beantwoord

Experia Box V8 VGV7519 klacht

• 30 augustus 2016
  • 12 reacties
  • 1201 keer bekeken

Hoi,

Ik wil graag een klacht indienen over de Experia Box V8 VGV7519. Het modem blijft vaak hangen (wanneer het veel packets moet verwerken) en de snelheid van dit modem valt behoorlijk tegen (dns doet hij vaak langzaam resolven, google dns werkt dan wel naar behoren. Jullie DNS was altijd top lijkt me sterk dat daar iets aan veranderd is).Tevens is dit modem zo beperkt voor een power user. Een modem van de Aldi heeft nog meer features en instellingen. Je kunt er alleen via de web interface in om hem te kunnen configureren en daar is niets meer of minder dan de basis functionaliteiten te vinden. De firewall of qos kun je niet eens iets wijzigen.. De firmware is gewoon zo beperkt dat mijn oud Zyxel modem van 2009 nog meer opties had. Als deze aanwezig waren in de V8 en het ding naar behoren deed werken was het geen enkel probleem geweest. In consumenten rommel heb je vrijwel nooit een telnet/ssh poortje open begrijpelijk ook wel. Dat terzijde de mogelijkheid om het modem via een ssh/telnet poort te kunnen configureren is er gewoonweg niet.

Er zijn continue problemen met de verbinding zowel bekabeld als draadloos (vooral draadloos, de draadloze dekking is bagger lijkt wel 100mw + 2 dollar china omni-directional antenne..)

In het verleden heb ik deze Experia Box V8 gezien bij een goede kennis die continue problemen had met zijn bekabeld netwerk (en draadloos), er is toen een monteur langs geweest die zelf al aangaf dat het modem rommel kwaliteit was. Dit zelfde probleem ervaar ik dus nu ook en dit is inmiddels bijna 1 jaar geleden!

Ons vorig modem ZyXEL P-2812HNU-F1 was niet perfect maar zeer zeker vele malen beter. De Zyxel had zelfs het dubbelen hoeveelheid aan ram geheugen!
Wij beginnen hier langzaam aan knetter gek te worden van deze Experia Box V8 en het moeten resetten van dit rotding.

Nog toe te voegen aan dit topic is. De persoon waarmee ik samenwoon heeft vandaag telefonisch contact gehad met Telfort. Alles wat ze gedaan hebben is hem een remote hard-reset gegeven en opnieuw ingesteld. Fijn het werkt weer Oh Whoopie Doo jullie zijn alleen "even" vergeten om het nieuwe gateway wachtwoord door te geven en ons te laten verrotten met een oud en unsecure WPA2 wachtwoord! Dankjewel dat was dus voor de 4e keer resetten vandaag :@

Wanneer krijgen wij nu een fatsoenlijk modem of een firmware update dat alles oplost? Kom a.u.b. niet met een stom smoesje aan dat een ZyXEL P-2812HNU-F1 de snelheid niet aankan, dit slaat nergens op. Als ik met dit modem zonder andere devices op het netwerk een benchmark doe naar mijn droplet is de snelheid minder dan voorheen. Terwijl er niets behalve mijn modem veranderd is.

😠
icon

Beste antwoord door cappr 2 september 2016, 19:08

Dat moet je dan toch echt zoeken in andere oorzaken, en niet in de modem/router zelf.
Als je thuisnetwerk prima op orde is met goede kwaliteit kabels, ook goede verbindingen tussen ISRA-punt en modem/router (met als het even kan voor de DSL-kabel het gebruik van getwiste aders + afscherming die ook nog wordt geaard) zodat kabels zo min mogelijk gevoelig zijn voor interferentie van buitenaf, is dat een prima basis voor een stabiele internet-verbinding. Het geregeld moeten herstarten is juist een uitvloeisel van problemen in die aansluitingen en overgevoeligheid voor interferentie.

Het is verder allemaal prima, heb net alles opnieuw ingericht. Enja de opties waren er wel heb er vast met mijn stommen kop overheen gekeken 🆒
code:

Connecting to www.colocenter.nl (www.colocenter.nl)|5.39.184.5|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1048576000 (1000M) [application/octet-stream]
Saving to: ‘1000mb.bin’

1000mb.bin 75%[===============> ] 754.92M 6.01MB/s eta 41s

Upload was ook prima. Dus nu is t afwachten hoelang het goed gaat (het niet hoeven resetten omdat het modem blijft hangen of vast loopt..)

