beantwoord

Downloadsnelheid

Zojuist heb ik via Mijn Telfort een aanvraag ingediend om de internetsnelheid te verhogen van 50 naar 100.
Daarna ontving ik een mailtje van Telfort dat de wijziging is doorgevoerd.
Maar in de bijlage van die mail staat dat op mijn adres de maximale downloadsnelheid 50 is.
Waarom stuurt Telfort mij dan een mail dat ik voortaan een downloadsnelheid van 100 heb bij mij thuis?
En zal ik de aanvraag in Mijn Telfort dan terugdraaien?
icon

Beste antwoord door Galdor68 18 juni 2018, 18:55

BasG schreef:

Vreemd dat Telfort wel een downloadsnelheid aanbiedt van 100, maar dat je kennelijk zelf voor werkende apparatuur moet zorgen wat betreft het Wifi-gedeelte.

Dat zal bij elke provider hetzelfde werken bedraad is wat je besteld WiFi is extra, helaas werkt het modem/router beleid niet in je voordeel anders had ik de v10 genoemd inplaats van een versterker/accespoint.

Die 37Mb vind ik eigenlijk ook te laag zelfs voor een v8 je zou veel dichter bij de 50Mb zo niet daaroverheen moeten uitkomen.
Mischien is het nog een idee om de Experia uit de meterkast te halen voor een beter bereik.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen, zelf denk ik dat je op de 70 - 80Mb blijft steken omdat de range extender het signaal van de v8 oppakt en vergroot het is bijna een standaard gegeven dat 2,4 ghz bij 72Mbps blijft steken. Tenzij jou tablet 2 wifi antennes heeft dan zou het beter moeten gaan.
Hier kan je lezen waarom zoiets niet mijn voorkeur zou hebben.
https://tweakers.net/productreview/111846/tp-link-re200-ac750-wifi-range-extender.html

Bekijk reactie

23 reacties

Reputatie 8
Badge +18
Wat zegt de postcodecheck op jouw adres?
https://internetshop.telfort.nl
Het is altijd tot 50 of 100 of zelfs 200.
Als die verhoging niet mogelijk is op jouw adres had je die verhoging niet eens moeten kunnen bestellen.
Beste Nelly Jacoba,
Bedankt voor de reactie.
Ik heb nu een Telfort glasvezelabonnement met een downloadsnelheid van 50.
Zoals gezegd heb ik vanavond een wijziging laten doorvoeren naar 100.
Maar in het nieuwe contract staat dat op mijn adres de maximale downloadsnelheid 50 is.
In antwoord op jouw vraag:
Volgens de Telfort postcodecheck is op mijn adres via glasvezel een snelheid mogelijk van 200.
Heb je wat aan deze informatie?
Bedankt voor je reactie Galdor68.
Als ik op dit moment een speedtest doe, dan is de downloadsnelheid nog steeds minder dan 50 (rond de 30).
Dat is altijd het geval ondanks mijn abonnement van 50.
Wanneer denk je dat ik de wijziging naar 100 zou kunnen merken in de speedtest?
Er vanuit gaande dat hetgeen wat in het contract staat niet klopt.
Reputatie 8
Badge +18
Volgens de Telfort postcodecheck is op mijn adres via glasvezel een snelheid mogelijk van 200.

Dan lijkt me de melding " max 50 op jouw adres" een fout.
Wencare kan voor je kijken of de verhoging aanvraag goed doorloopt.
Staat je klantnummer al in je forumprofiel?
Ja Nelly Jacoba,
Mijn klantnummer staat in mijn profiel.
Hoe kan ik Wencare vragen om te kijken of de verhoging goed doorloopt?
Via glasvezel is 524 voor het reggefibernet de maximum mede ook afhankelijk van de hardware in de pop.
Doe je die test bedraad of via wifi heb je een experia v8 of v10?
Hoe het precies werkt weet ik niet maar het systeem moet waarschijnlijk handmatig omgezet worden dat je verbinding is veranderd dus ik zou zeggen morgen.
Beste Galdor68,
Een snelheid van 524 in de toekomst zou mooi zijn.
Eerst maar eens proberen om in de buurt van de 100 te komen.
Dat zal ik morgen testen. Vervolgens zet ik de uitslag in deze topic.
Ik gebruik een Samsung A6 tablet versie T580 32 Gb
Ik heb een Experiabox versie 8.
En ik voer de speedtest uit via Wifi.
Met de v8 ga je via wifi die 100Mb waarschijnlijk nooit halen dan zal je een acces point met 5ghz wifi moeten aansluiten
Bedraad zou geen probleem mogen zijn.
Als je nu maar rond de 30Mbps via wifi haalt met een glasvezel verbinding is ook vreemd staat de wifi wel op b,g,n ingesteld?
Loop de tips hier eens door aan je tablet ligt het in ieder geval niet fabrieksfouten buiten beschouwing gelaten.
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/wifi-snelheid-verbeteren.htm

