beantwoord

Experiabox vervangen

  • 29 april 2015
  • 199 reacties
  • 32436 keer bekeken


Toon het eerste bericht

199 reacties

Reputatie 1
@Peetman, @Mr. Nicorp, allebei thanks. Ik probeer het uit.

Nog een laatste vraag. Mijn Experia box heeft nu een WAN2 configuratie die ik niet terugzie in jullie Asus/RouterOS configuratie:
WAN2, 802.1Q (1p/VLAN ID) Tagging Default 1p Tag: 5, VLAN ID: 7

Dat is interessant, dat VLAN ID komt namelijk overeen met het ID dat KPN gebruikt voor VOIP.
Bij mij ziet het er nu zo uit:



Geen WAN2 dus.


1. Experiabox afkoppelen, terug in de doos, weg ermee.
2. Stel de router in op DHCP op de WAN zijde.
3. Ga op de router naar LAN > IPTV.

Select ISP Profile: Manual
Internet: VID 34 PRIO 0
LAN port 4: VID 4 PRIO 0
LAN port 3: VID 4 PRIO 0

4. Sla de config op en reboot je router
5. Sluit op de NT box rechtstreeks een netwerkkabel aan op de WAN poort van de router.
6. Sluit je PC's aan op poort 1. In mijn geval een unmanaged gigabit switch gebruikt voor verdeling
7. Sluit de TV IPTV boxen aan op poort 3 en 4


Bijna goed! (ik heb toevallig ook een ASUS)
Poort 4 heb ik ingesteld als VID 4 PRIO 0, zodat daar TV op gezet kan worden. Poort 3 is echter VID 34 PRIO 0, en dan kun je daar de Experiabox aan hangen voor telefonie.

Verder niets doen - even wachten tot je router een IP krijgt en klaar. Geen MAC clone, geen inloggegevens, gewoon helemaal niets. Enkel die drie VID instellingen neerzetten en klaar.[/quote]

Helaas, werkt niet bij mij.
TV doet het prima via mijn asus, doch telefoon doet het niet via de experia box.

Op poort 1 en 2 geeft mijn Asus router een IP adres aan mijn laptop, doch de Experia box aangesloten op een van deze poorten geeft in de log de volgende foutmelding:

03/23/2015 00:01:55 DHCP Client: [ths]Could not find DHCP daemon to get information
03/23/2015 00:01:52 DHCP Client: [ths]Send Discover
03/23/2015 00:01:49 DHCP Client: [ths]Send Discover

Mijn Asus router ziet de experia box ook niet als DHCP client als die is aangesloten op poort 1 en 2.
Voice status op de experia box geeft Fail aan.
Als je op WAN2 klikt dan zie je VLAN 7 echter zonder WAN protocol:

Edit: bijlages verwijderd aangezien er IP-adressen in stonden.
Ik probeer hetzelfde te bereiken met een Asus RT-AC68U, maar wil daarbij niet de Experiabox achter deze router plaatsen, maar helemaal verwijderen uit mijn netwerk. Is dat iemand al gelukt? Ik heb het nieuwe glasvezel, met tv, internet en bellen
Of als je 2 TV's wil aansluiten en telefonie hebt? Kan je ook 3 poorten configureren in de Asus?
Antwoorden bleven uit op het forum, dus ik denk dat het of niet mogelijk is of heel moeilijk. Ben daarom zelf wat gaan testen. Nu heb ik de opzet als volgt:

Asus RT-AC68U direct aangesloten met de WAN poort op het glasvezelmodem (nieuwe abonnement), met daarop de volgende LAN poort configs:

LAN 1: Ongewijzigd en geeft simpelweg internet af aan NAS
LAN 2: Gaat naar de Experia Box en daarop zit een telefoon gekoppeld op de eerste verdieping en 2 PC's
LAN 3: VLAN met daarop TV 1 aangesloten
LAN 4: VLAN met daarop TV 2 aangesloten

Alle LAN poorten en wifi werken, behalve LAN 2. Deze geeft geen internet af en geen telefonie. Broadband lampje brand wel netjes, maar bij het inloggen onder "Voice" zie ik een Fail staan bij de status.

