beantwoord

DLM lijn reset

Toon het eerste bericht

124 reacties

Reputatie 3
Je schrijft: "De V10 geeft dus ook geen verbetering." Zeker is dat echter niet.

Hoewel ik het somber in zie: "So far so good....." Nu ja, niet helemaal "good", wel wat beter.
Maar nogmaals, er is iets met de lijn wat deze problemen geeft. Ik heb inmiddels daar een aardig beeld van, maar dat interesseert niemand.

Ik heb de man die mij gisteravond alsnog belde (dezelfde die steeds zijn afspraken niet nakomt) niet te woord gestaan. Na 4 keer een afspraak niet nakomen is de maat bij mij vol.
Vooral omdat hij de klacht inmiddels al als "afgehandeld" had ingeboekt. Dan heb je het echt niet begrepen...

Dat heb ik gistermorgen duidelijk met Telfort besproken. Een ander zou de zaak dan opnemen.
Ik heb zelfs letterlijk nog gezegd: "Kunt U ook aan hem doorgeven dat hij mij niet meer hoeft te bellen, want dat bespaart zowel hem als mij een pijnlijk telefoontje". Is ook weer niet gebeurd.

Ik probeer het echt zo netjes mogelijk te spelen, maar het wordt me niet makkelijk gemaakt.
Reputatie 3
Inmiddels is de VDSL lijn dan toch weer in elkaar gezakt. Ik had het voor de zekerheid nog wel even aan willen kijken, maar geen nood, want ik krijg nu weer een V10 modem opgestuurd (!)
Hoewel ook de medewerker van vandaag zei, dat de Zyxel meestal op een moeilijke lijn het beste werkt, en hij er dus zelf ook niet veel vertrouwen in leek te hebben.
Maar ja, procedures hè, en niet geschoten is altijd mis.

Als ik dat modem dan aansluit, zou een DLM reset niet nodig zijn.... Ja, ik ga zeker na alles wat er al gebeurd is nog even lekker een maand langer wachten (tegen beter weten in) om te zien of die V10 dan uiteindelijk wel beter gaat werken. Ik ben niet gek..... Tegen die tijd hangt de kerstverlichting al weer in de straten. Het heeft lang genoeg geduurd lijkt mij.

Ik vervloek de dag, dat ik het bericht kreeg: "Goed nieuws! Uw lijn is nu nog beter geworden!"

En als het niet lukt (kans lijkt me inmiddels behoorlijk groot) dan zitten we dus alsnog in de situatie, dat er geen echte duidelijkheid is over hoe te handelen bij een overstap naar glasvezel (verplaatsing lijn, kosten etc...)
Precies waar ik enkele weken terug voor gewaarschuwd heb.

Nog even een ander vraagje (voor wie er wat van weet).
Hoe zit het eigenlijk bij die V10 met dingen als portforwarding? Het is voor mij van groot belang, dat ik op afstand mijn netwerk thuis kan blijven bereiken. Ik hoef geen complete uitleg, maar wil wel graag weten of deze mogelijkheid nog bestaat, om me vast geestelijk voor te bereiden, mocht ook dat weer verslechterd zijn.
Reputatie 3
Zou ik in jouw positie waarschijnlijk ook niet durven....
Reputatie 8
Badge +11
......Je geeft aan dat je een aardig beeld hebt van het probleem? Wil je die met mij delen? Ik ben wel benieuwd namelijk. Ik wil graag eens kijken of ik daar wat mee kan....

.....Ik heb inmiddels daar een aardig beeld van, maar dat interesseert niemand.....

