flinke zet geven en hiermee de verbinding herstellen? Bij voorbaat dank. 🙂
Nog steeds geen verbinding...
Reputatie 6
Badge +7
Heb je al eens een volledige reset gedaan van het modem (paperclip methode) ?

Als dat niet helpt moet inderdaad Telfort erna kijken.
Ja, factory reset op de Zyxel helpt niet. Ik hen net ook de Experiabox V8 aan de lijn gehangen. Niets helpt.

Daarna heb ik de klantenservice van Telfort gebeld. Na maar liefst vier of vijf keer doorverbonden te zijn kreeg ik iemand aan de lijn en die zei dat de poortwissel niet is gelukt. Daar moet dus weer een monteur van Guidion naar kijken.

Ik hoop nu alleen dat dit zeer snel wordt opgepakt en dat ik (telefonische) terugkoppeling krijg wanneer het euvel definitief wordt verholpen. Dit heb ik ook aan de medewerker van Telfort gevraagd.
Twee werkdagen later en er is nog steeds geen DSL-signaal. Guidion werkt ook op zaterdag (vandaag) heb ik begrepen. Ik hoop dat de storing verholpen is voor Kerstmis. Anders wordt de reparatie misschien weer over de Kerstdagen getild en dan zijn we weer drie dagen verder.

Als ik andere topics over "poortwissel" lees op het forum van Telfort, dan word ik niet echt vrolijk. 😞
Badge +1
Hi Internet-Junkie, welkom!

Jeetje, wat een ellende! Stuur mij alsjeblieft de naam, postcode + huisnummer, e-mailadres, 06-nummer en de laatste 3 cijfers van je IBAN van je moeder in een privébericht dan kijk ik naar de afspraak die bij Guidion is gemaakt.
@Leon

Ik kreeg vanochtend rond half elf een telefoontje van een buitengewoon charmant klinkende dame van KPN. Ik was niet helemaal helder maar ze vertelde mij dat er een monteur zou langskomen bij mijn moeder (tussen 13:00 uur en 15:00 uur).

De monteur is op bezoek geweest nadat hij elders het signaal heeft hersteld. 😃 Het modem is sinds 's middags half drie online. DSL- en internet-lampje branden weer op het modem.
Helaas kon ik niet zelf bij het bezoek aanwezig zijn.

Ik heb eerder op de avond de default gegevens (o.a. SSID en WPA2-key) gewijzigd en de voip-gegevens opnieuw ingevoerd en de huistelefoon doet het weer.:$ Ik had drie dagen geleden weer het modem een reset gegeven i.v.m. het proberen oplossen van de storing.
De notebook geeft sinds vandaag weer aan dat er "Internettoegang" mogelijk is. Dat malle gele driehoekje met een uitroeptekentje is eindelijk weg! Ook de mediaspeler en mijn smartphone maken weer verbinding met internet. Hopen dat het zo blijft.

Deze post doe ik vanaf het IP-adres van mijn moeder. Ik heb net ook een PB gestuurd.

Fijne sinterkerst&nieuw!
Badge +1
Hoi Internet-Junkie,

Helemaal mooi! :D

Ik heb n.a.v. je privéberichtje ook de afmelding van de monteur gezien. Hij geeft wel aan dat het modem defect zou zijn, maar daar hoor ik jou niet over. Is daar nog iets nodig of toch niet meer?

Haha, dankje! Jij ook een fijne Sinterkerst&Nieuw! 🙂
Het DSL-signaal is actief en het modem werk goed en stabiel. Vijf dagen geleden 's nachts even twee keer een onderbreking volgens het modemlog, maar het signaal werd na een minuutje hersteld.

Het Zyxel-modem heeft een eigenwijze resetknopje/gaatje. Ik moet hem er diep insteken en even schudden zodat ik het goede plekje raak en het modem gereset is. Modems en vrouwen... :P

Als het modem stuk gaat, dan geef ik een gil.
Worden er nog Zyxels (P-2812HNU-F1) geleverd of levert Telfort nu alleen nog maar Experiadoosjes 😛 ? V8 of V10?
Badge +1
Hi,

Ik ben blij om te horen dat de verbinding nu wel stabiel blijft! :)

Hahaha ik zeg niets! :8

Ja hoor laat het maar weten mocht er toch nog iets vervangen moeten worden. De ZyXEL hebben we helaas helemaal niet meer in het magazijn. Die modems zijn er echt helemaal uit nu. V8 en V10 zijn de enige smaken die er nog zijn.
Badge +1
Hallo Internet-Junkie, aangezien je reactie uitblijft, ga ik er vanuit dat je mijn hulp niet meer nodig hebt. Mocht je nog iets kwijt willen, laat je dit dan weten in een nieuw topic?

Hier gaat nu een slotje op!