vraag

Elke nacht herinitialisatie internetverbinding

• 26 september 2020
  • 13 reacties
  • 300 keer bekeken

Reputatie 1

Mijn Fritzbox 7590 initialiseert elke nacht omstreeks 03:00 opnieuw de verbinding en soms ook overdag.

In het event log viel mij de volgende melding op:

“Op de DSL-kabel is een storing van het signaal door een niet toegestane bekabeling gedetecteerd. De niet toegestane vertakking is 20 meter lang. Deze kost ongeveer 5659 kbit/s”.

Ik heb het modem eerst rechtstreeks op het ISRA punt aangesloten, maar dit maakt geen verschil.

De vertakking zou zich dus in de straat moeten bevinden.

Mijn ISRA punt is nog origineel van 1974 toen ons huis gebouwd is en een beetje verouderd (een PTT lasdoosje). Maar er zit geen extra “ontoelaatbare” bekabeling op :)

Kunnen jullie vanuit de centrale dit controleren ?

13 reacties

Reputatie 8

Ik weet niet wat een “PTT lasdoosje" inhoudt. Het beloofd niet veel goeds.
Maar als het een  loden of plastic kokertje is,  is de kans groot dat daar het probleem zit.

(Laten) vervangen door een hedendaags ISRA-punt met "vers” aangemaakte lassen / contacten. Alles wat ouder is dan pakweg 30 jaar simpelweg vervangen. (Die kokertjes zijn van vóór 1990).

Reputatie 3
Badge +1

Je kunt je forumprofiel even aanvullen met de geboortedatum, postcode en huisnummer en de laatste 4 cijfers van het rekeningnummer van de contractant @BartB1511. Als je dit gedaan hebt mag je hier weer een berichtje plaatsen. Dan kan ik kijken of de verbinding er goed uitziet of dat ik wellicht opvallende zaken tegenkom.   

Reputatie 1

Ik heb het profiel aangepast , ben benieuwd of je iets kan vinden.

Reputatie 3
Badge +1

Op het eerste oog zie ik geen gekke dingen. Ik kan echter ook niet alles uitlezen omdat je de Experia Box niet hebt aangesloten maar je FRITZ!Box. Ervaar je dezelfde onderbrekingen wanneer je de Experia Box hebt aangesloten? Ik raad je aan om dit (enkele dagen) te testen. We kunnen je verder ook alleen maar helpen wanneer je ons modem aangesloten hebt.  

Reputatie 1

Het onderbreken gebeurt soms ook overdag en dat viel mij op. Toen ben ik in het eventlog van de FRITZ!Box gaan kijken en toen zag ik dat er bijna elke nacht een herinitialisatie van de internetverbinding zo omstreeks 03:00 plaatsvindt. Toen viel mij ook die DSL-kabel storingsmelding op.

Ik zou de Experia Box kunnen aan sluiten als ADSL modem en dan met een netwerk kabel aan de FRITZ!Box kunnen koppelen maar de vraag is dan of ik in de Experiabox het telefonie gedeelte kan uitschakelen omdat we bellen via de FRITZ!Box met de bijbehorende DECT telefoons. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet kon met een V8 Experia Box.

Met vriendelijke groet,

Bart

Reputatie 8

Je kunt bij een Experia Box V8 (als enige model) het telefoongedeelte uitschakelen./ de-activeren.
Het is alleen de vraag of gesprekken na 5-10 minuten met andere apparatuur niet alsnog worden onderbroken? Maar dat merk je wel of zich dat wel- of niet gaat voordoen.

Kun je eens wat foto's plaatsen van de situatie van het ISRA-punt, en hoe lang is de aansluitkabel vanaf ISRA-punt naar modem/router?

Reputatie 1

De PTT kabel komt van beneden in de meterkast omhoog naast de voordeur en heb ik verlengd met een Cat 5e kabel van 10 meter naar de FRITZ!Box 7590 in huis. Ik heb van het weekend de Cat5e kabel vervangen door een nieuwe (aders met vaste kern ) en het ISRA punt schoon gemaakt maar het heeft niet geholpen. De oude Cat5 kabel (met soepele aders) zit nog onderaan. Zoals al eerder gezegd heb ik het modem ook rechtstreeks op dit punt aangesloten gehad, dit maakte geen verschil ik kreeg toch na een paar minuten de DSL kabel storings melding.

“Op de DSL-kabel is een storing van het signaal door een niet toegestane bekabeling gedetecteerd. De niet toegestane vertakking is 20 meter lang. Deze kost ongeveer 5659 kbit/s”.

De kabellengte tot het ISRA punt was toen 50 cm.

Als de 7590 gelijk heeft zit er een storing in de PTT kabel in de straat en heb ik er verder geen invloed op.

Met vriendelijke groet,

Bart

Ik zou het ten eerste alleen even bij blauw en rood houden, de andere twee worden alleen gebruikt bij pair bonding wat Telfort niet heeft, misschien klooit de FB er mee omdat die niet in gebruik zijn.

Reputatie 8

Apart, dat een KPN grondkabel door een PVC buis wordt aangeleverd?  Dat kan normaal eigenlijk niet met de "standaard” PVC buis afmetingen. Daar is zo'n kabel eigenlijke te dik voor.
De afbeelding van gebruikte kabel duidt ook niet op een “KPN-grondkabel”. Dus vraag me af (kan dat niet bevestigen) of er ergens een “eerdere” aansluiting wordt toegepast?

Misschien in de kruipruimte onder die meterkast??
Woon je mogelijk in een appartement op een hogere verdieping??
(Ofwel doorverbinding vanuit een ander “hoofd” aansluitpunt?).

Reputatie 1

Wij wonen op de begane grond :) en dit is naar mijn weten de binnenkomende PTT kabel.

Ik zal van de week eens in de kruipruimte onder de meterkast kijken.

Reputatie 8

Aansluiting van de modem/router zou je kunnen proberen aan de bovenkant van dat ronde doosje, op de rood / blauwe contacten (die eronder zitten).  Of anders de oranje / witte.

De rest aan kabeltjes “erboven” niet aansluiten.
Kabeltje wat aan de onderkant met een tiewrap / kabelbinder vast zit ook maar weghalen.

Reputatie 3
Badge +1

@BartB1511 Heb je in de afgelopen dagen nog acties ondernomen? Ik ben benieuwd hoe het ervoor staat en of we nog iets voor je kunnen doen!

Reputatie 1

Het modem geeft  nog steeds 2 x per dag aan dat de internet verbinding vernieuwd is (nu om 08:00 en 20:00) maar verder werkt alles naar behoren dus ik laat het voorlopig maar zo.

Reageer