beantwoord

DLM lijn reset

Reputatie 1
Ik heb sinds jaar en dag een VDSL lijn bij Telfort. Altijd (met een paar probleempjes onderweg) een strakke verbinding gehad. De afgelopen tijd is de snelheid ervan behoorlijk teruggelopen. Download van 32 terug naar 17 MB, Upload terug van 5,5 naar 2 MB.
Uiteraard de hele procedure maar weer eens doorlopen, kabeltjes, reboot, reset.
Ik ben braaf door alle hoepeltjes van de helpdesk gesprongen.

Nu zou er voor mij bij KPN een DLM reset worden aangevraagd, zodat het moden met een schone lei opnieuw in kan gaan trainen.
Dit is mij 2 maal toegezegd, maar deze gegevens zijn uiteraard niet terug te vinden bij de Helpdesk. Vandaag is het mij opnieuw beloofd.
Is er een van de moderatoren bereid om voor mij uit te zoeken of dit inmiddels gebeurd is?

Ik wordt een beetje schijtziek van de helpdesk. Ik heb er nu 20 telefoontjes opzitten.

De ene medewerker zegt dat ik beter mijn oude modem (Zyxel) erop kan houden, de volgende zegt dat er pas een DLM reset gedaan wordt als ik toch weer mijn Experiabox V8 erop zet.
Overigens heeft de Zyxel altijd beter gewerkt op mijn lijn dan de Experiabox.
Kort en goed wil ik dus nu gewoon weten of de betreffende reset is aangevraagd ja of nee.

Over kabeltjes ga ik niet meer in discussie. Ook over Glasvezel niet. Hoewel in alle administraties staat dat er in mijn huis glasvezel ligt, kan ik (en ik woon er) verzekeren dat dit niet het geval is. Ik ben daarvoor net één keertje te vaak van het ene naar het andere bedrijf gestuurd.
Graag een antwoord dus waar het woord "glasvezel" niet in voorkomt.
icon

Beste antwoord door geloofjehetzelf 8 oktober 2018, 14:53

Toen Telfort mij voorstelde, om een (tweede) monteur te sturen werd erbij gezegd dat dit gedaan werd omdat deze monteur meer bevoegdheden had dan de vorige en ook naar de situatie in de wijkkast en de centrale zou kijken.
Omdat bij binnenkomst zijn eerste constatering was, dat de eerdere monteur verkeerde materialen had gebruikt, heeft hij verder niet meer naar de lijn gekeken. Op zich logisch, want hij dacht het probleem gevonden te hebben. Dat houdt helaas wel in, dat naar de rest van de keten (buitenshuis) niet meer gekeken is. Daar is dus niet alles aan gedaan wat mogelijk is, en ook niet wat in het gesprek met Telfort besproken was.
Nogmaals, vanuit de monteur zeer verklaarbaar, daar wil ik niks van zeggen.
Maar als KPN denkt dat alles is geprobeerd, dan is dat niet juist. Bovendien zijn er nog twee andere (vrije) koperlijnen naar dit pand die als laatste mogelijkheid ook nog getest hadden kunnen worden.

Maar de hoofdzaak voor mijn vertrek is al lang niet meer het probleem met deze lijn. Het is hoe ik door Telfort al die maanden ben behandeld. Eigenlijk kan ik dat ook niet eens vastpinnen op een persoon. (bijna) Iedereen heeft mij netjes te woord gestaan, maar ik heb te vaak het idee gehad, dat men het probleem gewoon niet begreep.
Ook op de toch relevante informatie, dat de DLM in de war raakt van de grote verschillen in "attainable rate" en dat deze zelfs volgens een duidelijk patroon optreden (nl. 08.30 - 18.00 uur) krijg ik geen respons.

Van procedures (hoe een verplaatsing aan te vragen) is men niet voldoende op de hoogte. Elke medewerker vertelt een ander verhaal. Beloftes hebben dus geen enkele waarde.
Ook het feit, dat er in al die tijd bijna geen enkele terugbelafspraak werd nagekomen, en ik me elke keer zelf weer opnieuw moest melden, speelt een grote rol.
De "gewone" helpdesk is wat dat betreft een stuk correcter in haar handelen dan de afdeling Klantrelaties. Terwijl je toch het omgekeerde zou verwachten....
En als je dan maandenlang aantoonbaar van het kastje naar de muur bent gestuurd, heb je dat maar te slikken en kan er (ondanks eerdere toezeggingen) niets zinnigs geregeld worden ter genoegdoening. DAT is de reden van mijn vertrek. NIET het probleem met deze lijn.
Ik was graag bij Telfort gebleven.

