beantwoord

DLNA streamen werkt niet goed

• 4 april 2012
  • 55 reacties
  • 14701 keer bekeken

Badge
Er is een topic aan gemaakt in het thuiswerken deel. Ik begreep dat op deze topics niet door webcare gereageerd wordt.
Het betreft topic: #25618
Het probleem is dat DLNA streaming na een tijdje niet meer werkt via WiFi van het Zyxel 2812 modem. Via LAN blijft het goed werken. Het lijkt erop dat het modem na verloop van tijd (enkele dagen) de DLNA communicatie blokkeert via Wifi.
Uit en weer inschakelen van Wifi verhelpt het probleem niet. De enige workaround op dit moment is het modem resetten (softwarematig of power down).
icon

Beste antwoord door Hugo 5 juli 2012, 09:14

We menen de oorzaak van het probleem gevonden te hebben en de oplossing is verwerkt in een nieuwe firmware. Bij iedereen in dit topic hebben we deze firmware nu geïnstalleerd. Kunnen jullie bevestigen dat het is opgelost?

Ik zie ook onduidelijkheid over het uPnP vinkje in de ZyXEL: uPnP gebruiken binnen uw netwerk is niet hetzelfde als uPnP aanzetten in uw router (ZyXEL). In een router zitten twee type uPnP. De uPnP-IGD (internet gateway device) en uPnP-AV (audio/video media server). De uPnP functie in de ZyXEL is voor poort forwarding (IGD) en staat los van LAN naar LAN communicatie.

De Playstation 3 vindt de NAS via DLNA, daar heeft het uPnP vinkje in de ZyXEL niets mee te maken :)

Hugo
Bekijk reactie

55 reacties

Badge
@webcare, Jullie een idee?
Het probleem treed niet alleen bij het gebruik van WIFI op.
Ook ik verlies de DLNA functionaliteit terwijl ik alles bedraad heb.
Het enige wat dan werkt is het modem een reset geven.(stroom van het modem afhalen gedurende een halve minuut)
Badge
Ik heb een Sony Bravia, een Nasserver van LG de 2nR1 en het telfort modem P-2601HN-F1. Ik krijg bij de installatiewizzard van LG de volgende foutmelding: Mediaserver failed to connect. Hierdoor ziet mijn Sony-tv via DLNA ook niet mijn LG-nas. Ik heb UpnP geactiveerd zowel in de modem als in de Nas. De Nas heeft een vast IP-adres die in de range zit. Ik heb de volgende poorten geforward: 80; 8000; 9090; 49815; 21 en 443. Gaarne advies. Volgens LG helpdesk heb ik alle instellingen goed staan in de Nas-server. Gaarne advies.
Hallo,

Beter laat dan nooit, maar ik heb hetzelfde probleem. Echter 1 ding is wel vreemd. 

Configuratie :

Zyxel 2812 + WIFI ON
 --  Netgear Switch
      -- 1. ReadyNAS Duo (DLNA server) 
      -- 2. Fritz!Box 7170 (die ik als print server heb staan ) + WIFI OFF

De Fritz!Box staat ingesteld als IP Client en verder doet hij niets. Het probleem met DLNA leek te komen na de updrade van mijn Tablet naar Android 4.0.
Ik zag via de optie DLNA mij NAS niet meer. Ik heb vandaag het WIFI netwerk omgezet van de Zyxel naar de Fritz!Box en verder niets. Via de Tablet zie ik nog niet.
Daarna verplaats ik de aansluiting van de Netgear Switch naar de Fritz!Box en kijk op mijn tabblet en jawel hoor, mijn NAS is zichtbaar en DLNA werkt weer.
Configuratie wordt dan:

Zyxel 2812 + WIFI OFF
  -- Fritz!Box 7170 + WIFI ON
     -- Netgear Switch
        -- ReadyNAS Duo (DLNA server)

Het zit dus niet zo maar in het WIFI gedeelte maar helemaal in de IP beveiliging. 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Waarom zo'n late test? Omdat ik de Fritz!Box in wilde stellen als WDS (Wifi repeater). 

Nadelen (als ik er zowiezo last van heb)
  - Wifi Fritz!Box is nog op type g++ ( ipv n )
  - LAN aansluitingen zijn 100Mb i.p.v. Gigabit. (ik gebruik vaste pc eigenlijk nooit meer, puur voor backup doe ik het bekabeld)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moet er in de Zyxel 2812 iets van beveilging aangepast worden? (UPNP etc staat al natuulijk)
Badge
Ja het klopt bedraad of wifi hetzelfde.

maar dit loopt al vanaf begin april! Zowel Webcare als klantenservice kom niet met een oplossing.
Webcare heeft nog nooit gereageerd. En de helpdesk zal nog terug bellen maar dat is ook nooit gebeurd.

