beantwoord

FritzBox 7390 werkt niet i.c.m. VDSL2

• 5 juni 2012
  • 11 reacties
  • 5065 keer bekeken

Reputatie 1
Sinds 31 mei 2012 is mijn oude T12 abonnement omgezet naar een Internet Standaard abonnement. Ik heb hiervoor een nieuw Zyxel modem gekregen (P-2812HNU-F1) omdat ik van een ADSL lijn naar een VDSL lijn ben gegaan, maar ik gebruikte op de oude ADSL lijn een fritzbox (eerst een 7270 daarna een 7390, beiden een duits model).

Sind het omzetten naar het nieuwe abonnement werkt de verbinding met de fritzbox niet meer en heb ik het uiteindelijk aan de praat weten te krijgen door de Zyxel als modem te gebruiken. Ik lees op het forum dat de fritzbox 7390 eigenlijk zou moeten werken maar helaas bij mij dus niet; ik heb gewoon geen DSL connectie. De fritzbox "ziet" de centrale niet.

Via het Zyxel modem ben ik er intussen achter gekomen dat het door Telfort gebruikte (VDSL2?) protocol G.994 wordt gebruikt maar volgens de site van AVM is de fritzbox enkel geschikt voor G993.2 (VDSL2) kunnen. Weet iemand of dit inderdaad het probleem is of zou het gewoon moeten werken en moet ik iets met instellingen doen of op nieuwe firmware wachten? Nogmaals hij zegt dat er geen verbinding met de centrale is sinds de overgang van ADSL naar VDSL2.

Ik gebruik nu firmware 05.21 (duitse). Via dit forum heb ik gezien dat er een europese 05.22 is maar die kan ik vanwegen de duitse fritzbox niet inlezen.
icon

Beste antwoord door nelly jacoba 10 juni 2012, 12:17

...............................Zouden ze soms de annex hebben omgezet van B naar A? Hoe kom ik erachter wat de gegevens van de centrale zijn (dus annex a/b)?
VDSL wordt alleen over annex A geleverd. Bij de omzetting naar VDSL is de lijn ook omgezet van annex B naar annex A.

En had je dit gezien:
https://forum.telfort.nl/thuisnetwerk-draadloos-269/fritzbox-7390-werkt-deze-telfort-21509/index18.html
post op pagina 18, 15-10-2012 16.17
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Ik gebruik nu firmware 05.21 (duitse). Via dit forum heb ik gezien dat er een europese 05.22 is maar die kan ik vanwegen de duitse fritzbox niet inlezen.

Moet gewoon werken, want volgens mij springt de modem zelf naar de VDSL protocol. En als dat niet het geval is dan zou ik jouw Fritz!Box terug sturen naar de Duitser waarvan jij die hebt gekocht op eBay.

Goedkoop is meestal duurkoop vooral op eBay!
Reputatie 1
Moet gewoon werken, want volgens mij springt de modem zelf naar de VDSL protocol. En als dat niet het geval is dan zou ik jouw Fritz!Box terug sturen naar de Duitser waarvan jij die hebt gekocht op eBay.Goedkoop is meestal duurkoop vooral op eBay!

Goed geprobeerd maar....
Ik heb 't modem meer dan een jaar geleden nieuw in de wikel gekocht (net over de grens). Het heeft volgens mij niet direct iets met de xDSL te maken want toen ik nog ADSL had (T12) werkte 'ie wel maar nu ziet hij de centrale niet eens meer.
Wat ik wel gelezen heb is dat er verschil is tussen annex A en annex B. Doordat ik een duits model heb is hij standaard (en vast ingesteld op) annex B. Wat ik op internet gezien heb kun je een internationale versie switchen tussen A en B maar die van mij dus niet omdat het een duitser is 😉. Ik kom origineel van een ADSL/ISDN (annex 😎 lijn af. Daarna mijn telefoon volledig laten overnemen door Telfort met mijn T12 (Tiscali) abonnement. Sinds dat ze 'm om laatst hebben gezet naar VDSL (internet standaard) kan hij de centrale niet meer vinden. Zouden ze soms de annex hebben omgezet van B naar A? Hoe kom ik erachter wat de gegevens van de centrale zijn (dus annex a/b)?
...............................Zouden ze soms de annex hebben omgezet van B naar A? Hoe kom ik erachter wat de gegevens van de centrale zijn (dus annex a/b)?
VDSL wordt alleen over annex A geleverd. Bij de omzetting naar VDSL is de lijn ook omgezet van annex B naar annex A.

