beantwoord

Een router of switch switch mogelijk achter een Expedia box V10a

• 18 april 2019
  • 16 reacties
  • 628 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Goedemiddag.,

Ik heb van de week mijn pakket ontvangen echter zie ik op de Expedia box maar 3 LAN aansluitingen zitten. Ik heb in het pakket ook nog 2 TV ontvangers zitten.

Thuis heb ik 2 computers bedraad, mijn soundbar is bedraad i.v.m. radio, en dan dadelijk nog 2 TV ontvangers. Ergen kom ik poorten te kort.

Hoe is dit op te lossen. Ik weet namelijk niet of mijn huidige router (Draytek Victor V2130N) in te stellen is voor bijvoorbeeld alleen de bedraade computers. Of dat ik een switch dien aan te schaffen en zoja welke.

Is er iemand die mij van info kan voorzien. De monteur komt volgend week woensdag pas, misschien dat hij de oplossing en juiste apparatuur heeft.

Gr. Leon
icon

Beste antwoord door Galdor68 18 april 2019, 20:28

Als de bekabeling daarin voorziet is dat een optie. Als je 100Mb afneemt zou de combinatie switches zoals voorgesteld of 1 switch en een accespoint met 5ghz wifi en genoeg uitgangen een optie zijn.

De Draytek ondersteund zover ik tot nu toe gevonden heb geen IGMP ik heb dit met een eigen router ondervonden dat het voor itv wel van belang is.

Ik zou eerst je eigen idee uitproberen dan kan je altijd nog anders besluiten.
Wel 1 tip voor deze prijs vind je die switches niet zo snel.
Bekijk reactie

16 reacties

Jawel, een groot gevaar dat men niet van de switches afkomt.😁😁
Reputatie 8
Badge +19

Hoe is dit op te lossen. Ik weet namelijk niet of mijn huidige router (Draytek Victor V2130N) in te stellen is voor bijvoorbeeld alleen de bedraade computers. Of dat ik een switch dien aan te schaffen en zoja welke.

Deze...

https://m.webshop.telfort.nl/nl/227269/switch-netgear-gs105e/

Deze switch ondersteund IGMP snooping en dat is nodig om het iTV VLAN alleen op de poort door te sturen waar de TV-ontvanger op is aangesloten.
Zonder IGMP stuurt de multicasting het iTV VLAN door naar alle beschikbare LAN-poorten waardoor de TV-ontvangst in de soep loopt.

Is er iemand die mij van info kan voorzien. De monteur komt volgend week woensdag pas, misschien dat hij de oplossing en juiste apparatuur heeft.

Info en oplossing hierboven... 😉
Ik zou de switch zelf bestellen en er niet vanuit gaan dat de monteur er toevallig een bij zich heeft.
Als je de DHCP op de draytek uitzet is deze ongetwijfeld als switch/wifi accespunt in te zetten voor de computers. Of dit met tv goed gaat zal trial en error zijn gezien enkel 2,4 ghz wifi wel enigzins achterhaald.
De genoemde switch is voor bedraad aangesloten apparatuur het voordeligste alternatief.
Reputatie 1
Badge +1
Enterprise en/of Galdorf68, dan zou ik toch de computers op de Draytek kunnen aansluiten en de 2 tv ontvangers rechtstreeks op de Experia.

Of is het verstandiger om 2 switchesaan te schaffen 1 voor de computers en 1 voor de tv ontvangers. Ik hoor het wel.

Gr. Leon
Als de bekabeling daarin voorziet is dat een optie. Als je 100Mb afneemt zou de combinatie switches zoals voorgesteld of 1 switch en een accespoint met 5ghz wifi en genoeg uitgangen een optie zijn.

De Draytek ondersteund zover ik tot nu toe gevonden heb geen IGMP ik heb dit met een eigen router ondervonden dat het voor itv wel van belang is.

Ik zou eerst je eigen idee uitproberen dan kan je altijd nog anders besluiten.
Wel 1 tip voor deze prijs vind je die switches niet zo snel.
Reputatie 8
De Draytek ondersteund zover ik tot nu toe gevonden heb geen IGMP.
Toch wel.
Ik vind de instellingen ervoor terug in de handleiding van die router - blz. 67, 68.
https://data.kommago.nl/files/pdf/routershop_draytek_vigor_2130_handleiding_v1.pdf

Mogelijk is die DrayTek wel helemaal als vervanger voor de Experia Box in te zetten?
As het om een glasvezel aansluiting gaat, is die achter glasvezel te hangen, en met VLAN instellingen in te regelen. De DrayTek 2130Vn heeft ook eigen VOIP-opties aan boord.
(De topic starter heeft het over V2130n. Weet niet of hij dan eigenlijk 2130Vn bedoelt?)

Wel met een ander VOIP-account dan van Telfort, want Telfort geeft de SIP-gegevens niet prijs. En die zijn ook niet uit de V10A te achterhalen.
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Galdorf68,

Ik heb het echt over de Draytek Victor 2130n. Ik heb alleen zitten denken, kunnen 2 TV ontvangers rechtstreeks op de Experia Box V10a aangesloten worden. Dan houdt ik namelijk nog 1 poort over voor internet en deze dan te zetten naar de switch. Of zie ik het dan verkeerd.

