Experiabox v8 en VLAN ondersteuning op LAN kant?

• 20 november 2016
  • 1 reactie
  • 795 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb een Airport Extreme aan een LAN port van de ExperiaBox gehangen en wil nu ook geen gastnetwerk op de Airport Extreme aanmaken.
Op de ExperiaBox zelf heb ik WLAN uitgezet. De AE staat in brug modus.

Ik heb begrepen dat de AE traffic van het gast netwerk via VLAN1003 naar de ExperiaBox stuurt. Maar daar gaat het in de standaard configuratie mis. Geen internet toegang voor het gast netwerk.

Ondersteunt dat de ExperiaBox überhaupt en kan ik dat ergens instellen, dat het nog goed komt?

Ik heb dit Engelstalige artikel met achtergrond informatie gevonden:

https://lucatnt.com/2016/05/enable-guest-network-on-airport-basestations-in-bridge-mode/

Bedankt voor het meedenken!

1 reactie

Reputatie 8
Met wat ik uit de die achtergrond informatie haal, is een gast netwerk eigenlijk alleen mogelijk als je de Airport Extreme in "router mode" gebruikt.

One nice feature that you get if you do run AirPort Basestations as routers is the ability to have a completely isolated wifi network for guest use, that gets internet access but does not allow communication with devices on your private LAN.

Als Access Point (bridge mode) wordt er een truc gebruikt om dat toch voor elkaar te krijgen met de ervoor aangesloten 1e router, door bepaalde instellingen met VLAN's. Dat is in de Experia Box echter niet in te stellen.
Dus dat krijg je op die wijze niet werkend.

Zelf maak ik gebruik van een 2e router (een Synology RT1900ac), die ik ook in Access Point mode zou kunnen instellen.
Daarmee is een (WiFi) gast netwerk volledig onafhankelijk van de Experia Box mogelijk. Dus het zit hem met name ook in de functionaliteiten van een router / Acces Point zelf of zoiets wel of niet is in te stellen.

Bij de Apple routers kennelijk niet.

Reageer