beantwoord

Experia box v8 gekregen = echt nodig ?

• 30 maart 2014
  • 7 reacties
  • 2272 keer bekeken

Badge
Heb een ongevraagde Experia Box v8 toegezonden gekregen, maar oude Telfort modem/router (in bridge mode)
werkt optimaal met eigen Netgear Blackhawk router er achter, ik heb zoiets van: if it aint broke.......
Is het noodzakelijk de Experia Box te installeren ? Gaat telfort een ander DSL signaal op mijn koperdraden zetten wat dit nodig maakt ?
Kan de Experia ook weer in bridge gezet worden ? Aangezien ik niet veel goeds heb gehoord over deze Box :(
Ik heb destijds de modem/router van Telfort in bridge gezet, omdat het router deel het P2P verkeer niet aankon,
Dit is mijn eerste post, na een lange tijd omdat ik geen klachten heb tot nu toe, mijn verbinding is prima,
en heb uitstekende hulp gekregen destijds van de Telfort forum moderators, en hoop dan ook dat ik nu ook op diezelfde
manier hier mee weer hulp kan krijgen, Dus: is de Experia Box echt nodig ?
icon

Beste antwoord door Jeroen 31 maart 2014, 13:41

@TheFug,

Jouw verbinding wordt gemigreerd van het BabyXL (ex-Tiscali) netwerk naar het WBA-E netwerk. Het huidige modem zal na de migratie blijven werken maar is wel sterk verouderd. Bij een dergelijke migratie wordt er automatisch een nieuw modem verstuurd zodat je over nieuwere hardware beschikt. Het oude modem hoeft niet geretourneerd te worden en je kunt deze, indien je dit wenst, blijven gebruiken.

Jeroen
Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Het zal er echt vanaf hangen of je aansluiting wordt gemigreerd en waar naartoe.

- Alle huidige en voorgaande modems ondersteunen ADSL
- De Experiabox en de Zyxel 2812 ondersteunen VDSL
- De Experiabox (met nieuwe firmware) ondersteunt Vectoring VDSL.

Wat geeft de postcodecheck aan op dit moment?
http://internet.telfort.nl/shop/checkbeschikbaarheid.html?execution=e1s1
Als je verbinding nu ISDN is (Annex-B modem) maar je hebt verder geen ISDN telefonie (meer), dan kan het zijn dat KPN/Telfort besloten heeft er weer een gewone PSTN lijn van te maken, en dan heb je een nieuw modem nodig (Annex-A).
Troostprijs in dat geval is dat je wel zo'n 10% meer bandbreedte krijgt...
Badge +1
@TheFug,

Jouw verbinding wordt gemigreerd van het BabyXL (ex-Tiscali) netwerk naar het WBA-E netwerk. Het huidige modem zal na de migratie blijven werken maar is wel sterk verouderd. Bij een dergelijke migratie wordt er automatisch een nieuw modem verstuurd zodat je over nieuwere hardware beschikt. Het oude modem hoeft niet geretourneerd te worden en je kunt deze, indien je dit wenst, blijven gebruiken.

Jeroen
Badge
Wat ik nu begrijp is, dat met een VDSL modem ik veel dichter bij de centrale/wijkkast moet zitten,
en dat dus de VDSL modem alleen bedoeld is voor als er dus een glasvezel aansluitpunt in de buurt
is, en zal mijn snelheid dus dalen bij gebruik van de Experia Box in mijn geval.
Belangrijk voor mij is nu: kan ik na het uitproberen van de Experia Box, mijn oude modem weer op mijn aansluiting gebruiken ?
Reputatie 8
Badge +10
Wat ik nu begrijp is, dat met een VDSL modem ik veel dichter bij de centrale/wijkkast moet zitten,
en dat dus de VDSL modem alleen bedoeld is voor als er dus een glasvezel aansluitpunt in de buurt
is, en zal mijn snelheid dus dalen bij gebruik van de Experia Box in mijn geval.
Belangrijk voor mij is nu: kan ik na het uitproberen van de Experia Box, mijn oude modem weer op mijn aansluiting gebruiken ?

