beantwoord

Download snelheid dramatisch gedaald.

• 14 januari 2013
  • 10 reacties
  • 4276 keer bekeken

Badge
Beste lezers,

Sinds twee maanden heb ik het Internet Standaard abonnement waarbij volgens de postcode check 27 Mb/s haalbaar zou moeten zijn. Dat is naar alle tevredenheid keurig zo geweest tot een paar weken geleden. Toen het nog in orde was gaf het modem 27000/3072 aan en nu nog 24000/3072 Mb/s. Op zich niet zo'n hele grote ramp, maar als ik daadwerkelijk een download test doe (m.b.v. http://ftp.telfort.nl/pub/test/) dan kom ik niet hoger dan maximaal 300 kB/s, terwijl dit bij bovenstaande getallen (theoretisch) 10 keer hoger zou moeten zijn. De test is bekabeld uitgevoerd en ook speedtest.net zegt dat mijn upload snelheid hoger is dan de download snelheid. En nee, er is thuis niets veranderd aan bekabeling. De modem hangt in de meterkast direct aangesloten op het ISRA punt met een net nieuw kabeltje en verder alle verbindingen nagekeken. Gezien het feit dat de upload snelheid wel goed is, zal het thuis ook niet in de kabels zitten. Verder vanavond het modem nog gereset zonder resultaat. Wat me verder nog is opgevallen is dat het modem vannacht nieuwe software heeft gekregen (3.11) en dat de DSL lijn ongeveer eens per week wordt gereset (en dat niet door mij). Onlangs heb ik IPTV aangevraagd en ik verwacht dus binnenkort ook TV via internet binnen te krijgen, maar dat gaat bij deze snelheid niet lukken.

Verder vanavond nog de Telfort helpdesk aan de lijn gehad, maar dat is ook een trieste bedoening. Opmerkingen als; " je bent zelf ook verantwoordelijk om je lijn stabiel te houden", "zondagavond is er wel erg veel gedownload", "ik wil de paketten van Telfort niet afkraken, maar....", " snap je MAN", daar zakt dus mijn broek van af!

Ik hoop dat er hier wel iemand is die er serieus naar wil kijken.

Current Firmware Version: V3.11(TUE.5)-2_20121211
DSL version information: 5.4.8.0.0.6
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNT SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.4.8.0.0.6 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1FCF5287F2298 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=IKNS VersionNumber=6.7.1.6.8IK00501 SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 13 db
output power downstream: 7 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 15 db
attenuation downstream: 21 db
loop length is 1259m
SRA upstream: init
SRA downstream: init
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: 3072 kbps
interleaving delay upstream: 8.75 ms
impulse noise protection upstream: 2.0 symbols
current rate downstream: 24576 kbps
interleaving delay downstream: 20.00 ms
impulse noise protection downstream: 8.0 symbols
attainable rate upstream: 6416 kbps
attainable rate downstream: 31836 kbps
linetype: VDSL2
Profile: 8b
operational uptime: 1:21
CodeViolations near end: 1
FEC near end: 10136179
CodeViolations far end: 35
FEC far end: 85687
Bandborders upstream:
nReturn=0 nDirection=0 nNumData=2

nFormat=(nBandIndex, (nLimit_firstToneIndex, nLimit_lastToneIndex), (nBorder_firstToneIndex, nBorder_lastToneIndex)) nData="

(00,(0006,0064),(0010,0064))

(01,(0874,1202),(0874,1202))

"

Bandborders downstream:
nReturn=0 nDirection=1 nNumData=2

nFormat=(nBandIndex, (nLimit_firstToneIndex, nLimit_lastToneIndex), (nBorder_firstToneIndex, nBorder_lastToneIndex)) nData="

(00,(0068,0864),(0068,0863))

(01,(1209,1923),(1209,1923))

"

Tones upstream:
nReturn=0 nDirection=0 nNumData=382
icon

Beste antwoord door Jelmer - Telfort 17 januari 2013, 12:16

@ArieD

Bedankt voor het geven van een update. De storingsmelding voor dit probleem loopt en we zoeken nog naar een oplossing. Updates over de voortgang zal ik posten in dit topic.

Jelmer
Bekijk reactie

10 reacties

Het bekende probleem... 

Hier precies hetzelfde. Ik heb de verbinding sinds 13 december en vanaf die dag was het al drama. De helpdesk wil het probleem idd doorschuiven naar de klant. Ik krijg donderdag een terugbel afspraak van de 2e lijn van telfort (2e keer al) Hopen dat we er nu eens uit gaan komen. Het probleem ligt toch echt bij telfort.
Reputatie 8
Badge +17
@ArieD, @Roel202: zie: https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-and-verbinding-267/snelheid-internet-drastisch-laag-sinds-21-12-2012-a-30653/

bekend probleem, Telfort en KPN zijn er mee bezig. Meld je even in dat topic?!
Badge
Beste lezers,

Sinds twee maanden heb ik het Internet Standaard abonnement waarbij volgens de postcode check 27 Mb/s haalbaar zou moeten zijn. Dat is naar alle tevredenheid keurig zo geweest tot een paar weken geleden. Toen het nog in orde was gaf het modem 27000/3072 aan en nu nog 24000/3072 Mb/s. Op zich niet zo'n hele grote ramp, maar als ik daadwerkelijk een download test doe (m.b.v. http://ftp.telfort.nl/pub/test/) dan kom ik niet hoger dan maximaal 300 kB/s, terwijl dit bij bovenstaande getallen (theoretisch) 10 keer hoger zou moeten zijn. De test is bekabeld uitgevoerd en ook speedtest.net zegt dat mijn upload snelheid hoger is dan de download snelheid. En nee, er is thuis niets veranderd aan bekabeling. De modem hangt in de meterkast direct aangesloten op het ISRA punt met een net nieuw kabeltje en verder alle verbindingen nagekeken. Gezien het feit dat de upload snelheid wel goed is, zal het thuis ook niet in de kabels zitten. Verder vanavond het modem nog gereset zonder resultaat. Wat me verder nog is opgevallen is dat het modem vannacht nieuwe software heeft gekregen (3.11) en dat de DSL lijn ongeveer eens per week wordt gereset (en dat niet door mij). Onlangs heb ik IPTV aangevraagd en ik verwacht dus binnenkort ook TV via internet binnen te krijgen, maar dat gaat bij deze snelheid niet lukken.

