beantwoord

En? Zit er een routed Telfort profiel in de nieuwe FritzBox 7490 OS 6.52?

• 29 mei 2016
  • 27 reacties
  • 1948 keer bekeken

Reputatie 1
https://nl.avm.de/service/downloads/?product=FRITZ%2521Box%2B7490
icon

Beste antwoord door rindertb 30 mei 2016, 22:19

Nee, dus. :@

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/47025717#47025717
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

27 reacties

Badge +1
Probeer het zou ik zeggen. Ik verwacht het eerlijk gezegd niet. Heb het idee dat Telfort eigen modem gebruik aan het ontmoedigen is.
Reputatie 1
Ga ik niet doen. Ik heb mijn 7490 verduitst en aangepast voor routed TV. En dat bevalt goed.
Toch ben ik benieuwd of AVM weer zo vriendelijk geweest is ... Gezien hun reputatie verwacht ik van wel. En als klopt wat jij denkt, zal AVM daar vast geen rekening mee houden.

Overigens, OT maar wel relevant t.a.v. jouw opmerking: in Duitsland wordt 'routerdwang' per 1 augustus afgeschaft. Providers moeten klanten vrije keus laten.
http://winfuture.de/news,90835.html
Ik begrijp steeds dat de klantenservice van Fritz snel en goed reageert.
Kan je het hen niet vragen?
Reputatie 1
Ik heb het zelf dus niet meer nodig maar ben gewoon nieuwsgierig. Op tweakers hebben aardig wat mensen (w.o. ik) gemeld dit featureverzoek aan AVM gedaan te hebben. Maar ook op genoemde site staat nog geen reactie.
Reputatie 1
Nee, dus. :@

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/47025717#47025717
Reputatie 8
Nu heb ik geen Fritz!box, maar is dat niet makkelijk zelf handmatig in te stellen in een Fritz!box?

Overigens, OT maar wel relevant t.a.v. jouw opmerking: in Duitsland wordt 'routerdwang' per 1 augustus afgeschaft. Providers moeten klanten vrije keus laten.
http://winfuture.de/news,90835.html

Dat zou al veel eerder van kracht moeten zijn. Vorig jaar zomer (augustus/september} is de wet aangenomen.
Vervolgens na een half jaar (begin van dit jaar), zou het officieel ook werkelijk van kracht zijn, ofwel vanaf februari of zo.
Met wat ik lees is er nog wat over/en weer gebakkeleid waardoor het wat vertraging heeft opgelopen.
Maar gewoon onafwendbaar. De wet is helemaal naar maatstaven van de Europese regelgeving opgezet.
Nu de rest van Europa nog.
Reputatie 1
Handleiding van user Prolution:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45408804#45408804
Ik heb een mail getuurd naar AVM. Ik heb een antwoord gekregen en daar werd ik nou niet echt vrolijk van.
Ik zal het antwoord even hieronder plakken.

Goedendag meneer XXX

hartelijk dank voor uw aanvraag bij AVM Support.

Het is AVM bekend, dat Telfort de klanten dwingt hun eigen router te gebruiken en de FRITZ!Box mogelijk niet meer werkt met alle comfort functies.
AVM staat niet alleen met Telfort in contact, omdat dit tegen de geldige telecommunicatie wet verstoot, echter kunnen wij de klanten nog niet precies meedelen, wat er straks gaat gebeuren.
Zodra wij informatie voor de Telfort klanten hebben, wordt dit mogelijk via de persinformatie publiek gemaakt. https://nl.avm.de/pers/overzicht/

Vriendelijke groeten uit Berlijn
Reputatie 1
Vreemde reactie van AVM. Volgens mij dwingt Telfort niet om de Experiabox te gebruiken. Klanten staat het vrij om een ander apparaat te gebruiken zoals de Fritz!Box modem/routers. Recent zijn er wel veranderingen doorgevoerd die het onmogelijk maken om SIP telefonie van Telfort af te nemen met een ander apparaat dan de bekende meegeleverde Arcadyan. Dat is op zich wel jammer, maar het is mogelijk je nummer te porteren naar een andere SIP telefonie provider.
Reputatie 1
Ik heb een mail getuurd naar AVM. Ik heb een antwoord gekregen en daar werd ik nou niet echt vrolijk van.
...