Is het überhaupt mogelijk wat ik wil of zit er niets anders op dan de Experia Box in bridge modus te zetten en tussen de Asus en het glasvezel model te zetten? Ik vermoed dat het niet kunnen maken van een VLAN 34 op LAN poort 2 in de Asus de boosdoener is. Door de 2 TV's kan ik hiervoor niet LAN 3 of 4 voor misbruiken.

Kan iemand hier nog wat zinnigs aan toevoegen?
Ik heb nu uiteindelijk LAN 1 en 2 als internet poorten voor NAS en PC en heb besloten te kunnen leven zonder telefonie. De Experiabox ligt nu in de kast. TV's op LAN 3 en 4 en alles lijkt te werken. Ik zie alleen de log's van mijn Asus vollopen met de volgende melding (zo'n 4 per minuut):

58 kernel: Dead loop on virtual device vlan34, fix it urgently!

Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Ik heb nu uiteindelijk LAN 1 en 2 als internet poorten voor NAS en PC en heb besloten te kunnen leven zonder telefonie. De Experiabox ligt nu in de kast. TV's op LAN 3 en 4 en alles lijkt te werken. Ik zie alleen de log's van mijn Asus vollopen met de volgende melding (zo'n 4 per minuut):

58 kernel: Dead loop on virtual device vlan34, fix it urgently!

Weet iemand wat ik verkeerd doe?


Ik heb eigenlijk opgegeven om de experiabox te vervangen of achter de asus router te zetten, dit vanwege de telefoon.

Ik heb nu een configuratie waarbij de asus router achter de experiabox zit, de telefoon zit ook aan de experia box terwijl de TV's achter de asus router staan. Tijd moet nog uitwijzen dat hiermee het bevriezen van het tv beeld wordt voorkomen.

Dit is mijn asus configuratie:



Wellicht kun je deze configuratie uitproberen ipv Manual. In mijn system log komen geen abnormale foutmeldingen. Als het niet werkt heb ik geen andere suggesties voor je.
Dank voor de suggestie. Ik heb de router een paar dagen geleden gereboot en zag dat er een VLAN setting was teruggesprongen. Deze heb ik weer goed gezet en nu geen foutmeldingen meer. Ik heb het ISP profiel op manual laten staan, maar hoe "None" ook in gedachten voor als het weer mis gaat.
Badge
Het is me nog niet helemaal duidelijk. Ik zit in de volgende situatie (zie schema hieronder).
Ik wil mijn eigen Asus router inzetten om alle pcs/macs/wifi apparaten met elkaar te laten praten. Deels bevinden die zich op begane grond maar ook voor een deel op een werkkamer op bovenetages. Daarnaast heb ik TVs die zowel beneden als boven staan. Het "probleem" is dat ik maar één UTP kabel naar boven heb lopen. Hierover moet dus zowel IPTV als IP verkeer.

Hoe moet ik nu de VLANs instellen op de managed switch in de meterkast?

poort 1 - inkomend NTU
poort 2 - naar wan experiabox
poort 3 - naar wan Asus router
poort 4 - rechstreeks naar iptv woonkamer (via patchpaneel, niet op plaatje)
poort 5 - naar managed switch etage
Badge
Niemand?
Wat denk ik de uitdaging hier is, is het feit dat Telfort zowel telefonie als internet over hetzelfde VLAN (te weten 34) aanbiedt. Anders dan KPN. Ik wil dus alles wat internet betreft richting mijn eigen router sturen. Telefonie mag echter gewoon door de ExperiaBox worden afgehandeld. VLAN34 moet dus twee kanten op. Kan dit?
Reputatie 1
@peetman zou je je configuratie (routerOS) als export hier kunnen posten? Zou mij enorm helpen.
Reputatie 8
Badge +19
@peetman zou je je configuratie (routerOS) als export hier kunnen posten? Zou mij enorm helpen.

Ik denk dat dit niet meer nodig zal zijn, de Experiabox (firmware) is sinds kort voorzien van Routed Mode waardoor alle voornoemde problemen opgelost zouden moeten zijn.
Er zijn in ieder geval geen aparte VLAN-settings meer nodig voor iTV.
Reputatie 1
Oh dat is fijn hoe zit dat dan?
ik gebruik ook telefonie.

