beantwoord

Experiabox vervangen

• 29 april 2015
  • 199 reacties
  • 31866 keer bekeken

Toon het eerste bericht

199 reacties

Voor het aansluiten van de fiber op mijn Mikrotik zou ik graag willen weten welke golflengte er gebruikt wordt zodat ik de juiste WDM SFP kan aanschaffen.

Ik heb een ZTE NTU F3100 hangen maar kan nergens de specs vinden van de optic die daar in zit. Iemand die mij verder kan helpen?
Reputatie 8
Ik zou die ZTE NTU F3100 gewoon netjes laten hangen en de ethernet uitgang op de WAN ethernetpoort van een Microtik aansluiten.
Niet moeilijk doen om een fiber patchkabeltje rechtstreeks vanuit de FTU door te trekken om die op een WDM SFP aan te sluiten. Beschadig je de glasfiber eindstop van de FTU, komt dat voor eigen rekening als het door een monteur van Reggefiber moet worden opgelost.

Welke voordelen denk je met die eigen(wijze) omzetting te kunnen bereiken?
Het heeft even geduurd, maar hierbij mijn opstelling. Zie bijgevoegde tekening

voor een snel overzicht. Ik heb een combinatie van Devolo 500 Powerlines, 2 Netgear GS 105E switches, de Arcadyan router en een Ubiquiti Unifi Pro wifi access point een netwerk gemaakt. Daar waar bekabeld heb ik CAT6 kabels gebruikt. Daar heb ik 2 Arcadyan IPTV ontvangers op aangesloten, 1 via de powerline.
Over het geheel genomen werkt het goed en is het erg stabiel. Ik vind de snelheid van het wifi access point wat tegenvallen. Ik haal meestal rond de 100 Mbps (dus ca. 12 MB per seconde). Dit schijnt in een drukke omgeving wel normaal te zijn, ik had gehoopt op meer. Bedrade snelheid kan makkelijk 800 Mbps (100 MB per seconde) halen (test met LAN Speed test lite tussen laptop en Synology 412+), via de Powerline is 50 Mbps (6 MB per seconde) het maximaal haalbare.
Ik ben wel iemand die nog weer eens aan de configuratie gaat sleutelen, maar er lijkt niet heel veel meer in te zitten.

Conclusie is dat de stabiliteit in deze opzet zeer goed is, maar de snelheden wat te wensen over laten.
Reputatie 8
Mooi schema.

Maar daar waar de snelheid tegenvalt (met name via de powerlines) is natuurlijk op te lossen door die te vervangen met een ethernetkabel. Heb je binnen je LAN daarmee ook een Gigabit netwerk. Zelf kom ik binnen mijn eigen LAN netwerk bekabeld op 112-113 MB per seconde. (Van NAS naar PC). Met WiFi kom ik maximaal ongeveer op 90 Mbps uit, (nee niet met een Experia Box), maar dat is als speedtest vanuit internet, met 100/100 glasvezel account.
Dankzij deze post is het mij gelukt om de Experiabox te vervangen door een Asus RT-AC68U. De poorten 3 en 4 heb ik nu voor TV geschikt gemaakt en 1 en 2 voor de NAS en een vaste PC. Ik heb echter onvoldoende wifi signaal boven en wil dit fatsoenlijk oplossen (geen repeater) ivm guest netwerk en 2.4 en 5 Ghz netwerk. Daarom wil ik boven naast de TV een tweede Asus RT-AC68U zetten die dient als access point, maar die ook een TV signaal via poort 3 of 4 kan doorgeven. Kan ik poort 3 van de Asus die daadwerkelijk als router dient en beneden staat, weer op VID 34 zetten en dan boven de nieuwe Asus (AP) op poort 4 weer VID 4 zetten? Kan hij dan nog als AP worden ingesteld en toch een poort beschikbaar stellen voor de TV en kan je deze zo routeren via de Asus beneden?

Makkelijkste is natuurlijk om het gewoon uit te testen, maar heb de tweede Asus nog niet gekocht, omdat ik eerst wil weten of dit gaat werken. Ben benieuwd naar jullie inzichten.
Reputatie 8
Ik denk niet dat het zo gaat werken.
Omdat de poorten van de Asus "beneden" de signalen zijn gescheiden apart voor internet en TV, splits zich dat niet opnieuw, alsof het boven "bij elkaar" als signaal aangeboden wordt.

