beantwoord

DLM lijn reset

Reputatie 1
Ik heb sinds jaar en dag een VDSL lijn bij Telfort. Altijd (met een paar probleempjes onderweg) een strakke verbinding gehad. De afgelopen tijd is de snelheid ervan behoorlijk teruggelopen. Download van 32 terug naar 17 MB, Upload terug van 5,5 naar 2 MB.
Uiteraard de hele procedure maar weer eens doorlopen, kabeltjes, reboot, reset.
Ik ben braaf door alle hoepeltjes van de helpdesk gesprongen.

Nu zou er voor mij bij KPN een DLM reset worden aangevraagd, zodat het moden met een schone lei opnieuw in kan gaan trainen.
Dit is mij 2 maal toegezegd, maar deze gegevens zijn uiteraard niet terug te vinden bij de Helpdesk. Vandaag is het mij opnieuw beloofd.
Is er een van de moderatoren bereid om voor mij uit te zoeken of dit inmiddels gebeurd is?

Ik wordt een beetje schijtziek van de helpdesk. Ik heb er nu 20 telefoontjes opzitten.

De ene medewerker zegt dat ik beter mijn oude modem (Zyxel) erop kan houden, de volgende zegt dat er pas een DLM reset gedaan wordt als ik toch weer mijn Experiabox V8 erop zet.
Overigens heeft de Zyxel altijd beter gewerkt op mijn lijn dan de Experiabox.
Kort en goed wil ik dus nu gewoon weten of de betreffende reset is aangevraagd ja of nee.

Over kabeltjes ga ik niet meer in discussie. Ook over Glasvezel niet. Hoewel in alle administraties staat dat er in mijn huis glasvezel ligt, kan ik (en ik woon er) verzekeren dat dit niet het geval is. Ik ben daarvoor net één keertje te vaak van het ene naar het andere bedrijf gestuurd.
Graag een antwoord dus waar het woord "glasvezel" niet in voorkomt.
icon

Beste antwoord door geloofjehetzelf 8 oktober 2018, 14:53

Toen Telfort mij voorstelde, om een (tweede) monteur te sturen werd erbij gezegd dat dit gedaan werd omdat deze monteur meer bevoegdheden had dan de vorige en ook naar de situatie in de wijkkast en de centrale zou kijken.
Omdat bij binnenkomst zijn eerste constatering was, dat de eerdere monteur verkeerde materialen had gebruikt, heeft hij verder niet meer naar de lijn gekeken. Op zich logisch, want hij dacht het probleem gevonden te hebben. Dat houdt helaas wel in, dat naar de rest van de keten (buitenshuis) niet meer gekeken is. Daar is dus niet alles aan gedaan wat mogelijk is, en ook niet wat in het gesprek met Telfort besproken was.
Nogmaals, vanuit de monteur zeer verklaarbaar, daar wil ik niks van zeggen.
Maar als KPN denkt dat alles is geprobeerd, dan is dat niet juist. Bovendien zijn er nog twee andere (vrije) koperlijnen naar dit pand die als laatste mogelijkheid ook nog getest hadden kunnen worden.

Maar de hoofdzaak voor mijn vertrek is al lang niet meer het probleem met deze lijn. Het is hoe ik door Telfort al die maanden ben behandeld. Eigenlijk kan ik dat ook niet eens vastpinnen op een persoon. (bijna) Iedereen heeft mij netjes te woord gestaan, maar ik heb te vaak het idee gehad, dat men het probleem gewoon niet begreep.
Ook op de toch relevante informatie, dat de DLM in de war raakt van de grote verschillen in "attainable rate" en dat deze zelfs volgens een duidelijk patroon optreden (nl. 08.30 - 18.00 uur) krijg ik geen respons.