Ik wil jou wel erg bedanken Bart, vooral voor je geduld. Als ik hetzelfde geduld had, zou ik misschien dit alles ook wel normaal kunnen vinden, en me minder ergeren aan de lange rij van fouten waarmee ik ben geconfronteerd.
Nu wordt jij er natuurlijk wel voor betaald en ik moet er voor betalen, dat zal ook wel wat verschil maken denk ik :-)
Maar nogmaals: zeer bedankt voor je inzet. Je krijgt van mij in elk geval 10 punten. Je kunt er zelfs 11 van maken door deze post (nu toch wel de eindconclusie van het verhaal) als "antwoord" aan te merken.... Maar als jij denkt: "Met een 10 kan ik ook wel leven" dan snap ik dat volkomen.

Ook dank aan alle anderen op dit forum. Het probleem werd hier tenminste serieus genomen.

Tot slot nog even een ander (filosofisch) punt. Het is, zoals ik eerder zei, jammer dat die DLM steeds op het verkeerde been wordt gezet en daardoor als het ware de verkeerde beslissingen neemt. Als we handmatig de lijn zouden kunnen begrenzen op bijoorbeeld 30MB zou het perfect kunnen functioneren. Dat blijkt echter niet meer mogelijk te zijn.
Het is voor mij de eerste keer dat ik geconfronteerd word met een vorm van "kunstmatige intelligentie" die door de mens niet meer "overruled" kan worden.
Dat voorspelt niet veel goeds voor de toekomst 🙂
Bekijk reactie

124 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Ik zie inderdaad dat je nog weer contact hebt gehad met een collega. Daar op ben je dus gebeld. Je geeft aan dat het een kort gesrprek was? Heb je wel iets kunnen bespreken? Zijn er vervolgafspraken gemaakt?

De V10 geeft dus ook geen verbetering. Dat is jammer om te horen. Er lijkt dan toch iets mis met de lijn. Je geeft aan dat je een aardig beeld hebt van het probleem? Wil je die met mij delen? Ik ben wel benieuwd namelijk. Ik wil graag eens kijken of ik daar wat mee kan.

Wat betreft het maken van een back-up, dit is spijtig genoeg niet mogelijk. Ik begrijp dat je het graag had gewild, alleen die optie is er niet. 😞
Reputatie 1
Je schrijft: "De V10 geeft dus ook geen verbetering." Zeker is dat echter niet.

Hoewel ik het somber in zie: "So far so good....." Nu ja, niet helemaal "good", wel wat beter.
Maar nogmaals, er is iets met de lijn wat deze problemen geeft. Ik heb inmiddels daar een aardig beeld van, maar dat interesseert niemand.

Ik heb de man die mij gisteravond alsnog belde (dezelfde die steeds zijn afspraken niet nakomt) niet te woord gestaan. Na 4 keer een afspraak niet nakomen is de maat bij mij vol.
Vooral omdat hij de klacht inmiddels al als "afgehandeld" had ingeboekt. Dan heb je het echt niet begrepen...

Dat heb ik gistermorgen duidelijk met Telfort besproken. Een ander zou de zaak dan opnemen.
Ik heb zelfs letterlijk nog gezegd: "Kunt U ook aan hem doorgeven dat hij mij niet meer hoeft te bellen, want dat bespaart zowel hem als mij een pijnlijk telefoontje". Is ook weer niet gebeurd.

Ik probeer het echt zo netjes mogelijk te spelen, maar het wordt me niet makkelijk gemaakt.
Reputatie 8
Badge +11
......Je geeft aan dat je een aardig beeld hebt van het probleem? Wil je die met mij delen? Ik ben wel benieuwd namelijk. Ik wil graag eens kijken of ik daar wat mee kan....

.....Ik heb inmiddels daar een aardig beeld van, maar dat interesseert niemand.....

Dat schiet niet op zo 🙄
Reputatie 1
Inmiddels heeft een andere medewerker van Klantrelaties mij vanmorgen gebeld. Netjes, vriendelijk en vrolijk, daar niet van.

Helaas zijn de toezeggingen die W.L. (mijn eerdere contactpersoon) mij telefonisch gedaan had alweer van tafel geveegd.