Of bestaat de mogelijkheid om zowel tv ontvangers als computers op dezelfde switch tegelijkertijd aan te sluiten. Ik zag trouwens dat de Netgear 5 poorten heeft maar dat ik er maar 3 kan uitbreiden. Hoe zit dit.

Als ik twee switchesaan gebruik dien ik deze dan door te lussen? Bijvoorbeeld. Als er 1 in de meterkast en de 2e op de 1e verd. Of als ik de scheiding maak in de meterkast zat ik even aan het volgende te denken:

Internet
^
Experia box V10a
^
Switch voor de 2 TV ontvangers (1x BGg, 1x Zolder)
Switch voor de 3 bedraade componenten (2x BGG, 1x 1e verd.)

Ik zie graag een reactie tegemoet.

Gr. Leon
Reputatie 5
Badge +8
Hoi Leon, welkom hier. Dank aan iedereen voor de geboden oplossingen.

Ik sluit me ook bij Galdor aan. SLuit de ontvangers rechtstreeks op de Experiabox. Op de laatste vrije poort kun je dan de Draytek aansluit en als switch gebruiken waarop je dan we de 2 pc's kunt aansluiten. Het gevaar is alleen als je zowel een pc als itv op de Draitek aansluit, dan zou ik voor de Netgear gaan die wij aanbieden.

2 switches kan, maar dan zou ik voor een Netgear model met meer poorten gaan (8), is 10/15 euro duurder en je houdt het mooi makkelijk.
Reputatie 8
Het gevaar is alleen als je zowel een pc als itv op de Draitek aansluit, dan zou ik voor de Netgear gaan die wij aanbieden.
Ik zou niet weten waarom dat "een gevaar" zou zijn?
De DrayTek ondersteunt IGMP Snooping, en heeft feitelijk meer opties nog om in te stellen als zo'n Netgear switch, dus waarom zou je de mogelijkheden van die DrayTek niet gewoon benutten?

De DrayTek zou ik dan wel als "Access Point" instellen.
Werkt het als verlengstuk van de Experia Box V10A, kun je bovendien de WiFi ervan benutten.

Ik zag trouwens dat de Netgear 5 poorten heeft maar dat ik er maar 3 kan uitbreiden.
Hoe zit dit.

Een poortje is om de "toevoer" te regelen naar de switch.
Houd je dus 4 poorten over om andere apparaten erop aan te sluiten.

Of je een switch doolrust naar een 2e switch, dat kan als dat makkelijker voor je bekabeling uitkomt. Houd mogelijk dan wel altijd de volgorde van inschakelen van de switches in de gaten, gerekend vanaf het eerste aansluitpunt.
Ik zie het 'gevaar' ook niet op basis van de gevonden info.

De keuze van éen 8 poorts of twee 5 poorts switches is mede afhankelijk waar alles bij elkaar komt een tweede 5 poorts op een andere verdieping bijvoorbeeld kan heel veel kabel schelen.
Reputatie 5
Badge +8
Nou ja, een overweging die Leon even moet maken 😉
Reputatie 1
Badge +1
Hoi Alex. Ik snap het. Ik zal kijken wat mij het beste uitkomt.

Heb nog wel 1 andere vraag. In het pakket zit een UTP kabel voor de ITV. Nu wilde ik deze naar de zolder trekken in een PVC buis inclusief stekker, maar dat past niet. Zou ik deze af kunnen knippen en dan later een nieuwe stekker monteren? Zijn namelijk stekkers met een gele behuizing, hierdoor zie ik ook niet de juiste kleur codering helemaal duidelijk, of zou de monteur mij daar mee kunnen helpen.

Gr. Leon
Reputatie 5
Badge +8
Ja, daar ga ik wel vanuit. De meeste monteurs hebben hier een speciale tang voor, kan het niet met zekerheid zeggen omdat het niet in zijn werkopdracht staat. Ik verwacht echter wel dat hij dit voor je kan doen.
Houd dan wel rekening met extra kosten! Vooraf aangeven en overleggen.
Ik denk dat die kabel niet makkelijk is om een nieuwe stekker aan te zetten, ivm met de kern die gebruikt word en die is meestal zacht, voor aanknijp stekkertjes heb je een masieve kern nodig, zijn wel stekkertje voor zacht, maar mij is het nog niet fatsoenlijk gelukt om dit voor elkaar te krijgen.
Reputatie 8
Badge +19
Ik denk dat die kabel niet makkelijk is om een nieuwe stekker aan te zetten, ivm met de kern die gebruikt word en die is meestal zacht, voor aanknijp stekkertjes heb je een masieve kern nodig, zijn wel stekkertje voor zacht, maar mij is het nog niet fatsoenlijk gelukt om dit voor elkaar te krijgen.
Bedoel je met een 'zachte kern' een gevlochten draad i.p.v? een massieve kern..?
Een gevlochten draad heb ik nog niet eerder gezien in CAT-kabels.
De meeste (goedkope) kabels zijn CCA (Copper Clad Aluminum) en die hebben een vaste kern van aluminium met een heel dun laagje koper (voor de kleur, niet voor een betere kwaliteit).
En aluminium is harder dan koper dus het aanknijpen mag geen probleem zijn, ik heb er al honderden gemaakt.

Reageer