beantwoord

Draytek router ontavngt geen WAN adres (glasvezel)

• 15 januari 2017
  • 14 reacties
  • 5252 keer bekeken

Aantal weken geleden mijn glasvezelverbinding aangesloten. In eerste instantie alles aangesloten met de bijgeleverde componenten. Als modem een Experia box 10 (ZTE H369A). Internet en IPTV functioneren.

De laatste dagen aan het experimenteren met een Draytek router. Hierbij is de WAN poort van de Draytek router aangesloten op de glasvezel converter (router is dus met koper aangesloten). Echter krijgt de router geen IP adres toegewezen:(.

Op verschillende forums rondgekeken. Onderstaand de instellingen die (denk ik) bij Telfort glasvezel zouden moeten werken:

Telfort instellingen
WAN op DHCP
VLAN 34 t.b.v. internet
VLAN 4 t.b.v. tv (routed of briged nog niet naar gekeken)

Bovenstaande opties geprobeerd, zie ook de bijgevoegde printscreens. Onderstaande gegevens ook nog geprobeerd. Echter tot op heden nog geen IP adres…

Extra geprobeerde opties
- WAN VLAN tag 6 (KPN);
- WAN PPPoE;
- Gebruikersnaam invullen (iets invullen zodat veld niet leeg blijft);
- MAC adres van de Experia box clonen;
- MTU verlaagd naar 1442;
- Verbinding snelheid handmatig ingeven i.p.v. auto negotiation;
- Router naam en domein invullen;

Wat doe ik verkeerd, heeft iemand misschien nog ideeën of tips?
icon

Beste antwoord door iknl 5 maart 2017, 17:31

Ondertussen werkt alles. Zowel internet als routed IPTV. Het duurt (lijkt het) inderdaad 24 uur voordat een IP adres wordt gegeven. Onderstaand een samenvatting van de instellingen. Geen MAC adressen gekloond…

1) WAN, General setup, VLAN tag 34 (internet) (WAN aansluiting waar netwerkkabel is aangesloten);
2) WAN, Internet setup, alles auto, geen gebruiker en wachtwoord nodig;
3) WAN, Internet setup, Advanced, WAN5 option 60 ASCII IPTV_RG (is een virtueel WAN);
4) WAN, Multi-PVC/LAN, WAN5, VLAN tag 4 (TV), Open WAN interface for IPTV, auto IP (is een virtueel WAN);
5) LAN, General setup, Advanced, LAN1 option 60 ASCII IPTV_RG & LAN1 option 28 Adress 192.168.1.255 (DHCP van 192.168.1.1);
6) LAN, Static Route, 213.75.112.0 255.255.248.0 (Server KPN) 10.29.128.1 (WAN IP) WAN5;
7) Applications, IGM, enable IGM Proxy PVC/VLAN, enable IGMP Snooping, enable IGMP Fast Leave;

Bedankt voor alle reacties! Sites die mij ook geholpen hebben:
http://netwerkje.com/routed-iptv
https://venxir.tweakblogs.net/blog/12507/kpn-glasvezel-via-pfsense
Bekijk reactie

14 reacties

Reputatie 8
Ik ken de DrayTek niet, maar een aantal instellingen komen me vreemd over.

Plaatje 1
De VLAN instelling voor schijnbaar een "WAN-poort" (WAN 2) ???

Plaatje 2
Wat is er onder de 2e tab in te stellen "Static or Dynamic IP" ???
In ieder geval geldt voor Telfort geen PPPoE instelling voor de WAN connectie.

Voor instellingen die werken, --weliswaar met een andere router--, heb je mogelijk wat steun aan de settings gegeven in de volgende reactie < HIER >. Lees ook de reacties ervoor en erna.

Voor een "Asus" router waarbij geen aanvullende "tagged" en "untagged" instellingen zijn in te voeren, schijnt de volgende instelling daarbij dan toch een werkende IP-TV op te leveren,
zie < deze reactie >
Reputatie 8
Aanvullend:

Indien je aansluiting in een zogenaamde "SNI-F leverstraat" is onderverdeeld, kan het tot 10 minuten duren voordat een WAN IP-adres is toegekend nadat je van router bent gewisseld (van Experia Box V10 naar Draytek of andersom).
----> De leasetijd van een WAN IP bij "SNI-F" = 600 sec. ofwel 10 minuten. (Herkenbaar bij logging data van de router).

