beantwoord

DNS servers Telfort werken niet goed

• 3 december 2019
  • 33 reacties
  • 829 keer bekeken

Sinds maandag morgen 02-12-2019 zijn er problemen met de DNS servers van Telfort.
de 1e DNS server 213.75.63.75 is helemaal niet meer te pingen
2e DNS server 213.75.63.76 zo af en toe.
Dit is niet alleen bij mij thuis, maar ook op andere plekken hier in het dorp. (Getest)

>Ping  213.75.63.76 
Request timed out.
Reply from 213.75.63.76: bytes=32 time=3ms TTL=61
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 213.75.63.76: bytes=32 time=5ms TTL=61
Request timed out.
Request timed out.

Wat is er aan de hand bij Telfort/KPN ?

icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 16 december 2019, 13:01

Ik heb een reactie van mijn collega. Hij geeft aan dat de servers mogelijk wat storing hebben ondervonden met het inschakelen van DNSSEC.

Ter (achtergrond)informatie: als de server niet reageert op pingen, betekent dit niet direct dat de machine “dood” is. Het reageren op ping is voor deze machines van lagere prioriteit dan bijvoorbeeld het beantwoorden van DNS requests. Daar zijn die namelijk voor bedoeld. Als de machine op een bepaald moment een keuze moet maken tussen beide, dan zal deze pingverzoeken niet beantwoorden, maar de DNS requests wel. 

Bekijk reactie

33 reacties

Problemen zin er nog steeds.

Problemen zijn er nog steeds.

Reputatie 8

Welke modem/router gebruik je?

Indien geen V10A (want daar kun je geen andere DNS-servers instellen),
verander die dan naar andere DNS-server(s).

Google         =   8.8.8.8   en   8.8.4.4

Cloudflare    =   1.1.1.1   en   1.0.0.1

Dank je voor de tip, misschien hebben andere mensen hier wat aan.
Ik had hier Google DNS al ingesteld, maar veel mensen hier in het dorp kunnen dat niet zelf.

Neemt niet weg dat het probleem blijft bestaan, check dit nu elke dag meerdere keren.
DNS servers Telfort (213.75.63.75 en 213.75.63.76) blijven moeilijk te bereiken.

Misschien toevallig, maar dit gebeurt overigens wel sinds software update van afgelopen weekend en dat zet je aan het denken.

Het is dus nog niet opgelost.

De software update waarvan?

Update van IPTV box.
IPTV gaf afgelopen zondag alleen nog maar NED 1,2,3 en de rest van de kanalen werkte niet meer.
Helpdesk gebeld. Volgens jullie helpdesk was er “iets blijven hangen met een update”.
Advies was om Experia hard te resetten en daarna werkte IPTV weer.

DNS server probleem kwam er daarna, misschien toevallig, bij :-( 

Reputatie 8

Ik gebruik al jaren andere DNS-servers dan die van KPN (Telfort), omdat mij indertijd al was gebleken dat bij tijd en wijlen je er problemen mee had.

Jij, ik als techneuten, maar opa om de hoek kan dat niet.
Heeft geen zin om hier de hele gemeente af te gaan en bij iedereen van Telfort DNS servers te gaan veranderen.

Als er problemen zijn met de DNS servers is Telfort diegene die dat aan kan passen.
Telfort kan ook 8.8.8.8/1.1.1.1  instellen bij hun dhcp servers en dan is iedereen gelijk geholpen.
Hebben ze dan hun eigen problemen opgelost, kunnen ze dit terugzetten en iedereen is blij.

Reputatie 8

Daar is KPN te eigenzinnig voor om dat aan te passen. :nerd:

Reputatie 8
Badge +9

Dag @01ram. Van harte welkom hier. Ik begrijp dat de DNS servers (bijna) niet reageren als je die probeert te pingen. Nu lees ik dat je dit niet alleen bij jou speelt, maar ook bij andere dorpsgenoten. In eerste instantie ben ik benieuwd hoe je er precies achter bent gekomen dat de server niet reageert. Wat is de reden dat je bent gaan pingen? Kan je dat toelichten? Heeft het instellen van een alternatieve DNS-server geholpen? Ik heb ondertussen de vraag ook uitgezet bij de Technische Dienst. Als ik een terugkoppeling heb, dan laat ik het aan je weten.

Reputatie 8
Badge +8

Ik heb totaal geen problemen met de Telfort DNS-servers, ik heb in mijn Experia V10 gewoon staan DNS servers door provider laten beheren en DNS-adres is tevens het gateway-adres.

Wat voor problemen zou je moeten ervaren als er nu iets met de DNS is? Ik kan nu gewoon alles doen.

Voor het dagelijkse gebruik heb ook ik met de standaard instellingen geen problemen. 

Het DNS ping 'probleem' zie ik los van de update van de tv ontvangers.

@Natasha
Dat een DNS server niet werkt zie je bij Windows 10 (1909) direct aan het netwerk icoontje rechtsonder dat veranderd in een wereldbol.

Een DNS server die soms wel soms niet doet kun je herkennen aan dat alles veel langzamer werkt.
B.v. omdat op de achtergrond probeert Windows updates te installeren, maar zijn update servers niet kan vinden. Als er geen DNS server kan worden gevonden werken ook bepaalde windows services niet. Zelfs je lokale MSWord heeft er last van, omdat deze om de achtergrond je licentie gaat checken.