Hoe kan ik dit het beste instellen als ik m'n eigen Router wil gebruiken?
Reputatie 8
Badge +19
Oh dat is fijn hoe zit dat dan?
ik gebruik ook telefonie.

Hoe kan ik dit het beste instellen als ik m'n eigen Router wil gebruiken?


Ik ging er vanuit dat je de Experiabox gebruikt, instellingen voor andere modem/routers kan je inderdaad beter aan peetman of andere gebruikers vragen die hier mee stoeien.
Reputatie 8
Badge +16
Oh dat is fijn hoe zit dat dan?
ik gebruik ook telefonie.

Hoe kan ik dit het beste instellen als ik m'n eigen Router wil gebruiken?


Als je een xDSL verbinding hebt kan je vrij eenvoudig je telefonie instellingen zelf invoeren. Heb je echter een glasvezelverbinding dan wordt het aanzienlijk lastiger aangezien de SIP gegevens van glasvezel gebruikers niet door Telfort worden verstrekt.
Reputatie 1
Ik heb glasvezel inderdaad en zag een tutorial over hoe je gegevens te vinden. Dat komt goed.

Maar ik wil eerst m'n nieuw mikrotik aan de praat krijgen met de experiabox er achter. Zoals Peetman.
Badge
Ik heb glasvezel inderdaad en zag een tutorial over hoe je gegevens te vinden. Dat komt goed.
Maar ik wil eerst m'n nieuw mikrotik aan de praat krijgen met de experiabox er achter. Zoals Peetman.

Hoe kan je je SIP gegevens vinden? Waar heb je dat gelezen? Ik ben heel benieuwd. Laat je bron even weten.
Reputatie 8
Badge +16
Ik heb glasvezel inderdaad en zag een tutorial over hoe je gegevens te vinden. Dat komt goed.
Maar ik wil eerst m'n nieuw mikrotik aan de praat krijgen met de experiabox er achter. Zoals Peetman.

Hoe kan je je SIP gegevens vinden? Waar heb je dat gelezen? Ik ben heel benieuwd. Laat je bron even weten.


Zoeken in het glasvezel gedeelte van het forum misschien....?
Reputatie 1
Http://teusensimone.nl/ict/telfort/telfort-sip-getest-met-glasvezel/
Badge
Bedankt. Ik ben een tijdje niet meer op het forum actief geweest, had de hoop eigenlijk opgegeven. Goed dat deze informatie uitgezocht en gedeeld wordt.
Ik had deze uitleg net ook gezien: http://blog.ritmeester.co.nl/2015/11/achterhalen-telefonie-gegevens-telfort.html (lijkt alleen wat omslachtig).
Reputatie 8
Die twee methodes heb ik ook bekeken en toevallig een uurtje of wat geleden met de eerste methode aan de gang gegaan.

< Foefje één > en < Foefje twee > (wat omslachtiger IMO) om SIP-gegevens Telfort te achterhalen.

....en Met succes !!
Maar heb het voor de goede orde nog iets aangepast, aan persoonlijke werkwijze en omdat ik de beschrijving op enkele punten toch niet helemaal duidelijk vond. Zelf ontkoppel ik de WAN netwerkkabel overigens niet. Dan loopt alles wel wat vlotter door, maar inladen VOIP gegevens zijn toch pas zo'n beetje de laatste stap wat als data doorloopt.

Kort samengevat wat je nodig hebt:

“WireShark” om de logbestanden makkelijker te analyseren:
http://www.wireshark.org

(Zelf gebruik ik een oudere portable versie, omdat die compacter is)
Oudere versies WireShark (onder Win + OSX) te downloaden
https://www.wireshark.org/download/

Om WireShark te draaien heb je mogelijk ook “WinPcap” nodig.
http://www.winpcap.org/

Zelf doe ik alle benodigde stappen “vanachter de PC”.

