beantwoord

Experiabox defect

• 25 juli 2016
  • 20 reacties
  • 1775 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Beste Telfort,

Mijn EB valt regelmatig uit. Enige wat nog brand is de BroadBand en ECO (WIFI heb ik sowieso uit), Zelfs de Power brand niet. Zowel telefoon, TV als Internet werkt niet meer en de enige oplossing is de EB uit en aanzetten.

Dit gebeurd steeds vaker!

Ik heb al vanalles geprobeerd wat ik als ICT'er zo kan bedenken, zonder resultaat. Onder andere:

1. Harde reset
2. Alle bekabeling is CAT6 en doorgemeten.
3. Power conditioner en UPS, met en zonder
4. Config is heel simpel. WIFI+USB UIT, en een DMZ voor mijn EdgeRouter. De rest default.
5. Modem verplaatsen naar fysiek andere plek.
6. Ventilatie is in orde, temperatuur is goed.
7. Glasvezel aansluitpunt uit-aan, geen effect.

Ik zou graag zien dat deze vervangen wordt. Ik modder er al een tijdje mee aan, maar eind volgende week ga ik op vakantie en dan zou ik toch graag een stabiele lijn hebben. Ik heb de nodige domotica draaien vanwege een groot aquarium, die ik ook op afstand wil monitoren, aangezien er nogal wat electronica aan gekoppeld is (pompen, heaters, UV, CO2, doseersysteem, verlichtingscomputers etc etc.) die regelmatig gechecked moet worden, zodat ik in geval dat nodig is een mede aquariaan kan inschakelen die standby staat.

Dan zit ik er niet op de wachten dat ik steeds de buurvrouw moet vragen om de EB uit en aan te zetten.

Alvast dank voor uw reactie!

Ferry Heibrink
icon

Beste antwoord door Stephen 26 juli 2016, 15:53

Hallo Ferry, vervelend dat het modem constant uitvalt. Ik stuur je graag een nieuw modem. Deze arriveert binnen enkele werkdagen. Laat je ons dan weten of het aan het modem of aan de adapter lag?
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 8

Zelfs de Power brand niet.

Misschien is de adapter niet meer 100% ??
Je kunt het tussendoor misschien eerst eens proberen met een standaard andere adapter.
(Mocht je er thuis in een doos nog van een of ander apparaat er een hebben liggen).
Hier de technische gegevens: 12 Volt gelijkstroom - 2,1 Ampère

Reputatie 1
Badge
Adaptertjes heb ik wel liggen, maar niet precies dezelfde specs, maar het lijkt me sowieso niet handig om zonder toestemming van Telfort andere adapters te gaan aansluiten. Er is mij al wel eens garantie ontzegd voor minder spannende dingen (niet bij Telfort hoor).

Daarnaast is het een leen apparaat waar ik maandelijks gewoon een deel van het abonnementsgeld voor betaal (bijna 70 euro), dus zie ik graag een oplossing van Telfort tegemoet. Mocht de adapter defect zijn, dan ontvang ik graag een vervangend origineel exemplaar, maar ik vermoed dat de EB zelf niet helemaal jofel meer is.

Het allerliefste zou ik de EB helemaal eruit doen, maar dan werkt routed IPTV ook niet meer en dat Netflix via de IPTV box is juist wel zo handig voor de kinderen. Als daar nou een oplossing voor is, en tevens de SIP gegevens beschikbaar worden gesteld, dan kan ik het zelf oplossen 🙂
Reputatie 8
Ik snap dat je graag de oplossing van Telfort hebt.

Het was alleen een suggestie om er even "for the time being" een andere adapter aan te hangen.
Gewoon om te testen of het probleem daarmee verholpen is. Weet je waar het aan ligt.
Als de test positief is, kun je Telfort meteen aangeven dat ze alleen een nieuwe adapter hoeven op te sturen.
Kwestie van efficiency om een probleem op te lossen.

