vraag

Gebruik eigen router

• 10 augustus 2017
  • 10 reacties
  • 3948 keer bekeken

Dag, mede-Telforters!

Vandaag maakte ik de overstap van Ziggo, puur omdat ik van hun Ubee rotrouter af wilde.
Nou is zo'n Experiabox ook niet alles, maar 'je kunt gewoon je eigen router aan het glasvezelmodem hangen', werd me verteld. Tot dusverre valt dat tegen. Zowel m'n laptop met vast IP als een D-link router weigeren elke vorm van dienst.
Zelfs de D-link als router aan de Experiabox wil niet. Ook met DHCP uit blijft de Experiabox maar IP adressen uitdelen.

Liefst zou ik dus m'n D-link router (DIR-655) gebruiken direct aan het glasvezelmodem, zonder tussenkomt van de Experiabox. Kan dat? Zo ja, hoe.
Heb alle gegevens van de Experiabox (WAN IP, MAC adres, you name it) overgenomen. Op een gegevne moment werd het oranje wereldbol-vormige-ledje op de D-Link wel blauw, hij kreeg dus internetsignaal, maar m'n laptop kon er nada mee. "Geen internetverbinding", zei 'ie.

Kan iemand me door de logische stappen voor het gebruik van een eigen router leiden?
Dan kan ik ze nog eens één voor één na gaan.

Alvast dank!

Stijn.

10 reacties

Reputatie 1
Badge
Als je alles hebt overgenomen werkt het. Maar je hebt waarschijnlijk niet alles overgenomen. Je moet de PPPoE sessie zelf opbouwen en dan werkt het.
Reputatie 8
Badge +9
PPPoE..?
Met dat protocol werkt Telfort toch helemaal niet.. Telfort doet het met IPoE.
Reputatie 1
Badge
Wacht, dat was een domme reactie inderdaad. Wat TS mist is het VLAN waarschijnlijk
Reputatie 8
Badge +9
Wat TS mist is het VLAN waarschijnlijk
Deze (verouderde) router ondersteund inderdaad geen VLAN(s).
Op onderstaande link staat de nodige informatie over hoe een router aan te sluiten op een glasvezelverbinding.

http://netwerkje.com
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Stijn, hartelijk welkom op het forum en ook als klant. Ik zie dat Robin en Enterprise je al te hulp zijn geschoten, fijn! Dat is iets dat we niet ondersteunen, maar dat betekent natuurlijk niet dat ik je niet wil helpen hiermee 🙂. Kom je eruit via de link die Enterprise meestuurt?
Reputatie 1
Badge
Let er wel evenop dat Telefonie bij Telfort anders werkt dan bij KPN. Dus dat moet je anders doen dan netwerkje.com zegt

Verder, als je een iets betere router hebt kan die zelf ook die VLANs doen.
Reputatie 6
Badge +7
Goede toevoeging Robin, thanks!! 🙂
Let er wel evenop dat Telefonie bij Telfort anders werkt dan bij KPN. Dus dat moet je anders doen dan netwerkje.com zegt

Verder, als je een iets betere router hebt kan die zelf ook die VLANs doen.

Wat moet je exact anders doen bij Telfort dan bij KPN, Robin?
Begrijp ik goed dat Username en Password (heel PPPoE) kan achterwege worden gelaten?
Reputatie 1
Badge
PPPoE kan weggelaten worden bij Telfort.

Telefonie gaat bij Telfort volgensmij niet over een apart VLAN, ofzo. In iedergeval is het bij KPN mogelijk om de Experiabox als ATA te gebruiken voor de normale KPN VoIP aansluiting en bij Telfort volgensmij niet.
Reputatie 8
Gebruik eigen router kan soms problemen geven.
Zie o.a. volgende draad en verwijzingen hoe de VOIP-gegevens te achterhalen.
https://forum.telfort.nl/internet-267/eigen-modem-gebruiken-60278

Reageer