DNS server bij Telfort Glasvezel

• 15 februari 2016
  • 9 reacties
  • 2839 keer bekeken

Reputatie 1
Sinds ik van de gewone telfort naar telfort glas ben gegaan heb ik opeens problemen met het resolven van bepaalde DNS namen. Het lijkt er op namen die geregistreerd zijn bij transip. Ik heb dit probleem een tijdje kunne oplossen door in mijn modem de telfort glas DNS servers te vervangen door de DNS server die ik bij mijn oude abbonnement had. Nu lijken die settings weer overschreven en kan ik ze niet meer in mijn modem aanpassen. Heel vervelend want nu moet ik dus elk werkstation aanpassen. Kan deze mogelijkheid in het modem weer aan,, of kan iemand eens kijken waarom de Telfort glas DNS servers minder goed zijn ?

9 reacties

Reputatie 8
Om een snelle DNS uit te kiezen zou je gebruik kunnen maken van een test "Namebench".
Inmiddels gearchiveerd bij Google, maar klik bij de volgende pagina op download links:
https://code.google.com/archive/p/namebench/
Er is een portable Windows versie (hoef je niet te installeren).

Die geeft in die test ook uitsluitsel op tijdelijk niet goed werkende DNS-servers.
Reputatie 1
Badge +1
http://downloads.tomsguide.com/DNS-jumper,0301-26272.html

Proggy om een DNS server te kiezen die het snelst is.
Reputatie 8
@Indi
Met alle respect. Dat progje even geprobeerd maar staat ver in de schaduw van "Namebench".

Er is bovendien slechts een zeer beperkt lijstje van een aantal door dat progje ingevuld "bekende" DNS-servers die nauwelijks relevant zijn voor de situatie hier in Nederland.

"Namebench" betrekt die DNS-servers die vanuit jou locatie relevant zijn. (Vergelijkt >4500 servers).
Met de voor jou zelf benaderde websites en gemiddeld gebruikt internetverkeer.
Inclusief de mogelijkheden van je gebruikte router, en welke er eventueel nog achter zit.
Probeer het eens, en zie het verschil.
Test duurt wel even. De resultaten komen uiteindelijk in een web-pagina.
Reputatie 8
Vreemd dat je niet eigen gekozen DNS server adressen kunt invullen. Ik kan dat hier namelijk wel. Overigens zou ik niet andere van Telfort zelf kiezen maar bijv. die van Open DNS, Hurricane Electric of Google.

Om een snelle DNS uit te kiezen zou je gebruik kunnen maken van een test "Namebench".
Inmiddels gearchiveerd bij Google, maar klik bij de volgende pagina op download links:
https://code.google.com/archive/p/namebench/
Er is een portable Windows versie (hoef je niet te installeren).

Die geeft in die test ook uitsluitsel op tijdelijk niet goed werkende DNS-servers.
Reputatie 8
Met je laatste alinea weet ik nu niet of je de DNS-server optie nu wel of niet hebt gevonden.
Verbaast me dat je zoiets niet zou kunnen vinden? Gewoon even de menu's in volgorde afgaan kom je het vanzelf een keer tegen. Maar goed, ik geef even een plaatje onderaan de reactie als bijlage.
(Ik ga er even vanuit dat je een Experia Box hebt).

Ik begrijp niet wat je bedoelt waarom je alle werkstations zou moeten aanpassen?
Standaard instelling van een netwerk-adapter is om "automatisch" een DNS-server adres toe te wijzen.
Die wordt dan overgenomen van wat je in een modem/router hebt opgegeven.
Heb je in de modem/router als eerste de DNS van Google opgegeven.
Is dat hetgeen tevens voor je werkstations wordt gebruikt.

Dus met enkel de instelling in je modem/router, de rest automatisch, wordt dat vervolgens bij elk apparaat wat erachter hangt ook gebruikt.
Reputatie 1
Ik kon het niet meer vinden,, waar het me eerder wel gelukt was. Ik zat me een versuffing te klikken onder start. Bedankt voor je schermafdruk, dat heeft enorm geholpen. Ik ga de settings zoals je voorstelde overnemen. Dan hoef ik inderdaad niet meer mijn werkstations aan te passen.

Dank !
Reputatie 1
Ik ga er naar kijken, nogmaals dank !
Reputatie 1
lollig,,, maar dat is dan wel iets voor op het werkstation zelf natuurlijk.
Reputatie 1
Dank voor je reactie. Ik kon zelf eerst ook de DNS in het modem aanpassen. Als ik me niet vergis in het gedeelte van de DHCP. Dit werkte tot vorige week, en ik kan de optie niet meer vinden.Ik heb het idee dat Telfort mijn modem heeft aangepast naar de standaard DNS en de optie heeft verwijderd. Zit de optie bij jou ook bij de DHCP ?

Ik heb inmiddels inderdaad de Google DNS in gebruik, die werkt inderdaad prima. Die Namebench zal ik ook eens proberen maar dan moet ik nog steeds alle werkstations handmatig aanpassen.

Reageer