beantwoord

Experiabox loopt vaak vast

• 10 juli 2017
  • 12 reacties
  • 214 keer bekeken

Reputatie 1
Mijn Experiabox V8 loopt vaak vast. Ik heb het deze week gestress-test, maar iedere keer als ik een uur of 4 HD-tv aan heb staan, loopt de modem vast en helpt alleen een hard reboot: dus stroom er af en opnieuw erop zetten. Ook de webinterface is dan niet meer benaderbaar.

Kunnen jullie mij helpen wat ik hier aan kan doen? Ik neig er naar een timer te kopen die mij modem preventief 's nacht een paar minuten uitzet. Maar ik vind dat niet echt een moderne en stijlvolle oplossing...
icon

Beste antwoord door martijnva 27 september 2017, 19:20

Hi @Wieger - Telfort,

Nou ik ben weer een stuk verder. Ik ben er achter gekomen dat ik meerdere apparaten in huis hebt die aan IGMP snooping doen. Waar het op lijkt is dat deze apparaten in de war raken zodra ik ook TelfortTV kijk via mobiel of iPad. Daarna loopt eerst de tv af en toe vast (blauw verbindingsscherm) en daarna loopt de Experiabox totaal vast. Na het uitzetten van deze IGMP snooping én het niet meer gebruiken van tv op je eigen device heb ik geen last meer.

Ik heb nog niet getest of als ik een van de twee weer toepas, of het dan wel weer mis gaat. Maar ik ben allang blij dat ik momenteel probleemloos kan tv kijken en internetten. Het item kan daarom wat mij betreft gesloten worden.
Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 1
En goed om erbij te vermelden.
- Al vaker een nette factory-reset uitgevoerd,
- inmiddels al drie verschillende DSL kabeltjes geprobeerd

Alle zonder succesvol resultaat.
Ik woon in een nieuw appartement (bouwjaar 2015) dus zou verwachten dat daar ook goede lijnen liggen...
Reputatie 8
Badge +10
Heb je tijdens het TV kijken ook nog downloads of andere bezigheden lopen die bandbreedte trekken..?
Reputatie 1
Ik heb redelijk wat apparatuur in huis en er wordt wat afgestreamd/remote via VPN gewerkt: mijn netwerk (WAN) verbruikt ongeveer 4GB/dag aan download. Maar 3Mb/per minuut. Ik weet niet of dat veel is.

Dat kan dus ook tijdens het TV kijken lopen, maar als ik de HD-tv aanzet, dan kan ik ongeveer de timer klaarzetten dat het modem binnen uren vastloopt.
Reputatie 8
Badge +10
De enige reëele test die je in zo'n geval kan doen is een keer alle andere gebruik uitzetten en kijken wat er na die paar uur gebeurd.
Maar ik verwacht daar eerlijk gezegd ook niet veel van, je bandbreedteverbruik lijkt me niet van dien aard dat dit je modem laat vastlopen.
En ook als je internetsnelheid (te) laag zou zijn om alles tegelijk te doen dan wordt eerst de HD-activatie van de TV teruggeschakeld naar SD.

Het makkelijkste zou zijn om een nieuwe modem aan te vragen en kijken of dit het probleem oplost...
Reputatie 1
Dank,

Ik las ook nog wat over het uitzetten QoS op dit forum. Heb ik nu ook even gedaan.
Ik kijk nu even aan hoe het met deze setting gaat en bij de volgende crash, ga ik kijken of ik de helpdesk bel of eerst eens reboot, al het overige er af haal en puur de HDtv stress-test. Ik laat nog van me horen...
Reputatie 8
Ik heb redelijk wat apparatuur in huis en er wordt wat afgestreamd/remote via VPN gewerkt: mijn netwerk (WAN) verbruikt ongeveer 4GB/dag aan download. Maar 3Mb/per minuut. Ik weet niet of dat veel is.
Met redelijk veel apparatuur. Controleer je interne netwerk op sluitingen en slechte kabels/contacten e.d.
Het best te controleren met een < kabeltester >.

Zie verder aanvullingen in het volgende draadje vanaf < HIER >
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Martijn, bedankt voor je topic. Het is geen pretje dat je modem na een paar uur HD TV kijken uitvalt. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Mijn complimenten voor hoe je het probleem hebt uitgesloten. Mocht je na het instellen van QoS nog steeds problemen ervaren, dan wil ik graag je modem voor je gaan vervangen. Kan je mij laten weten hoe deze test verloopt?
Reputatie 1
Dank @Babylonia en @Wieger - Telfort. Ik ga binnenkort eens een avondje uittrekken om alles langs te lopen. Zodra ik meer weet horen jullie weer van me.
Reputatie 1
Hi @Babylonia en @Wieger - Telfort,

Hierbij een update. Ik heb de kabeltester aangeschaft. Vorig weekend liep de modem na 10 dagen service weer vast. Daarna gereset en meteen even alle kabels doorgemeten: daaruit kwam naar voren dat bij een van mijn 16 UTP kabels een koperdraad defect was (dus 1 van de 8 aansluitingen op de stekker werkte niet).

Nu was dat geen kabel die onderdeel was van de lijn Experia modem --> Arcadyan tv-kastje, maar ik heb het wel vervangen. Daarna heb ik een korte stresstest gedaan (ongeveer 3 uur) en dat is goed verlopen: sinds dat moment nog geen crash van het modem meegemaakt.
Wel gebeurt het af en toe (ongeveer 1x per uur tijdens tv kijken) dat ik een blauw verbindingsscherm krijg, maar na zappen krijg ik dan wel weer beeld.

Ik ga het HD-tv kijken nog een keer wat langer stress-testen dan 3 uur, maar als het modem dan niet vastloopt ben ik happy genoeg met het functioneren.

Keep you posted.

Groeten,
Martijn
Reputatie 7
Badge +7
Hallo Martijn, mooi om te horen dat er wat schot in de zaak zit. Ik hoor graag wat je verdere bevindingen zijn!
Reputatie 1
Hi @Wieger - Telfort,

Nou ik ben weer een stuk verder. Ik ben er achter gekomen dat ik meerdere apparaten in huis hebt die aan IGMP snooping doen. Waar het op lijkt is dat deze apparaten in de war raken zodra ik ook TelfortTV kijk via mobiel of iPad. Daarna loopt eerst de tv af en toe vast (blauw verbindingsscherm) en daarna loopt de Experiabox totaal vast. Na het uitzetten van deze IGMP snooping én het niet meer gebruiken van tv op je eigen device heb ik geen last meer.

Ik heb nog niet getest of als ik een van de twee weer toepas, of het dan wel weer mis gaat. Maar ik ben allang blij dat ik momenteel probleemloos kan tv kijken en internetten. Het item kan daarom wat mij betreft gesloten worden.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Martijn, bedankt dat je hier op terug komt. Meerdere apparaten met IGMP snooping kunnen van invloed zijn, wanneer deze niet goed ingesteld zijn. Mooi dat je nu weer probleemloos TV kan kijken en internetten. Het topic laat ik open. Als er nog iets is waar je over wilt sparren, dan kan je hier altijd terecht. 🙂

Reageer