Dat schiet niet op zo 🙄
Reputatie 8
Badge +12
Ik snap hem nu helemaal. Ik vind het erg jammer dat het daardoor is misgelopen, excuses. Ik hoop in ieder geval dat je een stabiele gaat vinden.
Reputatie 8
Badge +12
Op die manier, de mail was dus niet verstuurd. Dat was mij niet helemaal duidelijk. Excuses hiervoor. Ik heb namelijk geen toegang tot die mailbox. Ik zag de mail alleen staan. Nu is de mail alleen nog niet helemaal zoals gehoopt. Er mist wat informatie. Dat is spijtig. Ik begrijp heel goed dat je graag wilt weten hoe het zit met de kosten mocht je over op glasvezel moeten. Ik ga het daarom nogmaals doorzetten om dit verder uit te laten zoeken. Je hoort nog weer van een collega van mij.
Reputatie 3
Antwoord op je vraag: Nee, mijnaansluiting.nl is niet door jouw collega's met mij besproken. Wel door Reggefiber.
Jouw collega (1) heeft mij in eerste instantie gezegd, dat Telfort de verplaatsing aan zou vragen omdat het mij dan misschien niets zou kosten. Ik heb op zijn verzoek foto's gestuurd van de situatie. Later is mij door jouw collega (2) gemeld, dat e.e.a. op basis van deze foto's afgewezen was door Reggefiber. Het zou volgens Reggefiber geen "technische verplaatsing" zijn, maar een cosmetische.
Dit bleek bij navraag (driemaal zeer uitgebreid nagevraagd) niet waar te zijn. Hierin geloof ik Reggefiber helaas eerder dan Telfort. Niet alleen omdat zij zeggen dat e.e.a. niet is aangevraagd, maar ook omdat zij zeggen: "als dit was aangevraagd dan zouden wij bijvoorbeeld de foto's moeten kunnen terugvinden". Het kan dus ook niet even informeel in de wandelgangen besproken zijn .
Klinkt mij als aannemelijk.

Bovendien bleek de te volgen procedure ook heel anders te zijn.
Jouw collega (3) wist dan ook te melden, dat de toezegging door collega (1) nooit gedaan had mogen worden. Er moest eerst een "haalbaarheidsonderzoek" worden aangevraagd. Dat kon ik zelf doen, maar "de afdeling" (ik weet niet welke) kon dat ook voor mij doen. Ik heb dus gezegd: "vraag dat haalbaarheidsonderzoek maar aan". Vervolgens vertelde collega (4) mij dat "de afdeling" dit helemaal niet kon doen. Ze hadden het een beetje verkeerd geformuleerd dacht hij. Ik moest het onderzoek toch zelf aanvragen. Ik heb dat dus ook gedaan.
Meteen daarna kreeg ik bericht van Reggefiber (het zijn natuurlijk snelle jongens, die glasvezelaars...)
Een "haalbaarheidsonderzoek" was op de situatie helemaal niet van toepassing! Telfort had mij volgens hen verkeerd geinformeerd. Ik riep verbaasd uit: "je meent het!"

Let wel het ging hier dus om de informatie afkomstig van collega's 2, 3 en 4. Dus niet één persoon die een foutje heeft gemaakt. Ik ben 3 maal op het verkeerde been gezet.

Uiteindelijk is toen door Reggefiber gezegd dat ik het via mijn aansluiting.nl moest proberen. Zij gaven mij overigens ook eerst nog een verouderde link, maar daar kan Telfort natuurlijk niks aan doen.

In een gesprek met een andere collega van jou (laten we hem voor het gemak collega 5 noemen) is gezegd, dat gezien de gang van zaken en de eventuele kosten er wel iets aan de abonnementsprijs gedaan zou kunnen worden indien ik toch over zou moeten op glasvezel. Daar waren wel oplossingen voor....

Ik heb hierover gebeld en toen is mij door collega (6) toegezegd, dat Telfort mij zou benaderen met een concreet voorstel. En die afspraak is ook weer niet nagekomen.

Kortom, om met Holleeder te spreken: "Zo is het, en zo is het gegaan!"
Het is een heel verhaal. Dat spijt me, maar ik heb het niet zo ingewikkeld gemaakt.