Gelijkstroom = Gelijkstroom
12 Volt = 12 Volt
De enige zaken waar je op moet letten is of het aangeleverde vermogen voldoende is (Ampère / Watt).
Dus minimaal 2,1 Ampère. Meer mag ook, alleen niet minder. (Is overigens een vrij overbemeten waarde, afgestemd waarschijnlijk om ook een aangesloten portable USB- disk nog van stroom te kunnen voorzien).
En of de plus (+) en min (-) op het stekkertje met elkaar correspondeert. Kun je o.a. met een multimeter testen.
-----> de buitenmantel van het stekkertje van de Telfort adapter is de min (-) = standaard voor bijna alle adapters.

Dan maakt het verder helemaal niet uit welke adapter je er aan hangt.
Voor mijn part koppel je het aan een 12 Volt auto accu.
Ook dat zal met het juiste stekkertje prima werken (zolang de accu voldoende geladen is).
Reputatie 8
Badge +16
Het idee van Babylonia is inderdaad niet zo goed... Sommige adapters geven niet de spanning af die er op vermeld staat of doen dat alleen onder een specifieke belasting. In de meeste gevallen dat het misgaat zal de spanning te laag zijn waardoor het modem niet goed werkt. Maar als de spanning te hoog is, kun je het modem beschadigen doordat het oververhit raakt of doorbrandt.

Een autoaccu van 12V geeft in de praktijk ook een hogere spanning af (onbelast tot 13-14V), kan veel meer stroom leveren en heeft geen stroombegrenzing. Als je die gaat aansluiten loop je het risico dat het modem kapot gaat... in het ergste geval krijg je zelfs een mooi stukje vuurwerk waarna je zeker weet dat het modem ook defect is.

Dus gewoon even Telfort bellen en vragen om een nieuw modem...
Reputatie 8
Overdrijven kan ook. Zo'n vaart loopt het allemaal niet.

Er kan inderdaad best wel "enige" marge of variatie in adapters zitten.
Maar daar is de originele adapter van Telfort zelf absoluut geen uitzondering op.
Ook dat is gewoon een goedkoop Aziatisch product, in het geval van het ding waar ik een foto van heb uit "Vietnam".
Die kan inmiddels net zo goed te weinig spanning geven. Dat zou JUIST de reden kunnen zijn van het probleem NU.
Het powerlampje van de modem/router gaat niet voor niets regelmatig uit.

Op een auto accu kun je een minuscuul klein autolampje laten branden, de autoradio erop laten spelen ook,
TomTom. Ik laad er mijn smartphone mee op, en elk ander 12 volt huishoud apparaatje.
(Met stekkertje in de sigarettenaansteker-aansluiting. ---> Nieuwe auto's hebben zelfs eens 12 Volt USB aansluiting).
Maar er ook een (zware) startmotor op laten draaien die dan inderdaad veel stroom trekt.

Er komen op het forum wel vaker berichten voorbij dat mensen specifiek bij Telfort een nieuwe adapter vragen.
Omdat ze bij storing er zelf even een andere adapter aan hebben gehangen, en het probleem toen opgelost was,
en op die manier met zekerheid wisten dat de oude adapter niet goed meer functioneerde.
Reputatie 8
Badge +16
Beste Babylonia de beterweter... natuurlijk kun je op een accu een lampje laten branden.

Maar als de accu 14V geeft (wat niet ongebruikelijk is bij een opgeladen accu) en het modem dus extra vermogen in de vorm van warmte moet wegstoken, kan dat zomaar teveel zijn. Los van de vraag of er hier of daar wat onderdeeltjes kritisch bemeten zijn zoals elco's of halfgeleiders. En zonder stroombegrenzing (een accu kan vele ampères leveren voor een startmotor) krijg je vuurwerk als het fout gaat.

Verder kloppen specificaties van adapters niet altijd... sommige geven een gestabiliseerde spanning... sommige ongestabiliseerd. En de geleverde spanning kan dan afwijken afhankelijk van de belasting. Met het risico op een te hoge of te lage spanning. Daarom kun je het beste de originele adapter gebruiken.