Verder vanavond nog de Telfort helpdesk aan de lijn gehad, maar dat is ook een trieste bedoening. Opmerkingen als; " je bent zelf ook verantwoordelijk om je lijn stabiel te houden", "zondagavond is er wel erg veel gedownload", "ik wil de paketten van Telfort niet afkraken, maar....", " snap je MAN", daar zakt dus mijn broek van af!

Ik hoop dat er hier wel iemand is die er serieus naar wil kijken.

..............................

Nou ik weet niet of je hetzelfde probleem hebt als ons uit het topic wat Kees-Jan aangeeft. Wij kunnen namelijk wel op volledige snelheid van de FTP van Telfort downloaden. Net nog met 1,1MB/s.
Reputatie 8
Badge +17
@ArieD: doe je de test bedraad of via WiFi?

download eens http://users.ugent.be/~bpuype/cgi-bin/fetch.pl?dl=wget/wget.exe en start eens een command-prompt in de folder waar je wget.exe opgeslagen hebt.
geef dan het commando:

wget ftp://ftp.telfort.nl/pub/test/1000mb.bin

wat is de snelheid van downloaden onderaan het scherm?
Badge
Beste Kees-Jan,

Zoals gezegd heb ik test bedraad gedaan, maar bedraad of wifi maakt weinig verschil.  

Ik wil jouw test best uitvoeren, maar wat doe ik dan precies? 
Reputatie 8
Badge +17
met de uitleg kan je op die manier testen wat de snelheid is.

ik ga uit van een test die je bedraad, dus met een UTP kabel tussen de modem en de laptop of PC, uitvoerd, dan kan je problemen die er eventueel zijn met WiFi uitsluiten.

Ik neem aan dat onderstaande uitleg voldoende is?

download eens http://users.ugent.be/~bpuype/cgi-bi...=wget/wget.exe en start eens een command-prompt in de folder waar je wget.exe opgeslagen hebt.
geef dan het commando:

wget ftp://ftp.telfort.nl/pub/test/1000mb.bin

wat is de snelheid van downloaden onderaan het scherm?
Badge
Update: Ik heb vanavond een snelheid weten te bereiken van 2,75 MB/s (op enkele dips van 2,1 MB/s na). Er is iets veranderd na gisteravond, maar wat....
Ik heb de test van Kees-Jan uitgevoerd; met de laptop in de meterkast, bekabeld en m.b.v. wget. Maar dit is nog steeds niet de snelheid die ik volgens de postcode check zou moeten kunnen halen (27 Mb/s). Ook is dit niet attainable rate 31 Mb/s of de current rate 24 Mb/s welke het modem op dit moment aangeeft. De snelheid is wel goed geweest toen ik het Standaard abonnement pas had.

Kan er een Telforter hier naar kijken??

met de uitleg kan je op die manier testen wat de snelheid is.

ik ga uit van een test die je bedraad, dus met een UTP kabel tussen de modem en de laptop of PC, uitvoerd, dan kan je problemen die er eventueel zijn met WiFi uitsluiten.

Ik neem aan dat onderstaande uitleg voldoende is?
Badge
Vandaag is de snelheid weer dramatisch laag, 300-400 kB/s. Toch maar weer met de helpdesk gebeld en met een (deze keer wel toegewijde) medewerker vanalles geprobeerd; hij heeft de lijn doorgemeten (en hij komt wel op een redelijke snelheid), andere LAN kabel geprobeerd, ISRA punt rechtstreeks (zonder splitter) op het modem aangesloten, andere laptop geprobeerd, de mederwerker heeft nog andere instellingen gedaan in het modem, modem gereset.........pffff............maar helaas alles zonder resultaat. De medewerker is een paar keer terug gevallen op de 2e lijn helpdesk maar werd steeds weer terug verwezen. Maar nu alles is geprobeerd wat mag het eindelijk door naar de 2e lijn helpdesk. Er is een performance ticket aangemaakt en men gaat de verbinding onderzoeken. Ikzelf denk dat het modem defect is, want de rest er omheen schijnt goed te werken.
Binnen 5 werkdagen hoop ik meer te weten, want dan wordt ook de IPTV aangesloten....
Badge
@ArieD

Bedankt voor het geven van een update. De storingsmelding voor dit probleem loopt en we zoeken nog naar een oplossing. Updates over de voortgang zal ik posten in dit topic.

Jelmer
Badge
Hallo Jelmer,

Erg prettig dat je me op de hoogte wilt houden.

Ik zal het hier ook updaten:

(kopie van mijn post uit een ander (gerelateerd) topic).

Ik heb toch nog even de kans gehad om thuis het internet te testen:

het downloaden vanaf de Telfort FTP site gaat op dit moment met ongeveer 2 MB/s. Verder zie ik in het modem dat de rates zijn verlaagd naar 22012/2048 b/s en ik zie ook dat de DSL lijn 10 uur geleden is gereset.

Ik volg dus even niet meer wat er allemaal gebeurt. Later meer.

@ArieD

Jelmer

Reageer