Downloadsnelheid plots lager!!!

• 16 mei 2012
  • 32 reacties
  • 10051 keer bekeken

Heb op dit moment een probleem met Telfort Internet. Sinds eerste week maart is mijn download snelheid een stuk lager dan de 2 maanden ervoor. Sinds begin dit jaar heb ik mijn abbo verlengd en hiermee een nieuw modem ontvangen en van 20Mbit naar 25 Mbit gegaan. Ook de snelheid ging iets omhoog tov vorig abbo. Haalde een mooie 20 - 22Mbit. Op dit moment nog maar 14 - 16 Mbit.

Onderstaande even een opsomming van alles wat er tot nu gebeurd is:

Volgende is via Forum van Tweakers.net gegaan.

zaterdag 17 maart 2012 eerste bericht dat snelheid stuk lager is.
maandag 19 maart 2012 verzoek voor het doorgeven van postcode, huisnummer en 06-nummer.
vrijdag 23 maart 2012 mijn gegevens verstrekt aan Webcare via DM.
vrijdag 23 maart 2012 reactie van Webcare: verbinding een reset van DLM gegeven.
maandag 02 april 2012 nogmaals contact gezocht dat bovenstaande niet tot gewenste resultaat geleden heeft.
maandag 02 april 2012 reactie van Webcare: er wordt contact opgenomen
woensdag 11 april 2012 wederom contact gezocht omdat er nog steeds geen contact met ons is opgenomen.
donderdag 12 april 2012 reactie van Webcare: sorry, gaan het doorgeven en er wordt contact opgenomen.

Hierna enkele dagen gewacht…niets meer vernomen van Webcare of Telfort.

Daarna op 18 en 19 april een mail conversatie gehad met de klantenservice van Telfort. Hier zijn wij dan ook niet veel verder mee gekomen. Ze houden alleen maar vast aan de op dit moment geldende maximale snelheid en doen verder niks om tot een oplossing te komen. Op een reactie van mij aan hun dat zij een wijziging hebben gemaakt in het nadeel van mij en ik dus mijn abbo wil opzeggen komt geen reactie.

Toen op 26 april een klachtenbrief aangetekend verzonden naar Telfort. Deze is op 27 april daar afgeleverd. Hierin hebben wij ons verhaal gedaan met als oplossing het onbinden van het abbo, komt wederom geen reactie.

Wij vinden het zeer vervelend dat je in deze situatie als consument tegen de muur staat en je niks kunt doen, Telfort doet dan verder ook niks en houd zich niet aan de afspraken. Bellen niet terug ed.

Heeft er nog iemand hier deze ervaringen met Telfort. Voor mij is het af... het is nu ontbinden en anders zeker op het eind contract en nooit maar dan ook nooit meer iets van Telfort bij ons in huis. Zal het dan ook zeker niet aanbevelen.

Telfort waarom komen jullie afspraken niet na en wordt er niet gereageerd op een aangetekende brief, kom eens op en erken deze fout(en) en ontbind dit contract.

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Welke snelheid geeft de Telfort postcodecheck aan als haalbare snelheid op jouw adres?
Op dit moment 16Mbit, dit was voor een paar weken zelf maar 14Mbit. Toen ik het Abbo afsloot gaf hij 18 - 20 Mbit en dit heb ik de eerste 2 maanden ook gewoon gehaald.

Inmiddels heeft webcare al telefonisch contact met mij opgenomen over deze zaak en nemen het in behandeling...
Ook ik heb hier last van
Betaal voor een 20mb/s verbinding, ik kan maximaal 16mb/s halen, en ik krijg uiteindelijk maar 9mb/s.

Ik heb de postcodecheck niet gedaan, de maximaal 16mb/s komt uit de informatie in mijn router control panel.
Toch jammer dit, en al helemaal als ik zie dat de nieuwe firmware alles alleen maar erger gemaakt heeft.

Graag volgende keer een e-mail sturen met daarin informatie en datums. Het is handig om te weten wanneer mijn IP veranderd, ping veranderd, en mijn download snelheid omlaag gaat.
@carismagdi

Ik heb precies hetzelfde probleem, mijn snelheid is ook vele malen lager uitgevallen. Had eerst een dl snelheid van 2900 kb p/s nu is dat net aan 1400 kb p/s.
Telfort heb ik reeds gemaild wat er kan zijn, wacht op reactie van hun kant.
Reputatie 8
Badge +16
Als je problemen hebt met de downloadsnelheid, is het handig als je het volgende vermeldt:

- welke snelheid geeft de Telfort postcodecheck aan als haalbare snelheid op jouw adres?

