beantwoord

Experia V10 instellen voor SABnzbd

• 4 september 2018
  • 10 reacties
  • 259 keer bekeken

Reputatie 1
Ik ben overgestapt van Ziggo naar Telfort en probeer nu mijn Experiabox V10 goed in te richten. Ik draai SABnzbd op een Linux-computer en krijg nu geen verbinding meer met mijn nieuwsgroep-providers: [Errno 111] (110, '[Errno 101] Netwerk is onbereikbaar'). De bedoeling is om via poort 563 (of eventueel 119) een verbinding te maken met bijv. news.eweka.nl.
Het vreemde is, dat ik op een Windows-computer wel een testverbinding kan maken (met News Server Tester via poort 119), zonder iets aan de Experiabox te doen.
Het lijkt er dus op dat het aan SABnzbd ligt of aan het Linux-systeem, maar ik heb daar niets aan veranderd en het werkte altijd goed via Ziggo.
Kan iemand mij helpen om dit te verklaren en op te lossen?
icon

Beste antwoord door roelvdh 5 september 2018, 11:34

Opgelost. Ik heb vannacht de server even stiekem gereboot en inderdaad ... nu ging het meteen goed.De les is de volgende: Met de Experiabox kun je DHCP-binding doen. De gegevens die je invoert worden verwerkt op de Experiabox, maar dat zegt niets. Je zult eerst de LAN-computer moeten herstarten, anders geeft de Experiabox de nieuwe gegevens niet door. Tot dat moment zit je op je LAN-computer dus nog met de oude DHCP-gegevens. o.a. het oude DNS-adres. Hierdoor kan de situatie ontstaan dat je geen netwerkverbinding hebt, terwijl de Experiabox aangeeft dat de verbinding wordt gemaakt. Nogmaals dank voor het meedenken. -- Roel
Bekijk reactie

10 reacties

Reputatie 3
Badge
Kan je wel websites openen op die linux pc of een server zoals smtp.telfort.nl pingen?
Werkt dat niet kan je dan wel b.v. 8.8.8.8 pingen?

Werkt dat ook niet dan denk ik dat er op die linux pc waarschijnlijk een vast ip-adres heeft wat nog ingesteld staat op de Ziggo situatie, je zal deze dan een vast adres in dezelfde range als de experiabox moeten zetten of omzetten naar dchp.

Werkt pingen naar een ip-adres wel dan lijkt het erop dat je dns niet meer werkt, misschien staan die dan nog op de ziggo servers ingesteld.
Reputatie 8
Badge +17
Voor uitgaande sessies hoef je niets in te stellen op de ExperiaBox.