De duidelijk afgesproken prijs bij een "noodgedwongen" overstap op glasvezel (namelijk een overstap zonder prijsverhoging) zou nu ineens maar voor 1 jaar gelden. Daarna moet ik dan alsnog het volle tarief gaan betalen.
Aan het einde van mijn gesprek met W.L. is het log van dat gesprek aan mij voorgelezen.
Hierin geen woord over deze termijn. Nee, het was "duidelijk genoteerd in het log" en "Telfort kon daar niet meer omheen" waren zijn letterlijke woorden. Maar toch later er wat aan toegevoegd dus.

Ik ga hier uiteraard niet mee akkoord.
Ik kots onderhand wel van Telfort.

Bart, ik wil je graag tekst en uitleg geven over wat ik technisch gezien denk over de problemen met de VDSL lijn.
Maar, ik vrees dat ik nu toch echt mijn langste tijd bij Telfort wel gehad heb.
(Dat heb ik overigens hoe dan ook wel, want ik zit inmiddels zo'n 18 jaar bij Telfort/Tiscali, en helaas zal ik er over nog eens 18 jaar waarschijnlijk zelf toch al niet meer zijn)

Mocht je alsnog interesse hebben in mijn technische observaties, dan meld ik je dat liever in een privébericht als dat mag. (Dat houdt e.e.a. hier wat overzichtelijker)
Reputatie 1
Beste mevrouw F,

Dank voor Uw bericht.

Over de abonnementsprijs:
Of er in de loop van het gesprek iets over een termijn is gezegd doet niet ter zake.

Ik heb Dhr. L. tijdens het gesprek op 26 juli nadrukkelijk gevraagd, om alle AFGESPROKEN punten door te nemen. Ik heb letterlijk gezegd: "Er is zoveel aan de orde geweest, het lijkt me daarom verstandig om nog even door te nemen welke voorstellen er nu WEL en welke er NIET "door de raad" aangenomen zijn…."
De geluidsfragmenten welke hierop van toepassing zijn stuur ik U bij deze alsnog toe.

In dit resumé is geen enkele sprake meer van een termijn van een jaar. Als het wel in het log staat, dan is dat later toegevoegd.
Hij heeft het mij in ieder geval NIET voorgelezen.
Ik ben met de suggestie dat e.e.a. slechts voor één jaar zou gelden dus op geen enkel moment akkoord gegaan.
Ik zou daar ook nooit mee akkoord zijn gegaan en ik ZAL er ook niet mee akkoord gaan.

Na het voorlezen van e.e.a. heeft Dhr. L. nog uitdrukkelijk gezegd:
"Telfort kan hier niet meer onderuit".
Dit waren dus de EINDAFSPRAKEN zoals ze gemaakt zijn. Niet meer en niet minder.

Dan over het verplaatsen van de glasvezelaansluiting:
Verschillende medewerkers van Telfort hebbn mij aangegeven dat het beter is om EERST de verhuizing van de glasvezelaansluiting te regelen, om te voorkomen dat het signaal op het verkeerde adres opgeleverd zou kunnen gaan worden. (klonk mij ook logisch in de oren).
Ook daarover wordt nu dus weer een ander verhaal opgehangen.
Misschien wel het juiste verhaal, maar toch weer wat anders.

Het verhaal over het "haalbaarheidsonderzoek" via Reggefiber is in elk geval zeker niet correct.
Dat pad ben ik al eerder door Telfort opgestuurd.
Mijn aanvraag werd door Reggefiber onmiddelijk afgewezen, omdat die procedure voor een ander soort gevallen geldt. Het fijne weet ik daar ook niet van, maar een "haalbaarheidsonderzoek" is niet van toepassing op dit geval.
De betreffende afdeling heeft dus eerst mij en nu ook U daarover verkeerd geïnformeerd.

Het is wat mij betreft nu over. Telfort heeft nu zo vaak het verhaal veranderd, we komen er blijkbaar niet uit.

Met vriendelijke groet en evengoed een prettige vakantie,
D.
Reputatie 1
Dank aan alle "gangmakers", "liefhebbers", "legendes", "toppers" en "helden" (nou ja...)
Dank voor de interesse, moral support, deskundigheid, betweterij, en ander menselijk gedrag :-)

Het is helaas niet gelukt. Met alle respect voor iedereen op het forum, ik had meteen naar mezelf moeten luisteren.... (Toch weer wat geleerd....)
Reputatie 8
Badge +17
Succes! En sterkte bij een nieuwe provider!
Reputatie 1
Dank Kees-Jan.
Die sterkte zal ik bij een andere provider ongetwijfeld net zo hard nodig hebben.
Ik maak me geen enkele illusie dat het ergens anders "beter" zal zijn.