- welke snelheid geeft je modem aan op de statuspagina?

- hoe test je de downloadsnelheid?

Als het modem de juiste snelheid aangeeft, zit het probleem vaak in het thuisnetwerk of de manier van testen.
Badge +1
Hier hetzelfde geval: Ik heb een 6Mb abbo. Sinds een jaar of zo merkte ik dat de snelheid omhoog was naar 8Mb. Mooi, zonder extra kosten, goeie service... Nu ineens sinds een maand of 2 (??) merk ik bij het downloaden dat ik de 8Mb niet meer haal.
Bij controle stond zelfs een keer de max snelheid IN MIJN MODEM! op 3,5 Mb. Na een reset op 5,7 Mb en momenteel na diverse resets op 6,4 Mb.
Diverse mails naar Telfort worden wel snel beantwoord met de standaard probleemoplossingen over het ISRA punt e.d. Maar daar is niets aan veranderd.
Het toeval wil dat mijn buurvrouw ook Telfort heeft en een nieuw modem. Die haalde eerst ook 8Mb, we hebben de bewijzen ervoor. En nu heeft zij ook ineens 6Mb.
De mail van gisteren naar Telfort leverde weer niets op: Tja, u heeft nu eenmaal recht op 6Mb en die heeft u... wat zeurt u nu?
Op mijn vraag een mail te sturen van een adres die ik kan beantwoorden doen ze niet aan, helaas. Anders zou ik de schermafdrukjes kunnen mailen.
We gaan morgen denk ik maar eens bellen, want mijn buurvrouw heeft nl wel recht op 8Mb verbinding, want die zit nog niet zo lang bij Telfort.
Ik moet zeggen dat mij dit zwaar tegenvalt van Telfort want tot voor kort had ik nooit problemen, en de kleine probleempjes die er waren werden snel en naar wens opgelost... Mogelijk zit er een ander bestuur of leidinggevende??? http://forum.telfort.nl/images/smilies/mad.png
Gisteren met Telfort contact gehad, na modemreset en aanpassing in pc werkt alles weer naar behoren.
Vriendelijke medewerker van Telfort, mij goed geholpen. Dank daarvoor.
Wat een geluksvogels zijn jullie!
Volgens telfort zou mijn verbinding tot 27Mb kunnen gaan. Al jaren zit ik ergens rond de 8Mb, terwijl ik betaal voor 20Mb. Sinds enige weken heb ik de geweldige snelheid van 3.5 Mb.Doet me denken aan het inbeltijdperk.
Emails verstuurd naar klantenservice, maar die zijn kennelijk vanwege de trage verbinding nog niet aangekomen.....
Recent een 'upgrade' besteld van het oude 20mbit-abonnement naar het Standaard Internet abonnement (25/3mbit).

Ik log regelmatig in in m'n Zyxel modem/router en heb in de jaren dat ik klant ben bij Telfort altijd strak 20/1mbps bij de DSL status gezien.
Na de bestelling bijna dagelijks de snelheden gecheckt (uit ongeduld), en telkens dezelfde 20/1mbps. Tot het moment dat ik het mailtje kreeg dat mijn nieuwe abonnement geactiveerd was.*Toen stond er ineens 15004kbps/1030kbps.

Niet bepaald de upgrade die ik had verwacht. Als ik eea zo lees, kan ik mijn upgrade beter cancelen. Ik heb de klantenservice gemaild (met het expliciete verzoek om onzin over 'afstand tot de centrale' achterwege te laten) en ben benieuwd waarmee ze komen.
............................ben benieuwd waarmee ze komen.

met DLM. 15000/1000 is het startprofiel van je nieuwe verbinding. Zoek maar eens op DLM.
met DLM. 15000/1000 is het startprofiel van je nieuwe verbinding. Zoek maar eens op DLM.
So I *see.

