beantwoord

Experia box v10a vpn pptp werkt niet meer

• 1 april 2019
  • 23 reacties
  • 1235 keer bekeken

Reputatie 1
Vandaag is mijn oude XMS glasvezel verandert in de Telfort glasvezel met de Experia Box V10a.

De firmware in de box is:
Firmware Version: v6.00.27 build129
Boot Code Version: 1.0.38-161.188

Voor mijn werk maak ik gebruik van een VPN met PPTP. En dit werkt nu niet meer.
Op het KPN forum is hierover ook een thread waarin gerefereerd wordt naar nieuwere firmware om het probleem op te lossen.
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/vpn-werkt-niet-meer-op-experiabox-v10a-468863/index7.html

Is er voor Telfort ook nieuwere firmware beschikbaar waarmee het VPN PPTP problem wordt opgelost?
icon

Beste antwoord door HJPriester 8 april 2019, 13:36

Voor bellen heb ik gigaset viop telefoon aangeschaft en dat lijkt te werken in combinatie met de cheap connect service.

Workaround/Oplossing voor probleem:

- Eigen modem (in mijn geval TPLINK Archar C7 versie 4) + losse VIOP service.
Bekijk reactie

23 reacties

Reputatie 8

Firmware Version: v6.00.27 build129 zit er eigenlijk pas heel kort in (een dag of 14 ??).
En inderdaad voldoet ook die firmware versie niet aan de gestelde eisen.
Voor meer info zie:
https://forum.telfort.nl/internet-267/vpn-op-een-v10a-werkt-niet-80845#post671577

En de laatste reactie in die draad m.b.t. de firmwareversie van 12 dagen terug.

Zie ook < DEZE reactie > en ook < DEZE > zodat je weet wat je rechten zijn.

Reputatie 1
Bij de kpn zijn er mensen die zeggen dat het met een update werkt...mischien komt dat over een poosje bij telfort.
Op dit moment is die overstap het oude naar het nieuwe netwerk voor mij een fiasco.

Mischien maar een goedkope modem gaan kopen zodat ik wel weer normaal thuis kan werken. Die instellingen waar Telfort naar refereert kom ik in mijn oude modem niet tegen.
(TP LINK Archer C7)
Reputatie 8
Bij de kpn zijn er mensen die zeggen dat het met een update werkt...mischien komt dat over een poosje bij telfort.
In de regel gaat dat inderdaad zo. Maar dat "over een poosje" duurt feitelijk veel te lang. Als dat bij KPN nu beschikbaar is, hoort dat bij Telfort net zo goed dezelfde dag ook beschikbaar te zijn. Het komt toch allemaal uit dezelfde koker.

Bij KPN spreekt men over "build 193"
Maar omdat de firmware van KPN anders is door net wat andere gegevens voor internet-connectie, weet je nooit met welke firmware dat met Telfort correspondeert.
Zoals eerder aangegeven bij Telfort zitten we op Version: v6.00.27 build129

Mischien maar een goedkope modem gaan kopen zodat ik wel weer normaal thuis kan werken.
Die instellingen waar Telfort naar refereert kom ik in mijn oude modem niet tegen.

(TP LINK Archer C7)

En wat voor instellingen bedoel je dan?
Reputatie 1
Bedankt voor je reakties.
Ik heb geprobeerd mijn Archer C7 aan te sluiten en via quick setup te configuren. Hierbij krijg ik geen verbinding met internet.
De instellingen waar ik naar verwees zijn de instellingen op de Telfort website.
Link: https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm
En dan het glasvezel gedeelte.

Wat ik tijdelijk wil is dat wanneer ik thuis werk ik smorgens de andere modem/router aansluit ipv de experia box. Dat telefonie en tv niet werkt daar kan ik meeleven.
Reputatie 8
Ik vermoed dat het met een "quick setup" helemaal niet te configureren valt.
Verder vraag ik me af of de TP-Link überhaupt wel zodanig is te configureren dat je met het aanbod van data-signaal met twee VLANS op het WAN IP-adres een scheiding kan maken??

De TP-Link kent wel een aantal mogelijkheden m.b.t. VLAN instellingen, maar zover ik het kan nagaan gaan die niet zover dat je die TP-Link rechtstreeks achter het NT glasvezelkastje kunt hangen?

