DSL- en internetlampje branden niet

• 17 maart 2012
  • 7 reacties
  • 2109 keer bekeken

Badge
Ik heb in februari een internetabonnement bij Telfort genomen. De (geschatte) opleverdatum was dacht ik 29 februari. En het was geloof ik zaterdag, 1 week geleden, toen ik het modem probeerde aan te sluiten. Er staat in de handleiding dat de lampjes "power", "dsl" en "internet" moeten gaan branden binnen maximaal 5 minuten. Bij mij brandden alleen "power" en 'Wlan/wps". Ik heb het in de woonkamer aangesloten op zo'n 4-gaten-stopcontact. Er zijn er 2 boven elkaar, heb ze allebei uitgeprobeerd. Misschien ga ik vandaag nog even in de meterkast kijken (buitenshuis) of daar misschien iets mogelijk is, maar ik start toch alvast even deze topic.

Nu zit ik op de dongel (met prepaid internet) van kpn, ter overbrugging (ik wist vanaf het begin dat het even kon duren voor het internet aangesloten zou zijn).

Een ander probleem, wat niet direct met Telfort te maken heeft, is de vreselijk onhandige plek van de aansluiting. Ik moet dus de adapter erbij aansluiten en die moet nog los ergens in een stopcontact. Het dichtstbijzijnde stopcontact zit bij de woonkamerdeur, terwijl de telefoonlijn aan de andere zijde van de deur zit. Dit betekent dat ik het modem voor de deur moet zetten, met snoeren van beperkte grootte. Dat is geen doen. Het enige wat ik mogelijk kan doen is een verlengsnoer kopen en dat dan boven de deur laten lopen tot aan het stopcontact en dan misschien met plakband afplakken ofzo 😞. Ik vraag me echter af of het wel verstandig is om zo'n verlengsnoer erbij te halen.

Voor de duidelijkheid: bij het proberen aan te sluiten van het modem, heb ik ook de adapter aangesloten, zoals in de handleiding staat.

7 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Allereerst is het belangrijk om uit te zoeken waar de kpn-hoofdaansluiting zit. Dit heet "isra-punt".
[attachment=0:1jio3smv]israpunt_new.jpg[/attachment:1jio3smv]

Als je het isra-punt gevonden hebt, kun je daar het beste je modem op aansluiten zoals vermeld in de Telfort installatiehandleiding. Zie bijvoorbeeld: http://downloads.telfort.nl/telfort/handleiding/Internet%20HW%2006-08.pdf

In sommige gevallen levert Telfort op een zogenaamd "tweede aderpaar".
Controleren aderparen
Badge
Helaas, in de meterkast zie ik niks waar het (ook) op aangesloten kan worden, dus het zal toch in de woonkamer moeten. Ik begin het vaag te vinden dat de woningbouwvereniging mij niet gewaarschuwd heeft over deze zeer onhandige aansluiting, want zoals het er nu dus naar uitziet, kan ik m'n modem (met snoeren) alleen voor de woonkamer-deur zetten, op het looppad. Ik was mij er eerder niet van bewust dat er nog een extra stopcontact nodig zou zijn.
Badge +7
Graag ontvang ik uw postcode, huisnummer en 06-nummer zodat ik dit voor u kan nakijken.

Henk
Badge
Eerder deze maand stuurde ik een privebericht, maar heb hier geen antwoord op gekregen. Dan lees ik net dat er op priveberichten niet gereageerd wordt. Ik kopieer bij deze m'n bericht hier:

Ik heb inmiddels een tijdje internet. Graag zou ik willen weten of ik korting kan krijgen op 1 maand van het abonnement. De doorgegeven opleverdatum van telfort was geloof ik 29 februari en de dag dat de monteur langskwam was, als ik het goed heb, woensdag 4 april.
Ook heb ik nog een klein vraagje: het dsl-lampje van het modem brandt oranje en 3 andere lampjes groen. Wat betekent het dat dsl oranje brandt en niet groen?
Reputatie 8
Badge +16
Oranje betekent dat je ADSL hebt. Het lampje kleurt groen bij een VDSL-verbinding.
Badge
ok, dank voor het antwoorden.
Reputatie 4
Badge +3
@Olga1983,

Mijn excuses voor het uitblijven van een reactie. Aankomende factuur worden er geen abonnementskosten in rekening gebracht.

Henk

Reageer