Ik geef toe dat geduld hier misschien een schonere zaak was geweest, maar het had natuurlijk ook geen kwaad gekund om een simpele regel als 'Uw internetverbinding zal wellicht tijdelijk langzamer zijn' toe te voegen aan het activatiemailtje.

Ik had al bijna een abonnement bij Ziggo besteld ;-)

Enfin, in ieder geval bedankt voor de verwijzing naar DLM.
Je kan in je modem zien wat je lijn straks aan kan:
(Maintenance -} Diagnostic -} DSL Line Status)
current rate upstream en downstream: ........kbps
en
attainable rate upstream en downstream: ..........kbps
Je kan in je modem zien wat je lijn straks aan kan:
(Maintenance -} Diagnostic -} DSL Line Status)
current rate upstream en downstream: ........kbps
en
attainable rate upstream en downstream: ..........kbps

Met de nieuwere Zyxel wellicht. Ik heb nog een P2602 (het 'zilveren' modem) die me de de volgende data teruggeeft:

noise margin upstream: 6 dBm
output power downstream: 16 dBm
attenuation upstream: 1 dBm
tone** 0- 31: 00 00 00 07 8a bc cc dd dd dd dd cc cb bc ba 86
tone* 32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 17 dBm
output power upstream: 12 dBm
attenuation downstream: 9 dBm
tone 32- 63 [etc.]

Als ik me niet vergis zijn dat prima waarden en zou 25/3 wel te halen moeten zijn.
Update: elke dag gecheckt, elke dag strak 15.000 / 1030kbps.

Niet bepaald wat je verwacht, als je bijna twee weken terug dit te lezen krijgt (reply op m'n eerdere klacht): "
Om het signaal stabiel te houden maakt Telfort gebruik van Dynamic Line Management (DLM). DLM zorgt ervoor dat het de snelheid van de verbinding automatisch verlaagt wanneer de verbinding instabiel is. Hierdoor is de kans op een instabiele verbinding/ klapperende lijn dus minder.

DLM verlaagt automatisch de snelheid van de lijn. Dit gebeurt in stappen. Wanneer DLM de snelheid heeft gevonden waarop de verbinding stabiel blijft wordt deze daarop vastgezet.

Op het moment dat de DLM reset wordt uitgevoerd en de snelheid valt laag uit wordt de hij (sic) redelijk snel verhoogd. Het zou goed kunnen dat de lijn dan alsnog instabiel wordt omdat bijvoorbeeld de afstand tot de wijkverdeler te groot is om de maximale snelheid te halen. Het zal 7 dagen duren voordat de juiste snelheid is bereikt en vastgezet."

Klantenservice gebeld en daar werd mij verteld dat mijn abonnement nog steeds op 20/1mbit stond. Dit overigens pas na herhaaldelijk te hebben gesuggereerd dat ik zelfs maar 12mbit zou kunnen halen (over de upstream repte hij uiteraard niet), ondanks herhaaldelijke stellige mededelingen mijnerzijds dat ik toch echt - tot het mailtje dat m'n Telfort Standaard Internet geactiveerd werd - strak 20/1mbit haalde. 
Natuurlijk kon de, op zich vriendelijke, helpdesker me uiteindelijk niet verder helpen (waar ben je anders helpdesker voor) en moet ik via het vooralsnog onvindbare klachtenformulier via de administratie een ticket laten aanmaken. Of zoiets.

Dit zal ongetwijfeld een klein technisch issue zijn, maar wat service betreft scoort Telfort hier absoluut geen punten.
Badge
Je kan in je modem zien wat je lijn straks aan kan: (Maintenance -} Diagnostic -} DSL Line Status) current rate upstream en downstream: ........kbps en attainable rate upstream en downstream: ..........kbps Met de nieuwere Zyxel wellicht. Ik heb nog een P2602 (het 'zilveren' modem) die me de de volgende data teruggeeft: noise margin upstream: 6 dBm output power downstream: 16 dBm attenuation upstream: 1 dBm tone** 0- 31: 00 00 00 07 8a bc cc dd dd dd dd cc cb bc ba 86 tone* 32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 noise margin downstream: 17 dBm output power upstream: 12 dBm attenuation downstream: 9 dBm tone 32- 63 [etc.] Als ik me niet vergis zijn dat prima waarden en zou 25/3 wel te halen moeten zijn.

