Experia Box V8 blijft crashen en internet is traag

• 17 juli 2019
  • 8 reacties
  • 187 keer bekeken

Badge
Sinds 2 weken ongeveer blijft onze Experiabox v8 regelmatig crashen. Het WiFi signaal valt dan weg en ook bekabeld is er geen internet meer. Ook het tv signaal is dan weg. Enkel het uit en aanzetten van het modem werkt dan. Als het internet werkt dan is het erg traag. Regelmatig valt het signaal even weg.

Ik heb het modem al eens een harde reset gegeven zonder resultaat.

8 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hi @nickderijcke, als het hele signaal wegvalt zal niets werken inderdaad. Op het moment dat het wegvalt, zijn de lampjes op de Experia Box dan anders dan als het goed werkt? Of blijven die gelijk? Ik heb een aantal metingen gedaan en de resultaten daarvan zijn niet helemaal duidelijk, ik weet nog niet of het het modem is die de verbinding verliest of dat er iets in het netwerk gebeurt. Zou je me dat kunnen vertellen?
Ik ben ook benieuwd hoe de Experia Box is verbonden met het aansluitpunt, is dat met een directe kabel, is deze plat of rond en hoe lang is deze?
Badge
Ik zal de volgende keer als het modem crasht eens goed op de lampjes letten. Ik dacht dat er wel enkele lampjes uitgingen maar ik weet niet meer welke.

Persoonlijk heb ik het idee dat het modem een probleem geeft. Het probleem is namelijk begonnen nadat mijn meterkast is vervangen. Ik heb daarvoor het modem (nadat hij jaren heeft aangestaan) uit gezet en bij het terug aansluiten had ik het probleem. Het modem is via een ISRA aansluiting met lasdop aangesloten op een aansluitdoosje en dan gaat het signaal met de ronde grijze kabel naar het modem. Dit is overigens al jaren zo aangesloten zonder problemen.

De meterkast zelf is enkel 1 op 1 vervangen (de slimme meter had ik al enkele jaren) dus extra straling of iets vanuit de meterkast lijkt mij onwaarschijnlijk.

Ik zal het modem nog eens terugzetten naar fabrieksinstellingen als test.
Reputatie 8
Hoe lang is die "ronde grijze kabel" vanaf aansluitdoosje naar modem?
Je kunt nog proberen de aansluitingen in het aansluitdoosje een keer de schroefjes los en vast te draaien, zodat contacten een keer worden "geschoond". Maar....

Het modem is via een ISRA aansluiting met lasdop aangesloten......
Een aansluiting die sinds 1990 niet meer wordt gebruikt. Dus de aansluiting is minimaal 29 jaar of ouder. Grote kans dat aansluitingen door corrosie niet meer voldoen. Dat het al jaren zonder problemen wel zo heeft gewerkt, is mooi meegenomen, maar geen enkele garantie dat het om die reden ook zo blijft. Tenslotte heb je niet voor niets nu problemen.

Ofwel laat Telfort gewoon een monteur aansturen, die het ISRA-punt vervangt.
Reputatie 8
Badge +11
Ik wacht je bevindingen van de lampjes af. Doordat het na de vernieuwing van de meterkast is ontstaan, zou het ook kunnen dat er sindsdien een contact niet goed meer zit. Laten we eerst even kijken hoe de lampjes het doen als het gebeurt en je kunt het aansluitdoosje controleren zoals Babylonia aangeeft. Afhankelijk van de resultaten kunnen we dan verder kijken naar de vervolgstappen.
Badge
Hoe lang is die "ronde grijze kabel" vanaf aansluitdoosje naar modem?
Je kunt nog proberen de aansluitingen in het aansluitdoosje een keer de schroefjes los en vast te draaien, zodat contacten een keer worden "geschoond". Maar....

Het modem is via een ISRA aansluiting met lasdop aangesloten......Een aansluiting die sinds 1990 niet meer wordt gebruikt. Dus de aansluiting is minimaal 29 jaar of ouder. Grote kans dat aansluitingen door corrosie niet meer voldoen. Dat het al jaren zonder problemen wel zo heeft gewerkt, is mooi meegenomen, maar geen enkele garantie dat het om die reden ook zo blijft. Tenslotte heb je niet voor niets nu problemen.

Ofwel laat Telfort gewoon een monteur aansturen, die het ISRA-punt vervangt.