Nogmaals: Ook ik hoop oprecht, dat het helemaal niet aan de orde hoeft te komen. Als mijn verbinding via VDSL goed is, dan heeft dat absoluut mijn voorkeur. Dat moet je van mij aannemen.
Maar mocht het niet lukken, dat wil ik niet wéér verzeild raken in de "misverstanden" tussen jouw collega's 6 t/m 10. Er moet dus een concrete afspraak liggen over hoe we in dat geval verder gaan.
Als ik (eigenlijk tegen mijn zin) over moet op glasvezel omdat deze lijn instabiel blijft, dan moet daar iets tegenover staan. En gezien de voorgeschiedenis moet het aan beide partijen duidelijk zijn wat.
En nogmaals: Ik zou hierover benaderd worden.
Reputatie 3
Badge +4
Hi @geloofjehetzelf,

Ik schrik echt van je verhaal zeg. Ik wil graag met je aan de slag om dit probleem te ondervangen en er toch voor te gaan strijden dat je verbinding verbetering krijgt.

Omdat het niet altijd duidelijk terug te zien is in het systeem of er een DSL reset is geweest, kan het zijn dat hier tegenstrijdige berichten over zijn gekomen richting jou. Dit is natuurlijk absoluut niet de bedoeling!

Ik heb een DSL reset aangezet. Je lijn gaat 3 dagen lang op zoek naar het beste signaal. Wanneer de lijn bijvoorbeeld begint op 10 Mpbs en merkt dat dit goed gaat, gaat de lijn vanzelf omhoog. Wanneer de lijn bijvoorbeeld instabieler wordt bij 20 Mbps, zal dit weer naar beneden gaan.

Ik ben benieuwd wat hier uit komt, ik houd de lijn in ieder geval in de gaten. Laat je me het weten wanneer ik nog iets anders voor je kan doen?
Reputatie 3
Ik zie net dat het bericht waarin de suggestie werd gewekt dat deze zaak is opgelost, niet langer gemarkeerd staat als "antwoord".
Ik had daarom verzocht en dat verzoek is netjes ingewilligd.

Voor de verandering dan maar eens een compliment: aan "webcare" in dit geval.
(Wie dat ook mag zijn.....)
Reputatie 3
Inmiddels heeft een andere medewerker van Klantrelaties mij vanmorgen gebeld. Netjes, vriendelijk en vrolijk, daar niet van.

Helaas zijn de toezeggingen die W.L. (mijn eerdere contactpersoon) mij telefonisch gedaan had alweer van tafel geveegd.

De duidelijk afgesproken prijs bij een "noodgedwongen" overstap op glasvezel (namelijk een overstap zonder prijsverhoging) zou nu ineens maar voor 1 jaar gelden. Daarna moet ik dan alsnog het volle tarief gaan betalen.
Aan het einde van mijn gesprek met W.L. is het log van dat gesprek aan mij voorgelezen.
Hierin geen woord over deze termijn. Nee, het was "duidelijk genoteerd in het log" en "Telfort kon daar niet meer omheen" waren zijn letterlijke woorden. Maar toch later er wat aan toegevoegd dus.

Ik ga hier uiteraard niet mee akkoord.
Ik kots onderhand wel van Telfort.

Bart, ik wil je graag tekst en uitleg geven over wat ik technisch gezien denk over de problemen met de VDSL lijn.
Maar, ik vrees dat ik nu toch echt mijn langste tijd bij Telfort wel gehad heb.
(Dat heb ik overigens hoe dan ook wel, want ik zit inmiddels zo'n 18 jaar bij Telfort/Tiscali, en helaas zal ik er over nog eens 18 jaar waarschijnlijk zelf toch al niet meer zijn)