Wil je boven zowel internet (voor verdere distributie via WiFi) alsook TV, zul je die twee signalen "apart" moeten doorsturen. Ofwel nog een extra kabel erbij moeten trekken, zodat je twee lijntjes hebt boven.
Als dat bezwaarlijk is, zou je misschien alleen voor de TV een Powerline kunnen gebruiken, en gebruik je de kabel die er nu ligt naar boven voor internet? Boven zou ik dan alsnog een "eenvoudig" WiFi Access Point neerzetten (koppelen aan de "internet" netwerkkabel). Een 2e Asus RT-AC68U in AP mode lijkt me te kostbaar.
Klonkt logisch babylonia. Ik kan niet poort 3 van de router beneden ongescheiden laten doorsturen? Op zich zou ik liever een simpelere AP willen, maar daarmee kan ik niet dezelfde 3 wifi netwerken boven creëren. Ook qua management lijkt me dit makkelijker en de "roaming" die in de Asus zit. Twee kabels of powerline heb ik liever niet. Misschien toch weer de Experia er tussen en daarachter dan maar 2x de Asus als AP?
Reputatie 8
Ik ken de mogelijkheden niet niet echt van de Asus RT-AC68U. Men zou wat dieper in de handleiding moeten duiken om de finesses te doorgronden. Maar ik vermoed, dat met de keus om de Asus RT-AC68U als 1e router te gebruiken, de "routed mode" vervalt, die de Experia Box heeft.

Als je poorten in de RT-AC68U gecombineerd zou kunnen instellen instellen, twee VLAN ID's over dezelfde poort, zou het mogelijk op vergelijkbare wijze kunnen werken als met de Experia Box?? Dat zou meer mogelijkheden geven.
Met de router die je nu hebt kun je daar in ieder geval reeds op testen of het mogelijk is.

In het geval dat je dat niet kunt instellen, zou je beide Asus routers als Access Point van de Experia Box kunnen inzetten. Met naar ik vermoed dat de ASUS routers "IGMP Snooping" functies zullen ondersteunen, zou je dan beide "Access Points" zowel voor internet als TV kunnen benutten. In ieder geval ook iets om te achterhalen (IGMP Snooping) of je beide data-streams tegelijkertijd kunt gebruiken zonder haperingen.

Je zou dat in ieder geval met die ene Asus router die je nu hebt, reeds kunnen uittesten.

Ander mogelijk obstakel vormt je WiFi gast netwerk. Dat is router model afhankelijk.
Kun je dat WiFi gastnetwerk nog wel inzetten, als de Asus in Access Point mode staat?
Dus ook dat nalopen, en erop testen.

Je hebt in ieder geval nog wel wat werk aan de winkel om meer zekerheid te hebben. Succes 😉
Wederom goede tips, Babylonia. Ga er vanavond mee aan het knutselen en laat nog wel weten voor andere lezers wat ik heb weten te achterhalen aan mogelijkheden.
De Asus lijkt inderdaad geen 2 VLAN's op 1 poort aan te kunnen. Daarnaast kan de Asus inderdaad geen twee gescheiden omgevingen (standaard netwerk en guest netwerk) naast elkaar uitzenden in AP modus. Kan ik hem dan in Wireless router modus zetten en toch dienst laten doen als AP?
Beste deskundigen,

Ik heb jullie hulp nodig, ik kom er niet meer uit.
Ik zie in dit topic al heel veel antwoorden die lijken mijn probleem op te kunnen lossen en toch lukt het me niet. Ik hoop iemand te vinden die mij misschien net over de drempel kan helpen.

Ik heb sinds kort (en daar heb ik heel erg veel spijt van tot op heden) mijn ‘oude’ glasvezelabbo bij Telfort omgezet naar een nieuwe. Ik dacht “iets goedkoper” dus waarom niet, enkel de lijn omzetten en weer verder met mijn eigen netwerk.
Ik had een Genexys glasvezel modem waar een telefoonpoort op zat (RJ11) en 2 UTP poorten, 1 voor Internet (naar mijn ASUS modem) en 1 voor de TV (naar mijn Amino M540). Alles werkte al meer dan 2 jaar stabiel.

Wat blijkt: voor het nieuwe abbo wordt ook de apparatuur uitgewisseld (wist ik ff niet). Een nieuwe glasvezelbox met 1 UTP-poort (VLAN’s), een Experia V10 en een nieuwe TV-ontvanger (GMB2260).