Alleen voor sessies die vanaf Internet geïnitieerd worden zou je poorten open moeten zetten, maar dat is voor sabnzbd echt niet nodig.
Reputatie 8
Badge +12
Hoi roelvh, welkom op het Forum en welkom bij Telfort. Je kunt nu alleen niet bij de nieuwsgroepen komen. Dat is jammer. Nu zijn er een aantal tips gegeven. Kun je daar verder mee uit de voeten?
Reputatie 1
Hartelijk dank, daar kan ik wel wat mee, denk ik.
@Kees-Jan: Inderdaad, en zo hoort het ook. Ik vond al die berichten van mensen die poorten open zetten al vreemd en ben blij dat dat inderdaad niet nodig is. Veel veiliger.
@RS2000: Ja, ik had altijd vaste adressen en voor mijn overstap naar Telfort heb ik dat vaste adres vervangen door een vast adres dat door de ZTE DHCP wordt uitgegeven. Dat zou dus moeten werken maar dat doet het niet. Je bracht mij wel op het volgende idee. Ik heb mijn Linux box nu weliswaar ingesteld op DHCP, maar ik kan hem nog niet rebooten want hij is actief. Dus weet de ZTE nog niet dat hij een DHCP-opdracht aan de Linux moet geven en is de oude DNS-situatie misschien nog van kracht. Dat zal het probleem zijn. Pingen kan ik trouwens wel gewoon en dat is dan weer vreemd.
Zodra ik kan rebooten zal ik weten of dit inderdaad de oplossing is en meld ik mij wel weer.
Reputatie 8
Badge +12
We zijn erg benieuwd roel. We horen graag weer van je.
Reputatie 1
Opgelost. Ik heb vannacht de server even stiekem gereboot en inderdaad ... nu ging het meteen goed.De les is de volgende: Met de Experiabox kun je DHCP-binding doen. De gegevens die je invoert worden verwerkt op de Experiabox, maar dat zegt niets. Je zult eerst de LAN-computer moeten herstarten, anders geeft de Experiabox de nieuwe gegevens niet door. Tot dat moment zit je op je LAN-computer dus nog met de oude DHCP-gegevens. o.a. het oude DNS-adres. Hierdoor kan de situatie ontstaan dat je geen netwerkverbinding hebt, terwijl de Experiabox aangeeft dat de verbinding wordt gemaakt. Nogmaals dank voor het meedenken. -- Roel
Reputatie 8
De les is de volgende: Met de Experiabox kun je DHCP-binding doen. De gegevens die je invoert worden verwerkt op de Experiabox, maar dat zegt niets. Je zult eerst de LAN-computer moeten herstarten, anders geeft de Experiabox de nieuwe gegevens niet door. Tot dat moment zit je op je LAN-computer dus nog met de oude DHCP-gegevens.
Dat is een standaard gegeven.
Zolang de oude lease niet is vrijgegeven, krijgt die geen nieuw IP-adres.

Om het sneller te bewerkstelligen kun je ook de netwerkadapter van je PC even uitschakelen, en weer inschakelen. Werkt doorgaans sneller dan een herstart van je systeem.
Reputatie 1
Jazeker is dat een standaard gegeven. Het verwarrende is echter dat als je op de Experiabox DHCP-binding gebruikt, je een melding krijgt dat je gegevens verwerkt zijn. Daardoor kan een doorsnee-gebruiker gemakkelijk vergeten dat de oude lease nog opgeheven moet worden en dat de oude DNS-gegevens dus nog werken. Het zou goed zijn als de Experiabox na instellen van DHCP-binding zou vermelden dat je nog wel een nieuwe lease moet aangaan, bijvoorbeeld door je LAN-apparaat te herstarten.
Ik ken de regels maar was er toch ingetuind.
En ja, het uit- en aanzetten van de netwerkadapter maakt het herstarten van de server overbodig. Dat is dus stellig een verbetering, waarvoor dank.
De Experiabox is trouwens een uitstekend apparaat.
Reputatie 8
Het zou goed zijn als de Experiabox na instellen van DHCP-binding zou vermelden dat je nog wel een nieuwe lease moet aangaan, bijvoorbeeld door je LAN-apparaat te herstarten.
Vind ik persoonlijk veel te ver gaan. Zouden er bij andere netwerk instellingen waar je evengoed moet opletten met wat je doet eveneens allerlei meldingen moeten komen. Wordt het allemaal wel heel vervelend instellen, als je eerst door een hele berg aan meldingen heen moet werken.

Als er al waarschuwingen zouden moeten komen, dan in een goede gebruiksaanwijzing.
En daar ontbreekt het doorgaans nogal eens aan bij door providers geleverde apparatuur.
(Daar is helemaal geen handleiding van).

Verder als mensen zich bezig houden met netwerkinstellingen zouden die zich eigenlijk beter eerst wat basisregels eigen kunnen maken. Zou heel wat vraagstellingen op het forum overbodig maken.
Reputatie 8
Badge +12
Goed om te lezen dat je het probleem hebt opgelost. 🙂 Daar ben ik blij om. Mocht je zo nog andere vragen hebben, dan horen wij dat graag.

Reageer