Maar goed... jij weet alles beter dus ik zal me verder terugtrekken uit deze discussie.
Reputatie 8
Tja, allerlei apparaten die mensen op de 12 volt sigaretten-aansteker prikken, waaronder een TomTom, smartphone in zo'n plastsic zuignap houdertje tegen het raam aangeplakt. En tegenwoordig gewoon USB voedings-aansluitingen in de auto. Heb je geen verloopstekker meer nodig. Rechtstreeks met de originele USB-kabel aan de tablet, iPad of smartphone.
Heb jij die dingen nooit gezien?

Het zijn niet de zaken die ikzelf heb bedacht, maar algemeen gebruikt "all over the world".
Lees er toch echt geen rare verhalen over.
Ga jij die mensen "all over the world" maar vertellen dat ze dat vooral niet moeten doen.

Strak ga je misschien ook nog claimen dat je elektriciteit van Eneco moet afnemen, omdat die van Nuon of een andere maatschappij niet aan de specificaties voldoet.
Reputatie 8
Badge +17
USB = 5 Volt...
Reputatie 8
Badge +17
Webcare Telfort moet deze case maar even beoordelen
Reputatie 8
Badge +16
USB is 5 volt... In een auto-aansluiting zit een DC-DC converter om van "ongeveer 12V" een stabiele 5V te maken die binnen de USB specs valt. En die komen vrij nauw. Dat jij denkt dat dat allemaal op 12V werkt zegt eigenlijk al genoeg.

Mensen adviseren om willekeurig welke adapter te gebruiken waar 12V op staat of desnoods een auto-accu te gebruiken om een Telfort modem aan te sluiten is gewoon een erg domme aanbeveling. Het Telfort modem is een geavanceerd stukje elektronica dat 12V moet hebben.

En je opmerkingen over energiemaatschappijen laten alleen maar zien hoe verschrikkelijk dom je bent en dat je geen feitelijke argumenten hebt.

Babylonia... ik vind je een grote prutser en je misleidt forumgebruikers door ze onjuiste informatie te geven.
Reputatie 8
USB = 5 Volt...
Dat zal best, vandaar dat ik er bij mijn accu voorbeeld (laatste regel) expliciet bijschreef:

Ook dat zal met het juiste stekkertje prima werken.

In de winkel kun je specifiek de daarvoor bestemde sigaretten-aansteker stekker/adapters kopen.
Zal elektronisch dus best wel rekening mee gehouden worden.

Een modem is geen laboratorium apparaat waar hoogwaardig gestabiliseerde laboratorium voedingen aan gekoppeld hoeven te worden. Gewoon een ordinair goedkoop consumentenproduct. 13 in een dozijn.
Daar passen ook 13 in een dozijn adapters op. Zeker om alleen even te testen voldoet dat doorgaans ruimschoots.
Reputatie 8
Badge +16
Een modem is een kwetsbaar elektronisch apparaat. Het is geen buizenradio waar een Volt meer of minder inderdaad geen enkel probleem is.

Veel elektronische chips hebben striktere toleranties. Dat betekent dat je met 1 à 2 volt overschrijding al over het "absolute maximum" heen gaat... de spanning waarbij de elektronica blijvend schade oploopt. Daarnaast moet je bij een hogere voedingsspanning meer vermogen wegwerken in de vorm van warmte. Je modem zal dus warmer worden en daardoor problemen kunnen geven.

En in die "verloopstekker" voor de sigarettenaansteker in de auto zit een DC-DC converter van 12V naar 5V ... zoals ik al eerder zei.