Wat betreft de kabels in mijn netwerk. Alles is CAT5 behalve mijn htpctje die zit achter een 100mbit switch met een cat4 kabel. Maar dat maakt niets uit, is toch maar een print servertje.
Bekijk reactie

12 reacties

Reputatie 8
Tevens is dit modem zo beperkt voor een power user.
Daar is die ook niet voor bedoeld. Alleen voor een aantal basis-functies ten aanzien van TV - internet - VOIP.
Wil je meer, zet er een 2e router achter die je naar eigen wens en inzichten kunt kiezen en instellen.
De basis-functionaliteiten om achterliggende service van buiten uit te kunnen benaderen, kun je in de Experia Box V8 nog wel instellen via port forwarding naar de 2e router. Van daaruit regel je alles met die 2e router.

Daar is die ook niet voor bedoeld. Alleen voor een aantal basis-functies ten aanzien van TV - internet - VOIP.
Wil je meer, zet er een 2e router achter die je naar eigen wens en inzichten kunt kiezen en instellen.

Dat begrijp ik nog wel hoor.. Heb er al 2 access points achter hangen. Het is gewoon jammer want je kunt er bijna niets mee.. Heeft nog minder instellingen dan mijn Zyxel modem van 2009 zoals ik al eerder aangaf. Een forward heb ik trouwens niet nodig want ik doe niet gamen/hosten of andere onzin.. Wat ik wilde doen was onnodige services uitzetten zoals de firewall en qos. Want ik heb al een host-based firewall op alle systemen gezet incl die van Windows zit er nog eens bij. Maar helaas de v8 heeft wel/geen firewall(?) of je kunt deze niet uitzetten waardoor er ram en cpu cycles verloren gaan..
Reputatie 8
De V8 heeft wel een Firewall, maar heeft verder geen consequenties voor de verbindingen qua snelheid.
Echt volledig uitzetten gaat niet, wel minimaliseren. Verder kun je handmatig wel extra filteringen toepassen voor inkomend en uitgaan verkeer. QoS uitzetten zou ik niet doen als je een betrouwbare verdeling wilt maken tussen TV streams en internet (geldt voor ADSL / VDSL). Maar als je perse wilt kun je die QoS wel degelijk uitzetten.

Verder haal ik met een glasvezel account (100/100) met bekabelde verbindingen voor internet down- en upload dezelfde snelheden dan als ik de V8 vervang door mijn eigen dual band AC router, en die rechtstreeks aan het internet hang.
Voor intern netwerkverkeer tussen PC en een bijv. een NAS, ook daarmee kom ik aan gelijke snelheden welke passen bij een 1 Gigabit netwerk. Dus wat betreft snelheden via bekabelde verbindingen lood om oud ijzer als vergelijk V8 tegenover een "up-to-date" moderne andere router.

Alleen de WiFi van de Experia Box is niet om over naar huis te schrijven, maar daar heb ik juist mijn 2e router voor.
Vreemd deze instellingen ben ik niet tegengekomen. Wat QOS betreft, het dat ik het verleden uitgezet zonder problemen met iTV (getest). Firewall uitzetten is minimaal maar iets aangezien dit modem de helft aan ram geheugen heeft?
Reputatie 8
De hoeveelheid RAM heeft weinig met de effectiviteit van een Firewall van een router te maken.
Eerder over de wijze hoe een gebruiksinterface in elkaar wordt gezet, de extra functionaliteiten welke men aan een router geeft, of bijv. de mogelijkheid extra (third party) plugins of packages te kunnen installeren en gebruiken.

De gebruiksinterface van de Experia Box is nogal spartaans, met simpel opgebouwde web-pagina's.
De wijze van interne afhandeling bijna "DOS-achtig" met weinig programma-code. Daar heb je niet veel RAM voor nodig.

Mijn 2e router heeft naast 256 MB RAM-geheugen nog een extra geheugenmodule van 4 GB aan boord om er extra apps e.d. op te kunnen installeren. (Afgezien nog van een extra in te pluggen SD-geheugenmodule naar eigen keus aan capaciteit of aan te sluiten USB-disk).

