beantwoord

Experia V10 - Toewijzen IP adressen

• 14 september 2018
  • 11 reacties
  • 1095 keer bekeken

Ik heb een Experia V10 aangesloten, maar op sommige apparaten werkt internet niet via ethernet kabel en ook niet via WiFi. De IP adressen blijken verkeerd te worden toegewezen bij de meeste laptops in huis. LAN IP van de Experia staat op 192.168.2.254, DHCP 192.168.2.1 t/m 192.168.2.252, met subnet 255.255.255.0 (allemaal standaard instellingen). Op de apparaten die niet werken worden ip adressen toegekend uit 192.168.0.x.

Als ik via een omweg de adapters een vaste DHCP binding toewijs is het probleem "opgelost", maar dat iedere keer handmatig doen, zeker voor laptops die ook buitenshuis worden gebruikt en voor apparaten van gasten is uiteraard belachelijk. Op het moment dat ik de het LAN IP verander kan ik niet meer inloggen op de router, dus dat is ook geen optie. Wat kan ik hieraan doen?
icon

Beste antwoord door vandern 15 september 2018, 16:07

Gisterenavond stopten nog een aantal apparaten met werken, en vanmorgen nog een andere. Doordat anderen de router al een aantal keer hadden gereset kon ik niet zien of dat het bij het vernieuwen van de DHCP lease fout is gegaan, of dat er iets anders is gebeurd.

Ik ben er niet uitgekomen, dus ik heb alles terug gezet naar fabrieksinstellingen, alles gereset inclusief het glasvezelmodem, en een voor een alles opnieuw aangesloten en ingesteld. Alle apparaten die zijn getest werken nu, inclusief een aantal die het eerst niet deden. Ik wacht nog even af tot ik weet of alles werkt en blijft werken, en dan laat ik het hierbij. Ik heb tot nu toe helaas niet kunnen achterhalen wat het probleem veroorzaakte.

(Antwoord op overige reacties: het aansluiten direct op de router met DHCP aan gaf een 192.168.0.x adres, en er zijn geen open netwerken binnen bereik. We hebben alles over kabels lopen en gebruiken geen powerlines, dus dat zou in die zin ook geen problemen op moeten leveren.)
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Hallo vandern, welkom op het Telfort forum! Dat sommige apparaten een ander ip-adres krijgen is dan erg typisch, het klinkt inderdaad zoals eerder genoemd als een tweede apparaat met DHCP. Als dat apparaat er niet is kan de Experia Box iets doen wat die niet zou moeten doen. Door deze een reset te geven heb je dat een duw gegeven waardoor het kan zijn dat de modem het weer goed is gaan doen. Ik kan me voorstellen dat je even wilt afwachten of het weer werkt, mocht het terugkomen hoor ik het graag zodat we met je mee kunnen kijken als het nodig is.
Reputatie 8
Badge +17
Kan je eens een schermafdruk hier neerzetten van de DHCP server instelling?
Raar dit, maar kun je niet alle mac adressen vast zetten zodat deze altijd hetzelfde ip adres krijgen doe ik hier standaard met alle apparaten die ik aansluit ook de wifi apparaten maar ik weet zo niet of dat kan met de v10 daar ik deze niet meer aangesloten heb.

Dat is inderdaad mogelijk en werkt ook wel, maar dit is erg onhandig met een groot aantal apparaten, en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Mochten gasten laptops of andere apparatuur meenemen, dan zouden deze ook allemaal handmatig moeten worden vastgezet, etc.
Reputatie 6
Badge +7
Raar dit, maar kun je niet alle mac adressen vast zetten zodat deze altijd hetzelfde ip adres krijgen doe ik hier standaard met alle apparaten die ik aansluit ook de wifi apparaten maar ik weet zo niet of dat kan met de v10 daar ik deze niet meer aangesloten heb.
Gisterenavond stopten nog een aantal apparaten met werken, en vanmorgen nog een andere. Doordat anderen de router al een aantal keer hadden gereset kon ik niet zien of dat het bij het vernieuwen van de DHCP lease fout is gegaan, of dat er iets anders is gebeurd.

Ik ben er niet uitgekomen, dus ik heb alles terug gezet naar fabrieksinstellingen, alles gereset inclusief het glasvezelmodem, en een voor een alles opnieuw aangesloten en ingesteld. Alle apparaten die zijn getest werken nu, inclusief een aantal die het eerst niet deden. Ik wacht nog even af tot ik weet of alles werkt en blijft werken, en dan laat ik het hierbij. Ik heb tot nu toe helaas niet kunnen achterhalen wat het probleem veroorzaakte.

(Antwoord op overige reacties: het aansluiten direct op de router met DHCP aan gaf een 192.168.0.x adres, en er zijn geen open netwerken binnen bereik. We hebben alles over kabels lopen en gebruiken geen powerlines, dus dat zou in die zin ook geen problemen op moeten leveren.)
Reputatie 8
Pik je toevallig niet een ander onbeveiligd IP-adres op van een onbeveiligd WiFi netwerk van je buren?

Wat mogelijk ook tot problemen zou kunnen leiden zijn "Powerlines", als buren die ook gebruiken met een ander sub-net. Daar zou mogelijk een soort "kruisbestuiving" kunnen plaatsvinden?
De ene powerline pikt het signaal op van de powerline van de buren in het andere netwerk.
Reputatie 8
Badge +17
Als je één zo'n apparaat op DHCP zet en dan aansluit met de korte gele UTP kabel die in het aansluitpakket zit, wat krijgt die dan als IPadres?
en het zijn niet 169.254.x.y IPadressen?

Als je de modem UIT zet en dan een laptop/PC herstart, welk IPadres krijg je dan?

Heb je niet op die laptop/PC een vast IPadres ingesteld?

Als ik het modem uitschakel en mijn eigen configuratie eraf haal, dan krijg ik inderdaad een zelf toegewezen IP (169..), omdat de laptop dan helemaal van het netwerk af is.

De enige vaste IPs die staan ingesteld op het netwerk zijn nu 192.168.2.x, op die apparaten die anders een 192.168.0.x adres toegewezen krijgen. Ik heb het glasvezelmodem gereset, de Experia router, de apparaten zelf, en de adapters, maar alles met hetzelfde eindresultaat. Alle telefoons werken wel gewoon en automatisch volgens de juiste configuratie, de aangesloten mediabox en sommige laptops ook. Er is ook geen verdeling te maken op besturingssysteem voor wat wel/niet werkt.
Reputatie 8
Badge +17
en het zijn niet 169.254.x.y IPadressen?

Als je de modem UIT zet en dan een laptop/PC herstart, welk IPadres krijg je dan?

Heb je niet op die laptop/PC een vast IPadres ingesteld?
Heb je misschien een 2e router in je netwerk?
Want het lijkt er op dat er een 2e DHCP server de verkeerde IPadressen uitdeelt...

Nee, er zit geen andere DHCP server tussen. Alles is direct aangesloten op de router die ik van Telfort heb ontvangen.
Reputatie 8
Badge +17
Heb je misschien een 2e router in je netwerk?
Want het lijkt er op dat er een 2e DHCP server de verkeerde IPadressen uitdeelt...

Reageer