Wat die snelheid betreft dat is wat netco momenteel aangeeft als maximaal haalbaar, Telfort levert tot 200Mb via glasvezel KPN tot 500Mb
In werkelijkheid zou zelfs gigabit al mogelijk moeten zijn.

Ps als Webcare je topic leest en je gegevens staan in je profiel dan kunnen ze meteen een kijkje nemen en de boel ophelderen.
Reputatie 8
Badge +18
Hoe kan ik Wencare vragen om te kijken of de verhoging goed doorloopt?

Ze lezen hier mee, en pakken de topics op in volgorde van plaatsing.
Reputatie 3
Badge +8
Hi Bas,

Ik zie inderdaad in het systeem dat je een speedupgrade hebt gekregen en dat deze sinds gisteravond 21:00 actief zou moeten zijn. Heb je sindsdien ook je modem al een keer opnieuw opgestart en nogmaals een speedtest geprobeerd? Ik hoor graag wat er nu uit komt!
Hallo Galdor68, NellyJacoba en Rozemarijn,

Ik heb het wifikanaal veranderd naar 8, want dat is vrij volgens Wifi Analyser.
Ik ben met mijn tablet boven de Experia V8 gaan staan (signaalsterkte -30).
Ik heb de draadloze thuistelefoon uitgezet.
Ik heb alle apparatuur in huis die gebruik maken van Wifi uitgezet, behalve mijn Samsung A6 tablet.
Ik heb het glasvezelkastje in de meterkast uit en aangezet.
Ik heb de Experia V8 uit en aangezet.

Daarna geeft de speedtest een downloadsnelheid van 37 aan.
Dat komt niet in de buurt van de 100 die ik gisteren heb aangevraagd.

Als we het nieuwe contract van Telfort moeten geloven dan is er op mijn adres geen hogere snelheid mogelijk dan 50.
Als we van de Telfort-postcode-checker uitgaan, dan is er op mijn adres een snelheid van 200 mogelijk.
Als we het advies/de ervaring van Galdor68 lezen, dan kan de 100 niet behaald worden met een Experia V8.

Wat zou een volgende stap kunnen zijn?
Reputatie 8
BasG schreef:

Als we het advies/de ervaring van Galdor68 lezen, dan kan de 100 niet behaald worden met een Experia V8.

Niet wat betreft WiFi. Alleen bekabeld is die snelheid mogelijk.
Galdor68 geeft ook aan als je profijt van dat 100 Mbps abonnement wilt hebben, bij gebruik van WiFi je dan in ieder geval een "WiFi versterker" of Access Point erbij zou moeten nemen die de 5 GHz WiFi band ondersteunt. Dat is de enige WiFi mogelijkheid die de snelheid in de buurt van de 100 Mbps kan leggen.
Beste Babylonia,

Bedankt voor de reactie.

Vreemd dat Telfort wel een downloadsnelheid aanbiedt van 100, maar dat je kennelijk zelf voor werkende apparatuur moet zorgen wat betreft het Wifi-gedeelte.

Anyway, ik heb van het merk TP link nog een range extender liggen.
Het type is een AC750 WiFi Range Extender RE200. Versie 1.0.

Het apparaat werkt op 2.4Ghz en op 5 Ghz.
En aan de onderkant zit een ethernetpoort.

Heb je misschien een globale handleiding voor me hoe ik het kan aansluiten?
Reputatie 8
Voor aansluiten, download de handleiding:
https://www.tp-link.com/nl/download/RE200.html
https://static.tp-link.com/1910012003_RE200(EU)(US)(UK)(AU)_V2_UG.pdf

Met wat ik even doorgenomen heb, zou je het apparaatje van de standaard mode af moeten halen, en specifiek in Access Point mode moeten gaan gebruiken. Daarvoor zou je het apparaatje bekabeld moeten aansluiten vanuit die ene ethernetpoort die er aan de onderkant zit met de hoofrouter (Experia Box V8). Van daaruit heb je de beschikking over zowel 2.4 en 5 GHz WiFi bandbreedtes.

