beantwoord

Eigen modem gebruiken

• 23 september 2016
  • 16 reacties
  • 3000 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo,
Ik overweeg over te stappen naar Telfort, maar wil mijn eigen router/modem blijven gebruiken.
Kan dit?
icon

Beste antwoord door Babylonia 23 september 2016, 17:58

Nee, telefoongegevens overnemen en dan inkloppen in een ander modem gaat niet. Je krijgt niet het wachtwoord van je SIP-account. Maar is bij veel providers beleid. Ik denk een uitzondering waarbij gegevens wel aan je worden verstrekt.

Je zou de Experia Box wel "achter" je eigen modem/router kunnen hangen.
Maar er zijn echter wel regio's in NL, waarbij de netwerkstructuur van Telfort het gebruik van een eigen modem/router niet toestaat. Tenminste er komen wel meldingen van binnen dat het in sommige gevallen niet lukt.

Voor mogelijke uitlezing van SIP-gegevens via WireShark:
http://www.synology-forum.nl/synology-router/tefort-experia-box-v8-vervangen-door-rt1900ac/msg182245/#msg182245

Er zijn wel diverse Telfort gebruikers die een VOIP account elders afnemen, en niet bij Telfort.
Op die wijze maken ze dan alsnog gebruik van hun eigen modem/router (Fritz!box als het om VDSL gaat).
https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/vervalt-sip-icm-fritzbox-per-1-augustus-56895

Binnen de door Telfort geleverde modem/router en een andere VOIP-aanbieder:
https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/sip-instellingen-andere-voip-providers-telfort-58116/index1.html#post503498
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Dat ligt aan de aansluiting (VDSL of glasvezel), het type modem/router wat je hebt en de services die je afneemt.
Neem je telefoon af, kun je wel een eigen modem/router aansluiten, maar Telfort verstrekt je geen SIP-gegevens om in eigen apparatuur in te kloppen. TV en internet hoeft geen probleem te zijn.
Reputatie 1
Okay. Ik wil idd zowel internet als bellen bij dezelfde provider afnemen. Kan ik dan naderhand wel evt zelf het eigen modem instellen? Dus de instellingen overnemen uit het Telfort modem en dan in mijn eigen modem zetten (incl. SIP).
Reputatie 8
Nee, telefoongegevens overnemen en dan inkloppen in een ander modem gaat niet. Je krijgt niet het wachtwoord van je SIP-account. Maar is bij veel providers beleid. Ik denk een uitzondering waarbij gegevens wel aan je worden verstrekt.

Maar er zijn echter wel regio's in NL, waarbij de netwerkstructuur van Telfort het gebruik van een eigen modem/router niet toestaat. Tenminste er komen wel meldingen van binnen dat het in sommige gevallen niet lukt.

Voor mogelijke uitlezing van SIP-gegevens via WireShark:
http://www.synology-forum.nl/synology-router/tefort-experia-box-v8-vervangen-door-rt1900ac/msg182245/#msg182245

Er zijn wel diverse Telfort gebruikers die een VOIP account elders afnemen, en niet bij Telfort.
Op die wijze maken ze dan alsnog gebruik van hun eigen modem/router (Fritz!box als het om VDSL gaat).
https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/vervalt-sip-icm-fritzbox-per-1-augustus-56895

Binnen de door Telfort geleverde modem/router en een andere VOIP-aanbieder:
https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/sip-instellingen-andere-voip-providers-telfort-58116/index1.html#post503498
Reputatie 8
Badge +10

.....
.......

Die moet je even uitleggen, want dat is voor het eerst dan ik hierover lees..
Reputatie 8
Kom ik later op terug Tuut-Tuut. Ga nu naar een andere stad.

