DSL Media Down! Hoe krijg ik mijn goede verbinding terug?

• 5 juni 2017
  • 77 reacties
  • 2871 keer bekeken

Toon het eerste bericht

77 reacties

Reputatie 1
Nog niet zo goed. Eigenlijk lukt niets echt goed: thuiswerken, streamen van sonos/spotify of televisie & netflix. Enigszins wanhopig maar ik hoop dat Guidion kan helpen. Vorige keer was het plots weg ... maakt het niet eenvoudiger de oorzaak te vinden.

Zondag: 46 x down in 5 uur
maandag: 36x down in 5 uur
dinsdag: 39x down in 9 uur. Wat opvalt is dat de intervallen flink uiteen lopen vandaag.

Reputatie 7
Badge +7
Dat maakt de situatie inderdaad erg moeilijk houdbaar. Er is geen ruimte om de afspraak te versnellen, dus nog even volhouden is het devies. Vaak kan een monteur aan de hand van lijnmetingen wel een dieperliggende oorzaak vinden. Al is het natuurlijk lastiger als het probleem plots weg is. Ik houd het bezoek nauwlettend in de gaten. Vrijdag werk ik in de avond, dan zal ik meer kunnen zien. Excuses voor het huidige ongemak.
Reputatie 1
thx voor je bericht @Wieger - Telfort. Gisteren de hele dag ok, maar vandaag weer vaak eruit gevallen. We zien morgen verder!
Reputatie 1
Hoi @Wieger - Telfort, monteur is net geweest. Er bleek inderdaad een fout/ruis te zijn met de bekabeling in mn huis, vreemd dat dit na 10 jaar opeens zo opduikt. Maar hij heeft het verholpen en alle testen staan op groen.
Veel dank voor je snelle en adequate hulp Wieger, dit is voor mij een mooi voorbeeld van klanten echt helpen!! En kudos voor de monteur die het echt grondig heeft gedaan, echt topklasse!
Reputatie 7
Badge +7
Wat een mooi compliment zo voor het begin van het weekend! 😳 Heel fijn dat het pijnpunt naar boven is gekomen. Een kabel kan inderdaad na verloop van tijd sluiten en dit probleem veroorzaken.

Heb je bericht ook met de monteur gedeeld, zal die leuk vinden om te horen. Als ik nog iets voor je kan doen, dan hoor ik het graag van je. Fijn weekend!
Reputatie 8
Er bleek inderdaad een fout/ruis te zijn met de bekabeling in mn huis, vreemd dat dit na 10 jaar opeens zo opduikt.
Ben ik wel benieuwd welk stuk bekabeling binnen je huis de oorzaak van de problemen was?
Reputatie 1
Denk niet dat ik het goed kan reproduceren. Maar er zaten storingen in de pakketjes op de lijnen die vanaf de box id bijkeuken. Die box verdeelde de binnenkomende lijn (vanuit centrale meterkast op de gang van apptcompelx) naar drie interne lijnen. Maar die lijnen waren alsnok het goed zeg gelijk verdeeld en niet gesplit- alledrie gaven ze ruis op de meter.
Heeft twee vd drie er voor de zekerheid uitgehaald en ook bij de telefoonstekker een kabeltje vervangen.
Daarnaa zat er op de interne lijn 0 ruis, en bij hertest vanaf de berging probleemloos.
Reputatie 8
OK, die info geeft voldoende duidelijkheid.
In stukken tussen een ''...binnenkomende lijn (vanuit centrale meterkast op de gang van apptcompelx) naar drie interne lijnen." is feitelijk vóór je eigen daadwerkelijke aansluiting. Daar kun jezelf inerdaad weinig aan doen.
Reputatie 1
Huis is casco opgeleverd, heb er nooit zelf aan gerommeld en is blijkbaar indertijd gewoon niet goed opgeleverd. Ik kon dus wel uitsluiten dat het door mezelf kwam, maar wist niet of het aan de interne lijnen lag of de kast is buurt. Obv de vorige klachten indezelfde theead had dat ook gekund. Het rare blijft dat het 10 jaar goed gaat en dan opeens fout, een week later weer goed en dan na 10 mnd weer fout.
Reputatie 8
Het rare blijft dat het 10 jaar goed gaat en dan opeens fout, een week later weer goed en dan na 10 mnd weer fout.
Nou nee, zo raar is dat niet.
10 jaar geleden had internet niet de internetsnelheid van tegenwoordig, en werden er minder hoge eisen gesteld aan bekabeling. Met toenemende snelheden neemt de gevoeligheid voor storingen toe.

De enorme toename van allerlei draadloze signalen door de lucht en andere elektromagnetische storingsbronnen, hoe klein die invloed ook lijkt te zijn, heeft invloed op de data-signalen die door die kabels zelf heengaan als die bekabeling niet voldoet aan de specificaties welke nodig is voor tegenwoordig hoogfrequent internet data-verkeer. (Niet afgeschermde kabel pikt die mix aan signalen op als een "antenne", waarmee het internet data-verkeer in die kabel zelf negatief wordt beïnvloed).

Verder kunnen aansluitpunten corroderen. Tezamen met verminderde "klemspanning" (de vermindering van kracht dat kabels in aansluitpunten zijn vastgeschroefd of verbonden door een mate van "metaalmoeheid"), wat daarmee verslechterde omstandigheden zijn voor een goede data-doorgifte.

Er wordt uiteindelijk een "kantelpunt" bereikt dat de toename van "ruis" zodanig groot wordt, dat de verstoorde stroom aan internet data-packets niet meer gecorrigeerd kan worden, waardoor het internet dataverkeer met een modem/router uiteindelijk volledig gaat uitvallen.

