beantwoord

Fritzbox 7340 werk opeens niet meer , geen training dsl (origineel modem telfort wel)

• 14 juni 2016
  • 20 reacties
  • 1174 keer bekeken

Reputatie 1
Mijn moeder heeft vanaf maart 2014 een internet abonnement bij telfort.
Ik onderhoud dat als er problemen zijn.
In het begin 2 uur telfort moden er op gehad om internet te controleren daarna fritzbox 7340 inclusief voip met Voipbuster, intervoip budgetphone etc.
Perfect werkend, bijna nooit een probleem, 1 keer met internet maar dat was een storing.

NU sinds gister / eergisteren geen internet meer, en bij nader onderzoek alleen training bij de fritzbox bij dsl maar verder niks.
Ik pak het stoffige v8 modem wat we kregen bij telfort, sluit het aan en gaat meteen aan het werk.
Knippert broadband en gaat UPDATEN daarna opnieuw starten en binnen 5 minuten werkend internet.
Dus internetverbinding kabels etc geen probleem en ook geen storing bij telfort (denk ik)
Daarna de v8 van telfort weg, fritzbox weer er op maar geen verbinding en blijft op training staan geel balkje bij dsl status maar geen "werkende"
cijfertjes of zicht dat er iets gebeurd.
Daarna 2 dezelfde fritzboxen bij mij thuis gehaald (ook 7340 maar als spare en om bij anderen te testen/gebruiken heb zelf nog tele2) en deze terug naar fabrieksinstellingen gereset daarna laatste firmware er op 99.06.06 uit mijn hoofd.
Als instelling Telfort en telfort iptv gebruikt, maar dat hebben we niet alleen internet verder niks.
Maar bij beide fritzboxen van mij zelfde probleem.
Modem van telfort geprobeerd en binnen 1 minuut werkend internet.
Telfort gebeld, natuurlijk geen ondersteuning maar ze ze konden bevestigen dat mijn FB niet online kwam, verder geen service.
Ook konden ze melden dat er volgens HUN geen veranderingen op de lijn/systeem waren gemaakt de afgelopen maand.
UPDATE : net 14-06-2016 even gebeld (blijkt dat ze 2 juni de kaart in centrale hebben vervangen , nu RSD VDSL2 kaart) maar na 2 juni was er nog steeds internet dus lijkt me stug dat het daaraan ligt.
Mijn moeder heeft volgens hun gegevens VDSL2.
Wat doe ik of telfort fout, en belangrijker, WAT IS DE OPLOSSING?
icon

Beste antwoord door Feestbeestzaandam 15 juni 2016, 15:48

Ik heb een FB7360 gekocht voor 45 euro.
Backup van oude naar nieuwe gemaakt en meteen werken.
Paar kleine aanpassingen hier en daar maar perfecte verbinding zowel internet als telefoon.

Jammer dat telfort niet een mail stuurt naar de personen waar kaarten worden vervangen in de centrale.
of dat er vectoring toegepast gaat worden.
Lijkt me kleine moeite en voor eigenaars van eigen modems (FB) een hulp om op tijd actie te ondernemen.

Bedankt allemaal voor de hulp en raad.
Als ik naar telfort overstap einde van het jaar weet ik dat ik mijn FB ook moet vervangen voor een nieuwer model.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

20 reacties

Badge +1
Die 7340 is al een wat ouder beestje en krijgt zo te zien ook geen firmware upgrades meer. Waarschijnlijk ondersteunt die ook geen full vectoring. Scoor een 7490 van Marktplaats o.i.d. Die werkt hier vlekkeloos. Neem geen 7390 want die heeft weer andere incompatibiliteits problemen begrijp ik.
Reputatie 8
Badge +17
Het kan zijn dat die kaart tijdens en na de wissel nog op de 'oude' mode heeft gestaan en dat deze nu/gisteren in de nieuwe mode is gewisseld...

dus, volg het advies van rvdm 😉
Reputatie 1
Het kan zijn dat die kaart tijdens en na de wissel nog op de 'oude' mode heeft gestaan en dat deze nu/gisteren in de nieuwe mode is gewisseld...

dus, volg het advies van rvdm ;)

Volgens specificaties: https://tweakers.net/downloads/31946/avm-fritz!box-fon-wlan-7340-990601.html

Is de 7340 NEW: Ready for VDSL Vectoring (standard g.vector, full support)

Dus je bedoeld dat de full vectoring of andere aanpassingen nu pas zijn doorgevoerd ipv meteen na plaatsing nieuwe kaart.
Ik en mijn moeder hebben helaas beiden een gedeeltelijke uitkering dus krap bij kas.
Is er een andere mogelijkheid om te testen of dat echt het probleem oplost?
honderd of meer euro's betalen voor "nieuwe" modem en dan misschien niet werken is wel beetje prijzig risico.

