beantwoord

Experiabox vervangen

• 29 april 2015
  • 199 reacties
  • 32163 keer bekeken

Toon het eerste bericht

199 reacties

Reputatie 1
@Peetman, thanks. Ik snap hem nog niet helemaal. Heb daarom nog een paar vragen.

Maw alleen het mappen van internet (VLAN 34) en tv (VLAN 4) in de router is voldoende.
Hoef VOIP (VLAN 7) niet gedefinieerd te worden in de eigen router en de Experia box werkt achter je router?

Heeft Telfort/KPN geen MAC filter beveiliging aangebracht achter de NAT zdd je eigen router werkt zonder dat je het MAC adres hoef te klonen?

Ik heb op een van je Tweakers links een aanwijzing gelezen voor Asus configuratie die begrijpelijker is dan een RouterOS configuratie:

1. Experiabox afkoppelen, terug in de doos, weg ermee.
2. Stel de router in op DHCP op de WAN zijde.
3. Ga op de router naar LAN > IPTV.

Select ISP Profile: Manual
Internet: VID 34 PRIO 0
LAN port 4: VID 4 PRIO 0
LAN port 3: VID 4 PRIO 0

4. Sla de config op en reboot je router
5. Sluit op de NT box rechtstreeks een netwerkkabel aan op de WAN poort van de router.
6. Sluit je PC's aan op poort 1. In mijn geval een unmanaged gigabit switch gebruikt voor verdeling
7. Sluit de TV IPTV boxen aan op poort 3 en 4

Bijna goed! (ik heb toevallig ook een ASUS)
Poort 4 heb ik ingesteld als VID 4 PRIO 0, zodat daar TV op gezet kan worden. Poort 3 is echter VID 34 PRIO 0, en dan kun je daar de Experiabox aan hangen voor telefonie.

Verder niets doen - even wachten tot je router een IP krijgt en klaar. Geen MAC clone, geen inloggegevens, gewoon helemaal niets. Enkel die drie VID instellingen neerzetten en klaar.
Reputatie 1
Bij Telfort loopt VOIP niet over een apart VLAN zoals bij KPN. Maar voor zover ik kan zien loopt de verbinding simpelweg over de internetverbinding.

Ik heb geen MAC adres hoeven klonen. Kan natuurlijk altijd dat ze e.e.a. gaan veranderen zodat dat wel nodig zou zijn.

Die ASUS config is inderdaad simpeler, maar dan heb je geen telefoon meer. Daarom heb ik het zo gedaan dat de internet + tv verbinding opnieuw getagged naar de Experiabox gaan. Die heeft dan geen flauw idee dat er een andere router tussen zit. Hij krijgt 2 VLAN's met dezelfde id's als uit de NT komen, en op VLAN34 krijgt hij via DHCP een internet verbinding. Alleen niet met een publiek IP maar in mijn geval een ip in de 192.168.88 range.
De vraag is of dit op de ASUS ook kan.
@Peetman, thanks. Ik snap hem nog niet helemaal. Heb daarom nog een paar vragen.

Maw alleen het mappen van internet (VLAN 34) en tv (VLAN 4) in de router is voldoende.
Hoef VOIP (VLAN 7) niet gedefinieerd te worden in de eigen router en de Experia box werkt achter je router?

Heeft Telfort/KPN geen MAC filter beveiliging aangebracht achter de NAT zdd je eigen router werkt zonder dat je het MAC adres hoef te klonen?

Ik heb op een van je Tweakers links een aanwijzing gelezen voor Asus configuratie die begrijpelijker is dan een RouterOS configuratie:

1. Experiabox afkoppelen, terug in de doos, weg ermee.
2. Stel de router in op DHCP op de WAN zijde.
3. Ga op de router naar LAN > IPTV.

Select ISP Profile: Manual
Internet: VID 34 PRIO 0
LAN port 4: VID 4 PRIO 0
LAN port 3: VID 4 PRIO 0

4. Sla de config op en reboot je router
5. Sluit op de NT box rechtstreeks een netwerkkabel aan op de WAN poort van de router.
6. Sluit je PC's aan op poort 1. In mijn geval een unmanaged gigabit switch gebruikt voor verdeling
7. Sluit de TV IPTV boxen aan op poort 3 en 4
Reputatie 1
Hoe het zit met Tomato weet ik niet precies, ik maak nu gebruik van RouterOS. Weet dus ook niet of e.e.a. zo over te nemen is naar een router met Tomato. Op zich wel een leuk klusje om uit te zoeken, maar helaas wordt de Netgear WNDR3700v1 die ik nog heb liggen niet ondersteund door Tomato.