DLM is alleen van toepassing bij VDSL-verbindingen. Het startprofiel is voor zover ik weet zelfs 18000/1000.

Normaal gesproken krijg je een nieuw modem bij verlenging of migratie van de verbinding. Ik lees dat je nog een ADSL-modem gebruikt (ZyXEL P-2602HW). Is VDSL wel beschikbaar? Welke snelheid kun je volgens de postcodecheck halen?
Reputatie 8
Badge +16
DLM is alleen van toepassing bij VDSL-verbindingen.

Ik weet niet van wie je deze informatie hebt... maar ik heb gewoon DLM op mijn ADSL-lijn zitten.
*Vroeger* had Telfort géén DLM op ADSL-lijnen... maar volgens mij is DLM op een ADSL-lijn nu gewoon standaard in de meeste gevallen.

En het startprofiel is bij ADSL vermoedelijk 15Mbps... ik weet het niet zeker meer want het is een tijdje geleden dat ik een startprofiel heb gehad.
Badge
DLM is alleen van toepassing bij VDSL-verbindingen. Ik weet niet van wie je deze informatie hebt... maar ik heb gewoon DLM op mijn ADSL-lijn zitten. *Vroeger* had Telfort géén DLM op ADSL-lijnen... maar volgens mij is DLM op een ADSL-lijn nu gewoon standaard in de meeste gevallen. En het startprofiel is bij ADSL vermoedelijk 15Mbps... ik weet het niet zeker meer want het is een tijdje geleden dat ik een startprofiel heb gehad.

Dit wist ik niet. Vorige maand heeft mijn zwager problemen met de internetverbinding gehad en bleek het te gaan om een instabiele verbinding. Telfort heeft toen handmatig de snelheid lager ingesteld waardoor de verbinding stabiel werd.
"Helaas is het niet mogelijk uw internetsnelheid te verhogen naar een 20mbit profiel daar de DLM techniek vast heeft gesteld dat op het netwerk waar u reeds aangesloten bent uw snelheid niet hoger dan 15mbit kan worden. Om de kwaliteit en stabiliteit van uw verbinding te waarborgen kunnen wij uw internetverbinding niet verhogen.

Ook is het helaas niet mogelijk de mutatie ongedaan te maken daar het een oud abonnement betrof dat wij niet meer aanbieden.

Wij hebben u meerdere malen getracht te bellen, helaas hebben wij u niet kunnen bereiken. Indien u af wilt zien van uw Telfort Internet abonnement, mag u deze wegens omstandigheden kosteloos opzeggen. Wij zullen een duidelijke notitie in uw bestand achterlaten zodat u niet voor verrassingen komt te staan. Graag horen wij van u met uw beslissing."

Wat een slecht verhaal. Daag, Telfort.
Reputatie 4
Badge +3
@dualinfinity,

Ik heb uw verbinding omgezet naar een statisch profiel, er wordt op dit moment ook daadwerkelijk 20Mb gehaald.

Ik heb uw ervaring ook doorgezet naar de desbetreffende afdeling, er wordt zo snel mogelijk een terugkoppeling verwacht.

Onze excuses voor de manier waarop dit is opgepakt.

Henk
@dualinfinity,

Ik heb uw verbinding omgezet naar een statisch profiel, er wordt op dit moment ook daadwerkelijk 20Mb gehaald.
Ik heb uw ervaring ook doorgezet naar de desbetreffende afdeling, er wordt zo snel mogelijk een terugkoppeling verwacht.
Onze excuses voor de manier waarop dit is opgepakt.

Henk

QFT.

Nu in de Zyxel:
20005 kbps / 1031 kbps

noise margin upstream: 7 dBm
output power downstream: 16 dBm
attenuation upstream: 1 dBm
[...]
noise margin downstream: 6 dBm
output power upstream: 12 dBm
attenuation downstream: 9 dBm

Tja, wat moet ik hier nou van zeggen?
Genummerd, dan maar:

1. Op zich dank voor het terugzetten van de 20Mbps/1Mbps setting, nu ben ik in ieder geval weer sortof waar ik was.
2. Spijtig dat mijn geklaag hier blijkbaar nodig was om normaal behandeld te worden ipv met allerlei afscheepverhalen opgezadeld te worden (helaas de norm bij helpdesks tegenwoordig).
3. Ik had met name voor een jaar verlengd om m'n upstream bandwidth te verhogen (misschien een idee om dat in de postcodechecker op te nemen..). Nu ben ik nog iets dieper in de wondere wereld van de DSL-linestats gedoken en de noise margin upstream icm een stabiliteitssetting van 6dB lijkt aan te geven dat ik niet veel verder boven de 1mbit up zou kunnen komen. Aan de andere kant heb ik op 20/1 altijd werkelijk een superstabiele verbinding gehad, zit de output power upstream niet op z'n max en is de attenuation upstream bijzonder goed te noemen (hij is nog net niet negatief!). Ik dacht op basis van het laatste wel 3Mbps up te moeten kunnen halen.

Ondanks de eerdere behandeling ben ik nog steeds benieuwd of dat zo is, of in ieder geval hoeveel ik ongeveer zou kunnen halen. Ik zou het erg op prijs stellen als de setting tijdelijk op 25Mbps/3Mbps gezet wordt (en eventueel van daaruit verlaagd zou worden - hetgeen me trouwens een logische gang van zaken lijkt). Een dagje of twee eventueel een klapperende verbinding vind ik dan nog niet eens zo erg.
Reputatie 8
Badge +16
25Mbps down en 3Mbps up haal je alleen met VDSL... en dat is blijkbaar niet beschikbaar. Wat geeft de Telfort postcodecheck aan op jouw adres?
25Mbps down en 3Mbps up haal je alleen met VDSL... en dat is blijkbaar niet beschikbaar. Wat geeft de Telfort postcodecheck aan op jouw adres?

Met alle respect, maar als je om de gegevens van de postcodecheck vraagt in plaats van de data uit het modem te interpreteren, heb ik niet bijzonder veel aan je input.
Reputatie 8
Badge +16
De postcodecheck is juist wel van belang... als er 25Mpbs of meer wordt aangegeven is VDSL mogelijk.
Anders is er vermoedelijk alleen ADSL en dan ga je nooit boven 20/1 komen... hoe lang je ook naar je modem staart.

Ter info: je geeft ADSL-signaalwaarden en die zeggen niks over VDSL.
De postcodecheck is juist wel van belang... als er 25Mpbs of meer wordt aangegeven is VDSL mogelijk.
Anders is er vermoedelijk alleen ADSL en dan ga je nooit boven 20/1 komen... hoe lang je ook naar je modem staart.

Ter info: je geeft ADSL-signaalwaarden en die zeggen niks over VDSL.

Excuses. Ik was ietwat gefrustreerd. De postcodecheck gaf 18Mbps aan, maar gezien mijn ervaring (20/1 zonder problemen) had ik hier niet al te veel vertrouwen in. Daarbij ging ik er van uit dat in ieder geval de upstream met name handmatig gelimiteerd was en nog wel een stuk dichter richting de 3Mbps zou komen.

Ik heb nog even gekeken naar het theoretische maximum van ADSL2+ en afhankelijk van de gebruikte techniek is 24/3.3Mbps mogelijk: https://en.wikipedia.org/wiki/Asymmetric_digital_subscriber_line#ADSL_standards

Als Telfort geen gebruik maakt van Annex M, dan is het aanbod van Standaard Internet 25/3 volstrekt misleidend. Ook als je er 'tot' 25/3 neerzet, aangezien het theoretisch onmogelijk is om boven de 1.4Mbps up te komen als er geen VDSL wordt aangeboden (iets dat de postcodechecker dus wel weet voor de bestelling gedaan wordt). Dan kun je op z'n minst een melding laten zien dat 1.4 het maximaal haalbare zou zijn.

Laat ik het zo zeggen: als ik zou hebben geweten dat 1.4Mbps het theoretische maximum was, had ik nooit verlengd.
Reputatie 8
Badge +16
De verwarring zit erin dat Telfort het 25/3 abonnement zowel via het VDSL-netwerk als via het ADSL-netwerk aanbiedt.
En bij de gebruikte ADSL-standaard is de maximum uploadsnelheid circa 1Mbps.

Ik denk niet dat het misleidend is... maar het zou wel duidelijker zijn als Telfort naast een verwachte downloadsnelheid ook een indicatie van de upload geeft.