beantwoord

Gebeld door Telfort over verbeteren internet?

Reputatie 1
Ik had gisteren een dame aan de lijn welke zei dat ze van Telfort was. Ze willen verbeteringen in de wijk doorvoeren. Of ze een monteur langs kan sturen om mijn kabel te controleren. Want volgens metingen zou mijn verbinding niet goed zijn.

Mijn reactie: Raar verhaal, internet werkt prima en ik haal de opgegeven snelheden.
Zij: Ja maar om voor de toekomst goed voorbereid te zijn moet het toch goed werken.
Mijn reactie: Als het goed werkt moet je er gewoon vanaf blijven.
Zij: We kunnen de monteur gratis langs laten komen. Dat kost u niets.
Mijn reactie: Zal best, dan moet ik vrij nemen voor die flauwekul zeker.
Zij: Het kan ook op zaterdag hoor.

Toen was ik er klaar mee. Ik heb het idee dat dit helemaal niet van Telfort kwam.
Maar hoe kan deze dame mijn mobiele telefoonnummer weten waarmee ik bij
Telfort geregistreerd sta? Ze wist mijn straatnaam ook te noemen.

Kan iemand vanuit Telfort hier nog iets over zeggen? Ik wil graag weten wat hier achter zit.
Hebben jullie vanuit Telfort gebeld?

Titel van topic gewijzigd in verband met vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Rozemarijn - Telfort 16 mei 2018, 10:21

Hi Roland,

Ik heb goed nieuws, want ik heb kunnen achterhalen wat er is gebeurd: je bent wel degelijk door een van onze collega's gebeld.

Een projectteam doet onderzoek naar de verbindingskwaliteit van een andere Telfort-klant met exact jouw adres, op de huisnummertoevoeging na. Mijn collega uit dit team die voor dit project naar klanten belt, is uit slordigheid op zoek gegaan naar de klantgegevens die horen bij jouw adres. Je bent toevallig ook Telfort-klant, dus de collega kon al jouw gegevens vinden.

Excuses voor de onduidelijkheid en het ongemak. De betrokken collega's zijn op de hoogte van wat er is gebeurd en we zorgen ervoor dat dit niet nogmaals kan gebeuren.

Laat het me weten wanneer je nog vragen of opmerkingen hebt!

Bekijk reactie

17 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Telfort is inderdaad met dergelijke acties bezig.
Zie hier iemand die hetzelfde overkwam, en de reactie van webcare.
https://forum.telfort.nl/internet-267/vreemd-telefoontje-van-telfort-medewerker-graag-reactie-van-telfort-74400
Reputatie 1
Nou dan ben ik benieuwd of ze kunnen zien of ik dan ook daadwerkelijk vanuit Telfort gebeld ben.
Als ik op mijn mobiel met een prive nummer gebeld wordt en vervolgens een dame aan de lijn krijg
met een raar verhaal en een buitenlandse tongval, dan gaan bij mij echt de haren rechtovereind staan...
Reputatie 8
Badge +16
Staat je klantnummer al in je forumprofiel? Dan kan webcare dat wellicht nakijken.
Reputatie 8
Badge +19
Roland Huisman schreef:

Nou dan ben ik benieuwd of ze kunnen zien of ik dan ook daadwerkelijk vanuit Telfort gebeld ben.
Als ik op mijn mobiel met een prive nummer gebeld wordt en vervolgens een dame aan de lijn krijg
met een raar verhaal en een buitenlandse tongval, dan gaan bij mij echt de haren rechtovereind staan...

Dat zal niet Telfort zelf geweest zijn maar in opdracht van Telfort.
Er wordt voor zulke belacties meestal een extern callcenter o.i.d. ingehuurd.
Reputatie 8
Kennelijk heeft Telfort helemaal niets geleerd vanuit de eerdere reacties twee maanden terug, waarbij die knullige benadering naar klanten toe, bij klanten eerder een defensieve afwerende reactie oproept, dan dat het door klanten als positief wordt ervaren.
Reputatie 8
Badge +11
Misschien de klanten die benaderd gaan worden vooraf een mail of sms sturen dat er contact opgenomen gaat worden?
Met het idee van pro-actief verbindingen te controleren is niets mis, maar ik kan me inderdaad goed voorstellen dat een klant denkt aan de telefonische oplichtingspraktijken waar je regelmatig over leest.
Reputatie 3
Badge +8
Hi Roland Huisman, heel begrijpelijk dat je dit even wilt controleren. Het is inderdaad zo dat Telfort contact zoekt met mensen wanneer de internetverbinding niet optimaal lijkt te zijn. Zou je je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Ik ga dan namelijk graag even controleren of er in het systeem is terug te vinden of jij hier ook voor bent gebeld vanuit Telfort zelf. Ik hoor het graag van je!
Reputatie 1
Bedankt voor de reactie. Ik heb mijn klantnummer in het profiel geplaatst. Ik ben benieuwd.

Contact zoeken via de telefoon is in deze tijden niet meer de manier. Als ik iemand via een privé telefoonnummer met een buitenlands accent aan de lijn krijg welke loopt te beweren dat mijn internet niet goed werkt en wel een gratis monteur wil sturen, dat komt op mij precies zo over als die oplichters die zich voordoen als een Microsoft helpdesk. Ik heb tijdens dit gesprek op geen enkele manier kunnen achterhalen dat ik daadwerkelijk iemand van Telfort aan de lijn heb gehad.