Hooguit voor gebruik van IPTV streams, die verder worden doorgeleid naar de TP-Link, als je die aansluit achter de Telfort modem/router?

Zie ook de volgende reactie < HIER >
Reputatie 1
Ik heb internet werkend met de TP-LINK Archer C7

In de Quick setup kan je bij DHCP optie Custom ISP parameters invullen.

Voor internet VLAN 34 / Priorty 1
Voor ipphone VLAN 2 / Priority 2 -> dit is random...ik mocht het niet leeg laten en nummer moest anders zijn dan 34.
Voor iptv VLAN 4 / Priorty 5
Je kan nog aangeven op welke poort wat zit.

Telefonie kan nooit werken (archer c7 heeft geen analoge telefoon uit gang) en iptv heb ik niet getest.

Mijn VPN werkt weer...en voor nood kan ik zo als ik thuis werk dit gebruiken.

Nu wachten op de nieuwe firmware.....
Reputatie 8
Badge +12
Hoi @HJPriester, ik lees dat je normaal gesproken altijd de VPN via PPTP protocol gebruikte. Toen kreeg je een V10a. Zoals Babylonia al aangaf zijn hier inderdaad wat problemen mee. 😞 Dit staat uit bij de ontwikkelaars. Ik heb zo geen inzicht in wanneer dit exact opgelost gaat worden. Ik hoop in ieder geval snel.

In ieder geval heb je al een tijdelijke work around gevonden, dat is fijn, dan kun je toch gewoon thuiswerken. Ik hoop net als jij dat er snel een firmware update komt die de workaround overbodig maakt.
Reputatie 1
Voor nood kan het er mee door. TV werkt ook. Heb nu alleen geen vaste telefoon lijn.

Dat je gewoon je eigen modem/router kon kopen en configuren dat was een plus punt van XMS. Je bent zelf verantwoordelijk voor eventuele security updates maar je hebt wel veel meer controle.
Reputatie 8
@HJPriester

Met wat je vertelt over de de instellingen m.b.t. je TP-Link Archer dat is interessant ook voor andere gebruikers die een dergelijke router hebbn. Zelf kan ik de informatie alleen maar uit een gebruikershandleiding halen. En is mijn kennis daarover beperkt omdat ik het nooit zelf kan uitproberen. (Ik heb geen TP-Link). Met menu's in de interface zelf, kom je vaak verder.

Dan heb ik mogelijk toch nog een paar extra vragen / suggesties?

In de Quick setup kan je bij DHCP optie Custom ISP parameters invullen.

Voor internet VLAN 34 / Priorty 1
Voor ipphone VLAN 2 / Priority 2 -> dit is random...
ik mocht het niet leeg laten en nummer moest anders zijn dan 34.

Voor iptv VLAN 4 / Priorty 5
Je kan nog aangeven op welke poort wat zit.

Dat IP-Phone (ipphone), en dan kiezen voor VLAN 2 lijkt me overbodig.
Bij Telfort zit "VOIP" (Voice Over IP) in hetzelfde VLAN als internet, ofwel VLAN 34
Die hoef je dan ook niet apart in te stellen. (Dus helemaal niet instellen).
Of moet je perse daarvoor een instelling doen bij dat menu?

Telefonie kan nooit werken (archer c7 heeft geen analoge telefoon uit gang) en iptv heb ik niet getest.
Met een extra VOIP ATA adapter (bijv. zoiets of dit), VOIP telefoon of Gigaset VOIP basis-station zou je ook gebruik kunnen maken van een VOIP telefoniedienst.
Dan ben je van heel die Experia KPN/Telfort router toestanden verlost. Jammer genoeg kun je met een V10A niet de Telfort VOIP / SIP gegevens achterhalen. Met een oude ZyXEL modem/router en een Experia Box V8 zou je dat nog wel kunnen doen. Daarmee zou je die gegevens zo over kunnen zetten. (Aanwijzingen zie vanaf < HIER >).

Andere optie is een alternatieve VOIP-provider te kiezen. Belt stukken goedkoper.