Ik wil echter helemaal geen Experiabox, ik heb van alles ingericht in mijn ASUS en dat wil ik zo houden.
Volgens de vele berichten die ik lees moet dat ook kunnen.

Ik heb zelf al besloten om de vaste telefoon aan te sluiten via Voip (Budgetphone). De RJ11 stekker van de Experiabox heb ik namelijk niet op de ASUS. Geen probleem mbv een kastje van Budgetphone werkt dat weer op een gewone UTP poort van de ASUS.

Internet werkt dus prima! Telefoon doet het ook!!
Maar dan de GMB2260 tv ontvanger. Die doet het dus niet.

Hieronder nog even de schets van mijn simpele netwerkje.
Glasvezel rechtstreeks op ASUS; WAN functioneert
LAN-Poort 4 van de ASUS op IPTV (met diverse instellingen geprobeerd; basis is VLAN 4 voor IPTV), prio 0 en prio 1 op VLAN4, IGMP snooping aan en uit.
De ASUS en het glasvezelmodem wel 30 keer herstart (zelfs een uur spanningsloos helpt niet), niks helpt.

In de opstartcyclus van de GMB2260 blijft deze hangen bij ‘het 3e lampje van de 4 en valt stil met een netwerkfout (561).
Bij een testcyclus van de GMB2260 zie je dat het fout gaat op de NTP tijdsynchronisatie…geen idee waarom het daar mis gaat en of dat de reden is dat het ook niet werkt.

Kan iemand van jullie mij verder helpen??
Ik ben zo langzamerhand radeloos geworden en geen TV is toch wel lastig…

De constructie van de ASUS achter de Experiabox zal misschien wel kunnen maar ik heb daarbij sowieso de Voip niet aan de praat gekregen (niet op de Experia en ook niet op de ASUS), dus voorlopig geen alternatief. Ik heb zelfs nog geprobeerd om terug te gaan naar mijn oude abbo maar daar wil Telfort niet aan meewerken...ik moet dus verder of weer switchen van provider...
Reputatie 8
De afbeelding is me net iets te klein (ook bij opklikken) om instellingen goed uit te kunnen lezen.

Met ooit eerdere berichten < vanaf HIER in deze draad > schijnt dat de ASUS router een instelling mist, die je wel nodig zou moeten hebben, maar helaas niet met de ASUS ingesteld kan worden. LAN-poort 4 die je voor de TV-ontvanger gebruikt, zou je in de ASUS daarvoor een instelling moeten doen "tagged" of "untagged" (vrij vertaald: "gelabeld" of "ongelabeld")?? Voor TV zou je naast VLAN ID 4 daar dan ook een "untagged" setting voor moeten kunnen meegeven.
Dus ik vermoed dat je met hetzelfde euvel zit, als hetgeen eerder in de draad ook reeds is aangegeven.

Een Synology router op vergelijkbare wijze aangesloten als jou voorbeeldplaatje,
---maar uiteraard met een andere interface, en instelmogelijkheden---, is die instelling specifiek nodig om de TV werkend te hebben. Zie daarover nog een eerder bericht in dit draadje < HIER >

Aansluiting ervan geeft hier geen problemen. Ik hoef er de TV-ontvanger niet eens voor te resetten. Aansluiten en het werkt. Het is het eerste wat functioneel werkend opkomt. Maximaal in pakweg 10 minuten is ook het internet actief met in mijn geval hetzelfde WAN IP-adres, als wat het eerder had op de Experia Box. (Ik ben nu aangesloten op een zogenaamde "SNI-F leverstraat". Vroeger werkte het ook op de "WB-A leverstraat").

Dus ik denk dat de enige optie die overblijft is om de Experia Box ervoor te zetten, en de ASUS erachter.
VOIP zou je in de Experia Box de poorten van door moeten sturen, tevens in de ASUS naar het VOIP-kastje wat je nu kennelijk gebruikt.
Zo'n dergelijke set-up met doorsturen van VOIP heb ik eerder hier reeds eerder met de Experia Box werkend gehad.
(De VOIP-adapter is nu bij een kennis aangesloten). Dus zou geen probleem moeten vormen.
Dus ik denk dat daar nog wel een werkende set-up mee te behalen is.

