Experia V8 doet SSDP broadcasts ..

• 3 januari 2015
  • 14 reacties
  • 602 keer bekeken

Reputatie 1
Sinds enige tijd (weken), merk ik dat mijn Experia V8 box van Telfort SSDP broadcasts doet en niet te zuinig ook (20+ per seconde !). In hetmodem heb ik UPnP uitgezet.
Waarom blijft de box door gaan ?

14 reacties

Reputatie 8
Badge +2
Sinds enige tijd (weken), merk ik dat mijn Experia V8 box van Telfort SSDP broadcasts doet en niet te zuinig ook (20+ per seconde !). In hetmodem heb ik UPnP uitgezet.
Waarom blijft de box door gaan ?

Da's vervelend zeg!

Wat heb je allemaal op het modem aangesloten? (Naast PC's uiteraard).
Het kan zo zijn dat de randapparatuur die je hebt aangesloten op één of andere manier geen 'vat' krijgt op UPnP waardoor een SSDP flood storm volgt.

Ik lees je reactie graag.

Michael
Reputatie 1
Hallo Michael,
Wat er allemaal is aangesloten op dit modem (naast de TV receiver) is:
. 1 desktop met Xubuntu 14.04
. 1 laptop met Windows7
. 1 laptop met Windows8.1
. 1 iPad met iOS 6
. 1 telefoon met Android 2.3
. 1 telefoon met Android 4.2
. 1 telefoon met Windows phone

Is dit wat je bedoelde ? Als het preciezer moet, moet ik de toestellen langs en die heb ik momenteel niet allemaal bij de hand.

Mvg. Willy.
Reputatie 8
Badge +16
Gezien de lijst is dit wat lastiger maar je zal stapsgewijs moeten kijken door alles van het netwerk te ontkoppelen en te kijken op welk moment het stopt. Persoonlijk gok ik op Xubuntu maar dat is meer gevoelsmatig.
Reputatie 8
Badge +2
@waschulte,

Wat Tuut-Tuut terecht opmerkt, is dat het inderdaad lastig is om uit te sluiten welk apparaat de 'boosdoener' is.
Het is dan ook zaak dat je zelf ze één voor één afgaat om deze uit te sluiten.

Ik denk niet dat het de Xubuntu-machine is, dit is waarschijnlijk een doodnormale desktop met UNIX erop, niets bijzonders. :)

Laat je het weten of het gelukt is? Ik ben erg benieuwd.

Michael
Reputatie 1
We gaan eens wat proberen. De Xubuntu (inderdaad .. desktop) is ook mijn netwerk-sniffer, maar dat kan ook wel op 1 vd laptops. Dit gaat me wel even kosten, ik laat het weten.

Blijft de vraag waarom de Experia dit doet terwijl UPnP uit staat ... ?
Reputatie 8
Badge +2
@waschulte,

Heb je al nieuws omtrent de boosdoener in dezen? :)

Michael
Reputatie 1
Sorry, heeft me even geduurd. Maar nu alle apparaten er af gehad en de broadcasts blijven komen. Zowel over het wireless als over het wired netwerk.

Ik heb dus geen idee ...
Reputatie 8
Badge +2
Sorry, heeft me even geduurd. Maar nu alle apparaten er af gehad en de broadcasts blijven komen. Zowel over het wireless als over het wired netwerk.

Ik heb dus geen idee ...

Heel bijzonder. Ik heb er helaas ook geen verklaring voor....

Michael
Reputatie 8
Badge +10
Ga in de modem eens naar 'Data/Firewall' en haal het vinkje weg bij 'Respond to ICMP(ping) on WAN interface'.
Klik op 'Apply' en herstart de modem.

Zijn de broadcasts daarna weg..?
Reputatie 1
Niet zo verbazend, maar dat vinkje was er al niet. Zie bijgesloten screenshot.
Het blijft een bijzonder verschijnsel. Ik wil me er aan de ene kant niet al te druk over maken, maar aan de andere kant verbaasd het me in hoge mate dat het überhaupt optreedt. Het is weliswaar niet dramatisch, maar ook niet gewenst.
Reputatie 8
Badge +10
Genoeg leesvoer op internet hierover...

https://www.google.nl/search?q=239.255.255.250&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=heXYVIWwOYGzU6rcgLgO
Reputatie 1
Leesvoer zat, klopt. Maar nergens vind ik een verklaring voor het gedrag van de Experia V8 zoals ik dat nu ervaar ...
Blijkbaar draait er op de Experia een discovery service die niet uit te zetten is en dat is toch wel vervelend.

Vraag: ben ik nu de enige die dit gedrag ziet ?
Reputatie 8
Badge +10
Ik heb in dat leesvoer wel wat mogelijke oorzaken gelezen hoor... :8
Als je Wireshark gebruik kan je ook naar het Ethernet II Source adres kijken, dat geeft het Ethernet adres van het station dat de SSDP broadcasts doet.

Zou me niet verbazen als het begon met 4c:09:d4 en zo ja dan is het de Experia box.

Reageer