Firmware downgrade?

• 11 november 2012
  • 33 reacties
  • 7021 keer bekeken

Badge +1
Vorige week zondag viel onze DSL verbinding weg, geen internet meer en geen VOiP meer. 1e lijn en 2e lijn van Telfort gehad, geen oplossing, KPN langsgeweest en die meette ADSL tot aan het modem. Modem een Zyxel P-2812HNU-F1, sinds augustus in gebruik.
Opnieuw helpdesk gebeld, weer testjes en resets, geen resultaat.
Gisteren een nieuw modem gekregen, weer een Zyxel P-2812HNU-F1, aangesloten en de boel draaide weer, erg blij.
Vanmorgen internet weg en weer precies hetzelfde probleem. Knipperende dsl lamp, kan geen verbinding krijgen.
Niets helpt qua resetten. Firmware V3.10(TUE.4)-20120807
Alles bekabeld, gebruiken de wireless niet.
Zou het kunnen zijn dat vannacht de firmware is geupdate en daar het probleem in zit?
Ik kan het niet anders verklaren maar ben geen expert, wel flink dit forum doorgespit en alles geprobeerd.
Voor dit modemtype een oudere Zyxel versie gehad en jarenlang probleemloos internet en bellen genoten.
Die heb ik helaas teruggestuurd...
Suggesties van harte welkom, kan ik bijvoorbeeld terug naar een oudere firmware versie?
Ik heb nog een ander paar jaar oud Zyxel modem liggen, kan ik die gebruiken? P-bb2HW series; Zyxel P-662HW-D1 802.11g WirelessADSL2+ 4 ports security gateway over POTS
Surf nu op laptop via een AP tje mee met buuv. Werk thuis, erg vervelend dit.
Als iemand kan helpen, erg graag.
Bij voorbaat dank, hartelijke groet, Martin
06 24890594

33 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Enige wat je nu kunt doen is het modem resetten door het resetknopje 30 seconden in te drukken.

Firmware-upgrade gaat meestal goed bij de 2812.

Als je nog ADSL hebt, kan een oud modem ook nog werken.

Als je VDSL hebt, heb je een VDSL modem nodig.
Badge +1
Dank je wel voor je reactie Franzki, 30s reset heb ik al twee keer uitgevoerd, met kabeltjes er nog in en paar uur later met alles eruit, geen soelaas.
Hoe kom ik erachter of ik VDSL of ADSL heb?

Dank, groet, Martin
Reputatie 8
Badge +16
Bij een 2812 kun je het aan het DSL-lampje zien (als je verbinding hebt). Oranje is ADSL, groen VDSL.

Anders kun je het afleiden van de Telfort postcodecheck. Bij haalbare snelheden boven 20Mbps is het meestal VDSL.
Badge +1
Postcodecheck; De maximale bandbreedte op uw adres is 49 Mb/s)
Het lampje knippert groen, brande gister ook groen, VDSL dus neem ik aan.
Morgen maar eens de telfort 0900 gaan bellen?
Badge +1
Zojuist nog een keer een 30s reset gedaan, met de stopwatch erbij.
Geen resultaat. Power brandt, WPS/WLAN brandt, ethernet 3 en een langzaam/snel knipperend DSL lampje.
Erg teleurstellend na alle tijd en moeite die er nu al in is gestopt door mijzelf, Telfort en KPN. Stel je voor dat je zoiets als dit hebt met je electriciteitsaansluiting als we straks 'slimme' meters krijgen.
Badge +1
Telfort klantenservice is zeer behulpzaam en adequaat zonder doorverbinden, er komt z.s.m. een nieuw modem aan. Met veel excuses voor het ongemak.
Ik ga zeker even kijken welke firmware er op zit bij aflevering.
Reputatie 8
Badge +16
Zal een oudere versie zijn, die de eerste nacht wordt geupdate.
Overigens is het verstandig om poort 1 en 2 te gebruiken voor internet.
TV moet standaard (in deze volgorde!) op poort 4 en 3.
Badge +1
Dank je wel voor je bericht Tuut-tuut 😮, we gebruiken geen tv maar wel drie verdiepingen ethernet, zo kom ik op 3 uit. 
Badge +1
Nieuwe modem is in huis, net zo snel als BOL, mooi, aangesloten en de boel draait gelijk weer als een tierelier.

Firmware gechecked:   firmware V3.10(TUE.3)
Zou het dan toch in die versie Firmware V3.10(TUE.4)-20120807 zitten?

Als er vannacht wordt geupdate zit ik dan weer in de problemen.
Is er  een manier waarop ik de huidige firmware dan kan terugzetten?
Ik heb een backup gedraaid maar daar heb je de firmware niet mee te pakken neem ik aan, of wel?

