beantwoord

DNS werkt niet meer goed of "server niet gevonden" na upgrade snelheid

• 11 december 2016
  • 21 reacties
  • 1143 keer bekeken

• Starter
  • 30 reacties
Puinhoop is het geworden. Eerst een dag zowat zonder internet nadat in de nacht de snelheid van de goedwerkende 30 meg verbinding ineens naar 80 meg is gebracht. De volgende dag gebeld naar telfort helpdesk, en bleek het account niet aangezet te zijn.
Ok na een uurtje of 6 werkte dat weer. Maar nadien is op elke pc laptop of mobiel het internet vodde. wanneer je een pagina aanklikt staat de browser te wachten en na een poosje krijg je "server niet gevonden", die er wél is. Klik je nog een keer dan is ineens de webpage daar. Bij sommige kranten ontbreken stukken met mededeling "server niet gevonden". Of je krijgt een non html pagina omdat de helft van de website maar doorgekomen is.
De snelheid is het niet, speedtest geeft 50 meg aan. Download je een bestand is dat razendsnel binnen, en zonder problemen. Het is net of elke actie met de DNS via de maan loopt.
Misschien een instelling op het modem? kon het in elk geval niet vinden.
Modem resetten maakte uiteraard niets uit
Mogelijk dat iemand of de helpdesk een oplossing weet, anders graag mijn goedwerkende 30 meg maar weer terug. Hier worden we niet vrolijk van.
Dit is te lezen de status van het modem
INTERNET
VDSL: CONNECTED
Mode: PROFILE_17A
Download: 80762 Kbps.
Upload: 13134 Kbps.
WAN IP: ??????????? (maar gemasked voor hackers)
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: ???????????
Primary DNS: 213.75.63.75
Secondary DNS: 213.75.63.76

GATEWAY
IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
IPv6: Disabled
DHCP Server: Enabled
Firewall: Enabled
UPnP: Disabled
Wireless: Enabled
NAT: Enabled
USB: Enabled
ECO: Disabled
DDNS: Enabled
Remote Management: Disabled
Helpdesk Support: Disabled
INFORMATION
Numbers of DHCP Clients: 20
Runtime Code Version: 02.00.136W4 (05.02.2016-13:45:02)
Boot Code Version: v3.00.06c
VDSL Modem Code Version: 5.7.5.6.1.7
LAN MAC Address: 88-03-55-F4-52-F6
Wireless MAC Address: 88-03-55-F4-52-F6
WAN MAC Address: 88-03-55-F4-52-F5
VoIP MAC Address: 88-03-55-F4-52-F5
iTV WAN MAC Address: 88-03-55-F4-52-F7
Hardware Version: R02
Serial Num: A346004035
icon

Beste antwoord door Babylonia 11 december 2016, 21:19

Eerder viel mijn netwerk onder de zgn. WB-A (E) leverstraat.
Met standaard de DNS-servers toen: 195.241.77.55 en 195.241.77.58

Sinds een maand of wat is mijn netwerk over gegaan naar de SNI-F leverstraat.
Met standaard de DNS-servers 213.75.63.75 en 213.75.63.76

De DNS-servers van de SNI-F leken sneller te zijn als die gebruikt bij de WB-A (E) leverstraat.
Echter wat ik eerder merkte bij de DNS-servers van de WB-A (E) leverstraat als nu ook weer bij de DNS-servers van de SNI-F leverstraat is dat ze niet altijd betrouwbaar zijn en goed functioneren. Je krijgt dan inderdaad een "stroperig" trage opbouw van web-pagina's die dan niet eens compleet worden opgebouwd.