Een VDSL-modem aansluiten als je 8 km (!!! las in in je andere reactie) van de wijkcentrale afzit is zinloos, het is al verbazend dat je op deze afstand überhaupt nog een ADSL-verbinding hebt.
Klopt de afstand die je noemt wel..?

Hoe dan ook, je kan de Experiabox wel eens aansluiten om te proberen want deze kan zowel ADSL als VDSL aan, maar verwacht er niets van...
Je kan daarna uiteraard gewoon je oude modem weer aansluiten.
Badge
Toch nog maar even gecontroleerd, met postcode check, afstand is 1,2km hoe ik bij die 8km kwam weet ik niet meer, ga dan misschien toch de Experia Box een keer proberen, moet de verbinding dan wel weer opnieuw "ingetrained" worden ? zo ja, dat moet dit waarschijnlijk ook weer, als ik naar de oude situatie terug wil.
In voorbeelden met een 2e router, zag ik dat de experia een x.2.xxx adres toedeelde aan de 2e router, "routert" de 2e router dan ook echt, of is het dan een switch geworden ? heb in het verleden slechte ervaringen gehad met 2 routers (en andere modems), vandaar ik overging naar bridge mode voor het oude zilveren telfort kastje.
Ben best tevreden met wat ik nu heb, 1,4MB/sec bij het downloaden van torrents, ik begrijp dat een abo-upgrade naar 50Mb daar geen verandering in brengt, ik heb nu nog een 20Mb Tiscali abo. (zelfde als 30Mb Telfort ?)

Een VDSL-modem aansluiten als je 8 km (!!! las in in je andere reactie) van de wijkcentrale afzit is zinloos, het is al verbazend dat je op deze afstand überhaupt nog een ADSL-verbinding hebt.
Klopt de afstand die je noemt wel..?

Hoe dan ook, je kan de Experiabox wel eens aansluiten om te proberen want deze kan zowel ADSL als VDSL aan, maar verwacht er niets van...
Je kan daarna uiteraard gewoon je oude modem weer aansluiten.
Reputatie 8
Badge +10
[...]
moet de verbinding dan wel weer opnieuw "ingetrained" worden ? zo ja, dat moet dit waarschijnlijk ook weer, als ik naar de oude situatie terug wil.

Nee, je moet alleen niet te vaak en te snel van modem wisselen.
Mocht de snelheid iets lager uitvallen dan zal DLM deze weer snel terugbrengen naar de maximaal haalbare snelheid.

In voorbeelden met een 2e router, zag ik dat de experia een x.2.xxx adres toedeelde aan de 2e router, "routert" de 2e router dan ook echt, of is het dan een switch geworden ? heb in het verleden slechte ervaringen gehad met 2 routers (en andere modems), vandaar ik overging naar bridge mode voor het oude zilveren telfort kastje.

Het 'adres' van de Experiabox is inderdaad 192.168.2.254 en een router die je daarachter (op een LAN-poort) aansluit zal een lokaal adres toegewezen krijgen in dezelfde range, dus bijv. 192.168.2.33.
Hij blijft uiteraard gewoon routeren (zolang DHCP in deze router aanstaat natuurlijk).
Maar ik zou de Experiabox niet in Brigde zetten en indien niet nodig, helemaal geen tweede router gebruiken.

Ben best tevreden met wat ik nu heb, 1,4MB/sec bij het downloaden van torrents, ik begrijp dat een abo-upgrade naar 50Mb daar geen verandering in brengt

Dat ligt aan het aanbod van andere Torrentgebruikers en aan je eigen instellingen in je Torrent-programma.
Een 50 Mbps abonnement zal altijd meer uit die verbindingen (proberen te) halen dan een 20 Mbps abo.

ik heb nu nog een 20Mb Tiscali abo. (zelfde als 30Mb Telfort ?)

Dat is niet hetzelfde abonnement.
De abonnementen zijn altijd TOT xx Mbps, afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale.

Welke snelheid geeft deze postcodecheck aan als haalbare snelheid op jouw adres..?

Reageer