beantwoord

Eigen router + TV

• 3 mei 2019
  • 15 reacties
  • 900 keer bekeken

Reputatie 1
Allrighty, ik heb een Ubiquiti Edgerouter 4 gekocht ter vervanging van de Experiabox van Telfort.

De instellingen op https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm gevolgd waarbij VLAN ID 34 idd een IP adres krijgt en daarmee internet actief is.

Echter de problemen beginnen bij de TV Setop box. Mijn (Experiamodem) geeft aan dat op WAN3 eveneens (net zoals bovenstaande link) een extra route moet worden aangemaakt (VLAN 4 met automatic IP) tbv TV. Echter dit werkt niet. Krijg geen IP en de Setup Box ontvangt geen beeld.

In de instellingen van de Setupbox gedoken. Deze krijgt een lokaal IP. Dus 192.168.2.X. Maar mijns inziens wordt deze op de Experiabox gerouteerd naar het 10.202.X.X netwerk. (TV netwerk)

Dus mijn concrete vraag is, welke routes en vlans moeten worden aangemaakt om zowel Internet als TV te ontvangen van Telfort.

Dank
icon

Beste antwoord door wvthoog 24 februari 2020, 12:55

Beter laat dan nooit, maar heb een korte uitleg gemaakt over hoe je een Edgerouter kan instellen met Telfort Internet + IPTV

Edgerouter + Telfort Internet / IPTV

Succes !

Bekijk reactie

15 reacties

Reputatie 8
Beetje zoeken op het forum. Net enkele dagen een set-up langs gekomen.

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/ubiquiti-edgerouter-x-ipv-experiabox-81634/index2.html#post682337
Reputatie 8
Badge +12
Hoi @wvthoog, welkom bij ons op het Forum. Nu lees ik dat je bezig bent jouw eigen router in te stellen. Je loopt alleen vat met de tv. Nu is er een andere gebruiker die het werkend heeft gekregen zoals Babylonia al aangeeft. Lukt het met die instellingen?
Reputatie 1
Dank voor de reactie. Het werkt !

Waren idd een aantal kleine dingen (oa vendor-class-identifier, NAT rules en routes) die ingesteld dienen te worden zodat het TV verkeer de goede kant wordt opgestuurd.
Reputatie 8
Badge +12
Helemaal top! Heel veel plezier ervan.
Reputatie 1

Beter laat dan nooit, maar heb een korte uitleg gemaakt over hoe je een Edgerouter kan instellen met Telfort Internet + IPTV

Edgerouter + Telfort Internet / IPTV

Succes !

Reputatie 8

Mooi een uitleg. En op een eigen website.
Zo is er in ieder geval weer een apparaat bij wat het ondersteunt.

Bedankt voor het delen.

Reputatie 8
Badge +12

Super! Bedankt voor het delen. :)

Reputatie 1

Beste @wvthoog ,

Bedankt voor uw duidelijke uitleg en beschrijving! Op basis van uw informatie heb ik nog wel een vraag:

In uw stappenplan voegt u het MAC adres van uw telfort router (die u dus niet meer gebruikt) toe aan eth0.34,

Waarom doet u dat?

In andere informatie online zie dat ze er vaak voor kiezen om het MAC adres van de IPTV box (eth0.34) toe te voegen, is dit iets wat u ook heeft gedaan of is dat met het toevoegen van het MAC adres aan eth0.4 niet nodig?

Alvast bedankt voor uw reactie!

Groet,

Dominic van Nispen

Reputatie 1

Dominic,

omdat als je dat niet doet zowel eth0.34 (internet) als eth0.4 (iptv) hetzelfde MAC adres hebben waardoor de Edgerouter op een of beide interfaces geen IP adres kan verkrijgen. 

Je kan overigens een willekeurig MAC adres gebruiken. 

Groet,
Wim

Reputatie 1

Beste @wvthoog ,

Bedankt voor uw snelle reactie, dat is duidelijk!

Groet,

Dominic

Reputatie 1

Beste @wvthoog ,

Sinds enkele maanden gebruik ik succesvol de edgerouter X met een ubiquiti accesspoint. Ook het televisie kijken werkt naar behoren.

Het enige wat mij opvalt, is dat als de router zonder stroom heeft gezeten mijn televisie niet meer werkt. Na onderzoek blijkt dan of dat

interface eth0.4 een ander IP adres toegewezen heeft gekregen

of

Dat het IP adres wel gelijk is gebleven, maar de static route toch niet meer lijkt te werken.

Als ik de static route next-hop dan verander naar het juiste IP adres of verwijder en aanmaak werkt alles weer naar behoren.

Ondervind u deze problemen ook of heb ik dan ergens een instelling verkeerd staan?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Dominic

Reputatie 1

@DvN

Nee daar heb ik geen last van. Heb nog nooit mijn statische route moeten veranderen. 

Okay, zodat ik het goed begrijp. Je IP adres op eth0.4 veranderd. Dat is normaal, maar veranderd je next-hop ip adres ook ? Of blijft die gelijk ?

Groet,
Wim

Reputatie 1

Beste @wvthoog ,

Er doen zich 2 situaties voor nadat de router weer opstart;

1. Het eth0.4 IP adres wat achter router staat is gewijzigd in een ander IP adres dan geconfigureerd
  2. Het eth0.4 IP adres wat achter router is niet gewijzigd

Resultaat is wel hetzelfde:
Er kan geen TV gekeken worden. de box start keurig op, zender komt tevoorschijn, maar na enkele seconden of minuten begint de zender te haperen en krijgt je een melding dat er problemen zijn met het signaal. Herstarten van tv kastje/router/glasvezelmodem heeft allemaal geen ander effect

Na verwijderen van de static route en vervolgens het opnieuw opbouwen van de static route met het next-hop adres kan er weer TV gekeken worden.

Voor de duidelijkheid, het betreft de volgende route:

set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop router_ip_adres
Reputatie 1

@DvN 

Lastig. Vooral omdat als je router IP adres niet gewijzigd is je tevens geen TV kan kijken. Dat zou gewoon moeten werken. Welke Edgerouter gebruik je en welke firmware draait daar op ? Hoe staat je IGMP proxy ingesteld ?

Maar zelfs al krijg je dit probleem verholpen dan zit je met een next hop ip adres dat wel eens wijzigt. Daarvoor zou je een script kunnen schrijven die periodiek het router ip adres opvraagt en deze wegschrijft naar de configuratie van je Edgerouter via ssh. Maar dat is behoorlijk tricky. 

Reputatie 1

Beste @wvthoog ,

Ik gebruik een EdgeRouter X met firmware v1.10.11

De IGMP proxy is alsvolgt geconfigureerd:

protocols {
    igmp-proxy {
        interface eth0 {
            role disabled
            threshold 1
        }
        interface eth0.4 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0