Met het instellen van alternatieve DNS-servers ben ik niet afhankelijk van Telfort, en was dat probleem opgelost met de oude WB-A (E) leverstraat, maar geldt nog steeds nu onder de SNI-F leverstraat.
De DNS-servers van Telfort zijn gewoon niet betrouwbaar genoeg.
Om snelle alternatieve DNS-servers te vinden, kijk eens bij de info van de volgende reactie:
https://forum.telfort.nl/gebruiken-267/nauwelijk-bruikbare-verbinding-sinds-vorige-week-55815/index1.html#post487289

Ondanks dat "in het moment" de Telfort DNS-servers de meest snelle kunnen zijn, haperen die van tijd tot tijd.
Dus kies dan de DNS-servers die als "Niet van Telfort" dan de snelste zijn.
Lees ook de aanwijzingen betreffende "replica" gegevens in de volgende reactie:
https://forum.telfort.nl/overig-internet-272/instellen-dynamisch-dns-service-ddns-56219/index1.html#post490574

https://forum.telfort.nl/wifi-269/nieuwe-modem-slomer-oude-56346/index1.html#post491597
Bekijk reactie

21 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Heb je het modem een keer gereset naar de fabrieksinstellingen? Of bedoel je dat met resetten?

Heb je anders een printscreen van de DSL-status uit je modem, inclusief signaalwaarden en errors?
hallo franzki
Ik zie nergens een pagina met signaal waarden op die experia box.
wel een schreenshot van hoe een stuk internetpagina er bij mij uitziet
heb er gelijk een screenhot bijgedaan van de dns instellingen. Mogelijk moet dat wat anders zijn?
Ik heb nog niet de gehele experia gereset naar fabrieksinstelling.
Er zijn nog wat instellingen die dan verloren gaan vrees ik. Die backup van settings werkt ook niet altijd goed.
Ergens heb ik het idee dat het een DNS probleem is. Roep je een ip adres rechtstreeks aan, staat in 1 keer die pagina op je scherm.
dns instelling in de andere data pagina
ik heb eens zitten meten, gemiddeld duurt elke pagina laden ca 10 sec. Ook van dit telfort forum.
Reputatie 8
Badge +16
Ik heb nog niet de gehele experia gereset naar fabrieksinstelling.
Maar het is wel belangrijk om te doen... zeker bij dit soort vage klachten.

Er zijn nog wat instellingen die dan verloren gaan vrees ik. Die backup van settings werkt ook niet altijd goed.
Als er een probleem is met de configuratie van het modem, dan heeft een backup geen zin... want dan maak je ook een backup van een eventuele foute configuratie. Ik zou persoonlijk gewoon printscreens maken (van de belangrijkste instellingen) en na de reset de gegevens opnieuw handmatig invoeren.
Reputatie 8
Badge +10
In de log staan de volgende DNS servers.
Primary DNS: 213.75.63.75
Secondary DNS: 213.75.63.76

Op de afbeelding van de pagina staan andere DNS servers, die van Telfort zelf.

Een modemreset zal dit naar verwachting wel oplossen.
wanneer ik die waarden invoer in die dns pagina werkt er niets meer.
Zal morgen het modem eens naar fabrieksinstelling zetten.
Reputatie 8
Badge +10

Zal morgen het modem eens naar fabrieksinstelling zetten.

Verstandig... ;)
Een reset is sowieso aan te bevelen na een wijziging op het netwerk zoals in dit geval een aanpassing van het snelheidsprofiel...
fabrieksreset en daarna weer backup gegevens lijkt te werken
hou nog even een slag om de arm, maar van 40 sites die ik zojuist getest heb komen ze allemaal binnen een paar seconden.
De dns servers waren bij volledige reset gelijk aan wat in de status page wordt gemeld.
Eens kijken wat de komende dagen oplevert.

(Een complete reset is nogal een heisa hier, gezien de domotica via wifi loopt en er nogal wat instellingen gedaan moet worden)
Reputatie 8
Badge +10
Ik ga ervan uit dat de netwerkwissel cq. snelheidsverhoging debet is geweest aan het probleem en de eerder gemaakte backup geen fouten bevat die met het probleem te maken hebben.
Zoals gezegd is in dit geval een reset altijd het beste.

Je kan ook eens andere DNS-servers proberen als het wat traag blijft gaan, de DNS van Telfort is niet de meest 'vlotte'...
er is zeker wel wat veranderd, nu ben ik in staat die 2 dns servers in te voeren:
213.75.63.75
213.75.63.76
morgen eens testen met een andere DNS server
Naast de wissel naar 80 meg heb ik tevens een ander IP adres gekregen. Mogelijk zit de aansluiting bij een andere groep.
Op het forum zag ik een draadje dat inmiddels VVDLS bestaat
In elk geval is het inderdaad de moeite de boel compleet te resetten
Reputatie 8
Badge +10
Deze DNS-servers zullen de servers zijn van het SNI-F netwerk waar je nu op bent aangesloten.
Het bestaande WBA-E netwerk heeft 195.241.77.55 en 195.241.77.58 als DNS serveradressen.
En die leken voor de reset 'door elkaar' te lopen...