Uiteraard wel alleen een WAN IP-adres toewijzing met de correcte instellingen van de DrayTek router.

Kenmerkend voor een "SNI-F leverstraat" is dat je hetzelfde WAN IP-adres krijgt toegewezen, ongeacht welke router wordt gebruikt. Dus je WAN IP-adres is gekoppeld aan "je huis internetconnectie".

Bij een "LB-A leverstraat" is het WAN IP-adres gekoppeld aan het MAC adres van de router. Sluit je een andere router aan (met een ander MAC-adres), wordt ook een ander WAN IP-adres toegewezen wat verder "vast" aan die router gekoppeld blijft, als je na enkele weken dezelfde router nog weer eens opnieuw gebruikt. (Of aansluit bij een kennis van je in dezelfde wijk/buurt met Telfort internet aansluiting).

Om voorgaande redenen heeft het clonen van het MAC adres van de Experia naar een DrayTek geen zin.
Met het achterliggende netwerksysteem werkt dat eerder averechts in de herkenning en koppeling welke router wordt ingezet, dan dat het een positief effect heeft. (Heb wel eens in berichten gelezen dat het dan tot 24 uur kan duren dat een WAN IP-adres wordt hersteld).

Andere verschillen LB-A versus SNI-F:
https://forum.telfort.nl/bestellen-ontvangen-335/ziggo-internetbellen-voor-10-euro-62506/index1.html#post529964

https://forum.telfort.nl/internet-267/glasvezel-slechte-snelheden-intern-netwerk-slecht-bereik-wifi-slechte-snelheden-wifi-63547/index1.html#post534879
Volgens mij krijg je van Telfort als je twee DHCP requests (voor vlan 4 en voor vlan 34) inschiet met hetzelfde MAC adres maar 1 IP. Oplossing is voor 1 van de verbindingen het MAC adres te spoofen.
Reputatie 8
Er is maar één internet verbinding (één WAN-poort) waar een MAC-adres voor geldt.
Dat MAC-adres kun je origineel laten of overnemen (spoofen) van de Experia Box.
Maar zoals geschreven, zorgt dat spoofen voor meer problemen dan dat het functioneel iets oplevert.
Iemand die dat eerder deed moest telkens 24 uur wachten voordat die een internet WAN IP-adres kreeg toegewezen.

Het VLAN voor TV levert doorgaans juist weinig problemen op.
Voorop gesteld dat in een router de juiste functionaliteiten en instellingen mogelijk zijn.
TV-ontvangst is dan het eerste wat "werkend" opkomt. Nog voordat men een "normale" internetverbinding heeft.
Er is maar één internet verbinding (één WAN-poort) waar een MAC-adres voor geldt.
Dat MAC-adres kun je origineel laten of overnemen (spoofen) van de Experia Box.
Maar zoals geschreven, zorgt dat spoofen voor meer problemen dan dat het functioneel iets oplevert.
Iemand die dat eerder deed moest telkens 24 uur wachten voordat die een internet WAN IP-adres kreeg toegewezen.

Het VLAN voor TV levert juist geen problemen op.
Dat is (met de juiste router functionaliteiten en instellingen) het eerste wat "werkend" opkomt.

Als je twee vlans definieert op je WAN poort, dan heb je twee logische verbindingen over 1 fysieke interface. De routers doet op beide logische verbindingen een DHCP verzoek. Op vlan34 krijg je als het goed gaat je publieke IP, op vlan4 een 10.x.x.x private IP. Maar zoals ik al stelde krijg je alleen 2 IP's als je beide DHCP requests met verschillende MAC adressen doet. Dus op 1 van de vlans moet je het MAC adres spoofen.
Reputatie 8
Badge +17
Dus, het werkt nu?
Reputatie 8
In de Experia Box V8 heb ik bij de status info wel twee verschillende MAC-adressen gevonden.
Éénje voor het internet ---> WAN MAC Address,
en ééntje voor ---> iTV WAN MAC Address.

Bij een Synology router is er slechts één mogelijkheid een ander WAN MAC-adres in te stellen.
Die geeft de "andere" VLAN's (met iTV) zo door naar de betreffende LAN-poorten.