...en moet ik opzoeken bij een relatief recent draadje. (Eindeloos met die persoon uitgeprobeerd).
Wat me nog van bijstaat heeft het dacht ik te maken met de "SNI-F" leverstraat.
Reputatie 8
Teruggevonden draadje waar zaken anders lopen dan voorzien, en zie vervolgreacties < HIER >

M.b.t. de reacties van @jeltel (in diens vervolgreacties) komt die er met een Synology router niet uit, waarbij ikzelf met dezelfde router geen problemen ervaar, maar daarin dus schijnbaar in een andere soort achterliggende leverstraat zit dan die waarbij wordt gesproken in dat eerder genoemde Telfort draadje. Mijn reactie op die van @jeltel op het forum bij Synology, waar hij eerder die instellingen gebruikt die ik vanuit het begin van die draad en dat topic bij het Synology forum uiteenzet, maar er niet uitkomt. Mijn reactie < HIER >, en het begin van dat draadje als uitleg hoe de Experia Box te vervangen door een Synology router (en de Experia Box eventueel als 2e router er achter te hangen < HIER >

(Soms verwijzen aangegeven hyperlinks in de Telfort draadjes kennelijk niet meer exact naar de juiste posting, door tussentijdse herindeling van het forum ?? Maar met wat doorbladeren in die draad kom je er ook).
Reputatie 8
Badge +10
Even als test een "Telfort vreemd" modem hier aangesloten. Ik zit zelf op het SNI-F netwerk maar krijg zonder enig probleem binnen circa 5 minuten een IP uitgedeeld vanuit Telfort. Mijn inschatting is dan ook dat het een producteigenschap is van de hierboven genoemde Synology router. Andere gebruikers welke o.a. een Fritz!box gebruiken hebben geen problemen. Gezien de topicstarter nog geen specifiek modem heeft genoemd lijkt het mij zinvol om de discussie aangaande de Synology router hier te stoppen.

@Molsberg:
Om inzicht te krijgen in je vraagstelling, welk modem zou je willen gaan gebruiken?
Reputatie 8
Gezien de topicstarter nog geen specifiek modem heeft genoemd lijkt het mij zinvol om de discussie aangaande de Synology router hier te stoppen.
Jij vroeg zelf om uitleg nadat ik alleen maar meldde dat het in sommige gevallen niet lukt. ;)
Welke andere merken en types daar allemaal problemen mee zouden hebben is mij niet bekend, daar zijn me het aantal meldingen net te beperkt voor. Het eerste draadje waar ik naar verwees die aanvankelijk problemen had gaat om een heel ander model router, althans de gebruiker die het draadje startte. Maar daar heb ik geen ervaring mee als vergelijk.
Reputatie 8
Badge +10
Jij vroeg zelf om uitleg nadat ik alleen maar meldde dat het in sommige gevallen niet lukt. ;)
Welke andere merken en types daar allemaal problemen mee zouden hebben is mij niet bekend, daar zijn me het aantal meldingen net te beperkt voor. Het eerste draadje waar ik naar verwees die aanvankelijk problemen had gaat om een heel ander model router, althans de gebruiker die het draadje startte. Maar daar heb ik geen ervaring mee als vergelijk.

Dat weet ik, dat ik die vraag stelde, maar voor mij staat nog steeds niet vast dat er een "uitsluitingsbeleid" wordt gehanteerd door KPN/Telfort. Het blijft voor mij een broodje aap verhaal, waarbij ik heel erg geneigd ben het op ondeugdelijke configuratie te houden.
Reputatie 8
Voor mij staat het ook niet vast (nadat ik diepgaand op mogelijk verkeerde set-up heb uitgevraagd). Ik constateer alleen maar een aantal problemen die mensen specifiek melden m.b.t. een leverstraat wat kennelijk onder SNI-F valt.

Juist om die reden aangehaald in een set-up (met een Synology router) waar ikzelf geen problemen mee heb. Maar ik val schijnbaar niet in een " SNI-F" leverstraat, kennelijk die verschillen.