Mocht je alsnog interesse hebben in mijn technische observaties, dan meld ik je dat liever in een privébericht als dat mag. (Dat houdt e.e.a. hier wat overzichtelijker)
Reputatie 3
Oh ja, ik vergeet nog te zeggen: "Ik kan me voorstellen dat het vervelend voor je is" dat kennen we nu ook wel....
Reputatie 3
Is wat jij schrijft (een "DSL reset") hetzelfde als een DLM (Dynamic Line Management) reset ?
Spreken we dan over hetzelfde? Gezien jouw omschrijving wel denk ik.
Volgens de laatste "geleerde" die ik mocht spreken kon dit namelijk vanuit Telfort helemaal niet worden aangevraagd.
Reputatie 8
Badge +12
Ik heb je verzoek ingewilligd inderdaad. Dit vond ik wel zo netjes omdat het inderdaad nog niet opgelost is. Ik hoop wel dat je er nog uit gaat komen.
Reputatie 3
Eind september zou ik teruggebeld worden door de afdeling klantrelaties.
Ik weet niet of het nog zinvol is om te vermelden, maar dat is natuurlijk niet gebeurd. Ik haat Telfort (als bedrijf) inmiddels tot op het bot, maar misschien is het achteraf toch beter (voor mijn eigen gemoedsrust) om nog even zo door te sukkelen.
Misschien krijg ik er na een tijdje wel plezier in. Dat hoor je vaker.

Ik heb enkele weken geleden mijn waarnemingen inzake de sterke wisselingen in de "attainable rate" voorgelegd aan de zoveelste medewerker van Telfort. Gelukkig eentje die ditmaal wel geinteresseerd bleek. 10 punten voor haar! Er werd meteen een afspraak gemaaklt om een monteur van Guidion langs te sturen en die is indedaad gisteren hier geweest.

Volgens hem had de voorgaande KPN monteur (die begin juli de zaak opnieuw had aangesloten) de verkeerde materialen gebruikt. Ik heb toen (in juli dus) letterlijk aan deze KPN man gevraagd: "Als Telfort mij vraagt of alles volgens de laatste "regelen der kunst" is aangesloten, kan ik dan naar eer en geweten "ja" antwoorden?" Volgens hem was dat het geval, maar dat blijkt dus toch niet zo te zijn geweest. Hij had een verkeerd type kontaktdoos gebruikt.

Achteraf had ik het ook wel kunnen weten, want deze monteur had meer belangstelling en praatjes over een meisje dat buiten op straat stond dan voor zijn werk. Het was overigens ook een heel mooi meisje, en het was een warme dag, maar hij had desondanks beter op zijn eigen kontaktdoos kunnen letten....

Maar goed, de Guidion monteur heeft e.e.a. nu dus weer vervangen. Goede beslissing, want
de "noise margin" is daardoor inderdaad sterk verbeterd. Helaas zijn de sprongen in attainable rate nog steeds aanzienlijk. Hoe het met de uiteindelijke snelheid gaat zullen we dus toch weer af moeten wachten. De DLM zal nog wel even aan het werk blijven.
Ik heb in overleg nu toch weer het Zyxel modem erop staan. Deze lijkt ondanks alles toch het meest stabiel. Hij haalt niet de hoogste snelheid maar was wel het meest stabiel.
De Experiabox stond steeds te schakelen tussen verschillende profielen. Veel vaker en langduriger dan je bij een "normale" DLM cyclus zou verwachten.

Snelheid is nu weer rond de 32MB, upload weer 6MB. Als het zo blijft: prima dus.

Ik heb over de meeste technische jongens en meisjes van Telfort echt niet zoveel te klagen. Ze doen hun best, en zijn ook maar afhankelijk van de inschatting, kennis en aandacht van anderen.
Wel jammer, dat Klantrelaties nog steeds niet wil begrijpen, dat als we niet tot een goede vervolgregeling komen, al deze tijd en moeite voor niks zal zijn geweest. Gelukkig geldt dat niet alleen voor mij.
Er zijn onderhand heel wat Zyxels dood, of aan het overlijden.
Heb je wel eens een week de V8 aan de lijn gehangen?
Het is mogelijk dat je de geest gevende Zyxel de oorzaak is van je steeds verder terug geschakelde verbinding.
Reputatie 8
Badge +12
Hoi geloofjehetzelf,

Ik begrijp heel goed dat het niet handig is om een code te sturen die al verlopen is. Excuses hiervoor. Het loopt nu in ieder geval via de afdeling Klantrelaties. Dat is inderdaad de hoogste afdeling. Er zal door mijn collega nog contact met je opgenomen worden. Hij kan dan ook bepalen in hoeverre er een nieuwe code nodig is. Hij zal namelijk ook eventueel contact opnemen met de Technische Dienst.

