vraag

firmware update van mijn modem

• 22 oktober 2017
  • 14 reacties
  • 1999 keer bekeken

In mijn browser krijg ik regelmatig een bericht (bij het openen van een nieuw tabblad) ipv het blad een vol pagina grote melding dat er een nieuwe firmware update beschikbaar is voor mijn (Telfort) modem/router, en ik op een link moet klikken. Worden de firmware updates echt zo aangekondigd?
Voorlopig durf ik er niet op te klikken.

14 reacties

Reputatie 8
Badge +19
In mijn browser krijg ik regelmatig een bericht (bij het openen van een nieuw tabblad) ipv het blad een vol pagina grote melding dat er een nieuwe firmware update beschikbaar is voor mijn (Telfort) modem/router, en ik op een link moet klikken. Worden de firmware updates echt zo aangekondigd?
Voorlopig durf ik er niet op te klikken.

Als je een glasvezelabonnement hebt van voor januari 2015 dan heb je daarbij een Sitecom router gekregen.
De firmware-updates worden in dat geval niet door Telfort gepushed maar door Sitecom zelf.

In onderstaande topic wordt een soortgelijk geval besproken.

https://forum.telfort.nl/internet-267/spontane-firmware-melding-in-browser-60696
Bedankt voor de adviezen. Ik ga de update uitvoeren.
Reputatie 8
Ik heb de update suggestie weer gezien, maar wacht ermee even.
Ik zou daar niet te lang mee wachten, zo'n update (meestal met nieuwe beveiligingsmaatregelen) wordt niet voor niets ontwikkeld en uitgerold door Sitecom.

Ondanks een oude router, zou het best wel eens de uitzondering kunnen zijn, dat men een beveiligingsupdate zodanig belangrijk vindt, dat het toch wordt uitgebracht.
In dit geval denk ik bijv. aan het WPA2 beveiligingslek wat onlangs uitvoerig is besproken.
Zie diverse hits met Google onder de volgende zoekterm < HIER >
Reputatie 6
Badge +12
Hoi Ivanke, ik zie dat Enterprise, GJC en Galdor68 als te hulp zijn geschoten in dit topic; fijn! Heb je de virusscan gedaan? En wat voor modem heb je van ons? Ik ben benieuwd.
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt het zou het ook niet vertrouwen.
Draai eens een online virusscan
Ik heb voor de WLR-4004 al in tijden geen firmware update meer gezien. Maar deze worden inderdaad zo aangekondigd als het in de router op autmatische update staat.
Reputatie 8
Badge +19
Ik heb voor de WLR-4004 al in tijden geen firmware update meer gezien. Maar deze worden inderdaad zo aangekondigd als het in de router op autmatische update staat.
De ondersteuning voor de WLR-4004 vanuit Sitecom is inderdaad nog minimaal, het is een ouwetje...
Wel goed dat er nu blijkbaar toch weer een fw-update aangeboden wordt (of hij is heel lang off-line geweest en nu weer aangesloten, dat kan ook).
Ik heb hier zo'n ding liggen, jaren geleden gekregen om uit te proberen, en hij heeft hier een half jaartje staan draaien als accesspoint achter de (toen nog) ZyXEL-modem.
Ik heb toen inderdaad eens op dezelfde wijze een update aangeboden gekregen vanuit Sitecom en die werd probleemloos geïnstalleerd.
De viruschecker heeft niets gevonden. Ik heb een WLR-4004 300N modem. Ik heb de update suggestie weer gezien, maar wacht ermee even.
Reputatie 8
Badge +11
Niets gevonden is alvast mooi. Als ik de antwoorden van @Galdor68 en @Enterprise lees zou het best kunnen kloppen.
Wacht voor de veiligheid even hun reactie af.

Ps.
Zie je kans om een schermafdruk van de melding te plaatsen. Misschien werkt dat verhelderend.
Reputatie 8
Badge +19
Ik heb de update suggestie weer gezien, maar wacht ermee even.
Ik zou daar niet te lang mee wachten, zo'n update (meestal met nieuwe beveiligingsmaatregelen) wordt niet voor niets ontwikkeld en uitgerold door Sitecom.
Het betreft al een ouder model dus die update wordt niet voor niets aangeboden...

Als de komende tijd de update niet vanzelf weer aangeboden wordt dan kan je op onderstaande pagina van Sitecom zelf de update downloaden en vervolgens zelf installeren.
Het huidige versienummer van de firmware kan je in de router zien en vergelijken met de versie op deze pagina zodat je de juiste versie hebt.

http://www.sitecomlearningcentre.com/nl/products/wlr-4004v1003/wi-fi-gigabit-router-n300/downloads
De laatste update op de website is van januari 2016 dus de stelling van Enterprise dat deze router een tijdje niet gebruikt is klinkt zinnig, tenzij dit een vervangend exemplaar is.

Net als Enterprise adviseer ik ook om of bij de eerst volgende keer gewoon te accepteren of handmatig via de link dit te doen
Ik heb via de link de update gedownload en geïnstalleerd. Het ging goed. Mocht ik de melding weer krijgen, dan weet ik, dat er iets mis is. Maar ik hoop dat ik ermee nu klaar ben. Bedankt voor de aandacht en hulp.
Of als je hem weer krijgt is er niets mis, maar staat er weer een nieuwe update klaar.

Updaten is toch een regelmatig terugkerende actie?
Op je telefoon, tablet, pc, etc...
Deze update is al bijna 2 jaar oud. Zo vaak zou geen nieuwe update meer voor deze router uitkomen. Maar OK. Als ik binnen een paar dagen weer zo'n melding krijgt, dat zal ik wantrouwen.

Reageer