Maar wat ik heb gedaan:
2 bridges aangemaakt: internet-bridge en tv-bridge
Op WAN poort (ether1 in RouterOS) 2 vlans gedefinieerd met ID 4 (TV) en ID 34 (Internet) en die aan de zojuist gedefinieerde bridges gekoppeld.
Op internet VLAN DHCP client gedefinieerd
Experiabox aangesloten op ether2
Op ether2 weer twee vlans met ID 4 (TV) en ID 34 (Internet) gedefinieerd. Deze VLAN's gekoppeld aan de internet en TV bridge.
@Peetman, bedankt voor de tips en het laten zien dat je de experia box kunt vervangen of althans alleen nodig hebt voor telefonie.

Op zich werkt mijn experia box met daarachter een eigen (vpn) router via dmz en port forwarding.

Alleen ben ik ontevreden over de hoge pings en ik weet niet waar het aan ligt.

Als je de experia box vervangt door je eigen router/switch met vlan tagging, moet er nog iets gebeuren met de routing tabel, zoals dit nu in de experia box zit? M.a.w. welke andere statische instellingen van de experia box moet je naar je eigen router/switch overnemen?

Wil mijn asus router met Tomato direct achter de NTU plaatsen (voor TV en internet) en de experia box achter de router voor telefonie.
Reputatie 1
Thnx voor de tip! Als ik telefoons ga aansluiten weet ik in ieder geval in welke constructie dat moet gebeuren. 🙂
Reputatie 1
Fijn dat ik kon helpen.

Afgelopen weekend ook bezig geweest met het 'vervangen' van de Experiabox. Deze hangt bij mij nu achter een RouterBoard 951G. Door de TV vlan (VLANID 4) door te zetten en de interne internetverbinding door te zetten op een VLAN34 naar de poort waarop je de Experiabox aansluit via zijn WAN-poort houdt je als het ware de Experiabox voor de gek dat hij rechtstreeks op de NT is aangesloten. Telefonie werkt nu ook gewoon, zonder poorten open te zetten zo lijkt het.

Ik zie dat ik hierboven dat ik voor het TV VLAN ID 7 had gebruikt, maar dat moet dus 4 zijn.
Reputatie 1
Hi Michael,

Bedankt voor je reactie! Ik heb geen aanvullende vragen meer, ik heb het afgelopen weekend uitgebreid getest maar ben zeer tevreden met het resultaat.
Reputatie 8
Badge +2
@Mr.Nicorp,

Wauw, wat goed dat je het werkend hebt gekregen door tips op het forum. Het doet me deugd om te vernemen dat zaken die niet direct ondersteund worden, kunnen worden opgelost door andere forumleden met kennis van zaken, hulde! Is er nog iets wat ik voor jou kan doen of werkt het nu allemaal zoals je aanvankelijk wilde?

@Peetman,

Je bent inderdaad een held. Dank je wel voor het delen van de informatie, hier kunnen we wat mee!

Michael
Reputatie 1
Peetman, je bent een held! Ik zit nu achter mijn PC met internet en de Experiabox ligt in de kast. TV doet het ook nog prima.
Telefonie kan ik nog niet testen aangezien ik nog geen toestellen in huis heb.
Reputatie 1
Die laatste zin is dan weer een beetje jammer, haha. Zit ik dagen te zoeken hoe het moet, staat de oplossing in feite voor mijn neus...

Ik was in de waan dat de VLAN's door de Experiabox gegenereerd werden en heb er zodoende nooit aan gedacht daar te kijken. Ik dacht dat ik zelf VLAN's moest opzetten als ik eenmaal verbinding had. 😳
Reputatie 1
Combinatie van topics op tweakers. Daar staat het ergens genoemd:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1589287
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1632501

En als je in de Experiabox inlogt staan de VLAN's ook genoemd op de WAN pagina.
Reputatie 1
Als je in die constructie een PC op de Experiabox aansluit en internet krijgt, zal de telefoon ook gewoon moeten werken.
Alleen TV kijken zal dan moeilijk onmogelijk worden.

Ik kan het vanavond pas weer uitproberen, als het lukt laat ik het gelijk even weten! Mag ik vragen hoe je aan de wijsheid van die VLAN's bent gekomen, zodat ik daar eventueel nog meer informatie vandaan kan halen wanneer het niet werkt?
Reputatie 1
Volgens mij hoef je nergen in te loggen inderdaad. Ben erg benieuwd wat de Experiabox doet als je 'm nu achter je eigen router hangt. Met name of telefonie nog steeds werkt.
Reputatie 1
Kijk, zo komen we ergens! :D

Dus internet en telefonie gaan over VLAN34, die zet ik gewoon op DHCP. Ik hoef verder nergens in te loggen?
TV zet ik op VLAN7 en zou dan in principe moeten functioneren.
Reputatie 1
Ik ben zelf ook aan het kijken om de Experiabox te vervangen. Voor zover ik het nu kan zien loopt tv over VLAN4 en internet over VLAN34. Waar bij KPN voice over een apart VLAN loopt (VLAN7) lijkt dat bij Telfort niet het geval te zijn, maar wordt die over de gewone internet verbinding gelegd.