Jij geeft aan geen probleem te hebben met het verkrijgen van een IP-adres. Maar daar ligt het probleem niet. Met het aankoppelen van een "niet Tefort" router komt er uiteindelijk ook daar een IP-ades. Het gaat om de actieve services die dan nog ter beschikking staan. Onder ander met het aankoppelen van de Experia Box "erachter" als 2e router voor VOIP. En daar gaat het kennelijk dan alsnog verkeerd?
Heb je dat ook geprobeerd?
Reputatie 8
Badge +10
Nee, dat is door mij niet getest en ga ik ook niet proberen mede omdat dat ook niet wordt genoemd in de vraagstelling van de topicstarter. Router achter Router is overigens nooit een gelukkige oplossing.
Reputatie 1
@Babylonia: Dus antwoord op mijn vraag even samenvattend, Ik kan een eigen modem gebruiken. Voor internet en TV werkt dit (in de regel) zonder problemen. Voor telefonie moet ik wel handmatig gegevens instellen die Telfort alleen bij uitzondering vrijgeeft. Ik kan zelf deze gegevens met hulpsoftware uit het standaard Telfort modem uitlezen. correct?
Vraag ik me alleen nog af; krijg ik dan als klant geen problemen, aangezien ik eigenlijk gegevens uit de telfort apparatuur ontfutsel, die Telfort liever verborgen houdt voor eindconsumenten? Ik snap dat Telfort geen de technische support op een eigen modem kan bieden. Maar zijn er nog andere risico's/mogelijke problemen waar ik tegenaan loop bij gebruik van bv. een Fritzbox o.i.d.? Of zijn behalve de technische ondersteuning de voorwaarden gelijk als bij het gebruik van het Telfort modem?
Reputatie 8
Badge +10
Voor telefonie moet ik wel handmatig gegevens instellen die Telfort alleen bij uitzondering vrijgeeft. Ik kan zelf deze gegevens met hulpsoftware uit het standaard Telfort modem uitlezen. correct?

En sinds de laatste migratie van het telefonieplatform zijn ook deze gegevens afgeschermd en is het technisch niet meer mogelijk om de gegevens uit het modem te halen.
Reputatie 8
Voor telefonie moet ik wel handmatig gegevens instellen die Telfort alleen bij uitzondering vrijgeeft
Nee, Telfort geeft die gegevens niet vrij, ook niet met uitzondering.

Je zou de door Telfort geleverde Exeria Box modem/router in dat geval nog achter de eigen modem/router kunnen hangen ten behoeve van die telefonie (en je eigen modem/router als hoofd router kunnen inzetten). Alleen in het geval dat je in een "SNI-F" leverstraat valt, vanuit de meldingen van mensen die dat proberen, schijnt ook dat niet te kunnen.

In dat geval ben je aangewezen om echt de door Telfort geleverde Experia Box als hoofdrouter te gebruiken.
Daarmee telefoon (en TV) te gebruiken, en de rest van internet "door te geven" naar een eigen 2e router erachter.

Zelf zit ik niet in een "SNI-F" leverstraat gebied, maar heb om praktische redenen ook hier de Exeria Box als 1e router in gebruik, en een eigen 2e router erachter. Gewoon NAT achter NAT. En dat gaat prima. Gebruik een eigen NL-domein op mijn internetaansluiting, SSL certificaat, VPN-verbindingen, achterliggende bestandsservers op verschillende niveaus + webserver. Het werkt hier allemaal. Gamen doe ik niet, heb daar geen ervaring in.
Ik merkte bij mezelf dat NAT achter NAT een stuk trager werkte. Ik heb daarom via managed switches het internet/tv-signaal gesplitst. Internet is nu een stuk sneller.
Zie hier voor hoe ik dat voor elkaar gekregen heb:
http://www.johananvm.nl/internet/glasvezel-van-telfort-met-eigen-router-in-plaats-van-de-experiabox/
Reputatie 8
Ik merkte bij mezelf dat NAT achter NAT een stuk trager werkte.
Ervaring met diverse set-up, ook rechtstreeks.
Dat het trager zou zijn merk ik hier werkelijk niets van. (Glasvezel 100/100).

Mocht het zo zijn dat je eerder toevallig DMZ had ingesteld verwijzend naar de 2e router, is dat een slechte keus om in te zetten in de Experia Box. Dat geeft problemen. Overigens zijn er inmiddels voldoende vervolgreacties elders op het forum geplaatst hoe bijv. de SIP wachtwoord-gegevens van Telfort te onderscheppen en in eigen apparatuur in te zetten.
https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/fritzbox-7490-nieuwe-sip-instellingen-sinds-4-11-2-16-61858/index1.html#post529122

Reageer