beantwoord

Experiabox V8: kan ip adres niet verkrijgen

• 2 april 2018
  • 13 reacties
  • 1210 keer bekeken

Reputatie 1
Goedenmiddag,

Recent zijn we naar glasvezel overgestapt. Omdat de oude Zyxel modem niet goed trok (wisselend netwerk) hebben we een andere router gekregen, een Experiabox V8. Als deze werkt, werkt het uitstekend. Sindsdien hebben we echter een herhaal ernstig probleem met wisselende toestellen: het netwerk is niet bereikbaar. Dan is het de mobiel van mijn vrouw, dan die van mij, dan is een computer. Herstarten heeft heel soms zin, de modem resetten (harde reset via de resetknop) heeft soms even zin. Vaker werkt het niet en kan dat toestel niet gebruikt worden voor internet. Ook de wifi via de een extra aangesloten accespoint levert dan geen internet, bedraad verbetert het dan niet. Het netwerk is op Wifi ook prima beschikbaar. De melding is vaak 'geen internet beschikbaar' of 'kan geen ip adres verkrijgen'. Andere toestellen doen het op dat zelfde moment wel prima.

Kortom: we lijken van de regen in de drup geraakt te zijn. Wel sneller internet, maar regelmatig geen internet op wisselende toestellen. Tot overmaat van ramp doet onze vaste lijn het ook niet meer sinds de laatste harde reset van de Experiabox..

Wat te doen?

Met groet,
B
icon

Beste antwoord door Wieger DB 23 april 2018, 09:39

Hoi bwl, wat lastig dat het weer optreedt. Je kan nog overwegen om je NT een keer te herstarten, naast ook je Experiabox. Om een probleem met de Experiabox uit te sluiten, heb ik een vervangende router besteld. Die komt met een paar dagen binnen. Kan je ons laten weten of het werkt?
Bekijk reactie

13 reacties

Reputatie 8
Het netwerk is op Wifi ook prima beschikbaar. De melding is vaak 'geen internet beschikbaar' of 'kan geen ip adres verkrijgen'. Andere toestellen doen het op dat zelfde moment wel prima.
Dat lijkt een beetje in controverse te zijn met je andere informatie. Toch afgaande op het totaalplaatje aan informatie waarschijnlijk problemen tussen het glasvezel NT-kastje en de Experia Box V8.

Als je geen IP-adres krijgt, zijn er nog LED statuslampjes van het glasvezel NT-kastje of Experia Box die dan oranje/rood van kleur zijn?

- Verwissel de netwerkkabel eens met een ander exemplaar tussen NT-kastje en de Experia Box V8
- Haal de stroom eens van het NT glasvezelkastje af, en schakel die weer in.
- Daarna alsnog een reset van de Experia Box V8
Reputatie 1
Ik verwacht niet dat dit het probleem is, want andere apparaten doen het tegelijkertijd wel uitstekend.

Maar goed, niet getreurd, tenslotte wil ik het graag oplossen. Dus heb ik dit allemaal uitgevoerd:
- de netwerkkabel verwisseld met een ander exemplaar tussen NT-kastje en de Experia Box V8
- de stroom eens van het NT glasvezelkastje afgehaald, en die weer ingeschakeld
- Daarna alsnog een reset van de Experia Box V8

Op de computer waarop ik nu werk, werkt alles goed: http://www.speedtest.net/result/7192418781.png

Op mijn telefoon geeft Chrome aan dat de site niet bereikbaar is, ook nieuwe, nog niet gecachete sites, en meldt het netwerk een uitroeptekentje met de melding 'Internet misschien niet beschikbaar.' Net daarvoor deed het internet het nog op de telefoon..
Reputatie 8
Hoeveel apparaten heb je dan aangesloten aan de Experia Box?
Als je alle bekabelde apparaten loskoppelt vanaf de poortjes van de Experia Box, en de connectie alleen controleert met draadloze apparaten, heb je dan nog steeds connectieproblemen naar internet?

Dan nog de open vraag, (maar met je vorige antwoord misschien minder waarschijnlijk):
Als je geen IP-adres krijgt, zijn er nog LED statuslampjes van het glasvezel NT-kastje of Experia Box die dan oranje/rood van kleur zijn?
Reputatie 1
Eerst de open vraag: geen lampje op de kastjes is oranje of rood, niet als er een toestel is dat geen IP-adres krijgt en niet als alles wel werkt.

En inderdaad hebben we meerdere apparaten die aangesloten kunnen zijn. Tot wel acht, vaak allemaal draadloos. Overigens - als er geen IP-adres is heeft switchen van accespoint naar de wifi van de experiabox vaak ook geen zin. Ook het afschakelen van de accespoint heb ik geprobeerd, haalt ook niets uit. Op dit moment werken mijn mobiel en twee pc's ok, dus kan ik de gegeven optie van uitschakelen van bedrade apparaten niet verder testen. Over 5 minuten kan er weer een toestel zijn dat het niet doet en dat kan een dag duren, maar ook 10 minuten, ook als er maar twee of drie apparaten van internet gebruik maken.
Reputatie 8
Ook het afschakelen van de accespoint heb ik geprobeerd, haalt ook niets uit. Op dit moment werken mijn mobiel en twee pc's ok, dus kan ik de gegeven optie van uitschakelen van bedrade apparaten niet verder testen.
"Uitschakelen" van bedrade apparaten is iets anders dan wat ik bedoel met:
"Als je alle bekabelde apparaten loskoppelt vanaf de poortjes van de Experia Box"

Feitelijk wil ik eventuele problemen in slechte bekabeling (lekstromen/sluiting) uitsluiten door systematisch complete delen in je netwerk van de Experia Box los te koppelen, om zo te proberen de fouten te isoleren waar het hem mogelijk in zou kunnen zitten. Dus echt alle kabeltjes uit de netwerkpoorten van de Experia Box halen.

