extra Zyxel router naast Sitecom of andersom

• 1 mei 2014
  • 5 reacties
  • 1126 keer bekeken

Badge +1
Ik heb bij Telfort glasvezel een Sitecom WiFi router X4 N300, deze staat in de meterkast. Nu is mijn bereik naar boven en naar buiten niet zo sterk (de spouwmuren) en heb daarom een ZyXEL P-2812-F1 erbij genomen om deze te versterken. Wat is handigheid: om deze ZyXEL als eerste router te gebruiken en als 2e in het huis de Sitecom, en, hoe moet ik de tweede router op de eerste aansluiten? Kan ik tussen de routers een UTP kabel aansluiten en is het dan een kwestie van de instellingen van beide routers op elkaar afstemmen zodat het bereik beter wordt? Wellicht is/zijn er mensen die mij advies kunnen geven hoe ik dit het beste kan doen en dan ook zo dat ik het begrijp. Ik zie graag reacties tegemoet. Mochten jullie informatie missen wat van belang kan zijn ik zal hier dan weer zsm. op reageren. 

5 reacties

Badge +2
Ik heb hier met glasvezel de sitecom als router staan in de meterkast en idd met een data/utp kabel boven op zolder een ouwe zyxel 2602 als accespoint staan. Deze zyxel heb ik in bridge gezet en heeft een eigen netwerknaam met eigen wachtwoord. Werkt uitstekend. Er is ook ergens een beschrijving over hoe en wat aan te sluiten e.d. Als ik het nog ergens zie zal ik de link hier neerzetten.
Reputatie 8
Badge +19
Ik zou de Sitecom als eerste achter de glasvezelmodem hangen en de ZyXEL daarachter als accesspoint (dus niet als router) instellen.
In de Sitecom hoef je niets te wijzigen, sluit de ZyXEL (van LAN naar LAN) aan op een LAN-poort van de Sitecom maar schakel in de ZyXEL wel vooraf DHCP uit.
De ZyXEL krijgt nu een IP-adres uit de lokale IP-pool van de Sitecom.

Stel op beide apparaten dezelfde SSID-naam en WPA-key in zodat het signaal 'ongemerkt' van het ene naar het andere apparaat wordt overgenomen.
Badge +2
Dat laatste had ik eigenlijk nog niet eens bij stil gestaan, ga dat eens uitproberen. Bedankt voor de tip Enterprise.
Badge +1
Enterprise dank voor je snelle tip, Jodocus13, trouwens ook. Hoe kan ik als ik de Zyxel achter de Sitecom hang in de Zyxel komen om de DHCP uit te schakelen? Jodocus, die beschrijving mag je evengoed nog in deze topic zetten als je deze kan vinden.
Reputatie 8
Badge +19
Enterprise dank voor je snelle tip, Jodocus13, trouwens ook. Hoe kan ik als ik de Zyxel achter de Sitecom hang in de Zyxel komen om de DHCP uit te schakelen?

Door even uit te zoeken welk IP-adres de ZyXEL krijgt van de Sitecom en daarmee in te loggen op de ZyXEL.
Of door tijdelijk even een kabel aan de ZyXEL te hangen en in te loggen op zijn eigen adres http://192.168.1.254

Reageer