Het antwoord zou ik met een korrel zout nemen. Telfort is een provider die niet zo dwingt.
Voor wat betreft die profieltoevoeging in de FW: die kunnen ze makkelijk doen. Ik meen dat ze het meestal ook daadwerkelijk doen.

OT: Als het jou echter ging over het (misschien?) niet meer vrij geven van de inloggegevens voor telefonie gaat dat inderdaad over wat anders (dan een routed-TV profiel).
Reputatie 8
Recent zijn er wel veranderingen doorgevoerd die het onmogelijk maken om SIP telefonie van Telfort af te nemen met een ander apparaat dan de bekende meegeleverde Arcadyan.
Dat denk ik niet. Telfort heeft geen beheer over andere apparaten. Het gaat alleen om de SIP-gegevens die je nodig hebt.
Eenmaal die gegevens kun je die net zo goed in een ander VOIP telefoon apparaat ingeven.
Het is wel zo dat Telfort die gegevens niet verstrekt, maar die kun je met een trucje wel uitlezen vanuit de Arcadyan.
Zie < DEZE REACTIE > op het Synology forum waar dat uitgebreid beschreven wordt.
Reputatie 8
Badge +16
Dat denk ik niet. Telfort heeft geen beheer over andere apparaten. Het gaat alleen om de SIP-gegevens die je nodig hebt.
Dat weten we niet... want Telfort heeft nergens verteld wat ze precies gaan doen.

Het kan zijn dat ze inderdaad wachtwoorden blijven gebruiken maar die niet meer aan de klant verstrekken.
Maar voor hetzelfde geld wordt er een geheel nieuwe vorm van authenticatie toegepast die zonder wachtwoorden werkt.
Reputatie 8
VOIP kan alleen werken met de protocollen en specificaties die daar voor staan en binnen standaarden zijn vastgelegd.
Dat is niet Telfort gerelateerd. Dus een geheel nieuwe vorm van authenticatie, zal IMO niet van toepassing zijn.
Wachtwoorden kun je juist uitlezen via de methode waar ik eerder naar verwijs.
Reputatie 1
Nou, met name SIP (het signaleringsprotocol) kent zeer veel verschillende implementaties -- vaak vendor-specifiek. Dat is onder andere de reden dat mijn werkgever een certificeringsprogramma heeft om zeker te stellen dat bepaalde IP PBXen goed kunnen werken met ons SIP trunking product.

Ik kan me voorstellen dat Telfort / KPN met name de authenticatie aanpassen zodat fraude minder makkelijk wordt. Er zijn uit het verleden tamelijk veel gevallen bekend van het hacken van SIP devices (die zijn niet allemaal even goed beveiligd!), en/of slordige omgang met de authenticatiegegevens en -methode waardoor schade ontstond.

Wellicht is dat de achtergrond van de wijziging.
Reputatie 8
Badge +17
Moet er dan ook een firmware wijziging komen? Omdat nu de modems via TR-69 voorzien worden van de SIP inlog-gegevens.
Ik kan me voorstellen dat als de backend gewijzigd wordt en de modem daar niet op aangepast is dat de modem dan niet weet wat de SIP connectie moet worden?
Of zouden ze "default SIP" gegevens gaan pushen en de afhandeling op de backend doen?

(gewoon nieuwsgierig naar techniek... 😉 )
Ik heb vorige week een brief ontvangen van Telfort. Hier werd verzocht het modem te resetten i.v.m een wijziging van vast bellen. In de brief werd gesproken van wijzigingen die niet op afstand konden worden doorgevoerd zonder reset. Ik had toen net een weekje mijn Arcadyan weer in gebruik genomen. De Fritz staat nu achter de Arcadyan.
Reputatie 8
Die brief heb ik hier ook, maar bij mij wordt er helemaal niets vermeld over een benodigde reset, integendeel.

