beantwoord

Experiabox vervangen

• 29 april 2015
  • 199 reacties
  • 32424 keer bekeken

Toon het eerste bericht

199 reacties

Hi allen,

Super goed topic dit waar ik al veel van geleerd heb. Echter ik zit natuurlijk weer met een situatie waar niet uit kom. Ook ik heb mijn modem in bridge gezet omdat ik meer opties wil. Ik heb er daarom een Netgear Nighthawk R8000 achter hangen. Alles op TV na werkt prima. Ik kom er even niet uit met mijn VLAN settings en wellicht mis ik iets. Ik kan namelijk niet meerdere VLANs aan een poort toewijzen, vermoedt dat dat het probleem is.

Iemand met een Netgear ervaring?
Reputatie 8
Badge +19
Een Experiabox is tegenwoordig heel lastig (of helemaal niet) via de standaard gebruikersinterface te bridgen, hoe heb je dat voor elkaar gekregen..?
Daarnaast, en nog belangrijker is dat de modem sinds de voorlaatste firmware-update gebruik maakt van 'Routed Mode' waardoor het iTV VLAN nu termineert in de modem en een lokaal IP-adres krijgt.
Je hoeft dus geen aparte VLAN in te stellen voor iTV.
Als de Netgear beschikt over de instelling 'IGMP snooping' dien je deze wel in te schakelen zodat alleen de TV-ontvanger het TV-signaal ontvangt, en niet naar de overige aangesloten devices (PC) wordt doorgestuurd.
Hoi Enterprise, voor elkaar gekregen na het lezen van dit topic.
Ik ga eens proberen om het VLAN helemaal niet te gebruiken.
Reputatie 8
Badge +19
Hoi Enterprise, voor elkaar gekregen na het lezen van dit topic.
Ik ga eens proberen om het VLAN helemaal niet te gebruiken.

Uitstekend... succes..! ;)
Ik ben nog wel nieuwsgierig hoe je de Experiabox hebt gebridged...
Enterprise, je hebt me een stapje verder op weg geholpen. VLAN uitschakelen was 1 ding maar ik heb ook het vinkje wat standaard in de router aan staat heb ik uitgezet.

Hij komt verder maar heb nog geen beeld, geeft nu als hij bijna klaar is met settings ophalen een foutmelding..
Reputatie 8
Badge +19
Ik ben helaas niet bekend met alle functionaliteiten van deze Netgear.
Ik lees wel vaak dat het met de juiste losse switch (unmanaged, maar wel de mogelijkheid tot IGMP-snooping) wel succesvol werkt.
Voor meer expertise hierover zal je op mogelijke andere reacties van forumleden moeten wachten, we hebben er hier een paar die hierover wel alles weten... 😉
Reputatie 8
Ook ik heb mijn modem in bridge gezet omdat ik meer opties wil. Ik heb er daarom een Netgear Nighthawk R8000 achter hangen. Alles op TV na werkt prima.
Wat is eigenlijk precies je inzet om toe te passen?
1. - De Nighthawk R8000 "in plaats van" de Experia Box V8
2. - De Nighthawk R8000 achter de Experia Box V8

1.
In de functionaliteit "in plaats van" (bij een glasvezel aansluiting), moet je in de router specifieke instellingen maken m.b.t. VLAN ID's, en "tagged" vs "untagged" labels. Daarbij komt de problematiek van SIP-gegevens die Telfort niet prijs geeft, om die in achterliggende VOIP-appartuur in te voeren.

2.
In de functionaliteit achter de Experia Box V8, verlies je functies van aangeboden diensten zoals TV als je de Experia Box in bridge zet, zoals je hebt gemerkt. Dus dat schiet ook niet op.