De optie incl. telefonie zoals ik 'm nu zie zou zijn:
- Eigen router aan glasvezelmodem.
- VLAN34 met DHCP op router afhandelen
- Vervolgens VLAN7 en een intern VLAN34 doorsturen via een TRUNK naar de Experiabox die achter de router hangt.
- TV's en telefoon via Experiabox laten lopen.

De vraag is alleen hoe veeleisend die experiabox is. Kan me sowieso voorstellen dat je voor telefonie wat poorten zal moeten openzetten in je eigen router.
Ik hoop komend weekend wat tijd te hebben om e.e.a. uit te zoeken.
Reputatie 1
Geen probleem, in ieder geval bedankt voor de moeite!

Aangezien jij al iets langer lid bent als ik - komt iemand van het webcare team vanzelf aanwaaien, of moet je die ergens aan hun mouw trekken?
Reputatie 8
Badge +16
Ik was inderdaad uitgegaan van de oude situatie waarbij je alleen internet op de router binnenkrijgt. Ik had niet door dat je van glasvezel naar glasvezel bent overgestapt.

Ik weet niet hoe het signaal precies over één kabel verstuurd wordt... maar ik kan me goed voorstellen dat je niet zomaar elke willekeurige router kunt gebruiken... zeker niet als TV over een eigen VLAN wordt verstuurd.

Misschien dat iemand van Webcare dit kan toelichten.
Reputatie 1
Als ik zo vrij mag zijn denk ik dat je uitgaat van een ander type glasvezelkastje. Om ze even simpel het 'oude' en het 'nieuwe' kastje te noemen:

Het oude kastje ontving het signaal via een glasvezelkabel. Vervolgens werd dit op slimme wijze gedecodeerd en werden de verschillende soorten signalen (internet, TV en telefonie) opgesplitst naar verschillende RJ11 / RJ45 poorten.

Het nieuwe kastje ontvangt nog altijd signaal via een glasvezelkabel, maar doet hier in principe helemaal niets mee. Het wordt enkel omgezet naar een netwerkkabel.
Dit nieuwe kastje heeft dan ook één RJ45 uitgang.

Je hebt 100% gelijk wanneer iemand het oude kastje heeft. Dat moet gewoon werken. Zo niet zit de kabel in de verkeerde poort of is de kabel niet lekker.
Maar ik zet mijn vraagtekens bij het nieuwe kastje. De router zou dan, lijkt mij, iets van een modem-taak moeten gaan uitvoeren om die signalen te splitsen.

Ik heb geen flauw idee wat voor signaal er uit het glasvezel kastje komt en wat ik in de router moet zetten om hier een werkbaar signaal uit te krijgen.
Reputatie 8
Badge +16
Het kan zijn dat de LAN-verbinding tussen het glasvezelmodem en de router niet lekker is... bijvoorbeeld doordat de automatische instelling van de snelheid niet goed loopt. Of dat de netwerkkabel niet helemaal lekker is.

Wat gebeurt er als je een switch tussen modem en router zet als test? Of de snelheid van de WAN-poort van de router forceert naar 100Mbps?
Reputatie 1
Helemaal niets, dat is juist mijn probleem. :)
De router is verschillende keren gereset en nagelopen maar krijgt gewoon geen extern IP adres.
Reputatie 8
Badge +16
Wat gaat er nu precies mis als je de router (via de WAN-poort) achter het glasvezelmodem zet?

Misschien wel een keer de router resetten en opnieuw configureren.
Reputatie 1
Het internet komt middels een glaskabel mijn meterkast binnen en wordt daar omgezet naar een UTP-kabel.
Deze UTP kabel gaat rechtstreeks de Experiabox in. Vanuit de Experiabox komen twee kabels, waarvan er één naar de eerste switch gaat en de andere gaat naar mijn router. Na die router staat een tweede switch.

Na de Experiabox is het netwerk voor internet gescheiden van het netwerk voor televisie. Nu ik de Experiabox heb is dat niet noodzakelijk, maar als ik de Experiabox straks (deels) vervang zal die afscheiding weer nodig zijn.
Reputatie 8
Badge +16
Teken eens een plaatje van hoe het nu aangesloten zit... met alle subnetten erbij.

Want volgens mij zou je elke willekeurige router op het glasvezelmodem moeten kunnen aansluiten.

Reageer