In Mark's "gave" land, met zijn "fantastische bedrijfsleven" en met al die "hardwerkende Nederlanders" is er helaas geen enkel bedrijf meer waar je echt op kunt vertrouwen.

De enige reden dat ik bij Telfort weg zal gaan is omdat ik mezelf in de spiegel wil kunnen aankijken zonder dat ik denkt: "Wat ben jij een zak dat je dat allemaal maar geaccepteerd hebt".
Reputatie 6
Badge +7
Gelijk heb je! in jouw geval gaat echt alles mis en uiteraard hoort dat niet zo te zijn ook ik wens je veel succes bij de andere provider.
Reputatie 1
Dank Cobus.

Ik hoop wel dat "webcare" zo eerlijk is, om mijn bijdrage van vanavond alsnog te markeren als "antwoord".
Reputatie 8
Badge +11
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik zie inderdaad het contact terug. Mijn collega heeft je een mail gestuurd en deze heb je weer beantwoord. Ik lees dat je het niet eens bent met de afspraken. Nu kan ik hier zo verder niets over zeggen omdat het in behandeling bij Klantrelaties is. Ik zie dat mevrouw F. om mijn collega ook maar zo te noemen is weer op de hoogte gesteld en zal weer op je reageren. Het lijkt mij dan ook het beste dat het bij haar in behandeling blijft zodat er niet meer verdraaid kan worden. Zij is dan volledig op ge hoogte. Ik vind het dan ook spijtig dat het zo is gelopen. Ik hoop dan ook echt van harte dat jullie er samen uit gaan komen.
Reputatie 1
Het lijkt mij verstandig, wanneer iemand van Klantrelaties een overduidelijk "moeilijk geval" overneemt, dat hij of zij zich eerst inleest. Dat is niet gebeurd, want anders zou mijn nieuwe kontaktpersoon geweten hebben, dat ik al eerder ten onrechte op pad ben gestuurd voor een "haalbaarheidsonderzoek".
Die procedure heeft echter betrekking op heel andere gevallen (is hier een paar weken geleden ook al besproken).

Het is nu net of de hele film weer van voren af aan begint!

Ik ga verder onder geen enkele voorwaarde akkoord met een prijsverhoging.
Na alles wat er gebeurd is zeker? ABSOLUUT NIET.
Ik heb met Dhr. L. in een eerder gesprek (op 12 juli) afgesproken, dat het VOLLEDIGE log van elk geprek aan mij voorgelezen zou worden.
DAT (en DAT alleen) zijn de gemaakte afspraken.

Wat er verder in een gesprek gewisseld wordt dient alleen om tot deze afspraken te komen.
Anders zou Telfort ook gehouden zijn om die verplaatsing toch te te gaan regelen en betalen.
Ik heb wel 5 verschillende opnames waarop me dat (niet alleen door Dhr. L) letterlijk wordt toegezegd.

Ik zal daar echter niet aan vasthouden. Ik ga er van uit dat dat gezegd is vanuit onwetendheid. Hoewel ik inmiddels liever het woord "onnozelheid" gebruik....
Dat is (zeker als het zo vaak gebeurt) welliswaar een teken van een slechte organisatie, maar het gebeurt wel te goeder trouw. Als Telfort er niet over gaat, dan KAN zij die belofte ook niet waar maken.

Daar zal ik (hoewel ik het een achterlijke gang van zaken vind) me bij neer leggen. Bovendien heb ik ook al eerder (ook op dit forum) gezegd: "Dat die aansluiting in de verkeerde woning zit is niet de schuld van Telfort".
Hoewel je formeel natuurlijk wel zou kunnen stellen dat Telfort die kosten met mij zou moeten verrekenen omdat zij nu eenmaal belooft heeft dit te betalen, maar ik zal die belofte gewoon vergeten.

Waar het een afspraak over de abonnementsprijs betreft ligt het anders:
Daar gaat ALLEEN Telfort over. Niet KPN, Reggefiber of welke andere partij dan ook.
Die afspraak dient Telfort dus na te komen.
Als er in het log later iets toegevoegd is, dan is dat gewoon achterbaks. Het is mij NIET zo voorgelezen en ik kan dat bewijzen.