Gebruik van een 2e router achter de Experia Box, om alle functies te behouden (IPTV - VOIP - internet).
Maak een set-up gewoon NAT achter NAT. Dat geeft de meest betrouwbare werking zonder al te moeilijke toestanden. VLAN settings hoef je in dat geval helemaal niet in te regelen.
- De Experia Box laat je de TV en telefoon afhandelen
. (en hooguit port forwarders naar de Nighthawk voor achterliggende services die je van buiten uit wilt benaderen).
- De rest door de Nighthawk R8000
. (met port forwarders naar bijv. een NAS e.d. voor achterliggende services die je van buiten uit wilt benaderen).

Als leidraad in de opzet van een set-up zie volgende reactie < HIER >
Hallo,
Ik heb ook een vraagje over het hele glasvezel gebeuren.
Ik heb een managed switch die 2 SFP poorten heeft. Nu heb ik gezien dat de aansluiting die gegeven wordt een speciale converter is van glas naar Ethernet. Kan ik elke SFP module gebruiken om die rechtstreeks in mijn switch te monteren? Of moet ik de extra aansluitdoos waar het glas geconverteerd wordt naar Ethernet perse gebruiken?

Mijn idee is om de switch te voorzien van een SFP module, VLAN 34 (internet) naar een ITX server te laten lopen met Hyper-V nano 2016. en hierop een gevirtualiseerde router (Debian), Eigen asterisk telefooncentrale (Eigen SIP accounts). Als ik dan verder VLAN 4 verbind met de poorten en untrunk op de poorten waar ik IPTV wil hebben moet ik er toch zijn? Of moet ik voor de IPTV's nog een DHCP server draaien en deze binden op VLAN 4?
Krijg ik op deze manier ook meerdere IPv4 adressen voor verschillende apparaten die nu direct op het internet zijn aangesloten als ze gebruik maken van VLAN 34?
Reputatie 8
Het gebruik van managed switches met SFP poorten werkt alleen als de specificaties voor overdracht aangaande gebruik laserlicht, de uitlezing van het signaal e.d. precies met elkaar overeenkomen. Dat komt nogal nauw.
Moet je bovendien gaan zitten rommelen met het glasvezel FTU-aansluitpunt, waar je dan zelf een glasvezelconnector / patchkabel op moet plaatsen. Officieell mag je er eigenlijk niets eens aankomen.
Beschadig je die glasvezelaansluiting door ondoordeelkundige montage kan je dat veel geld kosten.

Op het Vodafone forum, is er eerder wel eens een draadje geweest "net andersom".
Bij Vodafone wordt normaal juist gebruik gemaakt van rechtstreekse aansluiting van een modem/router door een glasvezel patchkabeltje te koppelen vanuit de glasvezel FTU netwerk-aansluiting met de SFP-poort van de daarbij gebruikte DrayTek modem/router.

Er zijn gebruikers die liever een eigen router gebruiken. Die hebben aan de dan reeds aanwezige glasvezel patchkabel een "media-converter" geplaatst, die glasvezel omzet naar ethernet omdat op dit moment bijna alle consumenten routers nog slechts een WAN ethernetpoort hebben, en geen SFP-poort.
Die media-converter moet specifiek voldoen aan die eerder genoemde specificaties.
Datgene wat een glasvezel "NT-kastje" wat wordt uitgeleverd bij KPN/Telfort ook doet.

Voor support bij Telfort bij een glasvezel abonnement kan men echter alleen een beroep doen als men de door hen geleverde apparatuur gebruikt.
- NT-glasvezelkastje (= omzetting van glasvezel naar ethernet) --> wordt door monteur geplaatst.
- Experia Box V8 modem/router
- Arcadyan TV-ontvanger