Fabriek-reset modem/router: (procedure geldt dus voor de Experia Box V8 )
Mocht je persoonlijke aanpassingen hebben gemaakt in de modem, dan eerst back-up van instellingen.
- inloggen modem via webbrowser: 192.168.2.254
- horizontale menu bovenaan: EXTRAS
- verticale menu links: Backup / Restore
- scherm rechts bovenaan: Backup Configuration of Router - maak backup van de configuratie
- RESET = Meteen daaronder op hetzelfde scherm: Restore to Factory Defaults

Meteen na de reset opnieuw inloggen, en alles nu vrij vlot achter elkaar doorvoeren.
Je hebt wel even hoor, maar de volgende stappen moeten worden gestart nog voordat de telefoon/VOIP gegevens opnieuw in de modem zijn geladen (circa 2 minuten ?).
- wachtwoord is gereset naar 1234 – maak nieuw wachtwoord aan.

- horizontale menu bovenaan: EXTRAS
- verticale menu links onderaan: Diagnostic
- op scherm rechts: Diagnostic Utility ---> bovenste optie
WAN Packet Capture ----> Target Interface ---> WAN 1 ---> druk meteen op de Start-knop

- Schermpje om bestand op te slaan volgt, en sla bestand “pktDum.cap” op.
Dit is een actief “open” bestand wat met gegevens wordt aangevuld zolang de actie niet wordt gestopt.

- Houdt de Experia Box modem in de gaten totdat het groene lampje van “Voice” brandt.
Gegevens van telefonie zijn dan in de modem ingeladen en in de “pktDum.cap” vastgelegd.
- STOP nu de vastlegging bij Diagnostic Utility - WAN Packet Capture
----> Target Interface ---> WAN 1 ---> druk op STOP.

Inlezen gegevens in WireShark
- Start WireShark op en laadt het “pktDum.cap” bestand in.
- Doe een zoekactie als string-mode (anders werkt het niet) met de zoekcriteria “register sip”.

Bij de bovenste indeling / scherm van WireShark vind je dan twee regels:
REGISTER sip:tel.telefoniedienst.nl:5060

Als je die regel aanklikt, vind je in het middelste scherm onderste optie:
“Session Initiation Protocol (REGISTER)”

Klap het plusje open (+), en je krijgt alle relevante SIP-gegevens, waaronder o.a. het “Call-ID”.
Reputatie 8
Overigens in het rijtje van te gebruiken routers "in plaats van" de Experia Box (of een andere door een ISP geleverde modem/router) kan de vrij jonge Synology RT1900ac waarschijnlijk ook worden toegevoegd.

Met een firmware update die men ruim 14 dagen terug heeft doorgevoerd, zijn IP-TV en VOIP functies toegevoegd.
Omdat de router geen RJ11 poortjes voor telefoon heeft en geen uitvoerige inlogschermen om SIP-gegevens in te vullen, --het is in dat geval zuiver een "doorgeef-luik" voor VOIP--, zul je voor het gebruik van telefoon, wel een extra VOIP centrale moeten aankoppelen waarbinnen je alle gegevens vastlegt.

Een eerste gebruiker meldt een werkende set-up voor XS4All (had geen abonnement op telefoon en TV).
Zelf heb ik wel wat geëxperimenteerd, met instellingen "op de bonnefooi" (wist niet welke gegevens in te voeren) waarbij geen gebruik van telefoon (ik heb geen VOIP-centrale), en kwam wel tot een werkend internet, maar nog geen resultaat voor IP-TV.

Voor geïnteresseerden, wacht eerst verdere gebruikerservaringen af.
Badge
Bedankt voor deze zeer duidelijk uitleg. Ik wacht je uitkomsten met spanning af!
Reputatie 8
Ik heb vanavond even opnieuw geëxperimenteerd.

Er spelen een aantal factoren mee waarbij de resultaten in eerste instantie moeilijk zijn te plaatsen. Achterliggend zijn gegevens als abonnement, IP-TV, VOIP waarschijnlijk gekoppeld met een "vast" WAN IP-adres, waardoor bij veranderende WAN-IP's, mogelijk een "ontkoppeling" plaats heeft en de samenhang ontbreekt, waardoor tests niet compleet, maar ook erg vreemde resultaten opleveren.
In mijn geval gaat het dan specifiek om een glasvezel aansluiting/abonnement.

Mijn bevindingen "met glasvezel" kunnen voor anderen mogelijk ook het nodige inzicht verschaffen.