Zit er niets bekabelds aangesloten blijft alleen WiFi connectie over.
Zou je dan geen problemen hebben, zou je kunnen zoeken naar problemen in die bekabeling.

Lees anders ook eens deze informatie + vervolgreacties door met tips en aanwijzingen Vanaf:
- Modem/router vrij van obstakels van andere apparaten en kabels er omheen.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi bwl, ben je er met de tips van Babylonia nog verder uit kunnen sluiten waar het probleem zit? Zo niet, dan lijkt het me toch raadzaam om je modem te vervangen. Ik hoor het graag van je.

@Babylonia, bedankt voor de tips! 🙂
Reputatie 1
Beste Babylonia en Wieger,

Ik bedoelde met afschakelen in mijn eerder bericht de kabel eruit trekken. Ik verwacht dus niet dat het probleem weg zal zijn. Het lastige is dat het een erg wisselend probleem is. Vanaf gisteravond heb ik nog geen uitval gehad. Ik verwacht niet dat ik eruit ben, maar heb op dit moment geen storingen, dus weet nog niet of het probleem opgelost is. Zodra het zich weer voordoet, zal ik alle toestellen rechtstreeks via wifi op de Experiabox aansluiten en alle uitgaande netwerkkabels eruit halen. Kijken of het dan nog blijft. Ik laat van me horen, maar het kan even duren.

Dank voor jullie hulp in ieder geval!

BWL
Reputatie 7
Badge +7
Hoi bwl, fijn dat het nu weer even stabiel is. Daar streven we ook naar. Ook al duurt het wat langer om het een en ander uit te sluiten, ik sta voor je klaar. Je mag altijd in dit topic terug komen om je ervaringen te delen. 🙂
Reputatie 1
Beste Wieger,

Afgelopen weken was er af en toe een probleem. Gisteravond was het weer raak nadat ik terugkwam van een reis van een paar dagen. Ik heb een aantal uur geen internetverbinding kunnen krijgen op mijn mobiele telefoon. 'Kan geen ip-adres verkrijgen.' Uitschakelen en eruit halen van alle andere verbindingen dan de Experiabox wifi hielp niet. Alles vervolgens weer aangesloten. Een paar uur later deed de verbinding het plots weer. Maar lag de verbinding van de laptop van mijn vrouw eruit.

Volgens mij kunnen we het volgende constateren:
- de internetverbinding an sich werkt probleemloos áls er verbinding is
- er is herhaald een toestel dat géén verbinding kan leggen, vaak met de boodschap dat er geen IP-adres te verkrijgen is, soms ook dat er geen internet is; andere toestellen kunnen wel gewoon verbinding krijgen op datzelfde moment
- het aantal verbonden toestellen maakt niet uit voor het probleem
- het helpt niet om alles van de Experiabox af te halen en alleen via de wifi te werken
- 1 van de 10 keer helpt het wel om iets te veranderen aan de kant van de Experiabox (herstarten/wifi aan-uit/alles afschakelen) maar meestal blijft het probleem uren bestaan tot het plotseling weer 'opgelost' is

Kortom: herhaaldelijk is een apparaat tijdelijk niet bruikbaar vanwege ontbrekend internet. Dit ligt niet aan het apparaat, maar aan het verbinding kunnen maken met de router. Het kan niet herleid worden tot problemen in andere netwerk/randapparatuur.

Ik maak graag van je aanbod gebruik om de modem te vervangen. De vorige Zyxel had dit probleem niet, daar was de snelheid problematisch, maar de verbinding an sich wel aanwezig, met verder dezelfde apparatuur.

Met vriendelijke groet,
bwl
Reputatie 8
'Kan geen ip-adres verkrijgen.' Uitschakelen en eruit halen van alle andere verbindingen dan de Experiabox wifi hielp niet.
.....
- het helpt niet om alles van de Experiabox af te halen en alleen via de wifi te werken

Maar heb je bij het eraf halen van de bekabelde verbindingen dan wel even de router herstart (of zelfs beter nog gereset), zodat de softwarematige storing als mogelijk gevolg van een probleem in een kabel ook opgeheven wordt / weer "vrij komt" ??
Reputatie 7
Badge +7
Hoi bwl, wat lastig dat het weer optreedt. Je kan nog overwegen om je NT een keer te herstarten, naast ook je Experiabox. Om een probleem met de Experiabox uit te sluiten, heb ik een vervangende router besteld. Die komt met een paar dagen binnen. Kan je ons laten weten of het werkt?
Reputatie 1
Beste Telfort en Babylonia,

Inmiddels zijn we twee maanden verder met de nieuwe router. Soms was er even een trage verbinding of iets anders, en dan dachten we 'daar gaan we weer.' Maar nee: met de nieuwe router (ook een V8, dus het ligt niet aan het type) is het lange tijd compleet uitvallen van verbindingen met toestellen verleden tijd.

Zeer bedankt voor jullie feedback en Wieger voor het toezenden van een nieuwe router.

Alle goeds en zegen in al jullie bezigheden,

Bart
Reputatie 8
Badge +11
Hi Bart, ik neem het even over van Wieger zoals je merkt. Fijn om te lezen dat de nieuwe modem het probleem heeft verholpen en dat de verbrekingen tot het verleden behoren.
Bedankt voor de terugkoppeling en als we nog iets anders voor je kunnen doen, je weet ons te vinden 🙂

Reageer