En heb je met die TP-Link voor je TV-ontvangst ook "routed-mode". Ofwel kun je de TV-ontvanger op elke willekeurige LAN-poort aansluiten, en heb je ook de opties van "Apps op TV" ter beschikking?
Reputatie 1
@Babylonia
Ik heb de TP LINK archer c7 v4. De manual staat wel online maar de screen dumps laten
alleen de standaard schermpjes zien.
In de quick setup wizard staat een op de "Internet connection type pagina van de wizard" een uit klap menu: "Additional ISP Settings". Als je Dynamic IP kiest en dan de "Additional ISP Settings" uit klapt en vervolgens custom profile kiest kan je de VLAN ID's instellen en de poort mappings voor LAN-1 t/m LAN-4. Bijvoorbeeld LAN-1: Internet. Er is ook nog een optie IPTV Multicast VLAN maar dat is optioneel.

Ik moest een VLAN id invullen voor de IP-PHONE en de waarde moest uniek zijn. Vandaar dat ik er gewoon maar iets ingevult hebt. Bij een niet geaccepteerde waarde kreeg je een foutmelding.

Met dat telefonie niet werkt bedoel ik de telfort telephone oplossing...ik heb wel een vast nummer maar dat kan nu tijdelijk niet gebruikt worden. Op zich is de functionaliteit van de Experia voor mij op dit moment genoeg dus als die nieuwe firmware er is ga ik het wel proberen.

De tp link heeft 4 poorten en voor elke poort kon ik kiezen: via een combobox kiezen uit Internet/IPPhone/IPTV. Ik heb de TV op poort 4 gezet en dat werkte.

Apps op TV ben ik nergens tegen gekomen.
Reputatie 8
Apps op TV ben ik nergens tegen gekomen.
Met het specifiek moeten benoemen van LAN-poorten, heb je om die reden geen "routed-mode".
En kun je dan ook de extra opties van "Apps op TV" niet benutten.

Nu hoeft dat doorgaans niet echt een belemmering te zijn. (Die apps gebruik ikzelf niet). Maar gebruikers die bijv. een abonnement hebben op Netflix, kunnen die dan niet afspelen via de Telfort TV-ontvanger.

Omdat je met deze uitleg in ieder geval wel een werkende set-up hebt waardoor die TP-Link direct achter glasvezel aangesloten kan worden (hoewel met wat beperktere opties), is het dan een idee om in een nieuw onderwerp dit met wat schermafdrukken daar een uitleg van te geven.

Ik denk dat je daar heel veel gebruikers een plezier mee doet. De TP-Link routers zijn populair.
Reputatie 1
Als ik tijd heb zal ik dit weekend even wat screen dumps maken en het plaatsen.
Reputatie 8
Badge +12
Voor nood kan het er mee door. TV werkt ook. Heb nu alleen geen vaste telefoon lijn.

Dat is fijn. ik hoop dan ook dat de oplossing snel gevonden wordt.
Reputatie 1
Antwoord van Telfort met over een door mij ingediende klacht dat door de wijziging van hun kant overstap van "oude glasvezel" naar "nieuwe glasvezel" de VPN niet meer werkt.
Daar wordt je blij van :(

Beste meneer Priester,
Bedankt voor uw bericht.
Telfort bied helaas geen ondersteuning aan VPN.
Tevens hebben wij voorlopig geen nieuwe updates voor uw modem in de planning staan.
Met vriendelijke groet,
Dennis
Telfort Klantenservice
Reputatie 8
Kop in het zand steken van KPN/Telfort.
Dien maar beter een klacht in bij ACM.
Reputatie 8
Badge +10

Telfort hoeft in woord en daad via telefonische helpdesk of informatie op de website inderdaad geen ondersteuning te geven bij het gebruik van VPN diensten van derden.
Maar ze mogen in het kader van netneutraliteit het gebruik van VPN diensten door derden niet blokkeren of onmogelijk maken in de modem/router/gateway.
En dat is wél wat er nu gebeurd...
Reputatie 8
Badge +10

Dien maar beter een klacht in bij ACM.