Als je écht wat wilt, stuur een brief waarin ik kan zien wat de bedoelingen zijn. Dan kan ik controleren of een telefoonnummer daadwerkelijk van Telfort is. Plaats een gratis telefoonnummer in de brief en een code in welke je bij jullie telefoonsysteem even in kunt toetsen zodat ik gelijk de juiste mensen aan de lijn krijg. Desnoods een verwijzing naar de Telfort portal waar je online een afspraak kunt maken...

Met de huidige methode jaag je de mensen gelijk over de rooie!
(Indien jullie dit dus daadwerkelijk waren)

Groeten, Roland
Reputatie 5
Badge +7
Hier hebben ze mij toen ook benaderd en alles is netjes verlopen een Guidion monteur heeft alle aansluitingen gecontroleerd en nieuw gemaakt en kan niet anders zeggen dat dit puik werk is en alles naar behoren werkt.

PS: Ook ik vond het raar dat belletje maar alles is netjes verlopen.
Reputatie 8
Wat je vertelt "is een open deur".

Het zou namelijk nog veel kwalijker zijn geweest als een monteur die "echt" via de "goedbedoelde hulp" van Telfort uiteindelijk dan langs komt, zijn werk niet goed zou hebben gedaan.

Alle goede bedoelingen ten spijt, blijf ik echt bij het standpunt, dat als een voor mij onbekend iemand via een niet traceerbaar "privé" nummer onaangekondigd met dit soort aanbiedingen komt, gewoon niet op ingaan. "Hang op, klik weg, bel uw bank!". (Dat laatste in zo'n geval dan niet 🆒 ).
Reputatie 3
Badge +8
Hi Roland,

We hebben niets teruggevonden over dat Telfort contact met je heeft gezocht. Daarom heb ik hier voor de zekerheid een melding van gemaakt bij security. Het is goed dat je voorzichtig hebt gehandeld!

Mocht je vaker gebeld worden door onbekenden, zou ik je adviseren om het formulier voor telefonische overlast in te vullen.

Laat het me gerust weten wanneer je nog vragen voor me hebt!
Reputatie 1
Hallo Rozemarijn,

Eigenlijk vind ik het dan nog zorgelijker dat ik gebeld ben door iemand die zich blijkbaar voordoet als een medewerker van Telfort. Ik woon nu ongeveer 2 jaar op dit adres.

Diegene die mij belde wist:
-mijn naam
-mijn mobiele telefoonnummer
-mijn adres
-mijn internet abonnement bij Telfort

Hoe is dit in vredesnaam dan op straat terecht gekomen in de afgelopen 2 jaar??

Ik kan het exacte tijdstip van het gesprek en mijn provider nog wel mededelen via PM. Mijn nummer valt onder de KPN dochters net als Telfort en het nummer staat in mijn gegevens bij Telfort.. Misschien kunnen jullie een kruiscontrole uitvoeren om echt uit te sluiten dat het afkomstig was van jullie of van een oplichter?

Als ik daadwerkelijk niet door jullie gebeld ben dan maak ik mij grote zorgen over mijn privacy in deze.
Reputatie 3
Badge +8
Hi Roland,

Ik heb goed nieuws, want ik heb kunnen achterhalen wat er is gebeurd: je bent wel degelijk door een van onze collega's gebeld.

Een projectteam doet onderzoek naar de verbindingskwaliteit van een andere Telfort-klant met exact jouw adres, op de huisnummertoevoeging na. Mijn collega uit dit team die voor dit project naar klanten belt, is uit slordigheid op zoek gegaan naar de klantgegevens die horen bij jouw adres. Je bent toevallig ook Telfort-klant, dus de collega kon al jouw gegevens vinden.

Excuses voor de onduidelijkheid en het ongemak. De betrokken collega's zijn op de hoogte van wat er is gebeurd en we zorgen ervoor dat dit niet nogmaals kan gebeuren.

Laat het me weten wanneer je nog vragen of opmerkingen hebt!
Reputatie 8
Ook als Telfort andere klanten belt, komt die andere klant toch ook precies voor dezelfde afweging van "vreemde telefoontjes" van "Gebeld worden door Telfort over het verbeteren van internet??"

Dit lijkt me nu echt een mooie case om na 25 mei voor te leggen aan de toezichthouder van de AVG.
Reputatie 8
Badge +17
[off-topic]
Babylonia schreef:

Dit lijkt me nu echt een mooie case om na 25 mei voor te leggen aan de toezichthouder van de AVG.

So-wie-so kan je dan aan Telfort vragen aan wie jouw privé gegevens allemaal verstrekt zijn...
[/off-topic]
Reputatie 1
Hoi Rozemarijn,

Ah! Dat er verwarring is rondom de huisnummers met toevoegingen van dit pand kan ik mij goed voorstellen. Mijn IRSA punt zit fysiek op locatie van C/D en niet op mijn eigen huisnummer. Dat is een IRSA punt waar meerdere lijnen binnen komen. Ik kan zo voor je nagaan op welk aderpaar ik zit als dat helpt. Ik heb de verbinding zelf nog gemaakt omdat ik daar het gereedschap voor heb.

Verder blijf ik het een bijzonder ongelukkige benadering vinden vanuit Telfort.
Reputatie 3
Badge +8
Het nagaan van de aderparen is niet nodig hoor @Roland Huisman We weten nu gelukkig waar het verkeerd is gegaan. Dit was zeker een ongelukkige benadering van Telfort. Ik snap helemaal dat het heel onprettig is dat je hierdoor in twijfel bent gebracht. Heel erg bedankt dat je dit hebt aangekaart, hier kunnen we alleen maar van leren!

Reageer