DSL oplevering op ander aderpaar....?

• 12 november 2016
  • 4 reacties
  • 283 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
M'n ouders hebben een KPN analoge lijn (BelBudget) en daarop Online ADSL2+. Aangezien Online de prijs bijna verdubbeld heeft (m'n ouders hadden nog een zeer oud abonnement), hebben ze besloten om over te stappen op Telfort Internet + Bellen. Gisteren was de oplevering. Na installatie van het Telfort modem kreeg ik keurig een ADSL2+ sync, maar geen IP-adres van de DHCP server. Na veelvuldig contact met de helpdesk bleek dat Telfort geen oplevering heeft gedaan op het primaire aderpaar (rood + blauw), maar op het 2e aderpaar (oranje + wit). (De verkregen DSL sync op het primaire aderpaar was dus nog van Online!) De bestaande PSTN lijn + bestaande (Online) DSL signaal zit op het rood/blauwe aderpaar en het was natuurlijk de bedoeling dat Telfort DIE lijn/signaal zou overnemen.

Vervolgens oranje/witte aderpaar aangesloten...géén signaal. Waarom moet het in godsnaam zo complex? Neem gewoon keurig de bestaande lijn over, zoals aangevraagd. Bij een DSL -> DSL migratie is het gebruikelijk om het bestaande signaal over te nemen. Gevraagd om opnieuw op te leveren op het rood/blauwe aderpaar, maar dat gaat vervolgens weer niet. Men gaat nu uitzoeken wat er mis is met het oranje/witte aderpaar.

Absoluut geen lekkere binnenkomer bij Telfort. :-(

@Telfort Support, kunnen jullie hierin nog iets betekenen? Ik zou het signaal véél liever op het primaire aderpaar zien, wat al zeker 30 jaar prima werkt.

4 reacties

Reputatie 8
Badge +2
Hi Roger,

Jammer dat de overstap zo stroef is verlopen. Ik kan me indenken dat je dit graag anders had gezien voor je ouders.

De 'overstap' wordt in gang gezet door een aanvraag. KPN kijkt vervolgens welk aderpaar er nog vrij is en zal daar het signaal op leveren. Kennelijk was het voor KPN makkelijker om de verbinding op het tweede aderpaar op te leveren. Op zich is dat helemaal niet vreemd of uitzonderlijk. Het is alleen jammer dat het signaal (om één of andere reden) ontbreekt. Ik vermoed dat dit iets met de 'patching' (of 'om steken') te maken heeft in de centrale. Graag kijk ik voor je na wat er precies aan de hand is als je de postcode, huisnummer en 06-nummer naar naar mij stuurt in een apart bericht. Indien mogelijk zal ik direct acties voor je uitzetten.

Bedankt alvast.
Reputatie 1
Badge
Hi Michael,

Het is inmiddels opgelost. Monteur is langs geweest en het oranje/witte aderpaar bleek niet aangesloten te zijn in de ISRA. Had daarom ook liever gezien dat het bestaande DSL signaal van Online overgenomen was door Telfort (op het rood/blauwe aderpaar). Maar het is gelukkig snel en goed opgelost. :-)

Groet, Roger
Reputatie 8
Badge +16
Hou wel even je opzegging bij Online in de gaten, het zou zomaar kunnen zijn dat Telfort de lijnovername niet goed heeft geregeld en je Online abbo niet heeft opgezegd!
Reputatie 1
Badge
Heb Telfort laten opzeggen, maar zekerheidshalve óók zelf nog separaat opgezegd bij Online. Eerst 1 maand opzegtermijn, maar omdat de prijs gestegen was van € 11,69 (zéér oud DSL abonnementje!) naar € 22,00 p/m en Online hen van die prijsverhoging niet op de hoogte heeft gebracht, kon ik per direct kosteloos ontbinden. (Automatische) E-mail met creditering is al binnen, nu nog wachten tot ze het ook daadwerkelijk terugstorten.

Reageer