Van procedures (hoe een verplaatsing aan te vragen) is men niet voldoende op de hoogte. Elke medewerker vertelt een ander verhaal. Beloftes hebben dus geen enkele waarde.
Ook het feit, dat er in al die tijd bijna geen enkele terugbelafspraak werd nagekomen, en ik me elke keer zelf weer opnieuw moest melden, speelt een grote rol.
De "gewone" helpdesk is wat dat betreft een stuk correcter in haar handelen dan de afdeling Klantrelaties. Terwijl je toch het omgekeerde zou verwachten....
En als je dan maandenlang aantoonbaar van het kastje naar de muur bent gestuurd, heb je dat maar te slikken en kan er (ondanks eerdere toezeggingen) niets zinnigs geregeld worden ter genoegdoening. DAT is de reden van mijn vertrek. NIET het probleem met deze lijn.
Ik was graag bij Telfort gebleven.

Ik wil jou wel erg bedanken Bart, vooral voor je geduld. Als ik hetzelfde geduld had, zou ik misschien dit alles ook wel normaal kunnen vinden, en me minder ergeren aan de lange rij van fouten waarmee ik ben geconfronteerd.
Nu wordt jij er natuurlijk wel voor betaald en ik moet er voor betalen, dat zal ook wel wat verschil maken denk ik :-)
Maar nogmaals: zeer bedankt voor je inzet. Je krijgt van mij in elk geval 10 punten. Je kunt er zelfs 11 van maken door deze post (nu toch wel de eindconclusie van het verhaal) als "antwoord" aan te merken.... Maar als jij denkt: "Met een 10 kan ik ook wel leven" dan snap ik dat volkomen.

Ook dank aan alle anderen op dit forum. Het probleem werd hier tenminste serieus genomen.

Tot slot nog even een ander (filosofisch) punt. Het is, zoals ik eerder zei, jammer dat die DLM steeds op het verkeerde been wordt gezet en daardoor als het ware de verkeerde beslissingen neemt. Als we handmatig de lijn zouden kunnen begrenzen op bijoorbeeld 30MB zou het perfect kunnen functioneren. Dat blijkt echter niet meer mogelijk te zijn.
Het is voor mij de eerste keer dat ik geconfronteerd word met een vorm van "kunstmatige intelligentie" die door de mens niet meer "overruled" kan worden.
Dat voorspelt niet veel goeds voor de toekomst 🙂
Bekijk reactie

124 reacties

Reputatie 1
Oh ja, ik vergeet nog te zeggen: "Ik kan me voorstellen dat het vervelend voor je is" dat kennen we nu ook wel....
Er zijn onderhand heel wat Zyxels dood, of aan het overlijden.
Heb je wel eens een week de V8 aan de lijn gehangen?
Het is mogelijk dat je de geest gevende Zyxel de oorzaak is van je steeds verder terug geschakelde verbinding.
Reputatie 1
Ja, maar de Experiabox heeft altijd minder gepresteerd bij mij. Ik heb jarenlang op de Zyxel 32 MB gehaald, en op de Experiabox was het dan rond 25 MB. De Experiabox ging na langere tijd altijd zelfs nog ietsje achteruit. Meerdere helpeskmedewerkers vonden het "herkenbaar" dat de Zyxel soms beter uit de bus komt. (voor wat dat waard is natuurlijk...)
Ik ben vaak tamelijk langdurig van huis, dus ik heb alles uigebreid (ook op langere termijn) kunnen bekijken.
Ik heb nu de Experiabox er weer opstaan. Al was het maar omdat de laatste medewerker die ik sprak daarom vroeg.
Vorige week zeiden ze me nog om voorlopig de Zyel erop te houden, maar de laatse deskundige heeft natuurlijk ook het laatste woord....
Op dit moment geven ze trouwens beide exact dezelfde snelheid.
Haal je de snelheid van de stauspagina van je modem?
Of meet je die dmv een speedtest?
Reputatie 1
Uit het modem:

Actual Data Rate 2046 (Kbps.) 17023 (Kbps.)
Attainable Rate 6390 (Kbps.) 33660 (Kbps.)
Als je naar je attainable kijkt zou je zeggen dat de reset al gedaan is.
Nu even aankijken of de actual oploopt.
Zitten geen slechte of vervuilde contacten in je isra punt?
Korte ronde kabel? Recent nog een keer andere geprobeerd?
Reputatie 1
Dat zou je inderdaad denken, maar er is al wekenlang geen enkele verbetering. Terwijl het er wel inzit, als je de attainable rates bekijkt. Die komen ook aardig overeen met hoe de snelheid was. Wel geeft de Experiabox voor de upload een iets hogere attainable aan. (Zyxel geeft ca. 5600 aan) Maar daar heb ik natuurlijk niks aan als hij toch op 2MB blijft staan....
Reputatie 1
De eerste zin van mijn reaktie was niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde, dat de attainable ook al heel lang op dezelfde waarde staat.
Heb je eerder de V8 voor langere tijd (1 a 2 weken) aan de lijn laten hangen? Zodat DLM de kans krijgt op de V8 in te regelen?
Reputatie 1
Heb inmiddels de bevestiging, dat er inderdaad een DLM reset is aangevraagd.
Deze besevtiging kwam, bij Telfort vandaan, dus of het waar is, en of ze de vraag begrepen hadden weet ik natuurlijk niet zeker.
We wachten het af.....
Houdt je ons op de hoogte?
Reputatie 1
Als ik mijn zelfbeheersing kan bewaren wel, anders lees je het wel in de krant 🙂
Als ik mijn zelfbeheersing kan bewaren wel, anders lees je het wel in de krant :-)

:):)
Reputatie 1
Inmiddels wordt er weer glashard ontkent, dat er een DLM reset is aangevraagd.
Het is mij nu wel genoeg geweest..... 18 jaar klant geweest (inclusief Tiscali tijd). Stik er verder maar in.
Ik weet wel dat er overal dezelfde soort leugenaars werken, maar heeft iemand nog suggesties voor een andere provider?
Ik heb alleen Internet en telefoon nodig. Hoeft geen topsnelheid te zijn. Liefst natuurlijk niet te duur, en met een modem waarvan het menu door de provider niet helemaal dichtgetimmerd is.
(Dat laatste is voor mij belangrijk, i.v.m. portforwarding e.d.)
TWaar krijg je die informatie vandaan over wel of niet dlm restten? Van de helpdesk?

Internet vergelijkingssites zijn er genoeg.
Denk dat niet te duur, en niet dichtgetimmerd modem niet echt samen gaan....
. Liefst natuurlijk niet te duur, en met een modem waarvan het menu door de provider niet helemaal dichtgetimmerd is.
(Dat laatste is voor mij belangrijk, i.v.m. portforwarding e.d.)

Voor mij is dat Telfort, maar voor jou niet meer, denk ik.
Als je een andere provider over koper kiest en het probleem zit in het koper buiten de deur heb je grote kans dat je de huidige problemen gewoon blijft houden.
Dan blijft alleen Ziggo over.
Reputatie 1
De informatie komt bij de medewerkers van Telfort vandaan. Zowel de "eerste" als "tweede" lijn.
En om Henk Krol te parafraseren: "De eerste lijn is belangrijk. De tweede lijn is belangrijk. Maar het gaat om MIJN lijn" -:)
Ik vond het Telfort modem ook wel goed om mee te werken, en Telfort was naar verhouding ook niet zo duur toch? Dus echt hele ingewikkelde eisen heb ik er niet aan. Maar er zijn providers waarbij je zelf helemaal niks kunt instellen, en dat wil ik niet.
Reputatie 1
Om kort te gaat zoek ik net zoiets als Telfort, maar dan ergens waar mijn haatmeter weer op nul kan beginnen.
Ik zou op een vergelijk site kijken, en in 1e instantie kiezen op prijs. En dan kijken wat voor modem ze beschikbaar stellen, en wat je kan instellen. Eventueel kan je misschien een eigen modem inzetten, zou ik ook naar kijken of dat kan. Maakt het in het jaar aanschaf eigen modem wel duur.