Ik heb in meerdere gesprekken ook duidelijk aangegeven: "Ik laat me niet afschepen met een aantal maanden korting of een tijdje gratis internet. Ik wil een ongewijzigde prijs mocht ik gedwongen worden op glasvezel over te gaan."
Niemand kan zeggen dat ik daarover niet duidelijk ben geweest.
Mijn handen jeuken om alle gesprekken (inmiddels bijna 40 uur) openbaar te maken, maar dat zal ik uiteraard niet doen.

Het is verdomde jammer, dat Telfort zich zo onbetrouwbaar toont. Juist omdat het met de V10 op de VDSL nu toch best aardig lijkt te gaan, en we misschien "plan B" (glasvezel) alsnog kunnen ontlopen.
Maar het is voor mij nu een principekwestie geworden.
Tefort heeft met het telkens geven van verkeerde informatie en het niet nakomen van allerlei afspraken (waaronder ook het niet terugbellen, mails niet verzenden, liegen over het kontakt met Reggefiber etc. etc.) mij heel veel tijd, energie en ergernis gekost.
Voor mij is de maat nu gewoon helemaal vol. Maar dan ook helemaal.

Ik vroeg me overigens wel af Bart, of jij nog belangstelling hebt voor het technische verhaal achter de VDSL problemen? Jij leek me in ieder geval wel geïnteresseerd.
In dat geval laat ik je dat nog even weten. (eventueel dan als prive bericht).
Zelf ben ik ook wel benieuwd naar jou mening daarover. Gewoon uit eigen technische interesse, helemaal los van het Telfort verhaal. Ik zal dan ook even door de vingers zien dat jij bij Telfort werkt :-)

Wist je overigens Bart dat jij een van de weinigen bent die af en toe nog eens een excuus maakt? Ik heb je daar (uit ballorigheid) al een paar keer belachelijk mee gemaakt, maar misschien is dat nog wel het meest storend: Dat de meeste medewerkers zich opstellen op een manier, alsof het volkomen normaal is om zo met je klanten om te gaan.
Reputatie 8
Badge +11
Ik snap de frustratie helemaal. Ik begrijp dan ook dat je niet nogmaals helemaal op nieuw wilt beginnen met het verhaal. Dat lijkt mij wat overbodig. Mijn collega is dan ook op de hoogte van dit topic. Daarbij heb ik nogmaals jouw verhaal doorgegeven. Want je wil gewoon weten hoe het zit met de kosten naar eventuele overgang naar glasvezel en hoe het zit met de verplaatsing van de glasvezelaansluiting. Ik hoop dan ook echt dat jullie hier uit gaan komen.

Wat betreft het technische verhaal. Ik ben zeker benieuwd naar je bevindingen. Ik wil er graag eens naar kijken. Ik hoop dat ik er iets kan uithalen. Deze mag je wel privé sturen, misschien wel zo makkelijk inderdaad. Ik zie ze wel verschijnen.
Reputatie 1
Ik zie net dat het bericht waarin de suggestie werd gewekt dat deze zaak is opgelost, niet langer gemarkeerd staat als "antwoord".
Ik had daarom verzocht en dat verzoek is netjes ingewilligd.

Voor de verandering dan maar eens een compliment: aan "webcare" in dit geval.
(Wie dat ook mag zijn.....)
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb je verzoek ingewilligd inderdaad. Dit vond ik wel zo netjes omdat het inderdaad nog niet opgelost is. Ik hoop wel dat je er nog uit gaat komen.
Reputatie 1
Eind september zou ik teruggebeld worden door de afdeling klantrelaties.
Ik weet niet of het nog zinvol is om te vermelden, maar dat is natuurlijk niet gebeurd. Ik haat Telfort (als bedrijf) inmiddels tot op het bot, maar misschien is het achteraf toch beter (voor mijn eigen gemoedsrust) om nog even zo door te sukkelen.
Misschien krijg ik er na een tijdje wel plezier in. Dat hoor je vaker.

Ik heb enkele weken geleden mijn waarnemingen inzake de sterke wisselingen in de "attainable rate" voorgelegd aan de zoveelste medewerker van Telfort. Gelukkig eentje die ditmaal wel geinteresseerd bleek. 10 punten voor haar! Er werd meteen een afspraak gemaaklt om een monteur van Guidion langs te sturen en die is indedaad gisteren hier geweest.