Dat is ook de reden van alleen internet en de rest zelf regelen:-)

Hopelijk zijn er nog andere redenen/oplossingen waardoor het nu niet werkt.
Reputatie 8
Kun je de URL nog even aanpassen. Die werkt niet.
(Binnen 60 minuten kun je je berichten nog aanpassen met "edit" ----> dat potloodje).

Inmiddels opgelost zie ik. 😉
Je kunt ook voor een 7360 v2 gaan, kun je meestal voor een stuk minder op de kop tikken.
Reputatie 8
Badge +17
je kan toch je Telfort modem gebruiken?

1. die doet het
2. je kan je VOIP accounts gebruiken

wat is het probleem?
Reputatie 1
je kan toch je Telfort modem gebruiken?

1. die doet het
2. je kan je VOIP accounts gebruiken

wat is het probleem?

Daar kunnen niet zoveel acounts in.

Ik gebruik voor familie 3cx servertje bij mij.
Voor mobiel een account (intervoip etc) en voor vast een account.
Plus dat je makkelijk kiesregels kan instellen, mijn moeder kan niet meer "helder" denken wat wanneer te kiezen dus apparaat doet het voor haar.
Plus makkelijk via myfritz indien problemen als haar ip weer eens veranderd.
Goede producten van avm (althans dat vind ik).
Reputatie 8
Badge +10
Daarnaast lijkt het me stug dat moeders een Fritzbox prefereert omdat deze wat meer mogelijkheden heeft dan de Experiabox...
Reputatie 1
Je kunt ook voor een 7360 v2 gaan, kun je meestal voor een stuk minder op de kop tikken.

gaat dat wel ivm wat rvdm meld:
Die 7340 is al een wat ouder beestje en krijgt zo te zien ook geen firmware upgrades meer. Waarschijnlijk ondersteunt die ook geen full vectoring. Scoor een 7490 van Marktplaats o.i.d. Die werkt hier vlekkeloos. Neem geen 7390 want die heeft weer andere incompatibiliteits problemen begrijp ik.

Als mensen kunnen "garanderen" dat de 7360 ook prima werkt dan kan ik die natuurlijk gebruiken.
Hoeft niet veel te kunnen alleen wat de 7340 nu ook kan bellen en internet verzorgen dus alle nieuwe toeters en bellen zijn leuk maar overbodig.
7360 is wel wat ouder maar de laatste firmware staat op 6.30 en ik kan bevestiging dat deze gewoon full vectoring ondersteund.
Reputatie 1
7360 is wel wat ouder maar de laatste firmware staat op 6.30 en ik kan bevestiging dat deze gewoon full vectoring ondersteund.

Weet iemand of versie 1 of 2 nog verschil maakt wat betreft de firmware of ondersteuning van vectoring.
Ik weet wel dat de versie 2 een groter geheugen heeft maar das voor mij niet echt nodig.
De meeste 7360 die je vind is de international V2 versie. Maar afgezien van het geheugen zit hier volgens mij niet zo veel verschil in inderdaad.
Reputatie 1
Zoals al aangeven in de link: https://tweakers.net/downloads/31946/avm-fritz!box-fon-wlan-7340-990601.html
Zou deze fritzbox dus theoretisch moeten werken.
Kan iemand mij uitleggen wat dan het verschil is tussen de 7340 en de 7360 of 7490.

Volgens telfort.
Ik heb nog eens gebeld :-))

Is er nu inderdaad full vectoring toegepast profiel 17a
En zijn ook ip adressen veranderd.

