beantwoord

DNS server laat zich niet instellen op Arcadyan VGV7519

• 16 december 2018
  • 10 reacties
  • 531 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb thuis een Arcadyan VGV7519 draaien (firmwareversie 02.00.138v2W4), en met opgroeiende kinderen vond ik het tijd worden om het internetverkeer enigszins te filteren door bijv de DNS servers te wijzigen naar de OpenDNS FamilyShield adressen (208.67.222.123 en 208.67.220.123). Dat leek echter makkelijker gezegd dan gedaan. Op de Modem kon ik weliswaar eenvoudig de DNS servers aanpassen (onder Data - DNS&DDNS), maar in het Start - Status scherm blijven doodleuk de default Telfort servers staan (213.75.63.75 en 213.75.63.76). Ook na veelvuldig opnieuw opstarten van de modem. Zie hieronder.

Vanaf mijn pc heb ik inderdaad kunnen zien (nslookup op Ubuntu) dat de DNS servers inderdaad niet zijn aangepast.

Ik heb een aantal eerdere posts op dit forum gezien met enigszins vergelijkbare vragen, maar met geen van alle heb ik m'n probleem op kunnen lossen. Vandaar de vraag op deze manier: hoe kan ik de DNS servers wel aanpassen? Is daar een firmware-upgrade voor nodig o.i.d. (zo ja, hoe dan?)?
icon

Beste antwoord door beganegrond 4 januari 2019, 20:52

Omdat je de DHCP-server van de Experia Box hebt uitgeschakeld, weet ik niet of de instellingen van de Experia Box voor de DNS-server worden overgenomen door achterliggende apparaten??
Dat zat ik mij inderdaad net zelf ook te bedenken. Ik was alweer vergeten dat ik maanden geleden, toen ik de DHCP server van de Synology instelde, daar simpelweg de Telfort servers in had overgenomen. Ergo, ik moest gewoon die instelling op mijn Synology aanpassen:

En dan nog even wachten tot de lease time verstreken is, en voila, de OpenDNS test is eindelijk succesvol!

Top! Bedankt voor de inspiratie 🙂
Bekijk reactie

10 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hallo beganegrond, welkom op het Telfort forum. Het klopt inderdaad dat je dit niet kunt aanpassen in de Experia Box V8. Je zou een extra router kunnen gebruiken achter de Experia Box en de DNS servers daar op in stellen, zodat je het internetgedrah van de kinderen daarmee kunt beperken.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo beganegrond, welkom op het Telfort forum. Het klopt inderdaad dat je dit niet kunt aanpassen in de Experia Box V8. Je zou een extra router kunnen gebruiken achter de Experia Box en de DNS servers daar op in stellen, zodat je het internetgedrah van de kinderen daarmee kunt beperken.
Hallo @beganegrond en @Jasper - Telfort ,
als aanvulling wil ik opmerken dat je ook op de computer(s)/laptops/tablets/smartphones waar de kinderen gebruik van maken de betreffende DNS-servers in kunt vullen, is bij veel apparaten misschien even wat werk, maar je spaart er wel een extra router mee uit.☺
Reputatie 8
Op de Modem kon ik weliswaar eenvoudig de DNS servers aanpassen (onder Data - DNS&DDNS), maar in het Start - Status scherm blijven doodleuk de default Telfort servers staan (213.75.63.75 en 213.75.63.76). Ook na veelvuldig opnieuw opstarten van de modem.
..... [ knip ] .....
Vanaf mijn pc heb ik inderdaad kunnen zien (nslookup op Ubuntu) dat de DNS servers inderdaad niet zijn aangepast.

Met de DNS-servers in de Experia Box V8, klopt inderdaad dat onder "status" de Telfort DNS-servers getoond blijven worden. Evenwel heb ik wel, dat --in mijn geval met een 2e router NAT achter NAT-- achter de eerste router, de in de Experia Box aangepaste DNS-servers wel degelijk worden overgenomen door de apparatuur erachter.

Overigens biedt de Experia Box slechts minimale mogelijkheden om iets met "Parental Control" te doen. Wil je echt iets serieus aanpakken, overweeg eens een Synology Router.
https://forum.telfort.nl/wifi-269/internet-aan-en-uit-op-tijd-via-experiabox-78324#post650720
https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/experia-v10-beperkingen-79505#post660075
Reputatie 8
Badge +11
Hallo @beganegrond, ik heb nog geen reactie van je gezien. Is het nog gelukt met de bovenstaande tips?
Reputatie 1
Hoi @Jasper - Telfort en anderen,
Nee, het is nog niet gelukt. DNS servers op alle apparaten aanpassen vind ik niet echt een optie, aangezien het er inderdaad veel zijn, en je daar bij elk nieuw apparaat opnieuw aan moet denken. Instellen op de router is dan wel zo elegant en robuust.
Het voorstel van @Babylonia triggert mij wel, aangezien ik zelf al jaren gebruik maak van een Synology server (DS114 en daarvoor DS107+). Ik gebruik op dit moment al de DHCP server van die Synology (die van de Arcadyan staat uit), het zou mooi zijn als ik de Synology ook de DNS servers laat bepalen, maar daar heb ik mij nooit in verdiept. Maar ik vrees dat @Babylonia doelt op een extra apparaat (lees: https://www.synology.com/nl-nl/products/RT1900ac) van Synology?

Grtz
Reputatie 8
Badge +19
Het komt op meer merken en types modems voor dat de zelf gekozen DNS serversadressen niet juist getoond worden, maar dat deze adressen toch gebruikt worden door de modem.

Als je de OpenDNS adressen hebt ingevoerd dan zou je op deze testpagina van OpenDNS onderstaande afbeelding moeten zien.

Reputatie 8
Hoi @Jasper - Telfort en anderen,
Nee, het is nog niet gelukt. DNS servers op alle apparaten aanpassen vind ik niet echt een optie,
...
Instellen op de router is dan wel zo elegant en robuust.

Ik bedoel dus ook gewoon in de router (Experia Box) de DNS-servers aanpassen.

Ik gebruik op dit moment al de DHCP server van die Synology (die van de Arcadyan staat uit), het zou mooi zijn als ik de Synology ook de DNS servers laat bepalen, maar daar heb ik mij nooit in verdiept.
Omdat je de DHCP-server van de Experia Box hebt uitgeschakeld, weet ik niet of de instellingen van de Experia Box voor de DNS-server worden overgenomen door achterliggende apparaten??
Maar daar kom je dan wel achter, door het uit te proberen.

Met OpenDNS family instellingen (eerste twee DNS-servers, 3e is cloadflare).

Reputatie 1
Dat zat ik mij inderdaad net zelf ook te bedenken. Ik was alweer vergeten dat ik maanden geleden, toen ik de DHCP server van de Synology instelde, daar simpelweg de Telfort servers in had overgenomen. Ergo, ik moest gewoon die instelling op mijn Synology aanpassen:

En dan nog even wachten tot de lease time verstreken is, en voila, de OpenDNS test is eindelijk succesvol!

Top! Bedankt voor de inspiratie 🙂
Reputatie 8
Mooi dat het is opgelost.
Reputatie 8
Badge +11
Goed om te lezen dat het is opgelost inderdaad!
@Babylonia, bedankt voor de hulp 🙂

Reageer