Ik kan het niet checken want ik gebruik andere DNS-servers, niet die van Telfort.
Reputatie 8
Eerder viel mijn netwerk onder de zgn. WB-A (E) leverstraat.
Met standaard de DNS-servers toen: 195.241.77.55 en 195.241.77.58

Sinds een maand of wat is mijn netwerk over gegaan naar de SNI-F leverstraat.
Met standaard de DNS-servers 213.75.63.75 en 213.75.63.76

De DNS-servers van de SNI-F leken sneller te zijn als die gebruikt bij de WB-A (E) leverstraat.
Echter wat ik eerder merkte bij de DNS-servers van de WB-A (E) leverstraat als nu ook weer bij de DNS-servers van de SNI-F leverstraat is dat ze niet altijd betrouwbaar zijn en goed functioneren. Je krijgt dan inderdaad een "stroperig" trage opbouw van web-pagina's die dan niet eens compleet worden opgebouwd.

Met het instellen van alternatieve DNS-servers ben ik niet afhankelijk van Telfort, en was dat probleem opgelost met de oude WB-A (E) leverstraat, maar geldt nog steeds nu onder de SNI-F leverstraat.
De DNS-servers van Telfort zijn gewoon niet betrouwbaar genoeg.
Om snelle alternatieve DNS-servers te vinden, kijk eens bij de info van de volgende reactie:
https://forum.telfort.nl/gebruiken-267/nauwelijk-bruikbare-verbinding-sinds-vorige-week-55815/index1.html#post487289

Ondanks dat "in het moment" de Telfort DNS-servers de meest snelle kunnen zijn, haperen die van tijd tot tijd.
Dus kies dan de DNS-servers die als "Niet van Telfort" dan de snelste zijn.
Lees ook de aanwijzingen betreffende "replica" gegevens in de volgende reactie:
https://forum.telfort.nl/overig-internet-272/instellen-dynamisch-dns-service-ddns-56219/index1.html#post490574

https://forum.telfort.nl/wifi-269/nieuwe-modem-slomer-oude-56346/index1.html#post491597
De post van Babylonia is precies wat ik ook in gedachten had.
Ik heb vandaag met namebench getest en kwam OpenDNS als beste uit de bus, volgens de test maar 280% beter. 208.67.220.220
Gisteren had ik ook al een test gedaan en kwam KPN als beste er uit: 194.151.228.18
We testen vandaag maar verder met OpenDNS eens kijken wat dat oplevert.

na de reset leek het aardig te werken, maar later op de avond had ik ineens weer een weppage die zonder fotos werd opgebouwd.
Het resultaat is inderdaad "stroperig", sommige items komen te laat aan.

All over all vraag ik me af of die upgrade naar 80 meg wel voordelen oplevert. Speedtest heb ik een aantal keren gedaan, 1e keer 10 meg, 2e 50 meg, en zojuiste 51 meg/11 down.
Op de 30 meg lijn had ik altijd vast 31 meg.
Het kan dus ook flink wisselen met dat nieuwe netwerk. En ja, test gedaan met kabel, en nadat het modem getrained was op ca 81 meg.
De snelheid zit ik niet zo mee, het is snel genoeg, maar erg irritant is het wachten op een page die pas na 5 seconden er ineens is, of half is.

Ik hou het in de gaten en zal die 2 topics eens lezen

groet
Reputatie 8
na de reset leek het aardig te werken, maar later op de avond had ik ineens weer een weppage die zonder fotos werd opgebouwd. Het resultaat is inderdaad "stroperig", sommige items komen te laat aan.

- Mogelijk de achterliggende apparaten een keer opnieuw opstarten nadat DNS-servers zijn aangepast.
. (Soms wil met een lease aan een IP-adres tevens de DNS-server gehandhaafd blijven zolang de lease niet is vernieuwd).
- Cache een keer leegmaken van de browser.