Je zou mogelijk van een alternatieve VOIP poort gebruik moeten maken voor Budgetphone.
In plaats van poort 5060 zou je daarbij poort 5070 kunnen gebruiken, afgaande op onderste bericht hier:
http://forum.budgetphone.nl/viewtopic.php?f=33&t=753

Overigens kan de Synology router wel gewoon een gescheiden WiFi gastnetwerk blijven uitzenden indien die router als Access Point is ingesteld. (Naar aanleiding van je eerdere reactie "Daarnaast kan de Asus inderdaad geen twee gescheiden omgevingen (standaard netwerk en guest netwerk) naast elkaar uitzenden in AP modus."
Dag Babylonia,

dank voor je snelle reactie. Ik had wel iets gelezen over 'tagged' en 'untagged'. Ik dacht dat het met de prio settings te maken had, achter de VLAN instellingen, waar ik ook mee heb lopen stoeien. In de link naar het eerdere bericht zie ik nu idd dezelfde instellingen die ik (tevergeefs dus) ook heb geprobeerd: VLAN4 op LAN-poort 4 voor IPTV en VLAN34 op internet (schemaatje van mij is idd wat klein en lastig te lezen).
Ik heb nu ook maar even reactie gevraagd aan de ASUS Helpdesk, misschien komen zij nog met een optie? Je weet het maar nooit.
Ik stuur ze deze info ook nog wel even na...ik laat wel horen hoe ze reageren. Ik wil toch proberen de Experia er tussenuit te houden, al die apparaten achter elkaar...;-) is ook wel een beetje complex voor mij.

Anders is de Synology misschien ook nog een optie ;-)
Misschien wil iemand de ASUS nog wel overnemen...haha...
Opgelost: Ik zat nog eens te kijken in de logging van de ASUS en zag toen ook dat de TV-box zat te mekkeren over pakketten op VLAN34. De TV-box (op poort 4) zit echter op VLAN4 dus ik snapte dat niet. Even simpel denken...zet TV-box eens een keer op poort 3 en wat schetst mijn verbazing? Het werkt nu. Ik vind het nog erg onlogisch maar het lijkt erop dat de IPTV op VLAN34 werkt, of misschien ben ik wel gek.
Wat het ook is, het werkt bij mij weer. Nog wel bedankt voor het meedenken. Het lijkt dus toch geen (un)tagging probleem te zijn.
Andere adviezen op het forum om de TV-box terug te zetten naar fabrieksinstellingen hebben nu wel wat andere problemen veroorzaakt: ik ben in het menu van de TV-box de 'meer TV' optie kwijt waarachter Netflix zat. Nou jah, dat zal wel simpeler op te lossen zijn hoop ik met een update van Telfort oid.
Hopelijk/misschien worden meer forumleden nog getriggerd door dit verhaal...
Reputatie 8
Mooi dat je er zelf bent uitgekomen, en dat je dat terugkoppelt.
Met aansluiting op poort 3 met (VLAN ID 34), is dat mogelijk voor een ASUS de "verkapte" wijze zoals het onder de Experia Box onder "routed mode" werkt??

Wat betreft "Meer TV", ook hier werkt dat niet met de Synology router direct achter het glasvezelkastje.
Dus ergens heeft Telfort daar een "slimme" truc voor bedacht, dat het dan niet meer beschikbaar is, als je geen gebruik maakt van de "Telfort" apparatuur.

Met onlangs (dec. 2016) verscherping van de wetgeving mogen die restricties overigens helemaal niet.
Alle functies moeten ter beschikking staan, ook als je eigen apparatuur aansluit.
Telfort zal zich ook hier moeten aanpassen aan de regels van de wet.

Overigens Netflix kun je (voorlopig) ook nog wel op ander wijze benaderen.
OK, dat m.b.t. de restricties en wetgeving zal ik Telfort ook nog eens melden. Ik heb ze al gevraagd mij even te helpen met het menu (ik heb gevraagd om een upload via USB oid).