Hoe je dat instelt zie vanaf hoofdstuk 4.2 op blz. 22
Reputatie 3
Badge +8
Hi Bas,

Het klopt dat we voor een speedupgrade de volledige snelheid alleen bekabeld kunnen bieden. Dit komt omdat het WiFi signaal door vele factoren beïnvloedbaar is, is het moeilijk te achterhalen waar de vertraging plaats vindt. Ik begrijp uit je verhaal dat je al heel veel verschillende stappen hebt ondernomen om je snelheid te verbeteren en dat je ook de Wi-Fi tips hebt doorgenomen.

Ik ben benieuwd hoe het gaat zodra je de WiFi extender op 5 GHz hebt staan. Omdat dit kanaal meestal een stuk rustiger is, zou je snelheid daar zoals Babylonia al aankaartte profijt van kunnen hebben. Ik hoor graag hoe het gaat nadat je dit hebt geprobeerd!
BasG schreef:

Dat zal bij elke provider hetzelfde werken bedraad is wat je besteld WiFi is extra, helaas werkt het modem/router beleid niet in je voordeel anders had ik de v10 genoemd inplaats van een versterker/accespoint.

Die 37Mb vind ik eigenlijk ook te laag zelfs voor een v8 je zou veel dichter bij de 50Mb zo niet daaroverheen moeten uitkomen.
Mischien is het nog een idee om de Experia uit de meterkast te halen voor een beter bereik.

Ik ben benieuwd naar je bevindingen, zelf denk ik dat je op de 70 - 80Mb blijft steken omdat de range extender het signaal van de v8 oppakt en vergroot het is bijna een standaard gegeven dat 2,4 ghz bij 72Mbps blijft steken. Tenzij jou tablet 2 wifi antennes heeft dan zou het beter moeten gaan.
Hier kan je lezen waarom zoiets niet mijn voorkeur zou hebben.
https://tweakers.net/productreview/111846/tp-link-re200-ac750-wifi-range-extender.html
Reputatie 8
Die TP-Link niet als draadloze range extender gebruiken, maar als bekabeld Access Point zoals voorgesteld in mijn eerdere reactie.

Als range extender draadloos, wordt de 5 GHz WiFi band niet eens benut in de communicatie tussen die range extender en de Experia Box, alleen 2.4 GHz. Waarbij nog eens verder wordt afgekalfd met de slechte WiFi snelheid die @BasG nu al heeft met de Experia Box V8. Dat schiet niet op.
Ik denk dat hij als draadloze range extender niet meer overhoudt dan pakweg 20 Mbps.
Zojuist het stukje gevonden waar je naar verwijst dat zou inderdaad moeten schelen, houd wel in dat TS er een kabel naar toe moet trekken.
Maar dat is wel de beste oplossing.
Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik vanmiddag met een wired Lenovo Yoga laptop een snelheid van 97 behaald via de Experia V8.
Dus dat zit goed!

De handleiding hierboven die Babylonia vond gaat over een TP Link RE 200 versie 2.
Die is kennelijk als Access point te gebruiken.

Ik heb echter een TP Link RE 200 versie 1.
Die is alléén als range extender te gebruiken.
(Een upgrade naar versie 2 is niet mogelijk)

Maar onder de instellingen vond ik bij Wireless/High speed de mogelijkheid: Concurrent - Dual Band Range Extender.

Nu ik die heb aangevinkt geeft de RE 200 -als range extender dus- een snelheid aan van 72 op mijn Samsung A6 T580 tablet.
(Op 5 Ghz kanaal 40)

De kids zijn tegelijkertijd online aan het gamen op de PS4 en ze zijn aan het Netflixen op een Acer laptop.

Beide niet via de range extender overigens maar de PS4 bekabeld met de Experia V8 en de Acer laptop wireless met de Experia V8.

Ik hoor geen klachten meer, dus dat zit ook goed.

Wat mij betreft kunnen we het hierbij laten.
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Met vriendelijke groet,
BasG
Mooi dat het naar wens is en allemaal werkt.

Geniet ervan.
Reputatie 8
Mooi die alternatieve oplossingen. Succes.
Reputatie 3
Badge +8
Wat fijn om te horen dat iedereen nu zonder ergernis kan internetten 🙂 Laat je het weten wanneer je nog vragen hebt?

Reageer