Volgens hem had de voorgaande KPN monteur (die begin juli de zaak opnieuw had aangesloten) de verkeerde materialen gebruikt. Ik heb toen (in juli dus) letterlijk aan deze KPN man gevraagd: "Als Telfort mij vraagt of alles volgens de laatste "regelen der kunst" is aangesloten, kan ik dan naar eer en geweten "ja" antwoorden?" Volgens hem was dat het geval, maar dat blijkt dus toch niet zo te zijn geweest. Hij had een verkeerd type kontaktdoos gebruikt.

Achteraf had ik het ook wel kunnen weten, want deze monteur had meer belangstelling en praatjes over een meisje dat buiten op straat stond dan voor zijn werk. Het was overigens ook een heel mooi meisje, en het was een warme dag, maar hij had desondanks beter op zijn eigen kontaktdoos kunnen letten....

Maar goed, de Guidion monteur heeft e.e.a. nu dus weer vervangen. Goede beslissing, want
de "noise margin" is daardoor inderdaad sterk verbeterd. Helaas zijn de sprongen in attainable rate nog steeds aanzienlijk. Hoe het met de uiteindelijke snelheid gaat zullen we dus toch weer af moeten wachten. De DLM zal nog wel even aan het werk blijven.
Ik heb in overleg nu toch weer het Zyxel modem erop staan. Deze lijkt ondanks alles toch het meest stabiel. Hij haalt niet de hoogste snelheid maar was wel het meest stabiel.
De Experiabox stond steeds te schakelen tussen verschillende profielen. Veel vaker en langduriger dan je bij een "normale" DLM cyclus zou verwachten.

Snelheid is nu weer rond de 32MB, upload weer 6MB. Als het zo blijft: prima dus.

Ik heb over de meeste technische jongens en meisjes van Telfort echt niet zoveel te klagen. Ze doen hun best, en zijn ook maar afhankelijk van de inschatting, kennis en aandacht van anderen.
Wel jammer, dat Klantrelaties nog steeds niet wil begrijpen, dat als we niet tot een goede vervolgregeling komen, al deze tijd en moeite voor niks zal zijn geweest. Gelukkig geldt dat niet alleen voor mij.
Reputatie 8
Badge +11
Allereerst wat spijtig om te lezen dat je niet bent gebeld terwijl dit wel is afgesproken. Excuses hiervoor.

In ieder geval heb je weer contact gehad want nog steeds gaat het niet goed. Dat is niet fijn. Daar op besloot mijn collega een monteur langs te sturen. Deze kwam tot een conclusie dat er niet het juiste materiaal was aangesloten. Dat is natuurlijk niet fijn. Gelukkig heeft hij het in orde gemaakt. Ik begrijp ook dat het daarna iets beter is geworden, maar het is nog steeds niet optimaal. De actual rate schommelt nog steeds. Maar toch is het redelijk stabiel met de Zyxel.

Wat ik in ieder geval nu gedaan heb is de afdeling Klantrelaties ingelicht over het feit dat je niet gebeld bent. Ik ga er van uit dat jullie zeker toe een goed vervolg moeten kunnen komen. Ik hoor dan ook graag als er contact is geweest.
Reputatie 1
Bart, dank voor je reaktie. Ik wacht verder maar weer af wat Klantrelaties te melden heeft.
Jij heb je best gedaan.

Nog even voor de duidelijkheid: Het probleem begint juist met de "attainable rate" die sterk varieert. (Grofweg tussen de 29MB overdag en de 41 MB 's nachts).

Daardoor schakelt de DLM de "actual rate" vaak eerst veel te ver omhoog. Soms zo hoog, dat de verbinding ook echt uitvalt en daarna terugvalt tot een veel te lage snelheid. Dus veel lager dan feitelijk haalbaar zou zijn. (Met "uitvallen" bedoel ik echt uitvallen, dus niet het schakelen wat de DLM 's nachts uitvoert).