Errug slordig, maar als jullie de oplossing krijgen van terlfort hoor ik het graag.

Hallo,

Beter laat dan nooit, maar ik heb hetzelfde probleem. Echter 1 ding is wel vreemd. 

Configuratie :

Zyxel 2812 + WIFI ON
 --  Netgear Switch
      -- 1. ReadyNAS Duo (DLNA server) 
      -- 2. Fritz!Box 7170 (die ik als print server heb staan ) + WIFI OFF

De Fritz!Box staat ingesteld als IP Client en verder doet hij niets. Het probleem met DLNA leek te komen na de updrade van mijn Tablet naar Android 4.0.
Ik zag via de optie DLNA mij NAS niet meer. Ik heb vandaag het WIFI netwerk omgezet van de Zyxel naar de Fritz!Box en verder niets. Via de Tablet zie ik nog niet.
Daarna verplaats ik de aansluiting van de Netgear Switch naar de Fritz!Box en kijk op mijn tabblet en jawel hoor, mijn NAS is zichtbaar en DLNA werkt weer.
Configuratie wordt dan:

Zyxel 2812 + WIFI OFF
  -- Fritz!Box 7170 + WIFI ON
     -- Netgear Switch
        -- ReadyNAS Duo (DLNA server)

Het zit dus niet zo maar in het WIFI gedeelte maar helemaal in de IP beveiliging. 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Waarom zo'n late test? Omdat ik de Fritz!Box in wilde stellen als WDS (Wifi repeater). 

Nadelen (als ik er zowiezo last van heb)
  - Wifi Fritz!Box is nog op type g++ ( ipv n )
  - LAN aansluitingen zijn 100Mb i.p.v. Gigabit. (ik gebruik vaste pc eigenlijk nooit meer, puur voor backup doe ik het bekabeld)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moet er in de Zyxel 2812 iets van beveilging aangepast worden? (UPNP etc staat al natuulijk)
Badge
Ook hier even een berichtje zodat ik het onderwerp kan volgen.
Wellicht dat dit eenzelfde probleem is als hier is aangegeven:
https://forum.telfort.nl/zyxel-firmware-280/firmware-update-andere-oplossing-26890

Ik weet niet of DLNA ongeveer hetzelfde werkt als UPnP, maar er is blijkbaar iets goed mis in de communicatie tussen poorten op de Zykerd.

@webcare , help? please?
Badge +2
We menen de oorzaak van het probleem gevonden te hebben en de oplossing is verwerkt in een nieuwe firmware. Bij iedereen in dit topic hebben we deze firmware nu geïnstalleerd. Kunnen jullie bevestigen dat het is opgelost?

Ik zie ook onduidelijkheid over het uPnP vinkje in de ZyXEL: uPnP gebruiken binnen uw netwerk is niet hetzelfde als uPnP aanzetten in uw router (ZyXEL). In een router zitten twee type uPnP. De uPnP-IGD (internet gateway device) en uPnP-AV (audio/video media server). De uPnP functie in de ZyXEL is voor poort forwarding (IGD) en staat los van LAN naar LAN communicatie.

De Playstation 3 vindt de NAS via DLNA, daar heeft het uPnP vinkje in de ZyXEL niets mee te maken :)

Hugo
Badge
Bedankt voor de uitleg. Is bij mij ook een andere firmware geinstalleerd? Mijn Zykerd Log toont een schone lei en een reboot vannacht om 02:00. Een verschil dat ik nu merk is dat mijn playstation ineens zegt dat UPnP "Available" is i.t.t. gistermiddag.

Maargoed, niet mijn bedoeling om te threadjacken. Ik hoop dat het DLNA probleem van de heren is opgelost en maak wel een nieuw/eigen topic aan als ik problemen houd met mijn PC/PS3.
zie dat er bij mij inderdaad ook nieuwe firmware is geflashed.... zal het de komende tijd in de gaten houden en mijn bevindinggen hier melden.
Ook kan ik met deze firmware weer de info lezen en de naam wijzigen van mijn apparaten die wireless aan mijn netwerk hangen.
Nog wel even het volgende,

Ik zie dat de maximaal haalbare snelheid wel achteruit is gehobbeld:

noise margin upstream: 11 db
output power downstream: 6 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 9 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 22 db
loop length is 1329m
SRA upstream: init
SRA downstream: init
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: 3060 kbps
interleaving delay upstream: 4.25 ms
impulse noise protection upstream: 1.0 symbols
current rate downstream: 28980 kbps
interleaving delay downstream: 8.50 ms
impulse noise protection downstream: 1.0 symbols
attainable rate upstream: 5096 kbps
attainable rate downstream: 28982 kbps
linetype: VDSL2
Profile: 8b