Welke 'workaround' bedoel je voor Netflix? Staat die al ergens op het forum? Ik ben heel benieuwd?
Alvast dank!!! Fijne avond!
Babylonia,
Mbt je eerste vraag: daar ben ik helaas overvraagd :-(
Ik lees wel ergens dat je alleen in 'routed mode' (zoals de Experia box) in staat zou zijn om de software en menu's te laden (ook 'Meer TV' en 'Netflix').
Het laden van de software lukt prima (dus ASUS is 'routed mode'?), alleen die van de menu's dus niet geheel. Wellicht zoals jij zegt een optie die enkel via de Experiabox werkt...ik weet het niet...
Reputatie 8
Het lijkt erop dat "Meer TV" via de "normale" internet-connectie wordt ingeladen.
(Binnen de Experia Box via het "normale" netwerk ??).
En het regulieren TV-zenderaanbod via het aparte VLAN ID.
Met typisch de scheiding van VLAN ID's in een andere router, kun je ze kennelijk niet meer alle twee aan.

Netflix kun je evengoed via (Android) mediaspelers, Chromecast etc. aanroepen.
Als je op de website van Netflix verder klikt.

Kijk op je tv
Smart tv's, PlayStation, Xbox, Chromecast, Apple TV, Blu-ray spelers en meer.
Kijk direct of download om later te kijken
Beschikbaar op telefoon en tablet, waar je ook gaat.
Gebruik om het even welke computer
Kijk direct op Netflix.com.
Klopt, ik heb nog een android box staan (voor sporadisch gebruik) en dat werkt wel maar via de TV-box is zo lekker makkelijk...
Telfort klantenservice heeft net gereageerd:
---
Fijn te lezen dat u weer tv kunt kijken via het eigen modem.
Ik heb geïnformeerd betreft het Meer tv. Dat hoort inderdaad bij een software update en deze worden normaal gesproken automatisch s ’nachts gedownload. Er is naar ons kennis geen mogelijkheid om de software handmatig te downloaden.
Het advies is als het niet automatisch gebeurd dat u dan tijdelijk ons modem aansluit totdat de software geïnstalleerd is
---
Hmmm..dus toch de experia er weer even aan?? Ik vraag mij af of dat werkt...ze zeggen iig niet dat het niet meer mogelijk is met een eigen modem...ik ga nog maar een keer een poging doen deze week...
Reputatie 8
Ik denk niet dat het werkt, met de TV-ontvanger tijdelijk aan de Experia Box. Hier nog eens geprobeerd, door redelijk vlot de routers en kabels te verwisselen. (In mijn geval dus aan de Synology router).

Zo gauw ik de Experia Box vervang met de eigen router met die vlotte wisseling, had ik nu in dit geval nog wel het "Meer TV" menu, maar de apps opstarten ging niet. Het kiezen van apps verloopt met haperingen, maar er is verder geen enkele app op te starten. Opnieuw alle software vervangen was het menu van "Meer TV" niet meer aanwezig.

Misschien dat het in jou situatie nog wel te proberen is, want de instellingen in de ASUS router benut je anders als in mijn situatie.

Persoonlijk til ik niet zo zwaar aan dat "Meer TV". De apps vertonen restricties in bijv. resolutie (YouTube), content is niet altijd toegankelijk, en het werkt allemaal niet echt lekker. Ik denk dat het technisch gezien allemaal "teveel" is om het goed door de software te verwerken.
Ik ben sinds een paar dagen helaas de nieuwe gebruiker van de Experiabox v10 (gedwongen) welke achter de Genexis hangt (zonder TV module). Hiervoor had ik Genexis (met tv module uit de XMS tijd) en daarachter direct mijn Fortigate firewall. Aangezien ik TV kijk via schotel kijk dacht ik slim te zijn en de nieuwe aanbieding aan te gaan. Ik had dit bij de helpdesk duidelijk aangegeven dat ik niets aan mijn interne situatie wilde veranderen dus geen extra apparatuur tussen de Genexis en mijn firewall. De helpdesk medewerker bevestigde dit. Dus afgelopen maandag de Genexis vervangen en mijn Fortigate weer aangesloten en ja hoor je raadt het al: ik kreeg geen IP op mijn WAN interface. Zodra ik de Expedia V10 er tussen zette werkte het wel!. Gaan zoeken op het internet wat aan instellingen gedaan zou moeten worden en toen kwam ik op dit forum terecht. VLAN 34 + 6 + 4 getagged onder de WAN interface gezet + DHCP per VLAN actief. Maar het werkt gewoon niet. Ik krijg geen IP van Telfort. Terwijl ik dit bij klanten met dezelfde apparatuur met KPN glasvezel (Genexis + Fortigate direct aangesloten met VLAN's 6 & 7 onder de WAN interface + PPPoE) het werkend heb opgeleverd. Wat zou het nog kunnen zijn? Iemand nog een idee. Moet ik het MAC adres gaan klonen? Ik heb ook op aanraden van Telfort de firewall 2 uur lang geconnect gehouden (want dan zou het gewoon moeten gaan werken).
Ook Telfort gevraagd of ik terug gezet kon worden op het oude abonnement (dan maar 10 euro meer betalen) maar dan kan niet omdat die niet meer aangeboden wordt.
Reputatie 8
VLAN 34 + 6 + 4 getagged onder de WAN interface gezet + DHCP per VLAN actief.
Alleen VLAN ID 34 en 4 zijn actief bij Telfort.
Omdat je geen TV afneemt zou je VLAN 4 misschien niet hoeven in te stellen.
Voor internet (VLAN 34) zou je geen "tagged" instelling moeten gebruiken.