Instellen van Google DNS server 8.8.8.8 lost het probleem op, echter niet voor de mensen die niet weten hoe je dat in moet stellen.

@Jand, @Galdor68 : Dat het ergens anders in Nederland werkt, geloof ik jullie meteen, maar hier niet.

Er zijn echter 2 DNS ‘rotte’ servers bij Telfort op dit moment, 1 die helemaal niet is te pingen en de 2e (de reserve) is lang niet altijd beschikbaar. Als alle 2 niet werken en iemand doet een DNS request dan gaat het verkeerd.
Dat is dus ook niet altijd, want de 2e DNS server doet het af en toe wel. Zie begin bericht.

Ik meet, ook bij voorganger Lijbrandt al, om de 15 minuten de beide toegewezen DNS servers, maar sinds maandag 2-12-2019 rond 07:40 gaat het rode lampje van de testsoftware bijna niet meer uit.

Reputatie 8

Een DNS server die soms wel soms niet doet kun je herkennen aan dat alles veel langzamer werkt.

Precies datgene wat indertijd mijn ervaring was, en reden om alternatieve DNS-servers in te stellen.

Er zijn echter 2 DNS ‘rotte’ servers bij Telfort op dit moment, 1 die helemaal niet is te pingen en de 2e (de reserve) is lang niet altijd beschikbaar. Als alle 2 niet werken en iemand doet een DNS request dan gaat het verkeerd.

Ik kan het niet verifiëren omdat   --zoals aangehaald-- ik andere DNS-servers gebruik. Maar geloof je oprecht, omdat het precies de reden was voor mij om juist alternatieve servers in te stellen. :wink:

Ik snap het belang van een goedwerkende DNS server. In een tool op de tablet is er ook een duidelijk verschil tussen die van Telfort

En bijvoorbeeld 1.1.1.1

Het kan wel verklaren dat wat updates van win10 niet lekker liepen. Het dagelijks gebruik vind plaats op de Tablet daar ondervind ik geen merkbare hinder.

Reputatie 8
Badge +16

Afgelopen dagen wat problemen gehad met mijn verbinding, met name de performance liet te wensen over. Na gisteren dit topic gelezen te hebben viel vandaag het kwartje. even eerst een test gedaan via Speedtest.net en gekeken naar de waardes in mijn modem. Deze kwamen absoluut niet overeen. Modem geeft netjes een 50/10 verbinding maar Speedtest kwam niet verder als 36/10. Mijn eerste DNS was de 213.75.63.75 die hierboven al genoemd was als boosdoener. Heb mijn DNS nu ingesteld op 8.8.8.8. en 8.8.4.4. en speedtest komt nu netjes aan 46/10.

edit: Ik kan nu weer normaal een online spelletje spelen zonder uit het spel gegooid te worden

De klacht over de slecht werkende DNS server is wat mij betreft dan ook zeker terecht.

@Natasja - Telfort

Heb jij al een terugkoppeling vanuit de technische dienst.

Ik ben nu wel benieuwd hoe en vooral waar dit in een v10 is aan te passen.

Is dat deze regel bij de DHCP instellingen of zoek ik verkeerd.

Reputatie 8

Bij de V10 kun je maar één DNS-server instellen.
Inderdaad die regel.

(Bij hetzelfde DNS als de gateway, wordt achterliggend de KPN server gebruikt).

@Natasja - Telfort 
Hier kijk ik dus sinds maandag morgen na en dan zie je meteen wat er mis is.
Met een andere DNS server 1.1.1.1/8.8.8.8 zijn ze wel groen. 

Reputatie 8

Is dat een bestaand meet-programmaatje waar je je eigen LAN als schema in kunt vastleggen,
of heb je dat alleen grafisch nu voor deze situatie inzichtelijk gemaakt?

Dat is een eigen ontwikkeld programma waarmee ik in 1 oogopslag kan zien wat er aan de hand is.

Genereert realtime SVG (vector tekening) zodat je deze in browser lokaal of via website kunt bekijken.
SVG basis tekening maak je met Visio of met Inkscape, Nummer van een object in basis tekening geef je 1 malig door aan meetprogramma.
Men krijgt een email en/of pushbullit bericht, indien het te lang verkeerd gaat.

En ik heb vanaf maandag veel berichten gehad :frowning2: Zelf zoveel dat ik DNS mail fout maar heb uitgezet.
Misschien moet ik de email berichten maar forwarden naar Telfort :slight_smile:

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @01ram 

Misschien moet ik de email berichten maar forwarden naar Telfort

Dat wordt lastig, want Telfort gebruikt voor klanten geen e-mail-correspondentiemogelijkheid naar Telfort toe, alleen omgekeerd.:tired_face:

Reputatie 8

@01ram 

Leuk dat programmaatje. Bedankt voor het delen van de informatie.

Reputatie 8
Badge +8

Telfort gebruikt nu DNSSEC, zie onderstaand:

https://forum.telfort.nl/nieuws-251/vanaf-nu-heeft-telfort-extra-veilig-internet-met-dnssec-85090

Dat kan mede een verklaring zijn voor de test resultaten.

Reageer