vraag

firmware TUE.3 wel verbinding, TUE.5 niet ?!?!

• 13 juni 2014
  • 3 reacties
  • 904 keer bekeken

Jarenlang prima verbinding (nou ja, 8Mb op 3,5 km van centrale) gehad. Afgelopen pinksterweekeinde forse onweersbui waarna geen internet meer (geen DSL/Internet lampje op modem, Zyxel P-2812HNU-F1).

Telfort helpdesk tweede lijns vermoedde net als ik zelf een defect in het modem, maar bij het doormeten bleek óók dat er nog steeds een weerstand gemeten werd als ik de DSL-aansluiting van het modem los had; dus naast een defect modem mogelijk ook een (latent) netwerkprobleem, KPN schijnt ingeschakeld te zijn maar een raadsel wanneer die wat van zich laat horen.

Gisteren nieuw modem ontvangen met firmware TUE.3, deze in router mode prima aan de praat gekregen, helaas werkt de bridge mode niet goed bij deze firmware versie (niet alle poorten worden gebridged, waaronder de SIP poorten). Maar in router mode werkte alles ok, totdat vannacht een upgrade naar TUE.5 plaatsvond en nu exact hetzelfde probleem als met het oude modem optreedt: na initialisatie geen DSL, geen internet, alleen het power lampje en het LAN1 lampje brandt. Modem reset helpt niet.

Ik besef dat de definitieve oplossing van KPN moet komen, maar mijn ervaring is dat het zeer onzeker is of en wanneer zij dit probleem oppakken, zelfs of ik ervan te horen krijg als (zij denken dat) het opgelost is. Voorlopig zou ik dus graag op TUE.3 willen "draaien".

Vragen:
1) Is bekend bij Development dat TUE.5 storingsgevoeliger is dan TUE.3?
2) Kan ik downgraden naar TUE.3? Hoe?
3) Hoe voorkom ik een nachtelijke upgrade? Redirecten van de ACS-server poort leek alvast niet mogelijk ...
4) Is het mogelijk dat ik op een of andere manier van KPN terugkoppeling ga krijgen? Of moet ik de komende maanden maar elke ochtend proberen of het zaakje nu wel werkt (seriously?)

Met vriendelijke groet,

Dingo35.

3 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Vragen:
1) Is bekend bij Development dat TUE.5 storingsgevoeliger is dan TUE.3?

Ik denk dat er iets heel anders aan de hand is... namelijk een defecte poort in de DSLAM.

Dat is enige verklaring die ik kan verzinnen voor het feit dat de TUE5 firmware nu ineens problemen geeft na jarenlang goed gewerkt te hebben.

Je kunt niet stellen dat de TUE5 storingsgevoeliger is. Hooguit heeft de TUE5 een andere DSL-engine die in jouw geval niet werkt met de DSLAM.

Downgraden en/of een firmwareupdate tegenhouden is lastig. Al kan 's-nachts uitschakelen van het modem met een schakelklok wonderen doen.

Is er gedacht aan het gebruik van een ander merk modem (Arcadyan)?
[quote=Franzki]Vragen:
Downgraden en/of een firmwareupdate tegenhouden is lastig. Al kan 's-nachts uitschakelen van het modem met een schakelklok wonderen doen.

Is er gedacht aan het gebruik van een ander merk modem (Arcadyan)?

's nachts uitschakelen is geen optie, er draaien servers achter het modem. V.w.b. ander merk, ik heb m'n Fritzbox nog eens geprobeerd, vroeger gaf die wél verbinding maar trainde iets lager in dan de Zyxel, nu gaf hij helemaal geen verbinding meer (ook niet met VCI van 34 ipv 32).

Ik weet niet of dat te wijten is aan Telfort specifieke zaken op het netwerk (waarom ga je anders je eigen firmware versies bouwen?) of dat het signaal domweg te zwak/slecht is voor de Fritz?

Al met al lijkt me een defecte DSLAM poort nog idd het meest waarschijnlijke, hoewel het dan toch vreemd is dat het met een oude firmware versie nog steeds werkt?!
Reputatie 4
Badge +3
@dingo35,

Welkom! Ik wil graag bekijken wat er aan gedaan kan worden. Stuur in een privébericht je postcode, huisnummer en mobiele telefoonnummer. Na ontvangst zal ik de juiste acties ondernemen.

Henk

Reageer