Anders zet ik hem vanavond maar eens uit denk ik, slaap ik beter en kan ik morgen weer boterhammen verdienen.
Iemand advies? 😕
Reputatie 8
Badge +17
Je hebt de oude modem nog thuis?
  1. alle kabels eraf
  2. uitzetten, check of aan-uit knop UIT staat
  3. alléén powerkabel aansluiten
  4. (verzonken) resetknop indrukken én ingedrukt houden en dan
  5. powerknop AAN drukken, resetknop nog steeds ingedrukt houden + 35-45 seconden
  6. resetknop loslaten
  7. wachten totdat de modem opgestart is
  8. modem aansluiten
 en check of het werkt...

vreemd, want de firmware update van de P2812 is bijna niet in de fout te krijgen...
volgens mij zit er zelfs een backup van de firmware in die, als de modem detecteerd dat de upgrade fout is gegaan, teruggezet wordt...
Reputatie 8
Badge +16
Daarnaast is het niet zinvol om het modem vanavond uit te zetten, ja morgen doet het modem het dan in ieder geval maar morgennacht krijg je toch de nieuwe firmware update, dus gewoon uitstel van executie. Wat Kees-Jan aangeeft, het gaat zelden fout met de update dus het kan een eenmalig probleem zijn.
Badge +1
Dank je wel voor jullie reacties Kees-Jan en Tuut-Tuut, :) ik ga de reset van Kees-Jan doen, ik heb het oude modem nog thuis.
's Nachts aanlaten om uit te vinden of het de update is probeer ik uit in het weekend ;)  als ik het oude modem niet meer aan de praat krijg. 
Badge +1
Dag Kees-Jan, deze reset biedt ook geen soelaas.
Gedrag van modem na de reset hetzelfde als ervoor. Het nieuwe modem draait nog goed, vannacht wel eruit gehad, van het weekend maar eens kijken wat de firmware upgrade doet.
Groeten, Martin
Reputatie 8
Badge +17
hmm, apart!

LOL, ik denk dat Telfort de kosten voor het slopen van hun modem gaat verhalen... 😉 oh nee, je had al een nieuwe hè? 🆒

gewoon terugsturen, dat kapotte ding.
Badge
@Martinforum

Vervelend om te lezen dat er problemen zijn met de internetverbinding. Ik zie dat er nu wel signaal is, maar dat de nieuwste firmware nog niet op het modem staat. Er kunnen 2 oorzaken voor zijn dat er met de nieuwste firmware geen signaal meer is. Het kan zijn dat het modem niet op het ISRA-punt (de hoofdaansluiting) staat, of dat het modem op een aftakking staat. In het geval dat het modem wel op het ISRA-punt is aangesloten, is er wel degelijk een probleem met de lijn buiten jouw woning. Er komt dan wel signaal binnen, maar niet stabiel genoeg. In het laatste geval wil ik toch nogmaals een monteur de lijn volledig laten controleren. Mocht dit het probleem ook niet oplossen dan kunnen we de verbinding omzetten naar ADSL.

Jelmer
Badge +1
Hai Jelmer, dank voor je bericht. Ik zet hem nu 's nachts uit om de firmware upgrade te voorkomen, hij draait nu nog steeds prima op de firmware waar hij mee is afgeleverd. V3.10(TUE.3) 
Van het weekend zal ik hem aan laten staan en kijken wat er gebeurd. 
Het modem staat direct op de binnenkomende telefoonlijn, er zit helemaal niets tussen. Is ook gechecked door de KPN man.
Ik begon juist interesse te krijgen om een wat sneller abbonement aan te schaffen. 
Na het weekend zal ik weer posten, ook als het probleem zich niet meer voordoet.
Hartelijke groet, Martin
Badge
@Martinforum

Ik zal maandag nogmaals naar de verbinding kijken. Als er problemen zijn ontstaan door de firmware upgrade dan starten we maandag direct een onderzoek.

Jelmer
Badge +1
Dank je wel Jelmer, goed plan.
Badge +1
@Jelmer,
Vannacht is de upgrade geweest, de firmwareversie 4 zit er nu op en de verbinding is weer weg. Modem laat hetzelfde zien als voorheen, knipperende dsl lamp, geen internet.
Bestel ik weer een nieuw modem bij de klantenservice of kan jij dit oplossen?
Badge +1
@Martinforum

Ik zal maandag nogmaals naar de verbinding kijken. Als er problemen zijn ontstaan door de firmware upgrade dan starten we maandag direct een onderzoek.

Jelmer

@Jelmer,
Vannacht is de upgrade geweest, de firmwareversie 4 zit er nu op en de verbinding is weer weg. Modem laat hetzelfde zien als voorheen, knipperende dsl lamp, geen internet.
Bestel ik weer een nieuw modem bij de klantenservice of kan jij dit oplossen?
Badge +1
@jelmer
firmware versie is nu V3.10(TUE.4)-20120807
Badge +1
Ik ben even de deur uit geweest en zie nu dat de verbinding er weer in zit.
Probleem wat mij betreft weer opgelost.

Badge
@Martinforum

Ik heb de verbinding omgezet naar ADSL2. Na de omzetting is het nodig het modem te resetten door 30 seconden het reset knopje aan de achterkant van het modem in te drukken tot de lampjes gaan knipperen. De verbinding zal na de reset weer werken. Wel wil ik graag uitzoeken waardoor het komt dat VDSL niet werkt. Zou je een foto van het ISRA-punt in het topic kunnen plakken?

Jelmer
Badge +1
Ok Jelmer, het werkt weer.

Fotootje:
https://lh5.googleusercontent.com/-0dSJxRUKoN8/UK0fPANajDI/AAAAAAAABMM/hvFwvhYQVTg/s791/ISRA+punt+2012-11-21+19.02.57.jpg

Het zit allemaal rechtstreeks op elkaar, het ronde witte kabeltje gaat het modem in.

Martin
Badge
@Martinforum

Bedankt voor het plaatsen van de foto. De verbinding werkt nu wel, maar met een lage snelheid. Ik wil graag dat de lijn werkt op VDSL zodat we een hogere snelheid kunnen leveren. Ik heb nogmaals het verzoek bij Kpn neergelegd om de lijn te controleren. Er zal binnen 3 werkdagen contact met je worden opgenomen.

Jelmer

Reageer