Het spijt mij enorm dat ik een ouder huis heb met een oudere aansluiting. Je kan dit echter ook wat vriendelijker aangeven. Ik denk dat er in NL nog veel mensen zijn met dit type aansluiting. Ik was niet op de hoogte dat hier een verjaartermijn op zit en dat ik de aansluiting door Telfort kan laten vervangen. Daar Telfort deze aansluiting ook in hun manuals meeneemt gaf mij het idee dat het nog wel degelijk een werkend systeem zou zijn. Het grijze kabeltje is van Telfort zelf en is volledig aangesloten zoals Telfort aangeeft in zijn manual.

Aangezien het probleem is begonnen nadat het modem van de stroom is gehaald en het modem zelf vastloopt en een reset nodig heeft verdenk ik toch meer het modem. Hoe kan een slechte verbinding het modem laten vastlopen dan? En hoe kan dat ineens gebeuren? Het feit dat Telfort met oude 2ehandse modems werkt en mijn modem al een tijd in gebruik is zou ik eerder verdenken.

Maargoed ik wacht het wel af en bel naar Telfort als het probleem aanhoudt.
Reputatie 8
Niet vriendelijk? Ik geef gewoon bondige informatie waar het probleem in kan zitten?
Ik neem je verder toch niets kwalijk of zo?

Met het vervangen van de meterkast is het niet ondenkbeeldig dat een monteur bij het vervangen ervan even "per ongeluk" tegen wat andere kabels heeft "geleund", opzij gebogen, een lasdop een tikje heeft gekregen of anderszins, waardoor het "kantelpunt" van een bruikbare internetverbinding naar de verkeerde kant is doorgeslagen zodat je nu wel storingen ervaart.

Dit soort "combinaties" als het één wordt vervangen, dat je toevallig op dat moment dan ook problemen krijgt met iets anders waarvan een constructie eigenlijk toch al dubieus is, komt zo vaak voor. Heeft niet zoveel zin om daar veel woorden aan uit te wijden.
Feit is dat "een lasdop" inmiddels zo vaak storingen oplevert, dat men er IMO beter direct standaard van uit kan gaan om die bij een storing dan maar ook gelijk te vervangen.

Dat die connecties nog steeds worden vernoemt in gebruiksaanwijzingen klopt, omdat er gewoon nog heel veel van die lasdoppen worden gebruikt. Zo lang het werkt en mensen niet klagen, werkt het. Er is dan geen reden die te vervangen. Maar bij "wel storing" zoals nu het geval is, meteen maar meenemen om het wel te vervangen is mijn devies. "Halve oplossingen" zijn geen oplossingen.

Maar goed, dat is verder aan Telfort. Die wil daarom eerst nog wat extra bevindingen met je doornemen. Als het simpel opgelost kan worden, kan het simpel. Vandaar dat ik ook aangaf om bijv. even de contacten in dat aansluitdoosje, los en vast te draaien. Maar heb een donkerbruin vermoeden dat het daarmee niet wordt opgelost (of slechts voor korte duur).

Aanvulling:
Nog geen antwoord op:
"Hoe lang is die "ronde grijze kabel" vanaf aansluitdoosje naar modem?"

M.b.t. die gegevens kan de volgende info mogelijk wat meer inzicht geven over "storingen" of slechte internetconnectie in het algemeen, wat niet afhankelijk is van een Telfort "modem/router", maar expliciet van "bekabeling". Zie info < HIER > en vervolgreacties.

M.b.t. "kantelpunt" wat eerder is vernoemd, een "Jap-en Jinneke" uitleg < HIER >
Reputatie 8
Badge +11
Als je het kabeltje uit het installatiepakket hebt gebruikt, vermoed ik dat die zo'n 150cm is.Klopt dat @nickderijcke? En hoe lang is de kabel tussen het IS/RA-punt zelf en het aansluitdoosje wat er tussenzit? Dat telt allemaal mee in de afstand tussen het aansluitpunt en het modem, vandaar dat ik die informatie wel nodig heb om verder te kunnen kijken.
Als ik de verbinding nu opnieuw nakijk zie ik geen nieuwe verbrekingen, is de verbinding voor jou ook stabiel gebleven?
Reputatie 8
Badge +11
Hi @nickderijcke, ik heb nog geen nieuwe reactie van je gezien. Hoe gaat het nu met de verbinding?

Reageer