Door een modem/router uit/in te schakelen of te resetten, kan dat voor korte of langere tijd net weer onder dat kantelpunt komen te liggen dat het nog goed gaat. Maar uiteindelijk zal die grens toch meer verschoven worden naar net boven dat kantelpunt, ofwel met toenemende storingen en uitval.
Reputatie 1
Dank weer wat geleerd. Ben er teveel een leek voor vermoed ik 🙂
Reputatie 1
Hi @Wieger - Telfort,
weekendje weggeweest en vanavond terug- lijkt toch meer aan de hand te zijn. ....mogelijk iets in het rapport terug te vinden wat kan helpen?
zo gaat het toch niet zo goed ...:(

Reputatie 8
Heel vervelend voor je. En kennelijk niet goed opgelost door die monteur.
Reputatie 7
Badge +7
Hey spikemaster, dat is een flinke tegenvaller. Had ik niet op gerekend. In het rapport gaf de monteur aan dat er een open contact was en hierdoor de sluiting op de kabels niet goed was. Dit heeft hij hersteld. De verbinding zelf meer schoon en foutloos. Om die reden wil ik je modem gaan vervangen. De kans is erg groot dat dit de boosdoener is. Wel las ik dat hij vanuit het originele israpunt de kabel naar een wandcontactdoos in een van je slaapkamers heeft doorgetrokken. Mocht de kabel in de muur niet goed zijn, dan kan dat ook nog de boosdoener zijn. Daar vind ik geen informatie over in het rapport.
Reputatie 1
Hi Wieger, ik had vorige week de modem ook tijdelijk id woonkamer om die theorie te testen- dezelfde problemen. Lijn vorige week getest en leek brandschoon, grondig getest door de monteur. Enige variabelen die resteren zijn modem en de buurtcentrale lijkt me... thx voor je hulp
Hi Wieger, ik had vorige week de modem ook tijdelijk id woonkamer om die theorie te testen- dezelfde problemen. Lijn vorige week getest en leek brandschoon, grondig getest door de monteur. Enige variabelen die resteren zijn modem en de buurtcentrale lijkt me... thx voor je hulp

Betekent dat dat de wandconctdoos in de woon- en in de slaapkamer beide op het isra punt zijn aangesloten.
Een verlenging vanaf je isra is al ongunstig, maar 2 wandconctdozen tegelijkertijd kan funest zijn.
Reputatie 1
Toen waren er drie wandcontactdozen op aangesloten. Dat gaf idd ruis, monteur heeft dit gereduceerd naar 1 wandcontactdoos. Daar is ie nu op aangesloten.
Reputatie 1
Overigens goed om te melden denk ik: de modem is niet altijd bereikbaar als ie telkens uitvalt. Er zijn momenten in een opstart vd modem dat ik de adminpage niet kan bereiken. Als alleen dsl wegvalt zou je dit miss niet verwachten? Anyway- ik heb nu geen zak aan mn internet want hij start om de 2 minuten opnieuw op. 55 restarts tussen 2119 en 2345 alleen al ...
Reputatie 7
Badge +7
Het is inderdaad ontzettend lastig internetten met zoveel herstarts per avond. Vandaag wordt je vervangende modem afgeleverd. Hiermee hoop ik verbetering te zien, zeker omdat je aangeeft dan niet in het modem in te kunnen loggen. Via een privébericht heb ik je de T&T code gestuurd.
Reputatie 1
Hoi Wieger, dank voor je snelle actie, hulde!
Net modem in ontvangst, geinstalleeerd en... al sinds de installatie 20 min geleden nog geen downtime! Voelt als een hele overwinning.
Snelheid is nog niet even hoog als hiervoor, begon op 6 Mbps down en nu op 13. Maar heb op forum gelezen over het intrainen dus ik wacht geduldig af. 😉 Ik bevestig na het weekend nog ff.
Reputatie 1
kleine update: 0 keer down sinds installatie. hatseflats. Nogmaals dank voor de hulp, en ik sta bij mn eerdere complimenten.
Reputatie 7
Badge +7
Hey spikemaster, goed om te horen. Zullen we het voor de zekerheid even een weekje aankijken? Wat betreft je snelheid; je modem haalt 110mbit binnen. Ik kan de 6mbit en 13mbit niet verklaren. Zag je dit in het modem zelf terug?
Reputatie 1
ha Wieger, so far so good! Een week geen onderbrekingen 🆒. De snelheden had ik op basis van een speedtest (beta.speetest,net) aangegeven, hieronder wat de modem aangeeft.

Reputatie 7
Badge +7
Kijk eens aan! Hier doe ik het voor! Deze waarden zijn top. Mooie uptime ook over de afgelopen week. Gezien de hoeveelheid onderbrekingen hiervoor, is het opgelost! Bedankt voor de terugkoppeling.
Badge +1
Een half jaar geleden had ik een hele stabiele 103/31 Mib/s verbinding die plotsklaps naar beneden donderde naar een krappe 90/9 Mib/s. Er is echt alles aan gedaan (wat alles is te lezen in dit forum onderdeel) om de oude snelheid weer terug te krijgen hetgeen dus niet gelukt is en ik- onder protest- met een 90/9 Mib/s tevreden moet zijn. De prijs van internet stijgt iedere keer en de snelheid daalt iedere keer. Kunt u dat nog volgen?

Er is wel een voordeel met diegene dat de verbinding er niet iedere keer uitklapt 🙂

Reageer