beantwoord

Firmware upgrade voor P-2812HNU-F1 mbt meltdown/spectre

fransvisser
Is het bekend of er een FW upgrade komt/is voor de P-2812HNU-F1 om de risico’s van Meldown/spectre in te dammen? Deze router is volgens Zyxel end-of-life en de FW op hun site lijkt ook nog eens veel ouder dan die ik er al op heb staan (V3.11TUE8). Of pushed Telfort automatisch een update?
icon

Beste antwoord door Enterprise 12 januari 2018, 20:22

De ZyXEL P-2812 heeft een Lantiq Xway VR9 VRX 208 SoC (System on Chip) met een hele andere architectuur dan de x86 en x64 CPU's van Intel, AMD en ARM.
Het Meltdown en Spectre beveiligingslek is specifiek geschreven voor CPU's van genoemde merken met die architectuur.

Bekijk reactie

7 Reacties

Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
Waarom denk je dat de ZyXEL-modem kwetsbaar is voor deze bugs..?
Er zit geen Intel, AMD of ARM-processor in...

De firmware-versies van de ZyXEL website en die van de Telfort-versie verschillen wezenlijk van elkaar, en het versienummer zegt dus ook niets over de leeftijd van de firmware.
Aangezien de ZyXEL wordt uitgefaseerd zal Telfort hiervoor geen nieuwe firmware meer uitbrengen.
nelly jacoba
Reputatie 8
Badge +15
Telfort heeft zijn eigen firmware voor al hun modems. Voor de Zyxels, maar ook voor de Experia boxen. Naar al de Telfort modems wordt de firmware gepushed.
Wieger
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Frans, welkom op het forum. Je stelt een goede vraag over de kwetsbaarheid, dat ga ik intern voor je navragen.

Wat betreft de updates sluit ik me bij nelly jacoba aan. Wij hebben onze eigen firmware voor de Zyxel modems en pushen updates naar alle aangesloten apparaten. Daardoor zie je een verschil in de versie op de site van Zyxel en in de firmware van je modem.
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
De ZyXEL P-2812 heeft een Lantiq Xway VR9 VRX 208 SoC (System on Chip) met een hele andere architectuur dan de x86 en x64 CPU's van Intel, AMD en ARM.
Het Meltdown en Spectre beveiligingslek is specifiek geschreven voor CPU's van genoemde merken met die architectuur.
Wieger
Reputatie 7
Badge +13
Dat kreeg ik ook inderdaad terug van mijn collega's. Thanks, Enterprise! :)
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
Top Wieger..! 👍
Enterprise
Reputatie 8
Badge +18
En dit was overigens ook wel te verwachten...

https://tweakers.net/nieuws/133955/duitse-spamcampagne-verspreidt-malware-met-officieel-ogende-spectre-waarschuwing.html?nb=2018-01-12&u=2100

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)