Het is dus voor mij niet interessant meer om bij een eventuele verlenging te kiezen voor een abbo met hogere snelheid.
Badge
Hugo,
Tot op heden werkt het weer prima! Normaal moest ik elke dag resetten. Maar ik heb dit nu al een paar dagen niet meer gedaan.
Het lijkt dus goed te gaan
Bedankt!
Kan bevestigen dat met deze firmware de stabiliteit m.b.t. DLNA sterk is verbetert
Nog geen reset nodig gehad en alles blijft bereikbaar.
Hulde!!
Reputatie 4
Badge +3
@loneranger,

DLM heeft een reset gekregen vanwege de snelheidsverhoging (30/3), de snelheid zal in de komende dagen weer oplopen. :)

Goed om te lezen dat het DLNA nu naar behoren werkt!

@abaco,

Bedankt voor u terugkoppeling, goed om te lezen. :)

Henk
Ik sta op het punt een DLNA NAS te kopen, goed te zien dat-ie gaat werken!

1) Wanneer wordt die nieuwe Firmware uitgerold naar alle klanten?
2) Heb ik met die nieuwe Firmware uberhaupt nog een DLNA-NAS nodig, of is nu ook de Media Server van de P-2812 beschikbaar gekomen?
    Dan hoef ik toch alleen maar een externe harde schijf aan de P-2812 te hangen en kan de content via DLNA zien? (tv = Samsung D5000 series met Allshare = DLNA) ?

Harry
Badge
Welke versie heeft de nieuwe firmware? Ik merk het probleem vanavond nog steeds. 
@loneranger,

DLM heeft een reset gekregen vanwege de snelheidsverhoging (30/3), de snelheid zal in de komende dagen weer oplopen. :)

Henk

@Henk,

Ik lees bij de dsl status in het modem het volgende:

attainable rate upstream: 5096 kbps
attainable rate downstream: 28982 kbps

Dit betekent toch dat de max haalbare snelheid van mijn lijn op 28982 ligt?
Deze snelheid kan door DLM toch niet worden verhoogd?
Correct me if i'm wrong
Reputatie 4
Badge +3
@loneranger,

Excuus, daar hebt u helemaal gelijk in, ik zat te kijken naar een oude meting. De snelheid wordt op dit moment maximaal geschat op 28.982, de upload zal nog wel omhoog gaan in een aantal dagen.

Henk
Badge
Welke versie heeft de nieuwe firmware? Ik merk het probleem vanavond nog steeds. 

Ik heb deze versie: V3.10(TUE.4)-20120702
ik dezelfde als abaco
@ Henk
En heeft die nieuwe firmware ook Mediaserver geactiveerd? Ik neem aan dat dat DLNA is.
Badge
Zie dat ik nu ook een update van firmware heb. Nu afwachten.
Weet iemand van die bofkonten met nieuwe Firmware het antwoord op onderstaande?

@ Henk
En heeft die nieuwe firmware ook Mediaserver geactiveerd? Ik neem aan dat dat DLNA is.
@harryfkriele,

Ik kan met deze firmware gebruik maken van verschillende mediaservers.

- van mijn laptop de mediabibliotheek
- van LG de PLEX mediaserver
- van ANDROID de I-MEDIASHARE server
- van mijn SYNOLOGY NAS de serverfunctie

Voor de update kwam het regelmatig voor dat ik onder DLNA op mijn LG LW650S alleen de mediabibliotheek van mijn van laptop als mediaserver zag, en na een reboot van het modem, als ik geluk had, de overige servers van de andere apparaten.
Nu zie ik, als betreffende apparaten aan staan, hier ook de mediaservers van, die niet meer wegvallen.
Dank voor je reactie, en goed dat het allemaal werkt.
Maar wat ik bedoel: de p-2812hnu-f1 heeft zelf ook een eigen Mediaserver mogelijkheid. Maar die is (nog niet?) beschikbaar in de Telfort Firmware. Het zou een tabje moeten zijn in Network Setting - Home Networking op de router.

Doel: Ik zou graag mijn usb schijf die aan de modem hangt via dlna beschikbaar hebben: dus dan kan ik die usb schijf zien op mijn DLNA televisie en op iOS via Twonky. Het zou mooi zijn als dat gaat met de nieuwe Firmware.
Badge
Heb de firmware update sinds 4 dagen en dlna blijft werken.🆒

Reageer