Weet niet of je toevallig voor achterliggende services "DMZ" in de modem/router actief hebt gezet naar een 2e router, de DMZ-functie van de Experia Box werkt slecht. Die geeft ook web-opbouw vertragingen.
https://forum.telfort.nl/internet-267/v8-dmz-problemen--58881/index1.html#post512438

Nog iets om rekening mee te houden.
Bij een hogere internetsnelheid is de gevoeligheid voor elektromagnetische interferentie op de telefoondraad tussen ISRA-punt en de modem/router ook groter. Ofwel eerder storing in de connectie.

Zorg in ieder geval voor een zo kort mogelijk DSL-kabeltje voor die aansluiting.
OF....
Als de kabel om een of andere reden toch wat langer is, wissel de DSL-kabel uit voor een goede kwaliteit kabel met getwiste koperen aderparen, met afscherming, waarvan die afscherming als het kan bovendien wordt geaard.
Men zou ook een (dubbel) afgeschermde FTP-kabel kunnen gebruiken, waarbij men slechts twee aders gebruikt van de 8 die er in de kabel aanwezig zijn. (De andere aders als "reserve" of bijv. bij benutting van "pair bonding" ----> abo KPN).

Zorg dat geen elektrische apparaten net langs de modem/router zijn opgesteld.
(Of de modem/router net langs een ander apparaat. ----> modem/router 50 cm verplaatsen kan al uitmaken).
na de reset leek het aardig te werken, maar later op de avond had ik ineens weer een weppage die zonder fotos werd opgebouwd. Het resultaat is inderdaad "stroperig", sommige items komen te laat aan.

- Mogelijk de achterliggende apparaten een keer opnieuw opstarten nadat DNS-servers zijn aangepast.
. (Soms wil met een lease aan een IP-adres tevens de DNS-server gehandhaafd blijven zolang de lease niet is vernieuwd).
- Cache een keer leegmaken van de browser.

Weet niet of je toevallig voor achterliggende services "DMZ" in de modem/router actief hebt gezet naar een 2e router, de DMZ-functie van de Experia Box werkt slecht. Die geeft ook web-opbouw vertragingen.
https://forum.telfort.nl/internet-267/v8-dmz-problemen--58881/index1.html#post512438

nee geen DMZ hier, dat is het niet. En het is op elk apparaat, tablet, smart, laptop, mac, pc etc
Zo te zien is OpenDNS de oplossing. Alles komt vlot binnen.
We bekijken het verder vandaag
Reputatie 8
Oh, ik dacht dat je ondanks OpenDNS nog steeds storing had.
Verder, zie mijn vorige reactie van mij, die ik nog heb aangevuld met extra tips, onderwijl jij je reactie schreef.
Modem hangt direct aan het Isra punt zit een zeer kort kabeltje tussen

Tot dusver is OpenDns de oplossing. Alles klikt nu vlot weg, en zelfs de krant kan nu normaal geladen worden
Reputatie 8
Badge +10
OpenDNS heeft naast een vlotte DNS nog meer voordelen als je een (gratis) account aanmaakt.
Je kan dan op gebruikersniveau allerlei zaken instellen op veiligheidsgebied en parental control.
tot dusver loopt alles prima met OpenDns. De oorzaak was dus inderdaad de telfort dns servers in samenhang met die upgrade
Reputatie 8
Badge +10
tot dusver loopt alles prima met OpenDns. De oorzaak was dus inderdaad de telfort dns servers in samenhang met die upgrade
De DNS-servers van Telfort zelf zullen, zeker na de reset, over het algemeen weinig problemen opleveren, er is tijdens de upgrade gewoon iets niet helemaal goed gegaan in de modeminstellingen waardoor zowel de oude als de nieuwe DNS-servers gezocht werden.
Zoals is gebleken lost een modemreset zoiets vrijwel altijd op.
Los daarvan is de keuze voor een alternatieve DNS-aanbieder zoals OpenDNS altijd aan te bevelen omdat (indien je bij hen een account aanmaakt) deze nog een aantal voordelen biedt boven de standaard DNS-servers van de provider.
Maar zoals gezegd kan je daarover meer lezen op de website van OpenDNS.

Reageer