Ja, dat helpt... 😆 🤔
Reputatie 8
Niet echt nee, dat is zo'n "slaap en amen" organisatie. 👿
Reputatie 8
Badge +10
Niet echt nee, dat is zo'n "slaap en amen" organisatie. 👿
De Nederlandse 'toezichthouders' (niet alleen de ACM hoor) zijn organisaties die door de overheid in het leven zijn geroepen en (bijna logischerwijs... 😆) dus ook worden bestuurd door mensen uit hetzelfde circuit, de welbekende 'baantjescarrousel' van het politieke Old Boys network en (oud) bestuurders van grote bedrijven.
En je bijt toch niet té hard in de hand die je voedt..? 😉
Reputatie 1
Beste meneer Priester,
Bedankt voor uw bericht.
Tevens hebben wij voorlopig geen nieuwe updates voor uw modem in de planning staan.
Met vriendelijke groet,
Dennis
Telfort Klantenservice

Telfort, dit is nu al de zoveelste keer dat ik lees over gedoe met port forwarding issues op de V10a. Ik ben ZO blij dat ik jaren geleden al een eigen modem/router combi heb gekocht waar je wel gewoon met goed fatsoen websites, SSH en VPN mee kan gebruiken. Kostte wat, maar na zoveel jaar plezier reken ik me alleen maar rijk.

Als ik dit verhaal zo lees bekruipt nog een gedachte; dat Telfort kennelijk helemaal niet wil dat je gebruikt maakt van hun Triple-play aanbod. Als je hun modem gebruikt mag je ogenschijnlijk alleen maar gebruik maken van HTTP(S). Al het andere wordt "niet ondersteund". Zet er een eigen modem/router tussen en bellen wordt je onmogelijk gemaakt vanwege "fraude".

Ik heb daarom het volgende advies voor je Priester: Schrap het vaste bellen en treedt toe tot de groep gebruikers die zélf mogen bepalen welke poorten wel, en welke niet open staan in je netwerk. Treedt toe tot de groep met superieure wifi dekking, de groep met meer features, meer controle. Werp uw ketenen af broeder!
Reputatie 8
Badge +10

Telfort, dit is nu al de zoveelste keer dat ik lees over gedoe met port forwarding issues op de V10a. Ik ben ZO blij dat ik jaren geleden al een eigen modem/router combi heb gekocht waar je wel gewoon met goed fatsoen websites, SSH en VPN mee kan gebruiken. Kostte wat, maar na zoveel jaar plezier reken ik me alleen maar rijk.

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, ondanks dat dit niet wordt ondersteund.
Mocht ik een probleem hebben met de verbinding dan hang ik er 'ten behoeve van' Telfort wel even een Telfort modem aan tot het probleem is opgelost.

Als ik dit verhaal zo lees bekruipt nog een gedachte; dat Telfort kennelijk helemaal niet wil dat je gebruikt maakt van hun Triple-play aanbod. Als je hun modem gebruikt mag je ogenschijnlijk alleen maar gebruik maken van HTTP(S). Al het andere wordt "niet ondersteund". Zet er een eigen modem/router tussen en bellen wordt je onmogelijk gemaakt vanwege "fraude".

Telfort ondersteund Triple Play natuurlijk wel maar alleen met gebruik van hun eigen hardware.
Je kan met een Telfort modem internetten (zij het met genoemde beperkingen), TV kijken en vast bellen.

Ik heb daarom het volgende advies voor je Priester: Schrap het vaste bellen en treedt toe tot de groep gebruikers die zélf mogen bepalen welke poorten wel, en welke niet open staan in je netwerk.

Ik heb vast bellen met de Telfort account ook kunnen instellen op mijn Fritzbox 7490 door de SIP-gegevens met een telnet-sessie uit een Telfort ZyXEL P2812HNU te hengelen.
Maar een vast bellen account gebruiken (als deze nog gebruikt wordt!) met een externe VoIP-aanbieder is natuurlijk ook een prima oplossing.
Reputatie 1
Voor degene die ook een TPLINK Archer C7-V4 willen aansluiten zonder de Experia V10A ertussen zie:
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/tp-link-archer-c7-v4-zonder-experia-op-glasvezel-aansluiten-81623
Reputatie 1
Voor bellen heb ik gigaset viop telefoon aangeschaft en dat lijkt te werken in combinatie met de cheap connect service.

Workaround/Oplossing voor probleem:

- Eigen modem (in mijn geval TPLINK Archar C7 versie 4) + losse VIOP service.

Reageer