Wat is het geval:
De infrastructuur van glasvezel is zodanig dat de maximale snelheden veel hoger zijn dan men doorgaans afneemt bij abonnementen. Of met andere woorden, de snelheid wordt "kunstmatig" afgeknepen. Dat afknijpen is "klant-gerelateerd". Ik vermoed dat er tevens een koppeling ligt met de Experia Box als hardware, zodat het een soort van "drie-eenheid" vormt. Klantgevens - glasvezel - Experia Box.

Zo gauw je ergens iets verandert is de onderlinge samenhang weg (mogelijk slechts tijdelijk), en kan het schijnbaar verschillende kanten opgaan.

Eerder op de dag heb ik in "Mijn Telfort" de snelheid van mijn glasvezel abonnement verhoogt van 50/50 Mbps naar 100/100 Mbps. Even een paar uur weg geweest, een test, en het was netjes doorgevoerd.
Verder in het achterhoofd houden dat ik normaal als eerste een Experia Box heb aangesloten, en daarachter mijn 2e router (met daarachter weer een 8 poort switch, en daarachter de PC waar de test mee worden uitgevoerd). De tests zijn dus tevens met gebruik van die 2e router. Waarom dat belangrijk is als informatie, kom ik later op terug.

Snelheid Speedtest gisteren (bij abbo 50/50 Mbps):




Na verhoging van abonnement naar 100/100 Mbps
Niets te klagen:




Toen de Experia Box er tussenuit gehaald, en de RT1900ac router rechtstreeks "aan de glasvezel" (nou ja, aan de ethernetkabel van het glasvezel NT-kastje). Op de bonnefooi op LAN-poorten 1 en 2 VLAN ID 34 toegewezen (untagged), en op poorten 3 en 4 VLAN ID 4 toegewezen (tagged)

Alles herstarten, en kreeg meteen een nieuw WAN IP toegewezen wat in een heel andere range ligt als eerder voor de Experia Box. Internet connectie had ik direct, echter geen IP-TV.

Snelheidstest met internet was echter bizar.



Met nog een meer afwijkend resultaat.



Schijnbaar is de relatie verbroken van wat er voor mijn abonnement als snelheid staat. Nieuwe hardware die niet wordt herkent, waaraan dan een nieuw IP-adres is gehangen.
Alsof er eerst een "intrain" traject doorlopen moet worden.
Erna wordt de download weer meer in relatie van wat voor mijn abonnement is "afgepast".



Nu is die download wel weer terug naar zo'n beetje "normaal", maar de upload nu helaas veel lager dan bedoeld. Het is niet een kwestie van hardware beperkingen van de Synology RT1900ac, want "als 2e router erachter" heeft het niet die snelheidsbeperking.

Dus ik heb de Experia Box er weer tussen gezet. Maar die bleef nu ook steken in die lagere upload, en hogere download.



"Traint" zich kennelijk snel wat bij naar de "nominale waarde" voor wat betreft download:





Moest de Experia Box echter verschillende keren resetten om, achterliggend vanuit de Telfort server de data telkens opnieuw te laten inladen, met de gedachte dat het duidelijk zou zijn, dat de Experia Box weer op zijn plaats zat. Daarmee kwamen de "normale waarden" weer meer als resultaat naar boven.



Nog eens de Synology RT1900ac teruggeplaatst. Die kreeg daarbij nu ook weer zo'n beetje de waarden waar we in het begin mee waren gestart, maar toen met de Experia Box:



En weer de Experia Box terug als 1e router.



Frappant is dat de Experia Box telkens zijn "eigen" WAN IP-adres terug krijgt, wat het eerder ook altijd al heeft gehad. Maar ook de Synology RT1900ac, hoewel een totaal ander WAN-IP nummer, krijgt telkens hetzelfde IP-nummer terug als die als 1e router wordt ingezet. Zoiets van:
"Ja Telfort weet nu onderhand wel dat je die specifieke router als hardware gebruikt (naast de Experia Box), en we hebben de snelheid inmiddels afgeregeld waarvoor je als abonnement bent ingedeeld".

Hoewel de opzet was om tevens IP-TV te kunnen doorzetten (VOIP heb ik de specifieke hardware), is me dat helaas met de gebruikte instellingen niet gelukt. (Mogelijk moet ik wat anders instellen ??).

Ik houd het echter wel voor gezien, en houd de Experia Box gewoon als 1e modem/router ervoor.

Reageer