Wel jammer, ben zelf nog uit de WOL tijd. Altijd op alle woon adressen goede verbindingen. Soms snel, soms minder snel. Maar wel altijd stabiel.
Reputatie 1
Het vervelende is, dat de meeste providers wel (na enig aandringen) kunnen vertellen met wat voor modem ze werken, maar echte details over wat er voor wijzigingen en blokkades er in aangebracht zijn ten opzichte van het originele modem, dat soort details zul je niet te horen krijgen. Daar kom je dan pas achter als je al klant bent.
Ik heb al een paar providers gebeld voor info, maar zo'n medewerker heeft geen idee wat portforwarding o.i.d. betekent.
Over Telfort: Technisch ben ik, op wat kleine dingetjes na altijd best tevreden geweest. Maar ik laat gewoon niet langer tegen me liegen. En ik verzin dat echt niet. Elke medewerker die zich in bovenstaand verhaal denkt te herkennen, omdat hij of zij de afgelopen weken met mij gesproken heeft kan ik op verzoek al deze leugens in volgorde terug laten horen.
Ik verwacht dat webcare nog wel inspringt. Die komen bij mij als eerlijk en betrouwbaar over. Wellicht kunnen zij nog wat voor je betekenen.
Je kan, als je een provider op het oog hebt, op het Tweakers forum een hoop info en gebruikers ervaring tot je nemen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/4
Reputatie 1
Ik denk dat ik wel verplicht ben om van het koper af te gaan. Er is geen provider meer die een nieuwe klant op koper wil leveren. (Behalve in plaatsen waar helemaal nog geen glasvezel ligt natuurlijk)
Wat jij hierover zegt is overigen ook helemaal waar. Als de (koper)lijn niet goed is krijg ik ergens ander natuurlijk hetzelfde probleem. Dus toch maar hoge kosten maken om een nieuwe glasvezel aansluiting te laten leggen. Het is niet anders. Maar als ik die kosten dan toch moet maken, dan niet meer voor Telfort. Ziggo is overigens best een goed idee van je. Had ik zelf nog niet aan gedacht, maar ik zit mobiel bij vodafone, en dan krijg ik via Ziggo nog wat korting en extra data. Schrale troost, maar toch...
Als er geen glas ligt, en wel koper kunnen ze je toch niet verplichten tot hoge kosten om glas door te trekken?
En van de Ziggo modems heb ik nog niet gelezen dat daar wat in in te stellen is...:(

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1757253#modems
Reputatie 1
Probleem is, dat er officieel op mijn adres WEL glas ligt. Alleen zit dat in een ander huis. Maar op papier heb ik dus glasvezel. Een van de eerste dingen die Telfort mij beloofde was dat zij alvast een verplaatsing van de lijn zouden aanvragen. Ik heb namelijk gezegd: Ik wil (met tegenzin) wel de overstap maken, maar ga die niet aanvragen voordat de aansluiting op mijn adres er is. Anders wordt de zaak opgeleverd (formeel op mijn huisnummer) en ben ik mijn verbinding kwijt. Ook deze belofte is natuurlijk niet nagekomen.
Volgens Telfort was e.e.a. afgewezen door Reggefiber. Maar Reggefiber bleek hierover door Telfort helemaal niet benaderd te zijn. Later moest Telfort ook toegeven, dat er nooit een verplaatsing was aangevraagd. De medewerker had "voor zijn beurt gesproken".
Dat is waar: Als je iets toezegt wat je niet waar kunt maken, dan "spreek je inderdaad voor je beurt".
Kan gebeuren.
Maar als je daarna volhoud dat je het wel hebt gedaan, dat is liegen.
Dat is waar: Als je iets toezegt wat je niet waar kunt maken, dan "spreek je inderdaad voor je beurt".
Kan gebeuren.
Maar als je daarna volhoud dat je het wel hebt gedaan, dat is liegen.

Ik zou daar ook geen ander woord voor weten...:(

Maar dan hebben je buren, neem ik maar aan, wel glas. Maar ook die kunnen dat niet gebruiken omdat dat op jouw adres staat?
Reputatie 1
Ik zou daar ook geen ander woord voor weten. (Mark Rutte wel.....)
Nee, mij buren hebben drie aansluitingen in huis. Eentje ervan staat officieel op mijn adres.
(Vermoedelijk aangelegd op vrijdagmiddag rond half 5)
Ik zou dus mijn glasvezel aansluitpunt bij hun in de meterkast hebben. Niet zo handig als je eens wat wil resetten, of wanneer de helpdesk vraagt welke lampjes er wel of niet branden.
Vandaar dat ik dat natuurlijk in eigen beheer wil hebben.

Reageer