Ik heb mij zeker ingelezen, ik wil je graag zo goed mogelijk helpen. Ik vind het jammer dat er zoveel mis gaat. Daarom denk ik voor nu om het via een afdeling te laten verlopen, die van Klantrelaties. Zij hebben nog net even meer opties dan dat ik heb. Ik heb mijn collega dan op de hoogte gesteld van dit topic. Zo heeft hij beschikking tot alle informatie die je hebt gegeven aan mij.

Je zal dan ook geholpen worden om de lijn te verbeteren. Dat is zeker onze bedoeling. Mijn collega zal alles met je doorlopen.

Het is dan ook zeker onze bedoeling om je te helpen zodat de verstoringen verholpen kunnen worden zodat je een goed werkende lijn krijgt. Natuurlijk werken we wel met techniek en helaas kan er altijd iets kapot gaan.

Ik verwacht in ieder geval dat mijn collega snel contact met je op neemt.
Reputatie 3
Ja, maar de Experiabox heeft altijd minder gepresteerd bij mij. Ik heb jarenlang op de Zyxel 32 MB gehaald, en op de Experiabox was het dan rond 25 MB. De Experiabox ging na langere tijd altijd zelfs nog ietsje achteruit. Meerdere helpeskmedewerkers vonden het "herkenbaar" dat de Zyxel soms beter uit de bus komt. (voor wat dat waard is natuurlijk...)
Ik ben vaak tamelijk langdurig van huis, dus ik heb alles uigebreid (ook op langere termijn) kunnen bekijken.
Ik heb nu de Experiabox er weer opstaan. Al was het maar omdat de laatste medewerker die ik sprak daarom vroeg.
Vorige week zeiden ze me nog om voorlopig de Zyel erop te houden, maar de laatse deskundige heeft natuurlijk ook het laatste woord....
Op dit moment geven ze trouwens beide exact dezelfde snelheid.
Reputatie 3
Hallo Rozemarijn - Telfort,

Ik ben vanavond zoals afgesproken gebeld.

Ik heb de afspraak gemaakt dat wanneer ik in de toekomst telefonisch kontakt met Telfort heb de betreffende medewerker een melding te zien krijgt dat hij verplicht is om aan het einde van het gesprek mij voor te lezen hoe hij dat gesprek in het systeem gaat samenvatten. Daarna moet hij of zij mij persoonlijk beloven daar later geen wijzigingen in aan te zullen brengen.
(Klinkt kinderachtig maar is helaas noodzakelijk gebleken....)
Dit is mij inmiddels toegezegd.

Verder wil ik, dat indien mijn VDSL lijn toch weer instabiel blijkt (of wordt) of niet de snelheid gaat halen die ik had, dat ik zonder prijsverhoging of extra kosten over kan stappen op glasvezel.
Hierover hoor ik nog, maar gezien de voorgeschiedenis vind ik dat geen overdreven eis.
(Begrijp mij niet verkeerd, als ik de lijn heb die ik had, zit ik op glasvezel niet te wachten)

Voorlopig ben ik een paar weken in het buitenland. Daarna verwacht ik een toezegging op dat gebied.
Mochten we daar niet uitkomen, jammer dan. Ik zal over een paar weken nog net zo boos zijn als nu, al verwachten ze misschien dat dat niet zo is.