QoS instellingen Experia Box V8:

Enable QoS function aan- of uitvinken --- percentages in de prioriteit en afhandeling:

Met edit functie --- verwijderen van de regel --- en prioriteit (regel naar boven of onderen schuiven).
Onderaan nog een blz-icoontje om extra regels toe te voegen:

Afhankelijk van de onderliggende menu's bij edit een aangepast scherm. 1e regel

3e regel

De QoS status pagina:

Erg vreemd. Dat heb ik bij mij toen niet kunnen vinden of ik vergis me met een ander modem. Zal straks eens kijken of het er wel tussen zit. Blijkbaar dus wel of het was een oude firmware versie die ik op de v8 toen we hem pas kregen. Heb er daarna niets meer mee gedaan.
Reputatie 8
Zowel oude als nieuwe firmware van de Experia Box V8 is op dit punt niet veranderd.
Als je klachten hebt "nu", is het wel zo handig als je weet waar je het over hebt, en "vers" de mogelijkheden bekijkt van de situatie nu, en niet afgaat van een mogelijk gebruik van een modem/router enkele jaren terug.
Zolang het fatsoenlijk werk heb ik geen problemen met de interface. Het valt alleen tegen omdat het niet naar behoren doet werken en ik het modem meerdere keren moet herstarten in een bepaalde periode.
Reputatie 8
Dat moet je dan toch echt zoeken in andere oorzaken, en niet in de modem/router zelf.
Als je thuisnetwerk prima op orde is met goede kwaliteit kabels, ook goede verbindingen tussen ISRA-punt en modem/router (met als het even kan voor de DSL-kabel het gebruik van getwiste aders + afscherming die ook nog wordt geaard) zodat kabels zo min mogelijk gevoelig zijn voor interferentie van buitenaf, is dat een prima basis voor een stabiele internet-verbinding. Het geregeld moeten herstarten is juist een uitvloeisel van problemen in die aansluitingen en overgevoeligheid voor interferentie.

Het is verder allemaal prima, heb net alles opnieuw ingericht. Enja de opties waren er wel heb er vast met mijn stommen kop overheen gekeken 🆒
code:

Connecting to www.colocenter.nl (www.colocenter.nl)|5.39.184.5|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 1048576000 (1000M) [application/octet-stream]
Saving to: ‘1000mb.bin’

1000mb.bin 75%[===============> ] 754.92M 6.01MB/s eta 41s

Upload was ook prima. Dus nu is t afwachten hoelang het goed gaat (het niet hoeven resetten omdat het modem blijft hangen of vast loopt..)

Wat betreft de kabels in mijn netwerk. Alles is CAT5 behalve mijn htpctje die zit achter een 100mbit switch met een cat4 kabel. Maar dat maakt niets uit, is toch maar een print servertje.
Reputatie 8
Het gaat niet zozeer om die UTP-kabels achter de modem/router, die trekt dat meestal wel (lengtes kunnen tot 100 meter worden aangelegd), Maar het gaat vooral om wat er vóór zit, de DSL-verbinding tussen ISRA-punt en modem/router. Die is erg gevoelig in storingen met de techniek die wordt gebruikt.
Jongens jongens JONGENS !!!!!!!!!!!!

Het heeft niks te maken met UTP kabels en al jullie mikmak. Want het netwerk werkte perfect totdat mijn Zyxel stuk ging en ik de Experia Box V8 kreeg. De firmware en hardware in deze Experia Box V8 is gewoon echt rommel.

De Experia Box V8 VGV7519 is gewoonweg slechter dan de voorganger wat als resultaat heeft dat je netwerk langzamer zal worden!
Ik lul niet uit mijn nek man heb dat rommel modem van Experia weggegooid. Er staat nu weer een Zyxel P-2812HNU-F1 (vandaag gekocht bij de tweedehands winkel voor een paar euro haha)..

Resultaat? Alle issues zijn weg het netwerk is duidelijk vele malen sneller en een debian ISO download ik nu weer met volle 6.2 / 6.3 mb/s upload is ook weer zoals het moet zijn..

Reageer