Voor het bellen en gebeld worden op uw vaste telefoon gaan we dit jaar over naar een nieuw telefonieplatform. Hierdoor komen er nieuwe mogelijkheden voor u beschikbaar. U kunt straks eenvoudig gesprekken doorschakelen bijvoorbeeld naar uw mobiele telefoon. Ook kunt u uw voicemails gratis telefonisch beluisteren door te bellen naar 1233. We stoppen met het sturen van een e-mail als u een voicemail heeft. Voor de overstap naar het nieuwe platform hoeft u niets te doen. We sturen u een bericht als de overstap heeft plaatsgevonden.
Ik heb toch echt een andere brief gekregen. Zal vanavond een kijken of ik deze nog kan vinden...
Reputatie 8
Nou, met name SIP (het signaleringsprotocol) kent zeer veel verschillende implementaties -- vaak vendor-specifiek. Dat is onder andere de reden dat mijn werkgever een certificeringsprogramma heeft om zeker te stellen dat bepaalde IP PBXen goed kunnen werken met ons SIP trunking product.
Er zijn natuurlijk wel een aantal varianten in de mogelijkheden, maar men gaat niet "op een eilandje" een geheel eigen systeem toepassen, wat niet met andere apparatuur gebruikt kan worden.

Met inmiddels "vrije routerkeus" in de wetgeving in Duitsland, wat volledig voldoet aan de Europese regelgeving, kun je erop wachten dat die wetgeving in andere Europese landen ook daar wordt geïmplementeerd. Met dat vooruitzicht zou je als bedrijf dom bezig zijn, als je daar nu geen rekening mee houdt. Kan men het binnen afzienbare tijd weer omwisselen.
Badge +1
Geldt die "vrije routerkeuze" ook voor de extra services zoals IPTV en telefonie (al dan niet via SIP)? Of alleen puur de internet verbinding zelf.
Reputatie 8
Alle apparatuur die je achter de aansluiting (ISRA-punt of de "kale" glasvezel FTU = zonder elektronisch "NT-kastje")
zou willen gebruiken (dus ook een andere "media-converter" om optische glasvezel-data naar ethernet om te zetten),
zou je in principe vrij moeten kunnen kiezen. Het is echter niet gezegd dat alla apparatuur er ook aan voldoet.

Er zit IMO nog wel een grijs gebied. Die wetgeving beschrijft geen apparatuur. In principe het gebruik van een eigen aangeschafte TV set-up box zou volgens die wetgeving ook moeten kunnen, als de aangeschafte apparatuur aan de specificaties voldoet. Maar ik denk dat de firmware zodanig expliciet is, dat gebruikers daar (voorlopig) niet aan beginnen.

Maar providers moeten met die wetgeving in ieder geval verplicht alle gegevens verstrekken die bij het gebruik van eigen apparatuur noodzakelijk zijn om die in te kunnen zetten.

Feitelijk datgene wat nogal gebruikers reeds praktisch doen, met in te stellen VLANS en VLAN ID's in routers.
Die gegevens circuleren nu al rond. Alleen is het beleid in het verstrekken van VOIP/SIP-gegevens "nu" (voor zolang als het duurt) aangescherpt. Wellicht ingegeven door "lekke" firmware en hacks van door providers verstrekte modem/routers, van met name Fritz!box welke standaard door XSS4ALL worden geleverd.

Google maar eens op XS4ALL en telefoon fraude. (2014)
Reputatie 8
Badge +16
Alle apparatuur die je achter de aansluiting (ISRA-punt of de "kale" glasvezel FTU = zonder elektronisch "NT-kastje") zou willen gebruiken, zou je in principe vrij moeten kunnen kiezen. Het is echter niet gezegd dat alla apparatuur er ook aan voldoet.
Is dat een feit of een mening?

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat de fysieke vertaalslag van glas of koper naar ethernet ("het modem") des providers is en blijft. Al is het maar omdat de fysieke laag onderdeel uitmaakt van het provider-netwerk en dit netwerk onbruikbaar kan worden als gebruikers naar eigen inzicht apparatuur gaan aansluiten.