Dus wel degelijk aanpassingen.
Maar ben dus wel benieuwd wat het verschil is tussen de fritzboxen daar die van mijn moeder zou moeten werken kijkend naar de specs.
Plus wat ik heel vreemd vind is dat er TOTAAL niks te zien is op de fritzbox van dsl trainin alle cijfers en grafiken blijven leeg of op 0 staan.
Maakt in mijn ogen dus TOTAAL geen verbinding.
want er volgt dus ook geen reactie van de server.

Zijn dit eigenlijk goede waarden voor de originele modem van Telfort?

Reputatie 8
Van bepaalde typen modellen Fritz!box zijn er op het forum toch wel vaker problemen gemeld dat die niet meer werken met de jongste VDSL technieken. o.a.
https://forum.telfort.nl/gebruiken-267/fritzbox-op-telefort-vdsl-50903
Reputatie 1
Van bepaalde typen modellen Fritz!box zijn er op het forum toch wel vaker problemen gemeld dat die niet meer werken met de jongste VDSL technieken. o.a.
https://forum.telfort.nl/gebruiken-267/fritzbox-op-telefort-vdsl-50903

(AVM Support)
Mod edit: Gegevens AVM verwijderd op verzoek van AVM.

Schijnt dat de 7340 wel vectoring ondersteund maar niet voor VDSL2 (laatste softwareversie)
Dat is dus het probleem.
Heb ze eerst gebeld en later via de mail dit nabericht gekregen.
Reputatie 8
Badge +17
VDSL is in NL eigenlijk nooit gebruikt. Ik was destijds 1e VDSL (pilot) klant bij Telfort en toen was het al VDSL2...

VDSL2 wordt in de volksmond ook gewoon VDSL genoemd. De verbetering in VDSL(2) is de vectoring 'functie' waardoor overspraak op langere lijnen gereduceerd wordt en de kwaliteit van het signaal verbeterd en dus uiteindelijk een hogere snelheid over dezelfde koperlijn. Dit wordt ook wel VVDSL genoemd.

maar ja, dat is naamgeving en daar los jij jouw huidige probleem niet mee op.
Reputatie 1
VDSL is in NL eigenlijk nooit gebruikt. Ik was destijds 1e VDSL (pilot) klant bij Telfort en toen was het al VDSL2...

VDSL2 wordt in de volksmond ook gewoon VDSL genoemd. De verbetering in VDSL(2) is de vectoring 'functie' waardoor overspraak op langere lijnen gereduceerd wordt en de kwaliteit van het signaal verbeterd en dus uiteindelijk een hogere snelheid over dezelfde koperlijn. Dit wordt ook wel VVDSL genoemd.

maar ja, dat is naamgeving en daar los jij jouw huidige probleem niet mee op.

Wel interessant om te weten.
Ik heb al kopzorgen door deze problemen en dan is een luchtig leuk weetje wel weer eens wat anders:)
Badge
De FB7340 kan niet het probleem zijn: ik heb al jaren een FB7340 en ben met stappen overgegaan van 12 MB download (profiel 8b/ADSL) naar 22 MB (profiel 17a/VDSL) naar 40 MB (profiel 17a/VDSL2). Bij de eerste overstap van ADSL naar VDSL heb ik een paar maanden last gehad van wegvallende DSL-verbinding(en), maar na een paar maanden bleek dat te zijn verholpen. Het is echter nooit duidelijk geworden wat de oorzaak hiervan is geweest.
Reputatie 1
Ik heb een FB7360 gekocht voor 45 euro.
Backup van oude naar nieuwe gemaakt en meteen werken.
Paar kleine aanpassingen hier en daar maar perfecte verbinding zowel internet als telefoon.

Jammer dat telfort niet een mail stuurt naar de personen waar kaarten worden vervangen in de centrale.
of dat er vectoring toegepast gaat worden.
Lijkt me kleine moeite en voor eigenaars van eigen modems (FB) een hulp om op tijd actie te ondernemen.

Bedankt allemaal voor de hulp en raad.
Als ik naar telfort overstap einde van het jaar weet ik dat ik mijn FB ook moet vervangen voor een nieuwer model.
Reputatie 8
Badge +17
Telfort (lees KPN in dit geval) werkt continue aan verbeteringen van het netwerk. Normaal gesproken, als er een algemene update op het netwerk plaatsvind, wordt dat gecommuniceerd...

Mooi dat het opgelost is!