En had je dit gezien:
https://forum.telfort.nl/thuisnetwerk-draadloos-269/fritzbox-7390-werkt-deze-telfort-21509/index18.html
post op pagina 18, 15-10-2012 16.17
Reputatie 1
VDSL wordt alleen over annex A geleverd. Bij de omzetting naar VDSL is de lijn ook omgezet van annex B naar annex A.En had je dit gezien:https://forum.telfort.nl/thuisnetwerk-draadloos-269/fritzbox-7390-werkt-deze-telfort-21509/index18.htmlpost op pagina 18, 15-10-2012 16.17

Nelly bedankt voor de info; Ik was er al een beetje bang voor. Jammer dat die informatie niet "gewoon" te vinden is bij Telfort.
Bovenstaande was ik inderdaad al tegengekomen en ik heb die tool ook al uitgeprobeerd maar ik krijg steeds een foutmelding bij het opstarten "...niet mogelijk met dit object...". Ik zal nog eens zoeken naar een oplossing daarvoor. Het "werkt" nu wel maar niet helemaal zoals ik het wil.
In ieder geval bedankt voor je hulp.
Hallo Papa,er zijn er ook (The Fug oa) die de 2812 in bridge zetten en dan de Fritz er als router achter. Hierbij kan alle functionaliteit van de Fritz gebruikt worden.Is dat een optie?
Note: telefonie werkt dan niet meer over de 2812!
Reputatie 1
Hallo Papa,er zijn er ook (The Fug oa) die de 2812 in bridge zetten en dan de Fritz er als router achter. Hierbij kan alle functionaliteit van de Fritz gebruikt worden.Is dat een optie?Note: telefonie werkt dan niet meer over de 2812!

Hoi Nelly, dat had ik in eerste instantie ook gedaan maar dat is toch niet helemaal je-van-dat. Bovendien heb ik dan 2 apparaten aan staan die energie gebruiken enz.. Mooiste oplossing is toch de FB als modem/router/DECT basis. En....dat is me gisteren ook gelukt m.b.v. die tool (ruKernelTool). Ik heb 'm mbv een XP VMWare aan de praat gekregen en daarin is standaard de mogelijkheid aanwezig om de annex te switchen (zelfs zonder te flashen enz.). Het is me dus gelukt, de FB draait nu stand-alone en alles werkt 😉
Gefeliciteerd!

Mag ik het volgende vragen aan PapaRoni of andere welwillende deskundigen?

Ik heb nu een Telfort abonnement via ADSL/ISDN met de Zyxel Prestige 2602H-63L ADSL-VOIP IAD modem (model no. 401433) en daarachter een wireless router. (De telefonie gaat via een ISDN Centrale waarop ook analoge DECT toestellen zijn aangesloten).

Nu heb ik een Fritz!box 7390 (met DECT handsets Fritz!Fon MT-F) gekocht om deze te gebruiken voor al z'n geclaimde mogelijkheden (DECT telefonie, bedraad- en Wifi-internettoegang). Zo zou alles eenvoudiger worden en minder apparaten stroom staan te gebruiken (1 i.p.v 3).  

Uit de laatste reactie van PapRoni begrijp ik dat dit allemaal kan maar dat er wellicht iets extra's moet gebeuren dan in de Fritz! handleiding staat.

Uit dit bericht blijkt dat ik op dit gebied een beginneling ben en dus dankbaar ben voor elk gedetailleerd advies en hulp. 
Reputatie 1
Hoi exponator,

het hangt er vanaf wat je voor Fritz!Box hebt. Er zijn namelijk verschillende versies van de 7390 zoals een Duitse, een Oosterijks/Zwitserse en een internationale versie. 

Die van mij had ik in Duitsland gekocht (Duitse versie met Duitse webinterface) en die kon de Nederlandse VSDL2 lijn in eerste instantie niet aan. Dat heb ik met die ruKernelTool weten om te zetten. 

Als je 'm in Nederland hebt gekocht heb je als het goed is een internationale versie (met engelse webinterface) en deze zou je dus zonder problemen op je Telfort ADSL/VSDL2/ISDN verbinding kunnen gebruiken.

Voor wat betreft je laatste opmerking: ook ik was/ben op dit gebied een beginneling maar: Goole is your friend...
Badge
@exponator:

Zelf heb ik ook een internationale Fritzbox 7390 icm Telfort. Tijdens het configureren van de 7390 kun je uit diverse profielen kiezen, Telfort en Telfort IPTV zouden hier tussen moeten staan. Kies voor Telfort, en volg verder de stappen. 

http://www.imgdumper.nl/uploads6/50fe44f92f545/50fe44f929358-FB7390.png
Hallo PapaRoni,

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb de Fritz!box in Nederland gekocht dus dat zal wel goed komen. Binnenkort ga ik proberen hem te installeren. Ik hoop dat vooral de instelling van het modemdeel voorTelfort duidelijk is. Mocht je nog een goede verwijzing hiervoor hebben dan graag.

Bedankt vast en ik zal m'n ervaringen later nog melden.

Reageer