Nogmaals...
Als je adapter van het modem defect is kun je gewoon bij Telfort een vervangend exemplaar aanvragen. En niet zelf gaan knutselen met willekeurige adapters of een autoaccu... tenzij je eerst getest hebt hoe de afgegeven spanning zich onder verschillende belastingen gedraagt.
Reputatie 8
Net even de voltages opgemeten van een aantal adapters (onbelast):

- De adapter van een Experia Box V8 geeft hier 12,31 Volt (2,1 Ampère)
- De adapter van een Telfort ZyXEL geeft hier 12,39 Volt (2 Ampère)
- De adapter van een Experia Box V10 geeft hier 12,50 Volt (5 Ampère)

- De adapter van een Synology router geeft hier 12,35 Volt (2 Ampère)
- Willekeurige adapter (van een HD cradle) geeft 12,38 Volt (2 Ampère)
- Willekeurige adapter (andere HD cradle) geeft 12,42 Volt (2 Ampère)
- Will. adapter (WD TV Live Mediaplayer) geeft 12,46 Volt (1,5 Ampère = daarmee dus iets te weinig vermogen !!).
.. Juist DEZE WD adapter even op de Experia Box gezet ----> werkt, geen probleem (dit bericht ermee verzonden).
.. Uitgevoerde speedtest met die "verkeerde" adapter < DEZE >

- Adapter van een batterij oplader geeft 12,17 Volt
- Erg oude adapter van een externe HD 12,17 Volt
- Andere oude adapter ext. harde schijf 12,51 Volt

Dus zo wereld schokkend zijn die verschillen niet.
Als ik de voltages kijk "aan de bovenkant", komt KPN zelf vrij hoog uit op een maximum van 12,50 Volt
Voltages "aan de onderkant" (minimum 12,17 Volt) lijkt me ook niet echt het probleem omdat ze nog steeds nominaal aan de specs voldoen.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Ferry, vervelend dat het modem constant uitvalt. Ik stuur je graag een nieuw modem. Deze arriveert binnen enkele werkdagen. Laat je ons dan weten of het aan het modem of aan de adapter lag?
Reputatie 1
Badge
Dag Stephen, bedankt voor je reactie en inzet. Ik kwam hier net terug om te kijken of er al opvolging was. Blij te lezen dat dit is gebeurd.

Ik laat sowieso even weten of het gelukt is. Uitsluiten of het de adapter of het modem is wordt lastig, aangezien ik na het vervangen de experiabox moet terugsturen neem ik aan?
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Ferry, het nieuwe modem wordt morgen (donderdag 28 juli) tussen 10.00 en 12.00 uur geleverd.
Ik zou zeggen sluit eerst het modem op de huidige adapter aan. Mocht het probleem zich dan nog steeds voordoen dan ligt het waarschijnlijk aan de adapter. Als dat het geval is dan ben je vrij om te bepalen welk modem je terugstuurt. 🙂
Reputatie 8
Badge +16
Beste Ferry, ik zie dat je het modem al hebt ontvangen. Is het probleem hiermee opgelost? Zo ja, lag het aan de adapter of aan het modem zelf? In afwachting van jouw reactie. 🙂
Reputatie 1
Badge
Dag Stephen. Ik heb alles in 1 keer vervangen. Ik was die uitvallen steeds wel een beetje zat. Uitvallen heeft ie niet meer gedaan, maar heb er wel een ander probleem voor in de plaats, waar ik erg van baal. Zodra ik DMZ inschakel en mijn eigen router er achter hang, is het internet niet meer vooruit te branden. De helft van de sites werken niet of half, mail werkt niet meer en dingen zoals whatsapp werken ook niet meer.

Ik schijn niet de enige te zijn met dit probleem. Bij KPN is het ook al door iemand anders gemeld, dus misschien is dit niet specifiek vanwege de router maar toevallig ontstaan na de vervanging.

Zie ook bij KPN: https://forum.kpn.com/internet-9/2e-router-dmz-plotseling-traag-onbereikbaar-424525

Ik heb daar zelf ook gereageerd.
Reputatie 8
Maar voor dat probleem met DMZ heb je eerder al een ander topic aangemaakt. Lijkt me beter daar verder te gaan en niet op twee verschillende plekken hetzelfde probleem te behandelen (cross posting).
https://forum.telfort.nl/internet-267/v8-dmz-problemen--58881
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Ferry, bedankt voor je reactie. Ik was gewoon benieuwd hoor. :)
Fijn dat de Experiabox niet meer uitvalt. Zoals Babylonia heeft aangegeven is het handiger om verder te reageren in je andere topic. Op dit topic plaats ik een slotje.