Vraag me af of dat als zodanig verschillend is in te stellen in de DrayTek router voor de WAN-poort?
Heb even naar een manual gezocht voor een willekeurig model Vigor 2830
www.draytek.com/ftp/Vigor2830/Manual/UG-Vigor2830-V1.01.pdf

Die geeft voor haar WAN-poort, 8 in te stellen IP-mogelijkheden. Met ander MAC adres.
Maar of dat dan voor die 8 IP-adressen is in te stellen, of ééntje, en of het slechts om 8 te wisselen WAN IP "profielen" gaat, is me niet duidelijk. In ieder geval voor de topic starter het proberen waard. blz. 44
Ondertussen werkt alles. Zowel internet als routed IPTV. Het duurt (lijkt het) inderdaad 24 uur voordat een IP adres wordt gegeven. Onderstaand een samenvatting van de instellingen. Geen MAC adressen gekloond…

1) WAN, General setup, VLAN tag 34 (internet) (WAN aansluiting waar netwerkkabel is aangesloten);
2) WAN, Internet setup, alles auto, geen gebruiker en wachtwoord nodig;
3) WAN, Internet setup, Advanced, WAN5 option 60 ASCII IPTV_RG (is een virtueel WAN);
4) WAN, Multi-PVC/LAN, WAN5, VLAN tag 4 (TV), Open WAN interface for IPTV, auto IP (is een virtueel WAN);
5) LAN, General setup, Advanced, LAN1 option 60 ASCII IPTV_RG & LAN1 option 28 Adress 192.168.1.255 (DHCP van 192.168.1.1);
6) LAN, Static Route, 213.75.112.0 255.255.248.0 (Server KPN) 10.29.128.1 (WAN IP) WAN5;
7) Applications, IGM, enable IGM Proxy PVC/VLAN, enable IGMP Snooping, enable IGMP Fast Leave;

Bedankt voor alle reacties! Sites die mij ook geholpen hebben:
http://netwerkje.com/routed-iptv
https://venxir.tweakblogs.net/blog/12507/kpn-glasvezel-via-pfsense
Reputatie 8
Bedankt voor je terugmelding.
Ik heb ook een aantal weken gedraaid met zo'n static route voor het IPTV verkeer. Maar eens in de zoveel weken en vaak na een reboot wisselt het IP adres op VLAN4 en moet je dus je static route aanpassen. Ik heb nu in DHCP option 55 gevraagd of telfort DHCP option 121 wil terugsturen. Hierin staat de static route en mijn router snapt dit en voegt dit nu automatisch toe.
Badge +1
Aantal weken geleden mijn glasvezelverbinding aangesloten. In eerste instantie alles aangesloten met de bijgeleverde componenten. Als modem een Experia box 10 (ZTE H369A). Internet en IPTV functioneren.

De laatste dagen aan het experimenteren met een Draytek router. Hierbij is de WAN poort van de Draytek router aangesloten op de glasvezel converter (router is dus met koper aangesloten). Echter krijgt de router geen IP adres toegewezen:(.

Ik heb jouw info gelezen en zit met eenzelfde euvel. Althans ik krijg gewoon internet op mijn Draytek 2925 maar zit nog met telefonie in mijn maag. Heb jij dit werkend ? zo ja heb je de EB10 achter je Draytek gehangen voor telefonie? TV neem ik niet af van telfort.
Hoi error 33, ik heb geen telefonie. Gaat dit ook via een apart VLAN? Of weet je dit niet? Zou ik ook even moeten gaan zoeken...
Ik heb ook een aantal weken gedraaid met zo'n static route voor het IPTV verkeer. Maar eens in de zoveel weken en vaak na een reboot wisselt het IP adres op VLAN4 en moet je dus je static route aanpassen. Ik heb nu in DHCP option 55 gevraagd of telfort DHCP option 121 wil terugsturen. Hierin staat de static route en mijn router snapt dit en voegt dit nu automatisch toe.

Hoi Martin, toch nieuwsgierig hoe je dit gedaan hebt.
1) Option 55 aan de WAN kant denk ik? Of aan de LAN kant?
2) Wat geef je dan mee als data type aan dit commando?
Kleine aanvulling.

Onderstaande stap, mag/kan vervallen:

Hiervoor in de plaats kan het RIP protocol onder LAN, General setup, Detail Page worden geactiveerd. Hierdoor herkent de Draytek router automatisch de benodigde static route.

Reageer