Ga je dat eerste apparaat al vervangen door een eigen aansluiting, sta je dus alleen.
De rompslomp en het risico zou ik er niet voor overhebben om op die wijze gebruik te maken van glasvezel.
Maar vraag me bovendien af wat voor zin het heeft snelle glasvezel switches te gebruiken, als de maximale snelheid van een abonnement bij Telfort niet meer is als 200/200 Mbps ?
"Straks" misschien een keer als abonnementen (en internet in zijn algemeenheid) snelheden toelaten boven 1Gigabit, gaat het pas een rol spelen om dat efficiënter met glasvezel switches te regelen.
Hallo, erg interessante draad dit, al veel puzzelstukjes gevonden, maar nog niet alle. Ben ook nog een beginner op dit terrein. Ben bezig om in 2 ruimtes IPTV aan te sluiten, een NAS (Synology) in de meterkast aan te sluiten en wil betere Wifi (5Ghz) aan schaffen. Vanwege ruimtelijke beperkingen bij het trekken vaan kabels en niet te veel kabels willen trekken probeer ik een zo efficient mogelijke manier te verzinnen om alles te koppelen. Gebruik ook telefonie. Wil de Experia box wel houden, maar niet voor Wifi.
Een eerste vraag die ik heb is of nu uit alle 4 de poorten van de Experia box een zelfde "signaal" komt, of dat uit 1 en 2 een VLAN 34 en uit poorten 3 en 4 een VLAN 4 komt? IK vraag dit omdat ik het liefst 1 kabel naar een ruimte trek vanuit de Experia box en daar IPTV en internet uit elkaar trek met een managed switch (ik begrijp dat dat zou moeten kunnen met een managed switch zoals bv. Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E).

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Groeten Michiel
Reputatie 8
Bij de Experia Box komt hetzelfde signaal uit alle 4 de poorten.
Dus op elke poort kun je ofwel een TV-ontvanger aansluiten, ofwel gebruiken voor internet.
Met wat jij wilt is hier ook zo'n beetje de set-up.
- Experia Box voor telefoon - IP-TV (WiFi uitgeschakeld).
- De rest via een 2e router (Synology RT1900ac met 5GHZ WiFi) + switch en verder o.a. NAS (Synology DS415+), PC's, mediaspeler, Chromecast, e.d.
Bedankt Babelonia voor de snelle reactie! Als ik de Experia direct achter de glasvezel modem zet (= NT glasvezelkastje?) kan ik dan in principe achter iedere poort van de Experia box een managed switch hangen die het signaal weer verdeeld in internet en IPTV? En achter een switch weer een 2e router?
Reputatie 8
Voor verdeling van TV- en internet via één kabel met erachter een switch hoef je het signaal niet te verdelen in verschillende VLAN's, maar is het nodig een switch te gebruiken die "IGMP Snooping" ondersteunt.
Niet zo maar een willekeurig type, want niet elke switch blijkt daarin goed te voldoen.
Het volgende merk/type staat als "bewezen" correct te werken:
http://www.netgear.com/support/product/GS105Ev2

Standaard staat die al op een "IGMP Snooping" functionaliteit. Het is een managed switch, maar hoef je verder niet in te stellen. Gewoon aansluiten en het werkt voor zowel IP-TV als internet Plug&Play. (Net zoals de poorten van de Experia Box zelf).

Achter een switch zou je ook een 2e router kunnen aansluiten.
Dank je wel Babylonia, ik ga dit eens uittekenen en dan wat spullen bestellen.
Mr nicorp en Peet man en anderen superbedankt! Het is ook mij gelukt om het onding te vervangen. Bij mij door een linksys ea8500.
Trunk, wan poort op vlan 34 met tagging aan en poort 4 vlan 4 met tagging off.
Van NT kastje naar wan-poort.
Tefefonie moet ik nog verder onderzoeken.
Nogmaals bedankt.
Heeft er iemand ervaring met een switch met een PoE uitgang en die ook "IGMP Snooping" ondersteund, zodat de Arcadyan TV-ontvanger ook erachter kan hangen? Zit nl. te denken over een wireless access point te koppelen en te voeden via PoE en de Experia als router te houden.
Reputatie 8
De Experia Box heeft zijn eigen stroom adapter voor de voeding, dus wat wil je met een PoE uitgang op een switch?
Daar wilde ik een wireless access point mee voeden die ik dan alleen met een UTP kabel hoef te verbinden aan de switch en die dan geen extra stroomsnoer nodig heeft. Alternatief is een PoE voeding er tussen zetten, maar dat kost weer een stopcontact. Ik dacht als ik dan toch een switch aanschaf, dan direct een met een PoE uitgang. Die zijn echter 1,5 tot 2x zo duur jammer genoeg.
Reputatie 8
Beetje vreemde redenatie IMO om een Arcadyan TV-ontvanger te willen voeden vanuit een netwerkkabel, terwijl de TV die eraan gekoppeld wordt beslist zijn eigen netvoeding moet hebben. Dus stopcontacten in de buurt van je TV en TV-ontvanger heb je toch nodig. Zou het niet voor een TV-ontvanger hoeven te zijn, dan al weer gauw voor een extra mediaspeler, blue-ray speler, audio versterker, soundbar of schemerlampje in de buurt van de TV.