Bij de juiste instellingen kan het tot 10 minuten duren (althams bij een zogenaamde "SNI-F" leverstraat), dat je een internet WAN IP-adres hebt gekregen. (De WAN IP leasetijd bij "SNI-F" is namelijk 600 seconden = 10 minuten).
VLAN 34 + 6 + 4 getagged onder de WAN interface gezet + DHCP per VLAN actief.
Alleen VLAN ID 34 en 4 zijn actief bij Telfort.
Omdat je geen TV afneemt zou je VLAN 4 misschien niet hoeven in te stellen.
Voor internet (VLAN 34) zou je geen "tagged" instelling moeten gebruiken.

Bij de juiste instellingen kan het tot 10 minuten duren (althams bij een zogenaamde "SNI-F" leverstraat), dat je een internet WAN IP-adres hebt gekregen. (De WAN IP leasetijd bij "SNI-F" is namelijk 600 seconden = 10 minuten).

Dat ga ik zeker proberen! Tanx voor de snelle reactie. Zodra ik tijd heb en meer weet zal ik het laten weten.
Aan de andere kant waarom werkt het dan nu niet nu ik een untagged interface (default WAN interface) aan de Genexis heb hangen wanneer VLAN 34 toch untagged is?
Reputatie 8
Ik ken de mogelijkheden niet van de Fortigate, en wat je er wel of niet in kunt stellen.
Wat betreft de "Genexis", omdat je daarbij bent gemigreerd van een oude propositie naar een nieuwe, vermoed ik dat een deel van dat Genexis kastje is uitgewisseld, met wat nu enkel een "media converter" zou zijn, vergelijkbaar met een glasvezel "NT-kastje". Daarbij wordt een optisch glasvezel signaal omgezet naar een ethernet signaal.

Indien het huidige Genexis kastje alleen een enkele ethernet poort bevat is het inderdaad uitgewisseld, en gelden instellingen met VLAN ID's. Als er nog steeds meerdere ethernetpoorten zitten, en/of een coax aansluiting, is dat deel nog steeds volgens de oude propositie.
Beide type aansluitingen vergen andere instellingen. Hoe is jou samenstelling?

Indien voor de Genexis alleen een enkele ethernetpoort, dus die VLAN instellingen.
Kijk eventueel terug in deze draad naar vergelijkbare uitwisselingen met een ASUS router en Synology router welke instellingen daar voor gelden.
Ik ken de mogelijkheden niet van de Fortigate, en wat je er wel of niet in kunt stellen.
Wat betreft de "Genexis", omdat je daarbij bent gemigreerd van een oude propositie naar een nieuwe, vermoed ik dat een deel van dat Genexis kastje is uitgewisseld, met wat nu enkel een "media converter" zou zijn, vergelijkbaar met een glasvezel "NT-kastje". Daarbij wordt een optisch glasvezel signaat omgezet naar een ethernet signaal.

Indien het huidige Genexis kastje alleen een enkele ethernet poort bevat is het inderdaad uitgewisseld. Als er nog steeds meerdere ethernetpoorten zitten, en/of een coax aansluiting, is dat deel nog steeds volgens de oude propositie.
Beide type aansluitingen vergen andere instellingen. Hoe is jou samenstelling?

De oude was inderdaad voorzien van een Coax aansluiting + interfaces voor telefonie. De 'nieuwe' Genesis die er nu hangt heeft 1 ethernet poort. Aan deze interface heb ik nu de WAN interface van de Experia box. De LAN interface gaat naar de WAN interface van de Fortigate.

Reageer