Ik dank jou in elk geval voor je bemoeienis en hoor graag nog even een reaktie voor ik de map Telfort weer even in de kast met ergernissen deponeer. (als die map daar nog in past....)
Haal je de snelheid van de stauspagina van je modem?
Of meet je die dmv een speedtest?
Reputatie 3
Dank voor het doorgeven van de info op dit topic aan "de medewerker".
Was niet echt nodig lijkt mij, omdat alles de afgelopen weken al in 31 telefoongesprekken aan de orde is geweest. Maar toch bedankt hoor.
Jammer dat de strekking van mijn verhaal: AFSPRAKEN VOOR DE TOEKOMST, volkomen aan je voorbij lijkt te zijn gegaan. Ik heb al meerdere malen geschreven: "Al komt mijn VDSL lijn op 1000MB, ik wil HOE DAN OOK eerst afspraken voor als het later tóch weer fout gaat. Ik heb dat inmiddels zo vaak geschreven dat het voor mij duidelijk is, dat ook jij maar gewoon doet alsof het er niet staat.
Het gaat dus NIET om het verbeteren van de lijn. Het gaat om het maken van afspraken. Anders kan men zich de moeite besparen om nog energie in deze lijn te steken.
Jammer ook, dat je mijn laatste vraag niet beantwoord hebt....

P.S. Doe maar verder geen excuses meer.
Reputatie 3
Uit het modem:

Actual Data Rate 2046 (Kbps.) 17023 (Kbps.)
Attainable Rate 6390 (Kbps.) 33660 (Kbps.)
Als je naar je attainable kijkt zou je zeggen dat de reset al gedaan is.
Nu even aankijken of de actual oploopt.
Zitten geen slechte of vervuilde contacten in je isra punt?
Korte ronde kabel? Recent nog een keer andere geprobeerd?
Reputatie 3
Dat is vreemd Bart, want toen ik de technische dienst gisteravond aan de telefoon had (die heb ik gebeld om die nieuwe code te checken) vertelden ze mij dat de mederwerker van klantrelaties mij 's avonds ZOU gaan bellen. Niet dat hij al gebeld had.
Ik heb de hele avond huilend naast de telefoon gezeten, en dus zeker geen oproep gemist.

Ik ben vooralsnog bereid om deze medewerker het voordeel van de twijfel te geven, maar dat doe ik met grote terughoudendheid. Mijn forumnaam is namelijk bepaald niet willekeurig gekozen....
Hebben we het in dit geval over een medewerker wiens naam eindigt op ed ? Kun je dat bevestigen?

Ik heb vanavond (voordat ik dit las overigens) opheldering gevraagd, over waarom ik niet gebeld was.
Ook in dit gesprek werd weer gezegd, dat er geen afspraak terug te vinden was, inzake het doornemen van het log aan het einde van het gesprek. Het is uiteindelijk wel gebeurd overigens, maar het heeft me wel weer 20 minuten extra gekost. En ik vind het oprecht pijnlijk, dat ik steeds boos moet doen tegen nieuwe medewerkers, die door Telfort als kanonnenvlees onvoorbereid de loopgraven in gestuurd worden.

De toezegging om mij terug te bellen die zaterdag werd gedaan: "binnen één werkdag" is vanavond veranderd naar "in de loop van de week". Verzin het maar....

Ik hoop dat degene die mij gaat bellen, verdomd goed begrijpt, dat het gesprek niet over mijn lijn zal moeten gaan, maar over de toekomst. Als dit nu nog niet helder is, dan is mijn geduld echt op.
Reputatie 3
Dat zou je inderdaad denken, maar er is al wekenlang geen enkele verbetering. Terwijl het er wel inzit, als je de attainable rates bekijkt. Die komen ook aardig overeen met hoe de snelheid was. Wel geeft de Experiabox voor de upload een iets hogere attainable aan. (Zyxel geeft ca. 5600 aan) Maar daar heb ik natuurlijk niks aan als hij toch op 2MB blijft staan....
Reputatie 3
Hallo Bart,
Ik zag dat de DLM reset zojuist heeft plaatsgevonden. Modem is gestart om 09.02 uur.
Gezien het tijdstip moet dat haast wel door menselijk ingrijpen zijn gebeurd.
Mijn vertrouwen is dan ook direkt spectaculair gestegen tot 0,01 :-)
In elk geval is de snelheid weer wat omhoog gegaan. Nu maar afwachten hoe e.e.a. zich verder ontwikkelt.
En héél misschien krijg ik zelfs ooit nog de beloofde e-mail. Ook dat is een kwestie van afwachten.....

Reageer