Ook wordt door deze grote variatie het profiel telkens gewijzigd, tussen 8b en 17a.
Omdat de "attainable rate" zo varieert kan de DLM dus eigenlijk geen echte keuze maken en wordt slachtoffer van zijn eigen optimisme.
Jammer dat zo'n DLM niet uitschakelbaar is en de snelheid gewoon handmatig vastgezet kan worden.
In ieder geval is er nu wel weer een verbetering aan de lijn aangebracht, dus wie weet?
Er moet toch op een gegeven moment een gemiddelde uitkomen waar de lijn stabiel op blijft werken zou je denken.
Reputatie 1
Bart, ik ben inmiddels gebeld. Nogmaals dank voor jouw bemiddeling daarin.

Helaas is het standpunt van Telfort ongewijzigd gebleven. Alle eerdere toezeggingen blijven ingetrokken.
Er zou een nieuw contract moeten worden afgesloten en de "korting" (tot het tarief wat ik nu betaal) kan maximaal één jaar duren.
Wanneer het dus niet in orde zou komen met deze lijn, ben ik verplicht om zowel de verplaatsing van de glasvezelaansluiting te betalen als een duurder abonnement te nemen.
Ik hoop dat je zult begrijpen, dat ik (na alles wat er is voorgevallen) mijn standpunt zelf ook niet ga wijzigen. Ik ben dus niet akkoord gagaan.
Hoewel mij anders beloofd was, wil ik die verplaatsing zelf nog wel regelen (want dat is geen fout van Telfort geweest) maar ik ga niet meer betalen dan nu. Absoluut niet.

Mij is maandenlang van alles op de mouw gespeld. Terugbelafspraken zijn meermaals niet nagekomen. Door de (eerste) monteur blijkt een behoorlijke fout te zijn gemaakt en hoe vaak ik wel niet gehoord heb: "Dat had mijn collega zo niet mogen toezeggen" kan ik niet eens meer bijhouden.

Dit alles heeft mij veel tijd gekost. Ik heb inmiddels ruim 40 uur aan telefoongesprekken hierover gevoerd. Zelfs een keer van afstand teruggekomen voor een afspraak ter plekke.
Ook in het gesprek van vanmiddag kon er nog geen excuus vanaf. Ik moest er feitelijk haast om vragen, alsof ik in debat was met de minister....

Iedereen lijkt deze gang van zaken normaal te vinden. En misschien is dat ook wel zo als je
niets anders gewend bent. Dan krijg je vanzelf een plaat voor je kop.
Ik kan alleen maar dankbaar zijn, dat ik zelf nooit op deze manier heb hoeven te werken.
Het lijkt me vreselijk. Met terugwerkende kracht heb ik ineens heel veel respect gekregen voor mijn collega's en werknemers door de jaren heen.
Reputatie 8
Badge +11
Je zou inderdaad wel zeggen dat er uiteindelijk een gemiddelde uit zou moeten komen, helaas blijkt dit niet het geval. Dat is erg spijtig. KPN geeft dan ook aan dat ze de lijn niet goed meer krijgen. Hier valt dan weinig winst te behalen spijtig genoeg.

Nu zie ik ook dat je contact hebt gehad, dat is fijn. Nu begrijp ik echter wel dat we er niet uit gaan komen. Wat natuurlijk erg jammer is. Ik kan hier zo niets in betekenen meer, excuses. Mijn collega met wie je contact hebt gehad is van de afdeling Klantrelaties, zij behandeld de klachten af, daar kan ik verder niet meer tussen gaan zitten. Nu heb je de afspraken van haar via de mail gekregen. Mocht je je toch nog bedenken, dan mag je hier op ingaan. Mocht je zo nog andere vragen hebben, dan weet je mij te vinden. Ik hoop in ieder geval dat je een stabiele verbinding nog gaat vinden. Misschien wel via glasvezel.
Reputatie 1
Toen Telfort mij voorstelde, om een (tweede) monteur te sturen werd erbij gezegd dat dit gedaan werd omdat deze monteur meer bevoegdheden had dan de vorige en ook naar de situatie in de wijkkast en de centrale zou kijken.
Omdat bij binnenkomst zijn eerste constatering was, dat de eerdere monteur verkeerde materialen had gebruikt, heeft hij verder niet meer naar de lijn gekeken. Op zich logisch, want hij dacht het probleem gevonden te hebben. Dat houdt helaas wel in, dat naar de rest van de keten (buitenshuis) niet meer gekeken is. Daar is dus niet alles aan gedaan wat mogelijk is, en ook niet wat in het gesprek met Telfort besproken was.
Nogmaals, vanuit de monteur zeer verklaarbaar, daar wil ik niks van zeggen.
Maar als KPN denkt dat alles is geprobeerd, dan is dat niet juist. Bovendien zijn er nog twee andere (vrije) koperlijnen naar dit pand die als laatste mogelijkheid ook nog getest hadden kunnen worden.