De gebruiker krijgt dan een kale internetaansluiting en kan vervolgens naar hartelust een router kiezen en daar de eigen apparatuur op aansluiten. Al is een alles-in-een modem voor veel gebruikers in principe voldoende.
Reputatie 8
Dat is een feit. Zo staat het zwart- op wit in de wet omschreven. Dat is nu precies de kern waar die wet om gaat.
(Heb die wet in het Nederlands al uitvoerig bestudeerd. Te vinden in alle talen van de EU op de website van de EU).

Heb zo even de URL's niet bij de hand. Maar het komt op het volgende neer.
De infrastructuur waar een gebruiker geen zeggenschap heeft, het "eindpunt" van provider of andere partijen (de netwerkbeheerder) houdt precies daar op waar de buitenbekabeling naar binnen komt.
"Zonder extra apparaten ten aanzien van elektronisch versterkte data- of die een eigen voeding nodig hebben".
Ofwel het ISRA-punt bij DSL-techniek, de kale coax contactdoos van "de kabel" (Ziggo) of de "kale FTU" bij glasvezel.
Ofwel een NT-kastje zou je zelf ook kunnen vervangen als je dat zou willen.

De glasvezel voldoet natuurlijk aan bepaalde specificaties in de uitsturing van data. Daar moet je "media-converter" wel aan voldoen (ten aanzien van gebruikte golflengte van het licht e.d.).
Bij Vodafone, die normaal alleen een glasvezel "patchkabel" gebruikt (dus zonder NT-kastje), om rechtstreeks met de door Vodafone geleverde modem/router aan te sluiten (die heeft een optische WAN-poort), zijn er inmiddels gebruikers die een eigen media-converter hebben aangesloten, en daarachter hun eigen router met de gebruikelijk "gewone" ethernet WAN-poort gebruiken.

Bedenk echter wel dat aansprakelijkheid van schade of hinder door eigen apparatuur in dat geval natuurlijk niet bij de provider gelegd kan worden, maar bij de gebruiker. Dus met "vrije routerkeus" zullen leveringsvoorwaarden van providers beslist worden aangepast.

Als je zelf gaat zitten rommelen aan de FTU, en je beschadigd die, kan je dat op hoge kosten komen te staan om te herstellen. Feitelijk vergelijkbaar als je zelf aan het ISRA-punt bij DSL gaat rommelen.
Badge +1
Dat is dus puur de data verbinding. Wat ik probeer duidelijk te krijgen is of het ook geldt voor de services op een hoger niveau (telefonie, tv).
Reputatie 8
Zoals de wet het voorschrijft wel, want dat zit allemaal "achter" het ISRA-punt of de FTU.
Maar zoals al eerder beschreven, praktisch zal daar nog wel een grijs gebied in zijn.
Niet zozeer voor telefonie, want er is gewoon al erg veel VOIP apparatuur in winkels te koop waar je uit kunt kiezen.

Maar met TV zal dat moeilijker liggen. Daar is op dit moment niets "onafhankelijk" van voorhanden. In ieder geval als er fabrikanten / leveranciers van apparatuur zijn die daar onafhankelijke apparatuur voor op de markt willen neerzetten, moet een provider (vooralsnog in Duitsland) de technische gegevens verstrekken om die diensten in firmware of gebruikersprofielen mogelijk te kunnen maken.

Dus er is nog best een lange weg te gaan wat zich in de praktijk gaat ontplooien.
In de praktijk zal de overgrote massa aan gebruikers gewoon het kastje van de provider blijven gebruiken.
Dat is het meest safe als je storing hebt. Je kunt de provider erop aanspreken, het is hun geleverde apparatuur.
Bedenk dat als je een eigen TV set-up box gebruikt, een provider je daar geen ondersteuning in kan geven.
De verantwoordelijkheid en aanspreekpunt daarvoor wordt dan meer verschoven naar de fabrikant/leverancier die jouw een alternatieve TV set-up box heeft geleverd.

Vergelijk het met een modem/router van Fritz!box.
Als jij daar problemen mee hebt, kun je niet bij Telfort aankloppen, hooguit bij Fritz!box zelf.