Verder vermoed ik dat het vermogen wat een TV-ontvanger nodig heeft, net iets teveel is om dat via een PoE methode aangeleverd te krijgen, nog afgezien of die TV-ontvanger daar zelf wel op zou zijn voorbereid om dat op die wijze aangeleverd te krijgen? PoE ondersteuning vind ik niet terug in de specificaties van de TV-ontvanger.
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/specificaties-van-je-tvontvanger.htm
http://www.arcadyan.com/contentPage.aspx?type=product-detail&L2id=8&prod2id=199
Volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd. Ik wil het wireless access point voeden met de PoE, niet de Arcadyan. Ik zit hieraan te denken:
ubiquiti access point. Ben het met je eens dat er stopcontacten zitten, maar de hoeveelheid stekkers loopt wat uit de hand, dus ik hoopte wat te reduceren.
.
Gelijk nog een vraag, zou het in performance veel uitmaken of ik het wireless access point aan de switch hang of direct aan de router? Wij zijn een gezin met 4 personen, ieder een wireless device (tablet, telefoon), een paar laptops die wireless access hebben, meestal 4-6 apparaten online via wifi.
Reputatie 8
OK, we hebben elkaar inderdaad verkeerd begrepen. ;)
(Teruglezend was je toch duidelijk met wat je wilde met PoE, maar ik was nog niet goed wakker denk ik :? ).

Of je een wireless access point aan een switch hangt of aan de router zelf maakt niet uit, ervan uitgaan dat je bekabelde netwerk (dus ook die switch) 1 Gigabit is.

Verder zou ik wel kien zijn in de keuze van het soort switch met IGMP-Snooping.
Er is eerder op het forum aanvankelijk door iemand ook een switch gebruikt die ondanks IGMP Snooping niet goed functioneerde: https://forum.telfort.nl/tv-338/2e-tv-ontvanger-59344/

Na omruil met een Netgear werkte het wel probleemloos.
http://www.netgear.com/support/product/GS105Ev2
Heeft alleen geen PoE. Wel andere switches uit die serie, maar komen er weer andere zaken om de hoek kijken:
http://www.downloads.netgear.com/files/GDC/datasheet/en/ProSAFE_Web_Managed_Switches_DS.pdf
Hallo Babylonia, dank voor je reactie en mooi dat we elkaar weer begrijpen! Ik heb besloten sowieso voor de Netgear te gaan, ik wil geen risico lopen en het werken van de IGMP Snooping is wel cruciaal voor mij in de opzet. Goed om te weten dat er geen verschil is in direct aan de router of de switch hangen van het access point.
Reputatie 8
Succes.
Laat je ook weten als je de set-up met zo'n Ubiquity Access Point hebt uitgebreid hoe het allemaal functioneert?
Succes.
Laat je ook weten als je de set-up met zo'n Ubiquity Access Point hebt uitgebreid hoe het allemaal functioneert?

Dan laat ik het jullie weten!

Reageer