Maar de hoofdzaak voor mijn vertrek is al lang niet meer het probleem met deze lijn. Het is hoe ik door Telfort al die maanden ben behandeld. Eigenlijk kan ik dat ook niet eens vastpinnen op een persoon. (bijna) Iedereen heeft mij netjes te woord gestaan, maar ik heb te vaak het idee gehad, dat men het probleem gewoon niet begreep.
Ook op de toch relevante informatie, dat de DLM in de war raakt van de grote verschillen in "attainable rate" en dat deze zelfs volgens een duidelijk patroon optreden (nl. 08.30 - 18.00 uur) krijg ik geen respons.

Van procedures (hoe een verplaatsing aan te vragen) is men niet voldoende op de hoogte. Elke medewerker vertelt een ander verhaal. Beloftes hebben dus geen enkele waarde.
Ook het feit, dat er in al die tijd bijna geen enkele terugbelafspraak werd nagekomen, en ik me elke keer zelf weer opnieuw moest melden, speelt een grote rol.
De "gewone" helpdesk is wat dat betreft een stuk correcter in haar handelen dan de afdeling Klantrelaties. Terwijl je toch het omgekeerde zou verwachten....
En als je dan maandenlang aantoonbaar van het kastje naar de muur bent gestuurd, heb je dat maar te slikken en kan er (ondanks eerdere toezeggingen) niets zinnigs geregeld worden ter genoegdoening. DAT is de reden van mijn vertrek. NIET het probleem met deze lijn.
Ik was graag bij Telfort gebleven.

Ik wil jou wel erg bedanken Bart, vooral voor je geduld. Als ik hetzelfde geduld had, zou ik misschien dit alles ook wel normaal kunnen vinden, en me minder ergeren aan de lange rij van fouten waarmee ik ben geconfronteerd.
Nu wordt jij er natuurlijk wel voor betaald en ik moet er voor betalen, dat zal ook wel wat verschil maken denk ik :-)
Maar nogmaals: zeer bedankt voor je inzet. Je krijgt van mij in elk geval 10 punten. Je kunt er zelfs 11 van maken door deze post (nu toch wel de eindconclusie van het verhaal) als "antwoord" aan te merken.... Maar als jij denkt: "Met een 10 kan ik ook wel leven" dan snap ik dat volkomen.

Ook dank aan alle anderen op dit forum. Het probleem werd hier tenminste serieus genomen.

Tot slot nog even een ander (filosofisch) punt. Het is, zoals ik eerder zei, jammer dat die DLM steeds op het verkeerde been wordt gezet en daardoor als het ware de verkeerde beslissingen neemt. Als we handmatig de lijn zouden kunnen begrenzen op bijoorbeeld 30MB zou het perfect kunnen functioneren. Dat blijkt echter niet meer mogelijk te zijn.
Het is voor mij de eerste keer dat ik geconfronteerd word met een vorm van "kunstmatige intelligentie" die door de mens niet meer "overruled" kan worden.
Dat voorspelt niet veel goeds voor de toekomst 🙂
Reputatie 8
Badge +11
Bedankt voor dit laatste bericht, ik denk dat dit een mooie afsluiter is. Wellicht is mooi niet het beste woord, maar ik denk dat we elkaar goed begrijpen. Het is erg jammer dat het zo gelopen. Verschillende monteurs, KPN die aangeeft dat het probleem niet opgelost is. Een DLM die niet meewerkt. Er lijkt geen inzicht te komen in een oplossing, behalve een glasvezelaansluiting, alleen dit brengt ook nog werk met zich mee. Ik hoop in ieder geval dat je een goede stabiele verbinding krijgt in de toekomst.
Reputatie 1
Blijkbaar begrijpen we elkaar toch niet voor de volledige 100% Bart....
Deze zaak is niet stukgelopen door een technisch probleem maar door een verschil in beschaving.
Voor mij is een afspraak een afspraak. Voor Telfort niet.
Dat geldt nogmaals niet voor jou!
Reputatie 8
Badge +11
Ik snap hem nu helemaal. Ik vind het erg jammer dat het daardoor is misgelopen, excuses. Ik hoop in ieder geval dat je een stabiele gaat vinden.

Reageer